Kirjoittaja Aihe: Heränneitä ja nukahtaneita  (Luettu 38872 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #45 : 10.01.12 - klo:23:08 »
valvominen on ollut minulle raskas asia... pienikin synti veti minut masennukseen... körttirovasti sai minut tajuamaan, että Kristus valvoo...

Kiitos
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #46 : 01.05.12 - klo:21:25 »
Se karismaatikkohan saattaa olla käsityksineen oikeassa, ja me erehtyneitä?

Ei kyse oo siitä kuka on oikiassa vaan siitä että eri kirkkojen ehtoollisteologia on niin erilaista. Ainakaan katoliset ja ortodoksit ei huoli ehtoollispöytään kuin omiaan ja kyllä mää tuntisin itteni äärimmäisen epäkohteliaaksi juntiksi jos sinne menisin. Luterilaisilla sentään on melko monen protestanttisen kirkon kanssa ehtoollisyhteys.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #47 : 08.05.12 - klo:17:40 »
Ei kyse oo siitä kuka on oikiassa vaan siitä että eri kirkkojen ehtoollisteologia on niin erilaista. Ainakaan katoliset ja ortodoksit ei huoli ehtoollispöytään kuin omiaan ja kyllä mää tuntisin itteni äärimmäisen epäkohteliaaksi juntiksi jos sinne menisin. Luterilaisilla sentään on melko monen protestanttisen kirkon kanssa ehtoollisyhteys.

Onko oikeesti, kun ymmärtääkseni juuri protestanttien kanssa hinnaa pahasti se viisisataa vuotta vanha kiista siitä onko meille siinä tarjona todella Kristuksen ruumis ja veri vai onko kyseessä muistoateria?  Siksi ainakaan aksan kirkkojen kanssa ei ole, sillä heillä on nämä valtaosaltaan pakotettuna yhteen Fredrin Jonkun tpoimesta Preussista alkaen (tämä retrikki kuoli 1688).  Pitää kerrata Leuenbergin konkordia muutenkin...

eikai meillä ole täysi "altar and pulpet" yhteys kuin anglikaanien kanssa Porvoon sopimuksen nojalla, oikaise Sanneli tai kuka vain jos erehyn, tieto on tarpeen nyt enkä jaksa penkoa esille mistään.  :icon_eek:

Minusta olisi kyllä siistiä jos saisi mennä kaikkialla ehtoolliselle, joskin minä ymmärrän että teologit kinastelevat niin maallikothan siitä viis piittaa. Kirkossa minä sen kuitenkin pitäisin ja messun yhteydessä, jotta se selkeäösti erottuisi muusta syömisestä ja juomisesta. Ihminen kun on sen verran juntti että tarvitsee konkreettisia apuvälineitä ja tuo on yksi. Jos/kun muutan Umbriaan pyydän yksittäisen luvan, sellaisiakin myönnetään ihmisille, käydä katolisten kanssa Ehtoollisella.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #48 : 08.05.12 - klo:17:58 »
Valvominen ymmärretään usein itsensä ja tekojensa tarkkailuksi. Minusta se on pikemminkin katsomista avoimin silmin ympärilleen. Silloin ymmärtää olla kiitollinen kaikesta Luojan hyvyydestä ja huomaa puuttua kohdalle sattuvaan ihmisen raadollisuuteen. Unessahan sitä usein on tässäkin mielessä.

Minä ihmettelen sitäö Italian matkaani juuri tässä mielessä. Sain kevättalvella ensinnä päähänpinttymän matkustaa Italiaan, mistä? Sitten Antti Kruus tulee ja markkinoi ekumeenista pyhiinvaellusta. Mistä koko kaveri on facebook-frendini, en edes tiedä. On vain. Ja niin minä matkustin, näin maailman ihan eri silmin ja palasin lohdutettuna ja ilahdutettuna takaisin. Olin ollut juuri tuon valvomispakon kanssa kuin täi tervassa ja voittopuolisesti onneton kristitty, oli kuin Jumala itse olisi halunnut ilahduttaa ja virkistää minua ja näyttää paljon kaunista. Unohdin itseni ja lakkasin kantamasta koko maailman murheita niskoillani. 

Erityisen pökerryttävän iloinen olin, kun sisko mainitsi että "emme ole tätä niin huudelleet mutta mekin muuten matkustamme Italiaan"...   Neiti Kesäheinä oli elämöinyt asiasta ja mies sai pikku bonuksen sopivasti, hekin pääsi sinne vähän minun jälkeeni, seuraavan kerran menemme yhdessä Assisiin, Neiti Kesäheinä ilmoitti muuttavansa Sorrentoon, olemme jo sopineet että kyläilemme sitten.

Perustan sinne Herättäjäyhdistyksen haaraliikkeen. Minulla oli huivi kaulassa eikä se kiristänyt lainkaan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #49 : 08.05.12 - klo:21:33 »
Menestystä Sorrenton seuraliikkeelle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #50 : 08.05.12 - klo:22:38 »
Lainaus käyttäjältä: Pena
Valvominen ymmärretään usein itsensä ja tekojensa tarkkailuksi. Minusta se on pikemminkin katsomista avoimin silmin ympärilleen. Silloin ymmärtää olla kiitollinen kaikesta Luojan hyvyydestä
Hei tämä oli hyvä pointti, nyt vasta huomasin! Hyvä kiinnittää katse jonnekin muualle kuin omaan napaansa. Jonkinmoista itsekeskeisyyttä ja käpertyneisyyttä se omien syntienkin tarkkailu voi olla. Mitä enemmän näkee ympäröivän maailman Luojan hyvyyden ilmentymänä, eikö sitä enemmän ihan automaattisesti ja ponnistelematta halua jakaa sitä toisillekin? Kun avautuu ottamaan vastaan, samalla avautuu antamaan?

(Tämäntapaista olen paljon enemmän löytänyt katolisilta kirjoittajilta kuin luterilaisilta, jotka niin keskittyy vain siihen synnit anteeksi -teemaan.)

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #51 : 13.05.12 - klo:10:30 »
Lainaus käyttäjältä: juhani - 10.01.12 - klo:07:37
valvominen on ollut minulle raskas asia... pienikin synti veti minut masennukseen... körttirovasti sai minut tajuamaan, että Kristus valvoo...

Kiitos
________

Myös minulta kuten Leenalta KIITOS

Toi itsekriittisyys kahlitsee liikaa monia ja ei uskolleta elää, kun ollaan niin itselleen tiukkoja.
Viisveisuu tekee aina välillä hyvää.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #52 : 13.05.12 - klo:10:32 »
Ei kyse oo siitä kuka on oikiassa vaan siitä että eri kirkkojen ehtoollisteologia on niin erilaista. Ainakaan katoliset ja ortodoksit ei huoli ehtoollispöytään kuin omiaan ja kyllä mää tuntisin itteni äärimmäisen epäkohteliaaksi juntiksi jos sinne menisin. Luterilaisilla sentään on melko monen protestanttisen kirkon kanssa ehtoollisyhteys.

No jos nyt kuitenkin olaan saman Isän lapsia, vaikka asiat erilailla nähdäänkin, niin miksi ehtoollisestakin on tehty vain meidän tavoin uskovien etuoikeus ja kuka muu kuin Isä taivaasta näkee sydämeen?
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #53 : 13.05.12 - klo:11:05 »
Menestystä Sorrenton seuraliikkeelle!

Juuh... minä jo alustavasti käännän Siionin Virsiä italian kielelle. Assisissa aion kuljeskella  körttipuvussa. Siellä on niin paljon sääntökuntapukuista kansaa, ettei kukaan taatusti ihmettele mitään. Ei tarvitse roudata hirveästi vaatteita sinne sitten. Elämä tulee olemaan helppoa, kun ei edes tarvi miettiä mitä pukis päälle tänään.   Käykää sitten usein kylässä! 

Lyhentää sitä kyllä vähän pitäisi, niinkuin kaventaakin. Mainiota, Leena, sinä teit sen!  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #54 : 13.05.12 - klo:12:16 »
Sääntökuntamme on Associazione del Risveglio.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #55 : 13.05.12 - klo:23:38 »
Sääntökuntamme on Associazione del Risveglio.

Signor, fa di me uno instrumento della tua pace
dove cé'eodio    :014:, io porti amore   :008:, dove discordia   :014:, io porti l'unione   :052:.

Dove cë errore, io porti la verita, dove dubbio  :icon_confused:, io porti la fede....    :026: :026: :026:
dove c'e disperazione  :'(  io porti la speranza    :)

.............................................

O Divino Maestro, che io non cerci tanto di essere consolato quanto di consolare,  :056:  di essere compreso, quando ti comprendere   :045:, di essere amato, quando di amare...   :055:


Infatti:  donado si riceve   :113:, perdonando si perdonati   :icon_sunny:, morendo si risuscita alla vera Vita    :051: :051: :051:.

Amen.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #56 : 14.05.12 - klo:22:32 »
Onko oikeesti, kun ymmärtääkseni juuri protestanttien kanssa hinnaa pahasti se viisisataa vuotta vanha kiista siitä onko meille siinä tarjona todella Kristuksen ruumis ja veri vai onko kyseessä muistoateria?

Ainakin anglikaanien kanssa on ihan virallinen ehtoollisyhteys ja kun Unkarissa kysyin niin olisin päässyt myös reformoidun kirkon ehtoolliselle, sitä en tiedä että laskettaisko niitä meidän kirkon ehtoolliselle.

No jos nyt kuitenkin olaan saman Isän lapsia, vaikka asiat erilailla nähdäänkin, niin miksi ehtoollisestakin on tehty vain meidän tavoin uskovien etuoikeus ja kuka muu kuin Isä taivaasta näkee sydämeen?

Niin no, miksipä eri kirkkokuntia on olemassa? Voitaishan me kaikki kuulua samaan kirkkoon vaikka asiat eri tavalla nähdäänkin...
Käytännössä näköjään ei.  :102:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #57 : 14.05.12 - klo:22:48 »
Ainakin anglikaanien kanssa on ihan virallinen ehtoollisyhteys ja kun Unkarissa kysyin niin olisin päässyt myös reformoidun kirkon ehtoolliselle, sitä en tiedä että laskettaisko niitä meidän kirkon ehtoolliselle.

Niin no, miksipä eri kirkkokuntia on olemassa? Voitaishan me kaikki kuulua samaan kirkkoon vaikka asiat eri tavalla nähdäänkin...
Käytännössä näköjään ei.  :102:

Meillä ei ole virallista ehtoollisyhteyttä reformoiduille, mutta olen aina toivottanut heidät tervetulleiksi (yksi miniämme on presbyteeri) ehtoollispöytään, vaikka tiedän, että se on kirkkoisien mielestä väärin, mutta ihmisille oikein Jumalan edessä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #58 : 15.05.12 - klo:01:26 »
Ainakin anglikaanien kanssa on ihan virallinen ehtoollisyhteys ja kun Unkarissa kysyin niin olisin päässyt myös reformoidun kirkon ehtoolliselle, sitä en tiedä että laskettaisko niitä meidän kirkon ehtoolliselle.

Niin no, miksipä eri kirkkokuntia on olemassa? Voitaishan me kaikki kuulua samaan kirkkoon vaikka asiat eri tavalla nähdäänkin...
Käytännössä näköjään ei.  :102:

Anglikaanien kanssa on Porvoon sopimuksesta, se on juuri se "altar and pulpit" oli molemmin puolin kelpaa pappi saarnaamaan ja ehtoollisella saa käydä sen kun menee. Saksan sisäinen tilanne johtuu paremmin historiasta kuin kirkkojen kahdenvälisistä sopiumuksista, 1600-luvun Preussin vaaliruhtinas Fredrik Jotakin tärskäytti kaikki reformoidut yhdeksi.  Mutta siihen kaatui kahdenvälinen sopimus Suomen evl kirkon kanssa.

............................................

Voisi olla vaikeaa totutella yhtäkkiä rukoilemaan Ainaista Neitsyttä, mene tiedä  liiankin venyvä omatuntoni taitaisi tuossa yskiä pahemman kerran, sillä olen tottunut ja kasvanut ajatukseen ettei luotuja olentoja rukoilla kuten Jumalaa.   Mutta sitä olen kyllä miettinyt mistä syystä maallikoille ei voida avata ehtoollispöytää ilman eri sopimksia.  Se kyllä pitää paikkansa että sopimalla asiasta tulisi periaatteessa sallia jopa luterilaisen pääsy katolisiin, sillä he tunnustavat meidän kasteemme, joskaan eivät pappeja, kirkkoa, liturgiaa sun muuta. Tämä tulee kysymykseen esimerkiksi tilanteessa jossa asuisi pidempään maassa jossa ei ole lurerilaista kirkkoa kuin joko poikkeuksesta joku pistäytyy tai kohtuuttoman matkan päässä, ja kohteliasta on selvittää asia joka tapauksessa. Yleensä lupa on annettu, kunhan on selvillä että ao on kastettu, ja käsittää ehtoollisen merkityksen.  Ortodoksisen kirkon kanssa saattaa olla kireämpää kuin roomalaiskatolisen,  ja luterilainen on näistä kaikista joka tapauksessa vieraanvaraisin.  
« Viimeksi muokattu: 15.05.12 - klo:01:30 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Heränneitä ja nukahtaneita
« Vastaus #59 : 15.05.12 - klo:09:56 »
Tämä ainainen neitsyt ja monen lapsen äiti ristiriita häiritsee sielunelämääni. On monia muitakin fyysisesti mahdottomia legendoja, jotka eivät ole uskonasioita ja uskottavissa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi