Kirjoittaja Aihe: Tyhmiä kysymyksiä  (Luettu 14849 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #15 : 18.07.19 - klo:17:25 »
^Keskustelua eri kirjoitusten arvovallasta ja oikeaoppisuudesta oli käyty jo aikaisemmin ja kaiketi myös heitetty ilmaan ajatus, että pitäisi koota ne oikeasti tärkeät yhteen. Ehkä keisarin käsky toimi lopullisena sysäyksenä saada homma tehtyä.

Vaikka protestanttiseen kirkkokuntaan kuulunkin niin en voi mitään sille että minusta vanhempien kirkkokuntien (katolinen ja ortodoksinen) näkemys kirkon ja Raamatun suhteesta on johdonmukaisempi. Kirkko oli ensin ja kirkko kokosi Raamatun. Eikä se Raamatun pyhyyttä vähennä. Moni meillä uskoo, että Raamattu on pyhä, mutta pyhään, yhteiseen seurakuntaan uskominen taitaa olla harvinaisempaa?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #16 : 18.07.19 - klo:18:16 »
Muistin Paavalin sanonnan: Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.

Se on Toisen Korinttolaiskirjeen 3 luvussa. Kuten tässä myös kerrotaan että me olemme Kristuksenkirje, jne... Tämä oli Kristuksen kirkon alku, ennen Raamattua.

"
En tarkoita, että kykenisimme ajattelemaan mitään omin päin, mitään mikä olisi peräisin meistä itsestämme. Meidän kykymme on saatu Jumalalta,
ja hän on myös tehnyt meidät kykeneviksi palvelemaan uutta liittoa, jota ei hallitse kirjain vaan Henki. Kirjain näet tuo kuoleman, mutta Henki tekee eläväksi."


Sillä ilmeistä on, että te olette Kristuksen kirje, meidän palvelustyöllämme kirjoitettu, ei musteella, vaan elävän Jumalan Hengellä, ei kivitauluihin, vaan sydämen lihatauluihin.
4Tämmöinen luottamus meillä on Kristuksen kautta Jumalaan; 5 ei niin, että meillä itsellämme olisi kykyä ajatella jotakin, ikäänkuin se tulisi meistä itsestämme, vaan se kyky, mikä meillä on, on Jumalasta, 6 joka myös on tehnyt meidät kykeneviksi olemaan uuden liiton palvelijoita, ei kirjaimen, vaan Hengen; sillä kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
7

Tiivistin lainoja Seppos
« Viimeksi muokattu: 18.07.19 - klo:19:51 kirjoittanut seppos »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #17 : 19.07.19 - klo:09:48 »
Olen aika yksinkertainen ihminen, ehkä pinnallinen huuheltaja, sähköjänis yms...
toivon olevani aito ja lapsenmielinen.
En pohdi puuttuuko Raamatusta jotain alkuperäistä ja onko käännösvirheitä.
Pyhä Raamattu on Jumalan Sanaa, niin uskon, ja Pyhä Henki meille kirkastaa asioita,
niitä mitä yksilöinä ja Jumalan seurakuntana tarvitsemme.
Jumalan seurakunta on jo täällä ajassa, sen "rajat" kulkee muualla kuin ihmisten asettamina
seurakunta, hiippakunta, ja herätysliikerajoina.

 :109:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #18 : 20.07.19 - klo:07:18 »
Appokryfikirjat olivat minulle mielenkiintoinen lukukokemus viime vuonna
« Viimeksi muokattu: 20.07.19 - klo:07:28 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #19 : 20.07.19 - klo:13:34 »
Itselleni avoimessa yliopistossa suoritetuista teologian opinnoista oli hyötyä ja apua tämän kysymyksen, jos ei ratkaisuun niin antamaan ymmärrystä.  Se oli myös todella kivaa, mutta tuo tietty riippuu ryhmästä johon osuu.  Vapaan keskustelun ns kahvihuoneen puolella käytiin antoisia keskusteluja.  Oli valitettavaa, ettei sitä tehty niin tiiviinä enää perusopintojen jälkeen.  Suosittelen.

.................

En ole suuresti mainostanut ortodoksista entisyyttäni, koska se oli ainoa hengellinen etsintäni ja päättyi perehdyttyäni sen teologiaan, maallikoille annettavaan opetukseen sun muuhun.  En ole kertonut siitä siksikään, etten halunnut täällä arvostella toisia liikkeitä enkä varsinkaan toista kirkkokuntaa.  Ehkä sen voin kertoa, että sama körttipappi jolla oli niin ikäviä kokemuksia kotiseutuni seurakunnan nuorista ettei aivan alkuun jaksanut oikein kuulla mitä kysyn,  kiskoi minut kuiville siitä kokemuksesta.  Olin aivan itse päättänyt palata luterilaiseen kirkkoon juuri opin tähden. Valitan, mutta se on lähinnä alkuperäistä kirkkoa evl kirkossa. 

Keskustelimme aika paljon siitä mitä ortodoksisesta kirkosta opin.  Ekumeenisilla matkoilla ja perehdyttyäni ekumeniikkkaan jouduin sen toteamaan, että ortodoksiset kirkkokunnat ovat irrottautuneet pisimmälle ja myös vaikeimmin kirkkojen yhteistyöhön saavutettavia.  Pääasiassa hätäännyin kuullessani, ettei Kristus suorittanut meistä kuin pohjarahan, loppu pelastuksen hinnasta on maksettava itse. 

Ortodoksisen kirkon oppi etenee joka tapauksessa niin, että Kirkko ja piispainkokoukset  ovat se hevonen ja raamattu ,vankkurit.  Eksegetiikkaa ei oikeastaan osata, koska sitä ei opiskella, yliopisto-opinnot suoritetaan lähinnä kirkkomusiikkipuolelta.  Gradu on hyväksytettävä arkkipiispan kansliassa jos joskus tahtoo pappisviran tai kanttoriksi siihen kirkkoon. 


Kirkkomoottorin muodostavat pääasiassa kirkolliskokousta päätökset, ja johtavassa asemassa vanhimpien kokousten jälkeen joista luterilainen kirkko otti vaikutteita muun muassa Raamatun kaanonin kokoamiseen, ovat kolme seuraavaa, joilla evl kirkolla on lähinnä historiallinen mielenkiinto. 

..................

Raamatun kaanon eli kirjakokoelma oli nykyisen kaltainen noin sataluvulla. Evankeliumikirjallisuus oli laajempaa, niitä kirjoitettiin hyvin runsaasti vielä 300-luvulla. Tuomaan evankeliumin nimellä tunnetaan kaksi kirjaa, toinen on myöhäinen lapsievankeliumi ja toinen kai tässä tarkoitettu Nag Hammadin löytö.  Se muistuttaa Luukkaan ja Markuksen evankeliumeja mutta on hankalalukuinen, koska sisältää vain peräkkäin ladeltuja opetuspuheita.  Sen avulla on kuitenkin voitu jäljittää. oletettuja historiallisen Jeesuksen puheita,   vertauksia ja muuta.  Joskus toivottiin, että se olisi Luukkaan ja Markuksen yhteislähde mutta siiitä ajatuksesta on luovuttu. 


Johanneksen evankeliumi jäi kaivertamaan mieltäni.  Se on muita nuorempi ja löytyi Vähästä Aasiasta.  Ehkä kiinnostavin linkki siihen kulkisi, ei Raamatun Johannes-opetuslapsen, se on mahdotonta, vaan ns. Kastajaliikkeen kautta.  Se saattaa sisältää lopulta varhaisinta perimätietoa mutta älkäätten tähän suin päin uskoko koska en muista minkä linkin takaa tämän löysin. Seurasin sitä joka tapauksessa koska se oli jännittävä. Samoin erään papin ja eksegetiikan tohtorin tuumailu, että Matteus olisi vanhinta perää.  En voi enää kysyä tarkemmin mikä on vahinko.  Hän hukkui luolasukelluksella ilmeisimmin yrittäessään pelastaa toista sukeltajaa joka jäi nalkkiin sinne. 

.......................

Apokryfikirjat kuuluvat juutalaiseen profaaniin kirjallisuuteen jotka alun perin suomalaisista Raamatuista poisti brittiläinen raamattuseura, joka kustansi Raamattuja sotien jälkeen köyhtyneisiin maihin sillä ehdolla, että niitä ei oteta mukaan.

Mitään drastista muutosta käännöksissä tai puuttuvia kirjoja tms ei UTn puolella kylläkään ole.  English itäblokin maista löytyy kirkkokuntia, jotka eivät käytä Raamatuissaan kaikkia meille tuttuja kirjoja, muistaakseni joku Romanian vanha ort. kko käyttää vain Markuksen evank ja Roomal. kirjettä, mutta näistä varmaan ihan kuukeloimalla löytää listaa.  Käännösvaikeuksia tuottaa se apostoli joka siis kieliopillisesti on nainen mutta kirkko-opillisesti mies yhä vain.







Vanhinta osaa edustavat Paavalin kirjeet, joilla on alkeellisen opinhahmotelman arvo, tosin vain Roomalaiskirjeellä jonk a kirjoittamiseen Paavalilla oli aikaa, ja jossa hän paneutui siihen, mitä yleisesti kuvitellaan kaikkiin kirjeisiin eli kristillisen opin perusteisiin.  Se siis oli ensimmäinen dogmatiikan opas. Toiset on kirjoitettu kunkin seurakunnan tarpeita varten.  Niissä on naisten opettamista koskeva ristiriita, hän lähettää terveisiä yhdelle henkilölle jonka nimeä en tietenkään muista, mutta joka ei kieliopillisesti vain voi olla mies. Se siitä Novumin lukemisesta omin päin, mutta se kuului siihen koineen kreikan kurssiin kuriositeettina kyllä. 

« Viimeksi muokattu: 20.07.19 - klo:13:40 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #20 : 20.07.19 - klo:13:45 »
Siis tää idiootti ipad on niitä jotka arvaa mitä mie haluan sanoa. Entisistä itäblokin maista se teki English itäblokin maat.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #21 : 20.07.19 - klo:14:05 »
Tietysti semmoista on, että korinttolaiskirjeitä on ollut kolme, mutta puuttuvaa pätkää ei löydy.  Toinen on yhdistelmä kahdesta. Ehkä niitä palasia ilman tulee toimeen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #22 : 21.07.19 - klo:07:02 »
Leena, tarkoitat varmaan pariskuntaa Andronikos ja Junia, joita molempia Paavali kutsuu apostoleiksi. Taisin löytää Assyrialaisen kirkon sivuilta perimätiedon, että he olivat aviopari ja toimivat piispoina nykyisen Unkarin tienoilla. Hautakin on kuulemma tiedossa. Julian naiseudesta kiusaantuneet ovat väsänneet miehennimen Junias, jota ei missään muualla esiinny.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #23 : 21.07.19 - klo:12:37 »
Leena, tarkoitat varmaan pariskuntaa Andronikos ja Junia, joita molempia Paavali kutsuu apostoleiksi. Taisin löytää Assyrialaisen kirkon sivuilta perimätiedon, että he olivat aviopari ja toimivat piispoina nykyisen Unkarin tienoilla. Hautakin on kuulemma tiedossa. Julian naiseudesta kiusaantuneet ovat väsänneet miehennimen Junias, jota ei missään muualla esiinny.

Joo muistaakseni tasan näin. Junia on se kiusallinen naisapostoli.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #24 : 21.07.19 - klo:13:03 »
On vaan tullut mieleen tyhmiä kysymyksiä ja mitään vastuuta ei oteta.

Onko Raamattu uusi Baal, jota kumarretaan?
Palvotaanko Jumalan sijasta Raamattua?
Miksi suomalainen ja ruotsalainen sekä muut käännökset Raamatusta poikkeavat niinkin runsaasti toisistaan?
Raamattu on kasattu Nikeassa 300 luvulla keisarin käskystä. Sitä ei siis faxattu taivaasta. Onko kaikki siellä sitä mitä pitää vai onko lisätty tai poistettu jotain alkuperästä?
En siis tahallani kyseenalaista mitään, vaan tahdon totuuden, kun sen puute aiheuttaa epäuskoa.
Vastatkaa plase.

Ei ne minusta poikkea. Lukiolaisena luin englanniksi Uutta Testamenttia.  Juttu oli niin, että huomasin etten pääse ylioppilaaksi ollenkaan tässä, ja sen takia nerompi paras kaverini lahjoitti semmoisen kun tiesi että toivoin ja että yritin päästä siihen kieleen sisälle.  Hoksasin aika viime hetkillä että sitä ei pidä kääntää sanasanaisesti vaan lukea lause ja ymmärtää se ja kirjoittaa hyvällä suomen kielellä ja päinvastoin.  Se ei ole mitenkään erilainen. 

Jos joku sanasanaisuus on tässä ongelma niin sitä kieltä ei vain voi niin käsitellä. Lapsi numero yksi kirjoitti että lontoolaisista busseissa matkustajat matkustavat ylösalaisin.  Äitinsä kysyi, rakkaani, miten sinä ajattelit niiden istuvan, pää alaspäin vai?


..................

Ruotsi taas on andra inhemskan asemassa jos sitä käytän ja oli vuosia joina kuuluin ruotsinkieliseen seurakuntaan ja tietty luin Bibeliä. Se ei poikkea. 

.............

Muunkielisistä ei ole tiatoo paitsi otteina Dietricus Docensin valtakaudelta saksankielisestä ei havaintoo että opettaisi toisin. 

.............

Kaikessa ei noudateta Raamatun sanasanaista opetusta eikä niin tee yksikään kristillinen kirkkokunta. Katolisilla kirkoilla on painolastina tai miksei mielenkiintonsa jos niin halutaan,  mutkikkaat kirkkohierarkkiset juttunsa joihin uskominen on tärkeämpää kuin edes Raamatun lukeminen. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #25 : 21.07.19 - klo:13:40 »
Ei ne minusta poikkea. Lukiolaisena luin englanniksi Uutta Testamenttia.  Juttu oli niin, että huomasin etten pääse ylioppilaaksi ollenkaan tässä, ja sen takia nerompi paras kaverini lahjoitti semmoisen kun tiesi että toivoin ja että yritin päästä siihen kieleen sisälle.  Hoksasin aika viime hetkillä että sitä ei pidä kääntää sanasanaisesti vaan lukea lause ja ymmärtää se ja kirjoittaa hyvällä suomen kielellä ja päinvastoin.  Se ei ole mitenkään erilainen. 

Jos joku sanasanaisuus on tässä ongelma niin sitä kieltä ei vain voi niin käsitellä. Lapsi numero yksi kirjoitti että lontoolaisista busseissa matkustajat matkustavat ylösalaisin.  Äitinsä kysyi, rakkaani, miten sinä ajattelit niiden istuvan, pää alaspäin vai?


..................

Ruotsi taas on andra inhemskan asemassa jos sitä käytän ja oli vuosia joina kuuluin ruotsinkieliseen seurakuntaan ja tietty luin Bibeliä. Se ei poikkea. 

.............

Muunkielisistä ei ole tiatoo paitsi otteina Dietricus Docensin valtakaudelta saksankielisestä ei havaintoo että opettaisi toisin. 

.............

Kaikessa ei noudateta Raamatun sanasanaista opetusta eikä niin tee yksikään kristillinen kirkkokunta. Katolisilla kirkoilla on painolastina tai miksei mielenkiintonsa jos niin halutaan,  mutkikkaat kirkkohierarkkiset juttunsa joihin uskominen on tärkeämpää kuin edes Raamatun lukeminen.

Harmi etten kirjoittanut paikkoja ylös. Ei ne mitään maata mullistavia ollut, mutta selvästi erilailla ymmärrettyjä. En ole lukenut rinnaikain erikielisiä,  kuin silloin kun Pirska laittoi niitä foorumiin. Asiat missä oli eroja eivät olleet tärkeitä, mutta selvästi erilailla ymmärrettyjä. Kuten sanoi kääntäminen sanojen monimerkityksiyyden tähden on erittäin haastavaa. Töissä me luetettiin tärkeät paperit aina äidinkielisellä mokien välttämiseksi.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #26 : 21.07.19 - klo:18:00 »
Harmi etten kirjoittanut paikkoja ylös. Ei ne mitään maata mullistavia ollut, mutta selvästi erilailla ymmärrettyjä. En ole lukenut rinnaikain erikielisiä,  kuin silloin kun Pirska laittoi niitä foorumiin. Asiat missä oli eroja eivät olleet tärkeitä, mutta selvästi erilailla ymmärrettyjä. Kuten sanoi kääntäminen sanojen monimerkityksiyyden tähden on erittäin haastavaa. Töissä me luetettiin tärkeät paperit aina äidinkielisellä mokien välttämiseksi.

Yritä palauttaa mieleen.  Tykkäsin itsekin niistä Pirskan monikielisyyksistä, löytyisikö niistä? 

...................

Käännösten ikä suhteessa käytetyn kielen ikään vaikuttaa myös siis, miten vanha ruotsinnos on käsissä.  Minulla tai meillä himas oli paitsi se ut englanniksi, myös UT nykyenglanniksi. Pitää kysyä, onko ne vielä.  Vanhukset tyhjensi ensin kirjahyllyt äitini astman takia ja sitten vintin, jotta perikunta pääsee vähällä.  Kauniisti ajateltu mutta ne taisi tyhjentää jotain, mitä olisin säästänyt halukkaasti. 

Yksillä herättäjäjuhlilla tuli iltapuhetta teetä juotaessa mm siitä, mikä ero saattaa olla näillä kahdella: Elää Jumalan pojan uskossa vs uskoen Jumalan poikaan.  Se uskossa on enemmän tuonut mieleen tilan, niin kuin kuumeessa tai nuhassa, naimisissa.  Kun taas uskoen vaikuttaa ulkokohtaisemmalta.  Näissä oli iloa siitä erikielisten lukemisesta. Bibeln minulla vielä on. Jossain.

....................

Itse kysymys taisi ohittua, ja se oli hyvä kysymys.  Arvelen että aina on helpompi palvoa jotain konkreettista kuin Jumalaa edes lihaksitulleena kun siitä on aikaa.... ja oli niin eri kulttuurista....  ja kuitenkin Raamattu kai välittää tiedon kuten mikä muu kirjallisuus, kuinka tämän sanoisi.  Mutta äärettömän kaunista kieltä se on monin paikoin. 


Voi sitä silti tehdä ihmiskokeen  ja katsoa miten lukeminen vaikuttaa.  Se kuolettava kirjain taisi kylläkin merkitä lain kirjainta.  Ei niin, etteikö juuri Raamatussa johonkin homojen kivittämiskäskyyn jämähtäminen kertoisi enemmän lukijasta kuin luetusta, ja tietty ihmettelen semmoisen velvottavuutta yli jonkin rakkauden kaksoiskäskyn.  Sitten taas joku naisen pappisvirkaan kaatui kyllä minulla tuohon Juniaan. 

Onhan UT:ssa yksistään eri aikaan kirjoitettuja kirjeitä, ja Efesolaiskirjettä lukiessa ihmettelee voiko se edes olla samasta kynästä, kuin Roomalaiskirjeen helppo ja selkeä teksti, mutta se ei tainnut olla
The topic. 

".........

Eli mielestäni kyllä, Raamattu saattaa joskus merkitä enemmän kuin sisältönsä.
« Viimeksi muokattu: 21.07.19 - klo:18:08 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #27 : 23.07.19 - klo:01:12 »
Ketjussa keskustellaan ehkä näistä asioista:
1) Raamatun kaanonin syntyminen,
2) Ovatko kaanonin tekstit muuttuneet aikojen saatossa vaiko ei
3) Miksi eri käänökset poikkeavat toisistaan

Tässä eräältä tuttavaltani saama linkki, jossa pääosin käsitellään kohdan 2 kysymystä, sivutaan myös kohtaa 1.
Tuo tekti on ilmeisesti hänen kirjoittamansa.
https://cross-section.info/2012/12-onko-raamattu-muuttumaton

Sekä tämä:
https://cross-section.info/2012/35-nama-kohdat-eivat-kuulu-raamattuun

Mitä ajatuksia näistä herää?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #28 : 23.07.19 - klo:09:38 »
Raamattu on kasattu Nikeassa 300 luvulla keisarin käskystä.

Mistä tämän tiedon jäljille voisin päästä?
Kyseinen kirkolliskokous vuonna 325 kutsuttiin koolle areiolais-ongelman tähden: Areios väitti, että Jeesus on luotu olento.


Kukaan ei tiedä, mitä on jätetty pois tai lisätty.
Tuo kommentti ilmeisesti viittaa Raamatun kaanoniin kuuluvien kirjojen sisältöön, eli siihen, että onko kyseisiä tekstejä peukaloitu. Tähän kysymykseen löytyy vastaus aamuyöllä tänne jättämieni linkkien takaa.




Viimeiaikaisen tutkimuksen mukaan 1. Kor. 14:34–35 teksti ja sen merkitys

34. olkoot vaimot vaiti teidänkin seurakunnankokouksissanne, sillä heidän ei ole lupa puhua, vaan olkoot alamaisia, niinkuin lakikin sanoo.
35. Mutta jos he tahtovat tietoa jostakin, niin kysykööt kotonaan omilta miehiltään, sillä häpeällistä on naisen puhua seurakunnassa.

on jälkeenpäin lisätty ja ymäpäristöstään irtonainen ja tarkoitettu patriarkaisuuden lisäämiseksi.

Vai olisiko kuitenkin niin, että olisi parempi sanoa, että erään teorian mukaan tuo on lisätty jälkeenpäin?
Täällä analyysiä tuosta teoriasta:
https://helda.helsinki.fi/handle/10138/136398
Eli tuon analyysin loppupäätelmän mukaan ei ole todennäköistä, että tuo olisi myöhäisempi lisäys.

Tuo nimenomainen Paavalin tekstipätkä ja sen selitys on jo joitakin aikoja minua kovasti kiinnostanut, joten kiitollisuudella otan vastaan kaikki sellaiset uudemmat ja vanhemmat tutkimukset, jotka osoittavat tuon tekstipätkän olevan myöhempi lisäys.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Tyhmiä kysymyksiä
« Vastaus #29 : 23.07.19 - klo:10:01 »
Tässä kaksi väitettä, joiden viestiä voisi myös pohtia nykytietämyksen valossa.

Ainoa vain ettei Raamattuun hyväksytyistä evankeliumeista suinkaan ole varmaa, että ainakaan kaikki olisi suoraan joltakin apostolilta peräisin.

On myös pyritty valitsemaan oikeaoppiset kirjoitukset, ja siinähän sitä on sitten ihan ihmisten tapaan saatettu ruveta puolustamaan oman korvasyyhyn mukaisia kirjoituksia väitteillä "mutta kun tämän on kirjoittanut apostoli se-ja-se".
**********************************************************************************


Moni meillä uskoo, että Raamattu on pyhä, mutta pyhään, yhteiseen seurakuntaan uskominen taitaa olla harvinaisempaa?

Pyhiä ovat kaikki, jotka kuuluvat Kristukselle, eli he muodostavat sen pyhän ja yhteisen seurakunnan.
Kun on kyse kirkkolaitoksista, esim. Room.kat. kirkko, luterilainen kirkko jne. niin niiden jäsenistö koostuu näistä pyhistä ja niistä, jotka eivät kuulu Kristukselle.
On vaikeaa selkeästi yksilöidä, ketkä kuuluvat tähän pyhään seurakuntaan. Helpompaa on yksilöidä, ketkä kuuluvat kirkkolaitoksiin.