Kirjoittaja Aihe: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?  (Luettu 10601 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #30 : 06.09.10 - klo:17:26 »
"Silloin Jeesus kutsui luokseen lapsen, asetti hänet heidän keskelleen ja sanoi: "Totisesti: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, te ette pääse taivasten valtakuntaan. Se, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, on suurin taivasten valtakunnassa. Ja joka minun nimessäni ottaa luokseen yhdenkin tällaisen lapsen, se ottaa luokseen minut."


Pitäisikö minun ymmärtää tästä, että mielestäsi lapsia ei tarvitse kastaa. Ellei, niin miksi sitten lapset pitää kastaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #31 : 06.09.10 - klo:19:35 »
Lainaus
Kasteen sakramentissa Jumala kutsuu jokaisen nimeltä omakseen. Tämä armo annetaan kaikille, myös lapsille. Jeesus käski tuomaan lapsia luokseen, koska Jumalan valtakunta kuuluu heidän kaltaisilleen. Vanhemmat tuovat lapsen kasteelle ja rukoilevat yhdessä kummien kanssa hänen puolestaan. Kasteen arvo ei riipu meidän asenteestamme, sillä kaste ja usko ovat Jumalan teko meissä.
--
MITÄ KASTE ANTAA JA HYÖDYTTÄÄ? VASTAUS:
Kaste vaikuttaa syntien anteeksiannon, vapauttaa kuoleman ja Perkeleen vallasta sekä antaa iankaikkisen autuuden kaikille, jotka uskovat Jumalan sanat ja lupaukset niin kuin ne kuuluvat.
Suomen ev.lut kirkon kristinoppi

Riitta-mummi, niin se vaan menee, valitettavasti. Tuntuu että tuommosia  kun tosissaan joutuu miettimään että teinköhän nyt rumasti ja oliko se tosirumasti vai vähemmänrumasti - tai aionko nyt tehdä rumasti, kun... Ja mitähän musta nyt yläkerrassa ajatellaan kun... (Viimeisimmän ihmettelyn taisi kuitenkin Kela ratkaista. Kiitokset siitä.)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #32 : 06.09.10 - klo:19:41 »
???    :102:

                 Kastekäsitykseni on ev.lut.kirkon mukainen.   Riitta-mummi   :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #33 : 06.09.10 - klo:19:43 »
Niin toi:

Riitta-mummi, niin se vaan menee, valitettavasti. Tuntuu että tuommosia  kun tosissaan joutuu miettimään että teinköhän nyt rumasti ja oliko se tosirumasti vai vähemmänrumasti - tai aionko nyt tehdä rumasti, kun... Ja mitähän musta nyt yläkerrassa ajatellaan kun... (Viimeisimmän ihmettelyn taisi kuitenkin Kela ratkaista. Kiitokset siitä.)

oli siis tuohon:

Taas oli Sannelilta hyvä seurapuheen alku. Tätä kuuntelisi lisää . Jalostapa tästä aiheesta Seurapalstalle seurapuhe.

                                                         toivoo mummi(si). Nuorissa meillä on tulevaisuus ja toivo. :045:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #34 : 06.09.10 - klo:19:55 »

   Oletkohan käsittänyt väärin. Ei ollut pienintäkään kritiikin poikasta kirjoitukseesi hyvien töiden vaaroista(sanoo Luther). Niin se on minunkin mielestä. Tulee vaan höpistyä kaikenlaista kun yrittää muka keskustella. Anteeksi jos loukkasin, sitä en tarkoittanut. Ihailen nuoria joilla on uskallusta, tietoa, sydäntä ja älyä puhua asioista.
Uskonasioistahan ei voi arkisissa oloissa juuri puhuakaan. Siksi täällä roikunkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #35 : 06.09.10 - klo:19:59 »
Eikueikueiku!!!
Toi oli se seurapuheen jatke!!!

Siis että valitettavasti vaan sillon tulee tajunneeksi että mun puolesta on kuoltu ristillä kun joutuu miettimään jotaki asiaa että onko se väärin vai tosi väärin ja mitähän tässä nyt tekis ja mihin suuntaan pyllistäis ja kumpi ratkaisu tulee tulevaisuudessa vähemmän kaduttamaan ja silleen...
Silloin tällöin joku ratkaisee asiat parhain päin mun puolesta. Tällä kertaa se oli Kansaneläkelaitos. Ehkä Jumala on sielläkin.
« Viimeksi muokattu: 06.09.10 - klo:20:05 kirjoittanut Sanneli »
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #36 : 06.09.10 - klo:21:01 »
Kiitos Sanneli!

Vihdoin alkoi sytyttää.  Tää etäisyys Unkariin ja jne.   :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #37 : 08.09.10 - klo:21:34 »
Ihanko totta? Minäkin muistan 1970-luvun oikein hyvin, mutta tuo lista olisi naurattanut silloin yhtä paljon kuin nyt.


Samoin tyrmistyin lievästi. Valokuvaus ei ollut syntiä silloinkaan, kun isovaari Kiinaan muutti, ja lähetyssaarnaamisen ohella sitä harrasti, kuulehan.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #38 : 08.09.10 - klo:21:50 »
Meille oli jengissämme nuorena suurena huolena se, kuinka käy meidän jos teemme hyviä tekoja. Motiivi pelätä oli hyvin Lutherin kaltainen. Joku ehdotti, että käyttäisimme tervettä järkeä, huolehtisimme omasta sielustamme vähemmän ja toisen hyvinvoinnista enemmän. Sillä kuitti. Saattaa olla että se lahja, käytettävissä oleminen, otetaan pois, ja silloin ihminen menettää suuren osan ihan arkista iloa, elämän tyydyttävyyttä ja mielihyvää --- myös. Se on luvallista iloa! Nyt toivon sitä Sadettalle - paljon!
Tietty tämä tulee  erityismuistellen Sadettaa nyt, sitä, että Jumala itse tarttuu häneen ja vie tarvitsevan luo, sillä kuitti.

MInulle opetti Joensuun kirkkoherra, Petri Karttunen näin: Ne hyvät teot, jotka toteutuvat kauttamme, ovat Kristuksen omia tekoja, jotka hän myös tunnistaa tuomiollakin. Sadetta istui täällä keskellä ihmettä ja ihmetteli...

Hän ei sitä kuin nähnyt, ja varmaan antaa anteeksi että tämän juorusin: Ei ihminen sitä ehkä itse näekään. Minä näin, ja sillai...
Kyllä siitä pidetään huoli ettemme me ylpisty. Jumala häntä siunatkoon!  

Bonhoeffer halusi sammuttaa Helvetin --- vesipistoolilla. Olkoon nerokas ja viisas ja Canariksen kimpassa niin näinhän minä tämän. Hän kuoli levollisemmin murhattuna kuin murhaajana. Sielusta pidettiin huoli viimeiseen tappiin, kun se oli Kristuksen käsissä. "Me saamme erehtyä,. me saatamme erehtyä..."
« Viimeksi muokattu: 08.09.10 - klo:21:54 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #39 : 09.09.10 - klo:10:53 »
Pitäisikö minun ymmärtää tästä, että mielestäsi lapsia ei tarvitse kastaa. Ellei, niin miksi sitten lapset pitää kastaa.

Ei pidä ymmärtää.
Acta, non verba.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #40 : 22.04.11 - klo:17:33 »
Simo Rallin pitkänperiantain kolumni ottaa kantaa luterilaisuuren suajis tehtyihin synteihin ja aivan asiaa kirioottaa.
Synti on syntiä, vaikka vois paistaas.
http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=579051
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tekosynnit vai synnin syvin olemus, perisynti?
« Vastaus #41 : 22.04.11 - klo:18:44 »
Simo Rallin pitkänperiantain kolumni ottaa kantaa luterilaisuuren suajis tehtyihin synteihin ja aivan asiaa kirioottaa.
Synti on syntiä, vaikka vois paistaas.
http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=579051

Kitaristi ja kolumnisti Ralli puhuu asiaa, tärkeää asiaa! Päiväkin on valittu hyvin. "Sillä minkä te olette tehneet yhdelle näistä...." Kristus sen sanoi jo ammoin. Ja sanoo yhä. Hyvä että Ralli puhuu myös. Kuten körttimörtti muistuttaa, synti on syntiä ja sillä siisti! :kahvi: