Kirjoittaja Aihe: Heränneitä ja nukahtaneita  (Luettu 38872 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #60 : 15.05.12 - klo:10:10 »
Voihan joku puhua ääni värähtäen 'hengellisestä neitssydestä', joka on jotain ihan muuta kuin gynekologiaa. Suon sen hänelle.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #61 : 15.05.12 - klo:12:11 »
Tämä ainainen neitsyt ja monen lapsen äiti ristiriita häiritsee sielunelämääni. On monia muitakin fyysisesti mahdottomia legendoja, jotka eivät ole uskonasioita ja uskottavissa.

Minun myös, se on auttamatonta, eikä se ole symbolista enempää kuin ylösnousemus.  Ehkä sen tähden se on äkkiseltään outoa, , että en ymmärrä mistä dogmi, koska sillä ei ole meidän pelastuksemme kannalta kai mitään merkitystä.  Joensuun vuosina sain selvitettyä eräältä ortodoksi-isältä, joka oli siitä tosi mukava että suostui kertomaan paljon "diaboloksen lapselle":  Kyseessä on temppeliteologia. Ortodoksinen kirkko on todella pyhä, ja tämän taustalla nähdään Marian kohdun pyhyys:  Mikä on ollut Jumalan asunto, sitä älköön koskaan käytettäkö muihin tarkoituksiin.  Siis ensin oli teologinen dogmi, sitten syntyi uskottavaksi tarkoitettu asia, siitä syystä Herran veljet ovat "serkkuja".  Raanmattua ei kuitenkaan voi kääntää noin. Ei voikaan, vastattiin, mutta sehän on "vain osa perinnettä".  On tietty myös luterilaisia, joiden kohdalla joskus tekee mieli kysyä, palvellaanko siis Raamattua vai Jumalaa. 

Ei tulisi mieleeni olla kunnioittamatta ihmisiä joille ainainen neitsyys on tärkeää, siksi yleensä pidän suuni kiinni, kuten tuolla ekumeenisella matkallakin, milloin ortodoksi ilmoitti että se on ainoa oikea kirkko.  Se on sitä heille, eikä juttu kuulu minulle. 

Roomalaiskatolinen ruusukkorukous on hieno, kerta kaikkiaan. Olen kasvanut itse perinteessä ja perinteeseen, jossa kuitenkaan ei huudeta avuksi Mariaa, enkä ehkä pystyisi siihen.  Yhteisen kirkon rakentaminen merkitsisi sitä että kukin joutuisi luopumaan monestra rakkaasta traditiostaan, ainakin silloin kun tullaan koolle.  Se saattaa olla liikaa vaadittu. 

Toisaalta huomasin kyllä aika herkästi puuttuvani puheeseen, kun luterilaiset parjasivat omaa kirkkoaan. Se ei alkuunkaan kävisi päionsä kummassakaan katolilaisessa kirkossa, eivätkä ortodoksit ja roomalaiskatoliset  niin teekään.  Siinä olisi meillä oppimisen paikka. Luterilaisuuden omaa valoa, lohdullisuutta, avoimuutta ei arvosteta kuten pitäisi, milloin missäkin on tapahtunut milloin mitäkin koko kirkon mädättänyttä, enkä nyt tarkoita selvittämättömiä herätysliikkeiden sotkuja.  Milloin ei ole saatu ripustaa ikonia sinne minne on haluttu ja milloin mitäkin, mistä sitten parin grappan jälkeen kiljutaan.

Ehkä tämän pitäisi olla korkeakirkollisempi - ehkä pappien pitäisi lukea läksynsä, jotta he tietäisivät, mitä oma kirkko opettaa, mitä ei. Tämän verran kyllä mietin itse.  Aika moni osaa vain ne oman liikkeen pyhyydet.

 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #62 : 15.05.12 - klo:14:08 »
Juice Leskinen: Opetuslapset tekivät dogmin Jeesuksen työstä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #63 : 15.05.12 - klo:16:52 »
Juice Leskinen: Opetuslapset tekivät dogmin Jeesuksen työstä.

Hyvä, että joku siitäkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #64 : 15.05.12 - klo:22:51 »
Tämä ainainen neitsyt ja monen lapsen äiti ristiriita häiritsee sielunelämääni. On monia muitakin fyysisesti mahdottomia legendoja, jotka eivät ole uskonasioita ja uskottavissa.
Mitä Marian ainaiseen neitsyyteen uskovat sitten neitsyydellä mahtavat tarkoittaa?
Tunnen kyllä ihan kotimaisen kahden (itse synnyttämänsä) lapsen äidin, joka ainakin jossakin mielessä on neitsyt.

Mitä ehtoolliseen tulee niin luulisin että en minä siinä ehtoollispöydässä ajattele, että uskon nyt juuri luterilaisen ehtoollisopin mukaisesti sen mitä tässä olen saamassa. Pikemmin ajattelen, että olen suunnilleen yhtä ymmärtävässä tilassa kuin kastettava parikuinen lapsi. Eikö silloin ole samantekevää, minkä kirkkokunnan toimitukseen osallistuisin? Ne on siellä alttarikaiteen toisella puolella ne, joille hienojakoiset teologiset erittelyt ovat tärkeitä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #65 : 16.05.12 - klo:09:04 »
Mitä Marian ainaiseen neitsyyteen uskovat sitten neitsyydellä mahtavat tarkoittaa?
Tunnen kyllä ihan kotimaisen kahden (itse synnyttämänsä) lapsen äidin, joka ainakin jossakin mielessä on neitsyt.

Mitä ehtoolliseen tulee niin luulisin että en minä siinä ehtoollispöydässä ajattele, että uskon nyt juuri luterilaisen ehtoollisopin mukaisesti sen mitä tässä olen saamassa. Pikemmin ajattelen, että olen suunnilleen yhtä ymmärtävässä tilassa kuin kastettava parikuinen lapsi. Eikö silloin ole samantekevää, minkä kirkkokunnan toimitukseen osallistuisin? Ne on siellä alttarikaiteen toisella puolella ne, joille hienojakoiset teologiset erittelyt ovat tärkeitä.

Tämän tiedän;  eivät mitään symbolista, vaan, että Marian immenkalvo on synnytyksen jälkeen ehyt.  Jotakin tärkeää uskonsalaisyuutta merkitsee siis se, että Maria on ollut ihan biologisesti ainainen neitsyt. Siis yhtäläisesti totta kuin kaikille se, että yläsnoussut Jeesus söi leipää ja kalaa oppilaidensa kanssa.
Se on rakas ja tärkeä totuus heille, joskaan en itse ymmärrä mitä tekemistä sillä pelastuksemme kanssa on.  

Roomalaiskatoliseen mariologiaan tuo ei kuulu, heillä on omat kertomuksensa Mariasta.  Oli kivaa kuulla nuo esitelmät matkalla;  sainpa tietää, ettei Luther kajonnut oman kirkkonsa mariologiaan.  Harvempi luterilainen teologi taitaa tietää tästä ja vielä harvempi seurakuntalainen piittaa.  No, samapa tuo.  Kenties joku on kiinnostunut ja ellei ole, voi hypätä yli.

...........................................

Ikävä kyllä niillä oppineilla siellä alttarikaiteen toisella puolen on valta päättää, missä kukin meistä Ehtoollisen saa ottaa vastaan, siinä koko hölmöys. Ei sitä seurakuntalaisilta kysytä.  Aika moni totesi, että ´minun kirkkoni on siellä, missä saan Ehtoollisen.

Mutta kun nyt on näin, niin ratkaisu ongelmaan on  tuo, että mikäli ei omaa kirkkoa ole lähelläkään, ottaa selvää, kenen kanssa olisi sovittavissa, kuinka tuo tunnustusrajat ylittävä ehtoolliselle osallistuminen käy paikkakunnalla päinsä.  Näin sanovat ekumeniikan cumussa.  Tuolla matkalla toivoin että olisimme voineet keskenämme rajan ylittää, mutta siihen olisi kaiketi nuo papit tarvinneet ylemmiltään sitten luvan.  Messut vuorottelivat: luterilainen, katolinen, luterilainen, katolinen, ja vapaakirkolliset tulivat ehtoolliselle luterilaisten kanssa.    

« Viimeksi muokattu: 16.05.12 - klo:09:12 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #66 : 16.05.12 - klo:09:30 »
Jotta viestistä ei tule ihan mammuttia:  Antti Kruus on tavallisesti saanut pitää luterilaisille messun roomalaiskatolisissa kirkkorakennuksissa, siksikin, että Italiassa asuu aika paljon suomalaisia jotka ovat pysyneet omassa kirkossaan;  hänellä on tavallaan toinen seurakunta siellä. Umbrian suomalaiset osallistuivatkin meidän messuihimme.

Sitten joku henkilö vaihtui ja tuo kiellettiin jossakin Rooman seurakunnista, kun kysyin syytä, niin luterilaisuudenn tähden;  katoliset kirkot kun eivät tunnusta luterilaista pappeutta.  Sama kuin jos minä olisin saanut päähänpiston pitää siellä messun, siis.    Teologista titrailua, niinpä niin, mutta käytännössä nuo titrailut johtivat melkoiseen pettymykseen, Antti sen kyllä varmaan kesti, mutta paikalliset luterilaiset huonommin.  

Kuulin ennen saman reissun tehneiltä että meillä olisi ollut keskenämme  poikkeuksellisen hyvä henki, ennen oli oltu tunnustusrajojen mukaan tukkanuottasilla.  Nyt ei ollut ainuttakaan riitaa, ei edes kiivasta keskustelua.  Kunnioitettiin toisten tapoja ja sovittuja käytäntöjä kenenkään esittämättä, että minä kyllä niin ja meidän kirkko näin.   Se oli hyvä matka.  Kun kerran jostakin on sovittu, niin tapelkoot maalliset paimenpomot.  Laumaa kaitsee Ylipaimen, ja se viihtyy ihan hyvin samoilla laitumilla.  

..............................

Vapaakirkon pappi Vilho Rantanen on kirjoittanut kivoja runoja jo kauan sitten, lienee kuollut jon koko mies:  Tässä muistaakseni Pyhä Pietari passittaa Taivaan portilla eturivin paikasta tappelevat teologit takaisin maan päälle

"Laumanne kyllä pian sovinnon paikalla ois
jos paimenet hetkenkin keskenään riitelemättä olla vois".
« Viimeksi muokattu: 16.05.12 - klo:09:33 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #67 : 16.05.12 - klo:11:19 »

   Oppierot keventävät oppeja ja suovat yksilöllisille tulkinnoille liikkumavaraa. Omantunnon ääni pääsee esille. Kun auktoriteetti esittää näkemyksensä, oppilas voi ajatella, että niin mutku... Lähestytään tilaa, jossa körttiläiset ovat kokeneita, nimittäin epävarmuutta. Sen sietäminen liittyy oleellisesti persoonallisuuden kypsyyteen.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #68 : 16.05.12 - klo:14:31 »
  Oppierot keventävät oppeja ja suovat yksilöllisille tulkinnoille liikkumavaraa. Omantunnon ääni pääsee esille. Kun auktoriteetti esittää näkemyksensä, oppilas voi ajatella, että niin mutku... Lähestytään tilaa, jossa körttiläiset ovat kokeneita, nimittäin epävarmuutta. Sen sietäminen liittyy oleellisesti persoonallisuuden kypsyyteen.



Yksilölliset tulkinnat sallivat omatunnolle toisinaan melko järkyttävän liikkumavaran. Omantunnon vapauden nimissä on omassa kirkossammekin tapahtunut yhtä ja toista, jota epäilen "Jumalan äänen" kenellekään neuvoneen.  

En ihmettele vaikka joku jo  kysyy, millainen ja kuinka luotettava majakka tuo "omantunnon ääni"  on.  Mitähän se lopulta sisältää?  Käsittääkseni joko auktoriteetin äänen tai varsin persoonallisia tulkintoja oikeasta ja väärästä, ja sellaisina toisinaan perin mielihyvähakuisia.

En tiedä, uskaltaisinko heittäytyä elämään yksin kristittynä, "omatuntoni" varassa.  Olen mieluummin sitten todella kypsymätön henkilö ja siedän epävarmuutta huonosti.  Kristittynä elämisen kohdalla olenkin ihan varmasti sellainen.

Tästä syystä ihmisille on annettu kirkko - kristittyjä ollaan nimen omaan  yhdessä.  Ekumenian ihanne olisi yhteinen ehtoollispöytä, mutta eipä siihen näköjään päästä.   Dosentti  :026: huomauttaa, että Jeesus halusi kovasti, että olisimme yhtä.  Yhtä varmaan voimme olla, vaikka meillä olisi erilainen perintö niissä asioissa, jotka eivät koske meidän pelastustamme, ja on aihetta olla iloinen siitä, että RK ja evl saivat aikaan "yhteisen julistuksen vanhurskauttamisesta".  Jo siksikin, että tulevat sukupolvet on opetettava.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #69 : 17.05.12 - klo:07:26 »


   Oppierot keventävät oppeja ja suovat yksilöllisille tulkinnoille liikkumavaraa. Omantunnon ääni pääsee esille. Kun auktoriteetti esittää näkemyksensä, oppilas voi ajatella, että niin mutku... Lähestytään tilaa, jossa körttiläiset ovat kokeneita, nimittäin epävarmuutta. Sen sietäminen liittyy oleellisesti persoonallisuuden kypsyyteen.




Yksilölliset tulkinnat sallivat omatunnolle toisinaan melko järkyttävän liikkumavaran. Omantunnon vapauden nimissä on omassa kirkossammekin tapahtunut yhtä ja toista, jota epäilen "Jumalan äänen" kenellekään neuvoneen.


Mitä yhtä? Mitä toista?
Vapauteen Kristus vapautti meidät.
Paimenen ääni on lempeä. Auktoriteetti lukee lakia. Lempeä kirkkoisä tarjoaa oman tulkintansa Jumalan äänestä.


Lainaus

En ihmettele vaikka joku jo  kysyy, millainen ja kuinka luotettava majakka tuo "omantunnon ääni"  on.  Mitähän se lopulta sisältää?  Käsittääkseni joko auktoriteetin äänen tai varsin persoonallisia tulkintoja oikeasta ja väärästä, ja sellaisina toisinaan perin mielihyvähakuisia.


Kukapa hakisi mielipahaa!


Lainaus

En tiedä, uskaltaisinko heittäytyä elämään yksin kristittynä, "omatuntoni" varassa.  Olen mieluummin sitten todella kypsymätön henkilö ja siedän epävarmuutta huonosti.  Kristittynä elämisen kohdalla olenkin ihan varmasti sellainen.


Ei mitään heittäytymisiä. Kristittynä ja ihmisenä oleminen on yksi ja sama. Ei Jumala auta ellei itse yritä. Odottaessa rukouksessa omantunnon ääni selkiytyy.


Lainaus

Tästä syystä ihmisille on annettu kirkko - kristittyjä ollaan nimen omaan  yhdessä.  Ekumenian ihanne olisi yhteinen ehtoollispöytä, mutta eipä siihen näköjään päästä.   Dosentti  :026: huomauttaa, että Jeesus halusi kovasti, että olisimme yhtä.  Yhtä varmaan voimme olla, vaikka meillä olisi erilainen perintö niissä asioissa, jotka eivät koske meidän pelastustamme, ja on aihetta olla iloinen siitä, että RK ja evl saivat aikaan "yhteisen julistuksen vanhurskauttamisesta".  Jo siksikin, että tulevat sukupolvet on opetettava.
 

Erotat pelastusta koskevat asiat muista. Pelastus on tärkeintä.

Aktiivinen sanavarastosi ei ole suppea.



Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #70 : 17.05.12 - klo:12:27 »

Mitä yhtä? Mitä toista?
Vapauteen Kristus vapautti meidät.
Paimenen ääni on lempeä. Auktoriteetti lukee lakia. Lempeä kirkkoisä tarjoaa oman tulkintansa Jumalan äänestä.

Saat vastauksen yksityisviestinä koska ei ole herättäjähenkistä kajota toisten tekoihin -- omissa on tarpeeksi --- mutta kun nyt kysyt niin minusta ansaitset vastauksenkin.  Sillai...  Olemme jokainen kuitenkin kaikitenkin evl kirkon jäseniä, ja siten myös kannamme toistemme taakkoja, mielestäni virheitä ja syyllisyyttä' myös, niin pitkään kuin samassa hiekkalaatikossa leikitään.  Mutta en halua julkisesti lähteä osoittelemaan että nuo tuolla tätä ja nämä täällä tämmöistä, jossa lain lukeminen ja sen harvemmin muistetun sideavaimen käyttö olisi sielunhoidollisempaa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #71 : 17.05.12 - klo:14:34 »
Tuota sietää täsmentää.  Piotäisiköhän sanoa, että kuulumme Kristuksen kirkkoon? 
Mielipahaa ei kukaan hae, eikä toiselle toivottavasti tahdo tuottaa. Mutta joskus sitä täytyy vain jaksaa kantaa, halusi tai ei, sillä elämänsä mielihyvän varaan rakentanut ihminen ei ota elämän realiteetteja huomioon. Kristus ei lupaa sitä kenellekään seuraajistansa.  Toivottavasti tästä nyt saa selvää...    :003:

 :026:  "From now on we cannot speak rightly of either God or without speaking of Jesus Christ. All concepts of reality that ignore Jesus Christ are abstractions"  (Ethics).
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #72 : 01.06.12 - klo:08:03 »
Lutherin mukaan omantunnon ääni on isästä perkeleestä... kuolemaa ja kadotusta se edustaa. Rippikoulukirjojen mukaan omatunto on Jumalan ääni. En tykkää rippikoulukirjoista.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #73 : 01.06.12 - klo:12:35 »
Nämä omantunnon vapaudet ja erilaiset tulkinnat ovat kuin hyllyvä suo. Äkkiä muodostuu tavasta laki ja ehto.  Toisaalta mieltyisin kirkkoon joka on kuin paikalleen valettu sementtikakku; -joka ei halua kuulla mitään muuta, ei tiedä mistään muusta, pysyy paikoillaan hievahtamatta maailmanajasta huolimatta. Aikaa voi kyllä seurata ehdonvalla asioissa, vaan ei tärkeimmässä. Niin kauan kuin Paavin kirkko ei tunnusta yksin Kristusta, yksin armon kautta, ei pidä solmia mitään enempiä yhteyksiä sinne päin kuin asiallisen ystävälliset välit ja yhteistyötä sosiaalisissa ym. hankkeissa.  Mutta yhteistä ehtoollispöytää ei meillä ole oikeasti vaikka mitä sopimuksia solmittaisiin, ei yhteistä käsitystä vanhurskauttamisesta myöskään. Yhteyttä yli Kristuksen ei ole olemassa.

Sellainen kirkon pitäisi olla lain ja evankeliumin asioissa. Niiden erotusta pitäisi pyrkiä teroittamaan teroittamasta päästyäkin.

Minua pelottaa että kirkko on kuin purjelaiva vailla peräsintä tai kunnon perämiehiä. Kansansuosiota ei pidä ryhtyä itseisarvona tavoittelemaan. Kristuksen näkymätön kirkko ei Raamatunkaan mukaan voi olla 90% kaikista maista joissa kristinuskoa on saarnattu. Näkyvää ja näkymätöntä kirkkoa ei pitäisi sekoittaa.

Joko yksin Kristuksen ansiosta, yksin armon kautta tai ei Kristusta lainkaan.  Kova sana mutta totta. Tulkoon muut uskollaan autuaaksi jos voivat mutta meidän on uskominen yksin Kristukseen ja muunlaisista uskoista en halua kuullakaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #74 : 02.06.12 - klo:15:10 »
Paavin kirkko on pitkälle linjassa, heillä on meidän kanssamme yhteinen julistus vanhurskauttamisesta 1999. Jumala katsoo syntisen kelvokkaaksi yksin Kristuksen tähden.  Sivuilta voi seurata yksityiskohdat.  Minua suututtaa, kun sain kappaleen enkä sitä löydä. Siskon autotalli syö esineitä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.