Kirjoittaja Aihe: Jouluruoat  (Luettu 14850 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #30 : 20.12.14 - klo:20:13 »
Lipeäkalan pippuri on maustepippuri. Sitä ei meillä muuhun käytetäkään.

Meillä tämä on jatkuvan keskustelun aihe ja vaimo syö mauste- ja minä valkopippurilla. Molemmat ovat sitä mieltä, että heidän valintansa on oikea. s
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #31 : 20.12.14 - klo:20:14 »
Kiva , Saukkis !
Älä pistä kanelia. Tai kokeile pieneen purkkiin muutamalle palalle. Minä puristin vajaalle puolelle graavilohelle limettimehua ja raastettua kuorta kun Matti oli nähnyt ruokaohjelman jossa niin tehtiin. Nyt ne ovat pakasteessa, perinteinen ja limetillä maustettu.

Minäkin käytän piirakkapulikkaa esimerkiksi kun teen pullataikinasta korvapuusteja. Silloin ei olla millintarkassa puuhassa.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #32 : 20.12.14 - klo:20:17 »
Minä käytän piirakkapulikkaa, kun kaulin massoja kakunkoristeita tai kuorrutusta varten.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #33 : 20.12.14 - klo:21:28 »
En pistänyt kanelia, mutta pistin kyllä myös valkopippuria. Nämä siis sillille. Ja piparjuurtakin.

Uskaltauduin maistamaan kevytsuolattua sillifileetä siltään, ja sehän oli paljon parempaa kuin mikään tölkitetty ja purkitettu ja oikein laitettu silli, mitä olen syönyt. Miksi hyvä silli pitää tärvätä sokerilla? Onko se jokin jäänne ajalta, jolloin sokeri oli kallista ja suuri herkku ja sopiva juhlaruoan kuin juhlaruoan mausteeksi?

No, lasimestarin hieman normaalia vähemmällä sokerilla teen nyt kuitenkin. Mutta ehkä ostan tuollaisia sillifileitä joskus, liotan hetken ja sitten kokeilen vaikka paistaa. Ilman mitään sokereita.

Hardcore-lasimestari olisi tietenkin hankkinut kauppahallista oikean rasvasillin, joka nostetaan puutynnyristä sisälmyksineen päivineen, perannut sen, liottanut maidossa ja silpunnut mausteliemeen ruotoineen pyrstöineen. Minä teen neitiversion kevytsuolatusta fileestä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #34 : 26.12.14 - klo:00:29 »
^Silli oli hyvää  :icon_eek:. Ensimmäistä kertaa elämässäni pääsen sanomaan näin.

Kävi kuten läskisoosin kanssa aikoinaan: itse kun tein, sain aikaan mieleistäni. Silli vaati vähän useamman harjoituskerran vain.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #35 : 26.12.14 - klo:10:06 »
Kuudelle hengelle piti varata, nyt on meitä kaksi senioria jälellä, niin ruokia on suhteessa enemmän. Pikkuruokaisia sukuja.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #36 : 26.12.14 - klo:10:53 »
Kuudelle hengelle piti varata, nyt on meitä kaksi senioria jälellä, niin ruokia on suhteessa enemmän. Pikkuruokaisia sukuja.

Sama täällä, muuten mutta meitä oli seitsemän.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #37 : 26.12.14 - klo:14:05 »
Tänään palaamme aattoformaattiin: kinkkua ja laatikoita, vähän suolakalaa. Eilen syötiin ns. alkupalapöytä eli kalat, mädit, pateet ym herkut perunoitten kanssa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #38 : 26.12.14 - klo:17:21 »
Olen vähän myöhässä: Vasta tänään ehdin riisipuurolle, ja tortutkin on syömättä. Lipeäkalaa syön normaalistikin vasta nyt, se on likoamassa. Kohta saunaan ja sitten keitän sen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #39 : 26.12.14 - klo:21:20 »
Olen vähän myöhässä: Vasta tänään ehdin riisipuurolle, ja tortutkin on syömättä. Lipeäkalaa syön normaalistikin vasta nyt, se on likoamassa. Kohta saunaan ja sitten keitän sen.

No, itse asiassa, minäkin söin ensimmäisen tortun vasta tänä aamuna.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #40 : 27.12.14 - klo:02:13 »
Ai niin ne tortut. Vieläkin syömättä. Lipeäkala oli kyllä hyvää. Savuolut loppui kesken, glögiä on liikaakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #41 : 27.12.14 - klo:16:18 »
Savuolut loppui kesken, glögiä on liikaakin.

Meilläkin oli juuri tämä...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #42 : 27.12.14 - klo:16:30 »
Jos on laitettu perinneruokia, on oltava myös juomapuolta. Kaikki kalaruoat tuppaavat olemaan melko suolaisia. Perinteen vuoksi, kun niiden säilyvyys vaati suolaa. Sitä samaa kinkun kanssa.
Kaikkea, etenkin laatikoita, on meilläkin vielä runsaasti tähteenä. Harakoille vein jo osan. Niille tuntui maistuvan, jopa kuivuneet vierreleivän palaset ne nokkivat vähitellen kiven kylkeä
apuna käyttäen.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #43 : 27.12.14 - klo:18:58 »
Perinteiset jouluruoat ovat hyvin piisanneet ja myöskin maistuneet.
Ja vähän on tullut syötyä myös suklaata, marmeladia ja tietenkin salmiakkeja kun minusta on kyse.
Joulu on sujunut mukavan leppoisissa merkeissä, kaikki on tullut tehdyksi ajallaan ja ehkä kaikelle on ollut aikansa.
Ja vielähän sitä tavallaan eletään jouluisissa aatoksissa.  :eusa_angel:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Jouluruoat
« Vastaus #44 : 27.12.14 - klo:19:58 »
^Joulupäiviä on 4 kpl, ja vasta kolmannessa ollaan menossa! Tänään on apostoli Johanneksen päivä, ja sopii siis lukea Johanneksen evankeliumin alkua.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.