Kirjoittaja Aihe: Uskonnoton kristitty  (Luettu 27814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #75 : 02.04.13 - klo:17:24 »
Kuka voi edes itsestäänkään tietää onko tarpeeksi "kallistunut" kristinuskoon? Jos ihan oikeasti ollaan rehellisiä itsellemme...

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #76 : 02.04.13 - klo:17:37 »
Kuka voi edes itsestäänkään tietää onko tarpeeksi "kallistunut" kristinuskoon? Jos ihan oikeasti ollaan rehellisiä itsellemme...

Eiköhän täällä kaikki ole kristinuskoon kallistuneita? Ovatko kaikki sisällä, on kokonaan eri juttu.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #77 : 02.04.13 - klo:17:42 »
Edelleen korostaisin yksinkertaista lapsen uskoa.
Jos ihan kaikkea ei ymmärrä, niin Jumala kyllä pitää hulluistaan huolen.
Mielestäni ihminen tietää jossain sisimmässään, omassatunnossaan, sydämessään...onko pelastettu ja kulkemassa elämän tietä (taivastietä, ristin tietä)...vai eikö ole tällä tiellä, pelastettujen joukossa. Luullakseni Pyhä Henki tämän meille osoittaa.

Mielestäni varsin hyvin sanottu. Ja jos sitä ei jostain syystä tiedä, niin on paras mitä pikimmiten ottaa siitä selvä.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #78 : 02.04.13 - klo:17:59 »
Mielestäni varsin hyvin sanottu. Ja jos sitä ei jostain syystä tiedä, niin on paras mitä pikimmiten ottaa siitä selvä.

Hur ska vi göra det?
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #79 : 02.04.13 - klo:18:58 »
On hämmentävää, kun  suomessa usko ja uskonto ovat niin samanoloisia sanoja. Toisin on vaikkapa englannissa: faith ja religion. Tai ranskassa: foi ja religion.
Joku voi kenties olla uskonnoltaan kristitty mutta silti ilman uskoa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #80 : 02.04.13 - klo:20:08 »
On hämmentävää, kun  suomessa usko ja uskonto ovat niin samanoloisia sanoja. Toisin on vaikkapa englannissa: faith ja religion. Tai ranskassa: foi ja religion.


Niin on. Varmaan monet sekaanukset ja erimielisyydet johtuu siitäkin että sanat ja niiden merkitykset sekoittuvat, tai merkitsevät kullekin sanojalle eri asioita.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #81 : 02.04.13 - klo:20:41 »
Jos on omasta mielestään kristitty, niin sitten on. Jos siihen lisää uskonnoton kristitty, alkaa se tuntumaan enemmänkin briljeeraukselta. Mihin uskoa tarvitaan, jos on kastettu kristityksi? No kyllähän minä tiedän, mutta kuinka määritellään erinomaisen hyvä usko. Uskova ihminen on aivan yhtä syntinen kuin ateistikin. Uskon määrää on vaikea lähteä mittaamaan laadusta puhumattakaan. Jos joku sitten sanoo, että uskon avulla tietää pelastuvansa, mennään jo Jumalan reviirille. Minä olen kristitty ja uskon, mutten todellakaan tiedä pelastunko. Epäilen vahvasti, ettei kukaan muukaan tiedä, vaikka toisin saattaa väittää. Keep it smartly simple!  :kahvi:

Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33806
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #82 : 02.04.13 - klo:21:05 »
Nimenomaan !
Sitten sellaiset kuten minä, jotka tietävät mitä oli ennen ja miten on nyt, ymmärtävät uskon valtavan voiman ohjata elämää. Ohjata olemaan ihmisiksi.
Tämä ei johdu omasta ratkaisusta, vaan Jumalan näyttämästä suunnasta ja neuvoista kuinka pysyä tiellä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Syterskalet

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 482
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #83 : 02.04.13 - klo:21:23 »


Tästä tuli mieleeni kanssaihmiset mm. Pohjois-Koreassa. Siellä varmaan moni elää elämänsä kuulematta Jeesuksesta, jonka tilalla maassa on muita palvonnan kohteita.

Kun tällainen sielu aikoinaan tulee viimeiselle tuomiolle, niin helvettiin varmaan ohjataan suoraan.
Vai pääseekö eskimoiden ja intiaanien kanssa taivaaseen?

Jos oikein muistan, niin väitetään, että Jeesus saarnaisi tuonelassa kuolleiden sieluille, jolloin nämä voisivat vielä tehdä parannuksen.
Tämähän edellyttää sitä, että ihmisen tietoisuus ja järki ovat siirtyneet sielun mukana tuonelaan, koska muutenhan elävät ja kuolleet olisivat eri asemassa kaidan tai lavean tien valinnan suhteen.

Enemmän uskottavammalta tuntuisi se, että sielu laitettaisiin takaisin maan pinnalle uudessa kehossa, jolloin hän voisi ottaa kantaa Jeesukseen tasavertaisesti mm. Körttien kanssa?
Onhan näitä ihmisiä ilmoittautunut, jotka muistavat jotakin edellisestä elämästään!

Varmaan tähänkin tulee selvyys, kun tiede pääsee paremmin perille sielun olemuksesta?

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #84 : 02.04.13 - klo:21:25 »
Syterskalet uskoo sielunvaellukseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #85 : 02.04.13 - klo:22:22 »
Hur ska vi göra det?

Toivottavasti kukaan ei vedä hernettä nenäänsä siitä, että lainaan Raamattua. 1. Piet. 1:13 Pietari kirjoittaa: "…pankaa täysi toivonne siihen armoon, joka teille annetaan Jeesuksen Kristuksen ilmestyessä."

Pietari ei siis sano, että pankaa täysi toivonne seurakuntaanne, pyhitykseenne, rukouksiinne, palvelutyöhönne, kilvoitteluunne, ylistykseenne, kasteeseenne jne. Ei vaan armoon. Jos joku täysi, niin siihen ei voi lisätä mitään. Rohkenen ajatella syntisenä pelastuvani juuri tuolla tavalla, eli uskomalla Jeesukseen ja siihen armoon, joka meille Hänessä annetaan. Jos täysi toivoni on armossa, niin pelastukseni on siinä. Ellei se riitä, niin sitten minun käy hullusti.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #86 : 03.04.13 - klo:07:08 »
Komppaan sekä Riitta-mummia että Onesimusta. Usko on sitä, että pyrkii täyttämään oman elämäntehtävänsä ja olemaan niin hyvä ihminen kuin pystyy ymmärtämällä oman rajallisuutensa ja syntisyytensä. Usko on sitä, että elämme ja pelastumme vain Jumalan armosta.
Acta, non verba.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #87 : 03.04.13 - klo:09:54 »
Salis, olen samaa mieltä kanssasi tuosta edellisestä, mutta sallinet tehdä siihen pienen tarkennuksen. Muuttaisin hieman järjestystä:

1. Usko on sitä, että pelastumme ja elämme vain Jumalan armosta.

2. Usko on sitä, että pyrkii täyttämään oman elämäntehtävänsä ja olemaan niin hyvä ihminen kuin pystyy ymmärtämällä oman rajallisuutensa ja syntisyytensä.


Sanoisin, että tuo ykkönen on syy, aihe ja perusta. Ja että kakkonen on sen seurausta.

Toisin sanoen armo Jumalan sydämellä meitä kohtaan on ehdoton ykkönen ja armon vaikutukset meidän sydämessämme ovat kokonaan eri asia. Monet kristikunnan harhat johtuvat siitä, että sekoitetaan toisiinsa armo (Jumalassa) ja armon vaikutukset (meissä).


Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #88 : 03.04.13 - klo:09:56 »
Syterskalet uskoo sielunvaellukseen.






En ole lukenut VT:n eksegetiikkaa pääaineena, mutta oliko se profeetta Hesekieltä, joka sanoi jännästi uskovansa sielunvaellusoppiin.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Uskonnoton kristitty
« Vastaus #89 : 03.04.13 - klo:14:27 »
Voikohan tätä aihetta pohtia myös siten, että "uskonnoton" sanan tilalla on jotain muuta?
Esim. "kyselevä / etsivä kristitty" kuten minä välillä koen olevani. Vai joko tämä aihe on käsitelty?
Olen miettinyt mitä tarkoittaa kun "usko horjuu" tai "usko on heikko".
Olen tainnut olla aivan liian taipuvainen tällaisessa tilanteessa ajattelemaan että minä olen heikko tai huono.
Mutta eihän kai niin tarvitse olla? Voihan kai olla niin että minä en vain syystä tai toisesta näe Jeesusta
enkä hänen viitoittamaa tietä, uskon kohde ja tienviitat voi olla hämärän peitossa?
Ja voi olla niinkin että uskonelämän vaikeudet voi olla saatanan työtä, kuten Sanneli täällä jossain kirjoitti.
Elämässä vaan on taisteluita, myös henkivaltojen taisteluita.