Kirjoittaja Aihe: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?  (Luettu 28779 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #15 : 05.02.19 - klo:13:25 »
hyvä... :eusa_clap:
wilhelmi niskasen jäljillä

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #16 : 28.03.19 - klo:21:03 »
Toisaalla käydyssä keskustelussa arveltiin, että spn-neutraali avioliitto on saatanan juoni, jolla se haluaa hävittää Suomen kirkon. Taidettiinpa niputtaa mukaan vielä vanha kysymys naisista kirkon virassa.

Jos kyseessä on saatanan juoni, se lienee pirun ovela harhautus, jolla saadaan moralistit kinaamaan epäolennaisista pikkuseikoista, kun isompiakin asioita on kirkon edessä. Tarkoitan sotia, riistoa, pakolaisia, väkivaltaa, ilmastonmuutosta, luonnonkatastrofeja, nälkää, sairautta...
Tik toc.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #17 : 26.05.19 - klo:01:51 »
Välillä rasittaa, syvästi ja suuresti, että moraalilla tarkoitetaan vain sukupuolista käyttäytymistä ja sen vartioimista.

Eikö yhtäläisesti moraalia etiikkaa sun muuta merkitse ihan moni muu juttu. Jos puhuttaisiin köyhistä ja tukehtuvaisista (kun ilmasto muuttuu, KTS Intia) ja patistettaisiin tekemään edes se jätteiden lajittelu ja vilkaisemaan omaa nettoa, jotta kuinka on, kuin suomalainen lastentarhanopettaja  joutuu lähettämään vanhimman tenavan jonottamaan leipää, eli raitis tupakoimaton jne  perhe ei tule toimeen  kahden aikuisen palkalla,  niin olisko siinä jotain jossa olisi ihan paikallaan pitää  m o r a a l i s a a r n a.  Kysyä, erottaako kuulija oikean ja väärän.

Armosta lässyttämiseen välillä väsyy, jos ei usko että se itseä koskee kumminkaan.... no varsin silloin.no yleensä, että tehkää ja käyttäytykää ihan miten lystättää, armoa riittää.   
Tai kun sille ei oikein löydetä sitä perustusta. Tulee väistämättä vaikutelma, että Jumala on dementti vaariska,  joka ei enää jaksa seurailla, mitä luomakunta hääri.


Tai mihin uskon pikemmin, joka antaa mennä, kun kerran meitä ei kiinnosta kuin kaikkinainen oma vauraus ja hyvinvointi.
« Viimeksi muokattu: 26.05.19 - klo:01:59 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #18 : 26.05.19 - klo:07:53 »
Otit esiin hyvin oleellisen kysymyksen.

Miksi on puhuttu vuosisadat lähes vain sukupuolimoraalista, ja siinä sivussa unohdettu köyhät, sairaat ja muut apua tarvitsevat.

Nyt maksamme sitä velkaa raskaimman jälkeen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #19 : 29.05.19 - klo:22:34 »
Välillä rasittaa, syvästi ja suuresti, että moraalilla tarkoitetaan vain sukupuolista käyttäytymistä ja sen vartioimista.

Eikö yhtäläisesti moraalia etiikkaa sun muuta merkitse ihan moni muu juttu. Jos puhuttaisiin köyhistä ja tukehtuvaisista (kun ilmasto muuttuu, KTS Intia) ja patistettaisiin tekemään edes se jätteiden lajittelu ja vilkaisemaan omaa nettoa, jotta kuinka on, kuin suomalainen lastentarhanopettaja  joutuu lähettämään vanhimman tenavan jonottamaan leipää, eli raitis tupakoimaton jne  perhe ei tule toimeen  kahden aikuisen palkalla,  niin olisko siinä jotain jossa olisi ihan paikallaan pitää  m o r a a l i s a a r n a.  Kysyä, erottaako kuulija oikean ja väärän.

Armosta lässyttämiseen välillä väsyy, jos ei usko että se itseä koskee kumminkaan.... no varsin silloin.no yleensä, että tehkää ja käyttäytykää ihan miten lystättää, armoa riittää.   
Tai kun sille ei oikein löydetä sitä perustusta. Tulee väistämättä vaikutelma, että Jumala on dementti vaariska,  joka ei enää jaksa seurailla, mitä luomakunta hääri.


Tai mihin uskon pikemmin, joka antaa mennä, kun kerran meitä ei kiinnosta kuin kaikkinainen oma vauraus ja hyvinvointi.
[/quote

Ohoh nyt pena iskenyt oleelliseen.

Ikävää vaan, että pikkaisen kuullosta sosialistiselta saarnalta.
Vaikka onhan tuossa Jumala aspekti.

Pitää oikein ajatuksen kanssa lukea toi useamman kerran myöhemmin.

Pena otti kunnolla kantaa. Oikein Heruttajien vanhojen hengessä.

Toi ilmastointi hössötys nyt menee ohi, kun en asu Intiassa ja koe sitä tukehtumista, mutta jos toi ilmasto jätetään, niin armosta pena kirjoitti hyvin.

Ei Jumala ole mikään hyvätahtoinen ukko, kun vaan hymyilee taivaassa dementoiotuneena.

Aika vahva oli penan purkaus ja itse nyt vaan ihan ohimennen otan kantaa.
Armosta pena antoi kuvan mikä varmaan useimmilla on.
Minusta armo on vieläkin laveampi kuin penan moraalinen raja antoi rajan.
Armo kuitenkin, kun koskettaa, eikä ole vaan joku käsite, niin koskettava armo muuttaa ihmisen.
Siihen mun Jumalan armo on armoa minkä käsitän armoksi.
Voidaan puhua ja miettiä armoa, mutta on myös armoa jonka voi kohdata ja joka muuttaa ihmisen.

Penalta hieno purkaus.
Tollaista kaipaisin foorumille enempi.
Tik toc.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #20 : 29.05.19 - klo:22:35 »
Ohoh nyt pena iskenyt oleelliseen.

Ikävää vaan, että pikkaisen kuullosta sosialistiselta saarnalta.
Vaikka onhan tuossa Jumala aspekti.

Pitää oikein ajatuksen kanssa lukea toi useamman kerran myöhemmin.

Pena otti kunnolla kantaa. Oikein Heruttajien vanhojen hengessä.

Toi ilmastointi hössötys nyt menee ohi, kun en asu Intiassa ja koe sitä tukehtumista, mutta jos toi ilmasto jätetään, niin armosta pena kirjoitti hyvin.

Ei Jumala ole mikään hyvätahtoinen ukko, kun vaan hymyilee taivaassa dementoiotuneena.

Aika vahva oli penan purkaus ja itse nyt vaan ihan ohimennen otan kantaa.
Armosta pena antoi kuvan mikä varmaan useimmilla on.
Minusta armo on vieläkin laveampi kuin penan moraalinen raja antoi rajan.
Armo kuitenkin, kun koskettaa, eikä ole vaan joku käsite, niin koskettava armo muuttaa ihmisen.
Siihen mun Jumalan armo on armoa minkä käsitän armoksi.
Voidaan puhua ja miettiä armoa, mutta on myös armoa jonka voi kohdata ja joka muuttaa ihmisen.

Penalta hieno purkaus.
Tollaista kaipaisin foorumille enempi.
Tik toc.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #21 : 29.05.19 - klo:22:53 »
Tähän penan purkaukseen vielä:
Lainaus:
vilkaisemaan omaa nettoa, jotta kuinka on, kuin suomalainen lastentarhanopettaja  joutuu lähettämään vanhimman tenavan jonottamaan leipää, eli raitis tupakoimaton jne  perhe ei tule toimeen  kahden aikuisen palkalla,  niin olisko siinä jotain jossa olisi ihan paikallaan pitää  m o r a a l i s a a r n a.  Kysyä, erottaako kuulija oikean ja väärän.

_________________________________-

Pena nyt voisi ystävällisesti kertoa meille mikä on ratkaisu tohon ongelmaan?
Itse olen valmis antamaan toisen vaate kerran tai mitä Jeeus vaati, mutta nyt minusta pena hyppäsi politiikan puolelle, joka onkin vaikea laji.

Pahasti on tasa arvo ja uu sekaisin kun penan esimerkin mukaan lastentarhanopettaja vaimoineen tai ukkoineen ei tule toimeen, vaikka molemmat töissä.
Ihan tottahan toi on ja suuri vääryys.

Onko sitten ongelma moraalinen.
Onko ongelma siinä, kun Suomi maksaa somaliallaisille, kun ei hätää näe omassa maassaan tai irakilaisten taloihin ja ylläpitoon miljardeja joka on pois lastentarhaopelta.

Onko ongelma, että on liikaa ministereitä ja palkat heillä käsittämättömät?
Jotka tulee meiltä kovasti työtä tekeviltä?

Pena puhuu asioista siis ongelmista, mutta miten nää tulisi oikoa.
Itse olen valmis elämään samoilla tulooilla kuin köyhä lastenterhaopettaja, jos se ketään auttaisi.

Penan esittämät ongelmat ilman muuta kuin penan moraalinen omatunto ei pitkälle vie.

Satutti kyllä kovasti penan kirjoitus joka oli kait moraali kysymykseen suunnattu vain.

Kevennyts.
Auto ajoi kokonaisen näkkileivän yli,.
Toinen huusi, kulta olet ihan murusina.

Naura nyt sit.
Tik toc.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #22 : 30.05.19 - klo:08:59 »
Pena nyt voisi ystävällisesti kertoa meille mikä on ratkaisu tohon ongelmaan?

Enhän minä ole mikään vuoriston viisas vanhus. Moraalista ja moralismista ajattelen kuitenkin, että moralisti pyrkii olemaan toisten silmissä hyvä ihminen - mitä se sitten merkitseekin. Moraalinen taas pyrkii tekemään toisille ihmisille hyvää. Sitä hyvän tekemistä olisi enemmän kuin ehtii ja jaksaa tehdä. Ongelmana on sekin, että yhdestä näkökulmasta hyvä asia voi toisesta suunnasta katsoen olla seurauksiltaan onneton. Kirkon tehtävä on kai vahtia moraaliakin, mutta ennen kaikkea nähdä ihmisten hyvien pyrkimysten ohi armolliseen Jumalaan, jolta kaikki hyvä on lähtöisin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #23 : 02.06.19 - klo:20:59 »
Miten tota sekottiko 5-veisaaja Penan ja mun vai onko minulta menny jotain ohitte... veikkaan viimemainittua sattumusta.

Oon miettinyt sitä 2 maan kansalaisuutta ja vastustanu ajatusta hiljaa ittekseni. Vasta tässä luulin ymmärtäneeni etteihän siinä mitään eskapismia ole, vaan minua sitoo Jumalan moraalilaki tän maan lainsäädännön ohessa. Moraalia olis joskus ajatella sitä....ja se on kai muutaki kuin kuudetta käskyy ja miten peitot heiluu.

Poliittinen se saarna ei tarkoittanu olla.  Joku ”pane leipään puolet petäjäistä, veihän naapurimme touon halla” olisi kai asenne, jota ajattelen, kun mietin perhettä jolla on minimalistinen budjetti ja lapsi leipäjonoissa. Tietysti maan päällä ratkaisu on poliittinen, siksi meidän tulisi rakastaa verojamme. NäIn sanoi professori Jouko Lönnqvist. Minusta hän oli viisas mies. Politiikkaa edustavat myös kauppasopimukset ja muut joilla koetetaan ylläpitää maailmanrauhaa. Ettei se onnistu, no, moni ei taida viimeisillään ajatella sitä mikä olisi Jumalan tahto eli se politiikka ei riitä, olkoon uusliberalismia tai sosialismia tai mitä tahaan.
« Viimeksi muokattu: 02.06.19 - klo:21:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #24 : 02.06.19 - klo:21:21 »
Muistan kyllä eläneeni ajan, jona opin että mitään täydellistä armahdusta ei ole, että Kristus vain maksoi käsirahan kuolemallaan ja loppu tienataan kilvoittelulla itse.

Se oli kamalaa aikaa, ihmettelin kuinka nuo voi puhua siitä niin tyynesti. Että eihän siitä voi seurata kuin epätoivoa. No minut kiskoi kuiville yks körttipastori joka selitti että armo on täydellinen ja sovitus valmis ja kokonainen. Oli hyvä tavallaan että tuli tehtyä se ekskursio, sillä en olisi tiennyt kuinka suuresti elämä on aina levännyt täyden armon varassa.

Että näinkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #25 : 24.06.19 - klo:16:13 »
Homo-keskustelut  ovat käristyneet Päivi Räsäsen kirjoitettua kirkon moraalista, sen minkä nyt viimeeksi kirjoitti.
Taas osa kirkkokansasta  on ottanut ja eronnut kirkosta, Päivi itse soutaa ja huopaa.

Vähin erin alkaa ymmärrys isääntyä. Tiedetään että sukupuoliakin on enemmän kuin kaksi.
Ymmärretään että eräät rakastavatkin samaa sukupuolta enemmän kuin vastakkaista. Se mitä sänkypuuhiin tulee, on jokaisen oma asia. Siinä on heteropareillakin monia variaatioita 'hoitaa homma'.

Onko vammaisten sukupuolisuus , ja missä asteessa, yleisen moralismin asia ?

Tähän ' jotsenlauluun' minut nostatti tämä ESS-kolumni tänään:

https://www.ess.fi/Mielipide/esalaiset/art2549869

Aamulla Jaakko Heinimäki sanoi myös jotakin asiaan liittyvää MTV:n aamu tv-ssä.
Se oli jotakin oluen juonnista ja makkaran syömisestä. Letkautus PR:n päin, kaiketi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #26 : 24.06.19 - klo:18:18 »

Toisaalta ymmärrän Päivin jyrkän kannan homoutta vastaan, kun hän tulkitsee sen Raamatun sanan vastaiseksi ja ei sitä voi kieltää, että eikä Raamatun kirjoitukset hyvin yksiselitteisesti tuomitse homouden.

No sitten on tämä toinen puoli jossa toiset väittää vastaan ja sanovat Raamatun kokonaisilmoituksen tai isokuvan siellä olevan hyväksymisen ja lähimmäisen rakastamisen käsky.

En itse jaksa ottaa koko asiaan mitään isompaa kantaa sen voimakkaammin, kun enhän minä tiedä mitä on olla homo.
Enkä tiedä onko juoppous sen kummempi asia.
Raamatun kirjoitukset ei ainakaan ilmestyskirja 2:18 jakeessa lupaa hyvää juopoille.

Se eniten koko asiassa rassaa on toi ehdottomuus osapuolten välillä ja verinen loukkaantuminen, jos on erimieltä.

Vapaiden suuntien ehdottomuus tulee esille keskusteltaessa kasteestakin, jos niille sanoo, että kaste on yksin Jumalan armoteko ei ihmisen teko tai jotain, niin hyvä ettei kivitetyksi joudu.

Uskonnolliset tunteet on kyllä pelottavan voimakkaita.
Ihmetellä täytyy miksi ei asioista voi keskustella ilman mieletöntä kiihkoa?

Vähän kuin Jussi Halla Aho, häntä vastaan käy milloin suvakit, milloin äärinationalistit, mutta hän vaan rationaalisesti järkevästi rauhallisesti vastailee.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #27 : 24.06.19 - klo:18:36 »
Kirjoitit hyvin Viisveisaaja. Emme me kukaan ole  v a r m a s t i   oikeassa, mutta oman käsityksemme voimme ilmaista.

Käsitykseni on matkalla muuttunut, eenkä ole siitä lainkaan pahoillani. Mikä on se joka on sen muuttanut. Oman ymmärrykseni kasvaminen Jeesuksen sanojen ja opetuksen kautta.

Jos joku osaa Raamatun sanasta sanaan ja tietää mitä mikäkin merkitsee, hän on jotakin inhimillistä suurempaa. Varjelkoon Herra meitä sellaisestä tietämisestä ja sen vallaksi muuttamisesta.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #28 : 24.06.19 - klo:18:42 »
Arvostaisin ennen muuta johdonmukaisuutta. En tajua miten voi olla hyväksymättä homosuhteita, jos hyväksyy heteroille uudelleen avioitumisen. Tai veriruokien syömisen. Paavali siinä asiasa vähän sooloili, lipesi siitä mitä yhdessä päätettiin.

Pitkä tukka miehillä erityisesti ihmetyttää. Sehän Paavalin mukaan häpeäksi ja mainitaan siinä samassa missä käsketään naisten peittää päänsä ja olla hiljaa seurakunnassa. Kuitenkin esim. ortodoksimunkeilla monella pitkä liuhuletti oikein. Ruokkoamattomudesta kyllä jossain vaiheessa historiaa tuli hurskauden merkki, se kun kertoo ettei kroppaansa kinnitä liikaa huomiota (ja siitä muslimit kristittyjä pilkkasivat, heille kun taas on määräys huolehtia hygieniasta hyvin),  mutta ihmettelen miten pitkä tukka silti on voitu sallia. Räsänenkin julkisuudessa harmitteli kun poikansa joutuu armeijaan mennessään leikauttamaan pitkät kiharansa. Ja taisi tehdä jopa aloitteen, että miehille ja naisille olisi armeijassa samat tukkasäännöt. Kannatan sitä kyllä, mutta Paavali oli hiusasioissa eri linjoilla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Vs: Onko Suomen kirkko siirtynyt moralismiin?
« Vastaus #29 : 24.06.19 - klo:19:12 »

Mun mielestä Paavali kun kävi keskustelun apostolien kanssa, niin päättivät, että pakanat, siis me ei valittua kansaa, niin meille riittä, että ei ton haureuden kanssa liioiteltaisi ja emme söisi verta tai oliko se lihaa joka on pyhitetty epäjumalille.

No aika löysät neuvot sieltä tuli.

Eihän Raamattu todellakaan ole mikään lakikirja, mutta hyvät ja terveelliset elämän ohjeet sieltä kyllä löytää.

Sanalaskut on minusta yksi parhaista elämän ohjeita vilisevä kirjoituskokoelma.
Hyvä on kyllä varmaan Koraanissakin ja kiinalaisissa filosofien kirjoituksissa ja Budhan oliko Intilaisessa tarustossa.

Oikeestihan kristinuskossa on kyse suhteesta Jumalaan Jeesuksen ristin kuolemaan uskomalla meidän edestä.
Toi suhdehan se on ratkaisevaa, ei se miten hyvin me onnistutaan jossain moraalisesti hyvässä vaelluksessa tai mitä muilta vaadimme.
Tik toc.