Kirjoittaja Aihe: Körttien käsistä karannut komea körttitalo  (Luettu 13601 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #105 : 18.01.23 - klo:11:00 »


 Menen helmikuussa Lapualle. Sain jo kutsun, myös tässä ketjussa puheena olevaan Kosolan taloon - tilaussyömään sinne. En mene. Periaatteellisista syistä. Sanoin ystävälleni, että menkäämme aterioimaan Marian talliin. Lapualla myös se.

  On tosin Lapualla yhä myös perinteisiä herännäispaikkoja käytössä - kuten Wanha Karhunmäki, noin 10 kilometrin päässä Lapuan keskustasta. Sain siellä ( siis Wanhassa Karhunmäessä) olla viime vuonna - jopa puhumassa - kahteen eri otteeseen. Sinne vielä menen. Itse asiassa olen yhtä tapahtumaa järjestämässä kyseiseen paikkaan. Siis wanhaan Karhunmäkeen. :kahvi: :023: :039:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #106 : 18.01.23 - klo:13:13 »

Ex-lehdestämme ja nyt Henki-lehdestämme olen saanut mainosomaisesti lukea, että Wanha Karhunmäki on virkeä paikka ja kunnossa pidetty.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #107 : 18.01.23 - klo:22:33 »

 Menen helmikuussa Lapualle. Sain jo kutsun, myös tässä ketjussa puheena olevaan Kosolan taloon - tilaussyömään sinne. En mene. Periaatteellisista syistä. Sanoin ystävälleni, että menkäämme aterioimaan Marian talliin. Lapualla myös se.
Eikö toimittajana pitäisi olla mieli avoinna? Minua ainakin kiinnostaa nähdä Kosolan Talo entisöitynä alkuperäisasuunsa. Talon vanhimmat osat ovat 300 vuotta wanahoja.

LS: Kosolan talon projektipäällikkönä alusta saakka vuodesta 2019 lähtien toiminut Taina Hautamäki. Vaikka vanhojen rakennusten pintoja avattaessa voi aina varautua yllätyksiin, isoin yllätys on ollut vanhemman siipiosan iänmäärityksen varhentuminen, vuodesta 1867 jopa 1700-luvun puolelle saakka.

– Suurimpana haasteena itse restauroinnissa on ollut se, että talossa on vuosikymmenten mittaan tehty niin monenlaisia korjauksia. Mikä on ollut omana aikanaan hyvä tapa korjata vaurioita, ei välttämättä ole sitä enää tänään. Purkaminen on työlästä, mutta nyt rakenteet ja materiaalit palautetaan sellaisiksi, että talo kestää paikallaan vielä seuraavatkin 200 vuotta.

Hautamäki on hieman surrut sitä matkan varrella, ettei alkuperäisiä pintoja ole juuri ollut jäljellä kunnostettaviksi.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #108 : 28.02.23 - klo:11:12 »


   Minulla oli tämän - vielä hetken - helmikuun aikana mahdollisuus olla kahden päivän ajan Lapualla. En mennyt siihen punaiseen taloon, joka on tämän ketjun otsakkeessa/otsikossa. En mennyt. Syy siihen selviää kun tätä ketjua huolelllisesti lukee. :kahvi:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #109 : 28.02.23 - klo:14:57 »
Pelkäsit varmaan ihastuvasi siihen pieteettiin, millä taloa ennallistetaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #110 : 28.02.23 - klo:19:46 »
Pelkäsit varmaan ihastuvasi siihen pieteettiin, millä taloa ennallistetaan.

     Pena! Myönnän sinun olevan mitä melkoisin sanavirtuoosi ja hauskanlaisten, joskin toisinaan vähän vinojen, näkökulmien löytäjä ja laatija. Mutta mistään hinnasta en Lapuan kirkkosillan välittömässä läheisyydessä sijaitsevan punaisen talon uksea aukaise. :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #111 : 28.02.23 - klo:19:58 »
Kerro reiruun miksi et !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #112 : 01.03.23 - klo:11:35 »
Kerro reiruun miksi et !

Tätä ketjua - ja etenkin tekstejäni tässä ketjussa - lukiessa asia selviää kyllä. Aika lailla olennaista on jo otsikossa. :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #113 : 01.03.23 - klo:13:27 »
Lueskelin niin pitkälle kun jaksoin ja näin.  Päädyin ajatukseen että olet vihainen ja pahoillasi lapualaissukuisen körttinä jolle monumentit merkitsevät paljon.

Kai se on samaa kuin oma Karjalan-kaipuuni. Olen vihainen perusteettoman sodan voittajan ryöstämän kotiseutumme takia.
Kaipaan Karjalan kunnaita, Vuoksea, peltojen ahteita, koivuja ja kieltä jonka taitajat vähenevät.

Uskovina meidän kuitenkin on oltava tyytyväisiä siihen mikä on osamme, mitä meillä on.
Tuonilmaisissa meillä on sitten kaikkea, ja runsaasti. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #114 : 01.03.23 - klo:14:26 »



 Ei ole kyse monumentista sinällään, sinänsä. Vaan se, että komea ja käyttökelpoinen lapualaistalo, joka oli/ on ollut täynnä valtakunnallisesti - ja jopa kansainvälisesti - merkittävää toimintaa silloisten körttiosaajien käsissä viime vuosituhannella, luisui nyt 2000-luvulla körttiläisten käsistä. Ensisijaisesti katseet kohdistuvat yhä H-Y:n johtoon, joskin toki jokainen jollain lailla herännyt voi miettiä asioita itse tykönään. Näen kyllä niin, että jos vuorovaikutus johdon ja körttiväen kesken olisi ollut energisempää ja näkemyksellisempää, niin kirkkosillan kupeessa ja kirkon läheisyydessä oleva komea körttitalo olisi yhä körttien käsissä.

   Jos väki kokee, että herännäisjohto pystyy täysipainoiseen ja ympärivuorokautiseen ( körttityö ei ole työtunteja laskeville virkamiehille)  toimintaan ja ja että johto esittää merkittäviä ja toteuttamiskelpoisia sekä  kyvykkäitä avauksia - ja jos etenkin henki/Henki ( en puhu nyt lehdestä) kulkee, niin se kyllä aistitaan ja hoksataan.

  Talon luisuminen H-Y:n käsistä kertoo mielestäni myös H-Y:n nykyisestä kokonaistilanteesta paljon. Hyvin paljon.

  Ehkä voimaa, henkeä ja uskottavuutta nykyään ei ole entiseen malliin. :kahvi:

  Vaikka taas kirjoitin kuten kirjoitin ja tunsin/tunnen, niin selvenneykseksi sanottakoon, että ilahdun jokaisesta ihmisistä, joka edes etsii/pyrkimään etsimään vastauksia olennaiskysymyksiin Seinäjoen herättäjäjuhlilla ensi heinäkuussa. Eri kertomus on toki se, että saako tänäinen herättäjäjuhlakävijä vastauksia selkeisiin tai aavistuksellisiin kysymyksiinsä.

  Henkilökohtaisesti toki aion liikehtiä Seinäjoen Lakeuden Ristin lähiympäristössä herättäjäjuhlaviikonloppuna - olipa minulla siellä sovittuja tehtäviä ( käytännössä siis jutun/juttujen tekeminen lehteen/lehtiin) tai ei. Virret ja toivo riittää minulla juhlamatkaan. :023:

 

   

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #115 : 01.03.23 - klo:15:15 »
Vielä hiukan omasta körtti-jaksamisestani. Olen hauras nyt ja vanha ruumiiltani, mutta henki joka minussa yhä kiehuu on se sama körttihenki jonka sain järjestöön liittyessäni Lahdessa 2007.

Eikä se uskomisen tapa ja sen perinteet minusta katosa ennen kuin muutan sinne Tuonilmaisiin jossa uskoakseni on monia körtti-ystäviä.

Kun tuli tarttui ja se nyt enää savuaa, on se merkki siitä palamisesta jonka Henki minulle Lahden hiihtostadionilla antoi. Enkä luovuta vaikka nahkani revittäisiin ja minut miksi tahansa pilkattaisiin.
Körttihenki on vahva henki joka hönkäilee ilman seurapirttejäkin, kun se oikein uskotaan. Sen hengen nimi on rakkaus.
  :023: :023:

p.s. Tänään se henki toimi tässä kotonani, siivoojamme halusi puhua huolistaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #116 : 01.03.23 - klo:19:34 »
Riitta-mummi sanoi nyt tämän sanan. Ei Pultavasta palannut 1700-vuoden alusta hävityn sodan -rakkaus, jota hän tunsi omaa perhettä ja Jumalaa kohtaan. Riitta rakasti yli kaiken Paavoa ja pikkasen Jumalaa. RAKKAUS, joka on aineetonta ja siitä tulee aineellisesta. Kyllä minä ymmärrän Kalistaja sinun tuntojasi ja minunkin tuntojani. Ristiriitaista ,mutta se on ihmisten ongelma. Tylytetään mutta rakastaen.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #117 : 01.03.23 - klo:19:48 »
Sellainenkin rakkaus on kuin kotipaikkarakkaus. Samaa on kotikirkkorakkaus ja rhkä sukurakkauskin, josta Herramme Kristus oli vähän erimieltäkin.

Eikö niitä 'kirkollisia rakkauksia' agapeta ja muita olekin ainakin neljää sorttia .

Äidinrakkaus on erilaista kuin isoäidinrakkaus, saati eläinrakkaus. Sanalla on laaja ja h y v ä  merkitys, useimmiten.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #118 : 01.03.23 - klo:20:59 »
Vielä hiukan omasta körtti-jaksamisestani. Olen hauras nyt ja vanha ruumiiltani, mutta henki joka minussa yhä kiehuu on se sama körttihenki jonka sain järjestöön liittyessäni Lahdessa 2007.

Eikä se uskomisen tapa ja sen perinteet minusta katosa ennen kuin muutan sinne Tuonilmaisiin jossa uskoakseni on monia körtti-ystäviä.

Kun tuli tarttui ja se nyt enää savuaa, on se merkki siitä palamisesta jonka Henki minulle Lahden hiihtostadionilla antoi. Enkä luovuta vaikka nahkani revittäisiin ja minut miksi tahansa pilkattaisiin.
Körttihenki on vahva henki joka hönkäilee ilman seurapirttejäkin, kun se oikein uskotaan. Sen hengen nimi on rakkaus.
  :023: :023:

p.s. Tänään se henki toimi tässä kotonani, siivoojamme halusi puhua huolistaan.

Körttiläiset eivät kaiketi tule uskoon - mutta tuosta Riitta-mummin juhlaisasta kesäpäivästä ja sen vaikutuksesta voidaan laajasti asioita miettien, tai jostain näkökulmasta, jonkun mielestä puhua jopa vaikka uskoontulosta. Ehkäpä on niin, että Jumala löysi tuolloin Riitta-mummin. Oli miten oli, on miten on, niin kyllä minä arvostan sitä ettei Riitta-mummi ole unohtanut sitä hetkeä, jolloin hän löysi körttiläisyyden tai körttiläiset ottivat hänet porukkaansa. Olen tuosta Riitta-mummin ilon päivästä Lahden hiihtokeskuskessa puhunut ihmisille, kun olen puhunut herättäjäjuhlien merkityksestä.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Körttien käsistä karannut komea körttitalo
« Vastaus #119 : 01.03.23 - klo:22:48 »
Alussa Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
Samoin liikkuu yhä edelleen, liikkuu myös ihmisten sydämissä, siellä täällä, kaikkialla.
Henki lepattaa vain pienellä liekillä, mutta ei sammu.
Jumalan tuuli puhaltaa, tuhkasta tuli nousee.
Henki on vaarassa jäädä "ajan hengen" alle.
Herätystä tarvitaan.