Kirjoittaja Aihe: Yksinkertainen usko  (Luettu 10073 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #30 : 16.12.23 - klo:12:42 »
Olen kuunnellut, lukenut ja linkittänyt Iltaharkauksiin useita psalmeja. Olen koettanut valita niistä ne jotka sopivat rukouksiksi muillekin kuin juutalaisille.

En nimittäin jaksa ymmärtää kuinka usein ja voimallisin sanoin he purkavat vihaa vastustajiinsa ja toivovat Jumalan kostava, tai vieläkin pahempaa, heille.

Onko tämä gazalaisten tappaminen nyt tähän omaisuuskansana veodottua. Voiko Jumala kuulla vaikkapa sellaisen rukouksen että Anna Putinille niin että tuntuu !

Trumpille kyllä voin rukoilla sydämen ymmärrystä derokraatteja, värillisiä, ja sukupuolisesti muunlaisia kohtaan.

Psalmeissa on esillä kaikenlaisia inhimillisiä tunteitä. Myös kostonhimoa. On se ainakin minulle turhankin tuttu tunne sekin. Ei tarkoita, että sitä olisi hyvä tuntea. Mutta mitä sitä rukouksissaan peittelemäänkään, jos tuntee?

Omaisuuskansa ei saa toimia miten lystää. Jos psalmit ovatkin mitä ovat, niin profeetat kertovat, mitä siitä seuraa:

"Mutta Israel on torjunut hyvän, siksi vihollinen sitä vainoaa."

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #31 : 16.12.23 - klo:12:56 »
Omaisuuskansa ei saa toimia miten lystää. Jos psalmit ovatkin mitä ovat, niin profeetat kertovat, mitä siitä seuraa:

Käytännössä Israel ymmärtääkseni toimii, kuten mikä tahansa muu demokratia noissa olosuhteissa.
Jos Israel olisi diktatuuri, Gazaa ei ehkä enää olisi olemassakaan.
Yleensä ei tätä seikkaa oteta esiin.
Israelissa on uutistietojen mukaan ollut jonkinlaista pientä vetoa demokratian kaventamiseen.
Toivottavasti ei lähdetä tänän kaventamisen tielle.
Diktatuuri on ensisijaisesti vaarallinen omille kansalaisille, toissijaisesti myös naapureille.
Siitä lähihistoriassakin on esimerkkejä.

Hamasin eräs tavoite on Israelin tuhoaminen.




Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #32 : 16.12.23 - klo:13:13 »
Oletteko muuten lukeneet kirjan ”Hamasin poika”?
En muista kirjailijan nimeä, mutta hänen isänsä oli eräs Hamasin perustaja.
Kirja mielestäni on hyvä ja erittäin mielenkiintoinen ja hyödyllistä luettavaa.
Siitä saa pikkiriikkisen laajemman käsityksen siihen, että tilanteessa on myös erilaisia harmaan sävyjä, ei vain mustaa ja valkoista niin, että jompi kumpi on se valkoinen ja se toinen on se musta.
Omasta isästään hän antaa varsin hyvältä kuulostavan kuvan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #33 : 16.12.23 - klo:13:56 »
Israelissa on uutistietojen mukaan ollut jonkinlaista pientä vetoa demokratian kaventamiseen.

'Pientä vetoa' on lievästi ilmaistu. Israelin demokraattiset voimat käyvät jatkuvaa taistelua Netanyahun pyrkimyksiä vastaan. Hän koettaa muun muassa murtaa oikeuslaitoksen itsenäisyden.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #34 : 16.12.23 - klo:14:31 »
Käytännössä Israel ymmärtääkseni toimii, kuten mikä tahansa muu demokratia noissa olosuhteissa.

Jos Israel olisi diktatuuri, Gazaa ei ehkä enää olisi olemassakaan. Yleensä ei tätä seikkaa oteta esiin. Israelissa on uutistietojen mukaan ollut jonkinlaista pientä vetoa demokratian kaventamiseen. Toivottavasti ei lähdetä tänän kaventamisen tielle. Diktatuuri on ensisijaisesti vaarallinen omille kansalaisille, toissijaisesti myös naapureille. Siitä lähihistoriassakin on esimerkkejä.

Hamasin eräs tavoite on Israelin tuhoaminen.
Aamen! Israelhan luovutti Gazan palestiinalaishallinnolle mutta ääri-islamilainen terroristijärjestö Hamas voitti kuitenkin vaalit aloittaen verisesti Gazan hallinnoinnin. Terroristijärjestö Hamas suuntasikin aina vain lisää terrori-iskuja Israelin juutalaiskohteisiin tavoitteena Israelin tuhoaminen ja islamistisen valtion perustaminen. Hamasin epäinhimilliset iskut Israeliin, jossa panttivankien ottamiset, raiskaukset ja suruttomat tappamiset tuovat mieleen venäläisten hirmuteot Ukrainan Butšassa.  :067:

Terroristivaltiot Venäjä ja Iran ovat liittolaisia antaen tukensa Hamasille ja Hizbollahille. Gazan kaistalle tuodut raketit ja aseet ovat peräisin Iranista. Hamasin johtaja Ghazi Hamad on tunnustanut, että Iran auttoi sitä Israeliin suunnatussa hyökkäyksessä. Se valmistaa aseita ja tuo niitä Gazaan Hamasille. Terroristijärjestö Hamas on vieraillut kaksi kertaa Moskovassa yhteisissä konsultaationeuvotteluissa. Sen korkea-arvoinen delegaatio on käynyt siellä maaliskuussa tänä vuonna Venäjän kutsumana. Terroristijärjestö Hamasin johtaja Saleh Al-Arouri kertoi, että tapaamisessa oli mukana Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov. Myös Hamasin poliittisen toimiston johtaja Ismail Haniyeh kävi puoli vuotta aikaisemmin Moskovassa. Hamas ei saapunut Moskovaan tyhjin käsin vaan lupauksen aselahjasta kanssa. Hamas haluaa tukea Venäjää iskemällä lännen kimppuun. Iskujen kohteeksi tuli Israel.

Gazan kaistalle tuodut raketit ja aseet ovat peräisin Iranista. Hamasin johtaja Ghazi Hamad on tunnustanut, että Iran auttoi sitä Israeliin suunnatussa hyökkäyksessä. Se valmistaa aseita ja tuo niitä Gazaan Hamasille. Samoin Iran aseistaa Venäjää omilla komponenteillaan ja drooneillaan.

Hamasin toiminnan eräänä tarkoituksena on kääntää huomio pois Ukrainan sodasta. Venäjä on kiinni Ukrainan sodassa etsien kaikkia mahdollisuuksia sotkea länsi ja ennen kaikkea Yhdysvallat johonkin toiseen aseelliseen konfliktiin.  :067:
« Viimeksi muokattu: 16.12.23 - klo:14:37 kirjoittanut luterilainen »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #35 : 16.12.23 - klo:15:50 »
'Pientä vetoa' on lievästi ilmaistu. Israelin demokraattiset voimat käyvät jatkuvaa taistelua Netanyahun pyrkimyksiä vastaan. Hän koettaa muun muassa murtaa oikeuslaitoksen itsenäisyden.

Ok, onhan siellä ollut suuria mielenosoituksia vastustamassa kaiketikin demokratian rajoittamis pyrkimyksiä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #36 : 16.12.23 - klo:18:29 »
Otsikkomme on kuitenkin Yksinkertainen usko', johon nämä aiheet eivät kuulu. On siis syytä keskustella Israelin politiikasta muualla.

Yksinkertainen usko on minulle sitä, mikä on ominaista yksinkertaisille ihmisille. Se on varmaan lähellä lapsenuskoa. Omasta lapsuudestani muistan laulun:

Jeesus mua rakastaa,
Raamattu sen ilmoittaa.
Vaikka olen heikkokin,
hän mua hoitaa hellimmin.
     Mua Jeesus rakastaa,
     mua Jeesus rakastaa.
     Sen sana opettaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33746
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #37 : 16.12.23 - klo:20:27 »
Lapsenuskoni on ollut jo kauan havaitsevinaan, että tähän joulun aikaan ja -odotukseen on sisältynyt myös monta ikävää asiaa.
Ainakin kiire saa hermot niin kireiksi että riitaa helposti seuraa.

Onko se sattumaa vai onko vihollinen saatana aktiivinen kun lähestytään Kristuksen Jeesuksen syntymäjuhlaa. Vaiko väsymys juhlan laitosta aikaan saa tällaista.

Maailmaa ovat säpsäyttäneet ainakin Romanian diktaattorin kauhistuttava surmaaminen joulun pyhinä. Kauhistuttava elämä sai kauhean lopun.

Mitä sitten oli se Tapaninpäivän Tsunami Kaakkois-Aasiassa jossa meitä lahtelaisiltakin kuoli tuttuja ihmisiä.

Vuonna 1974 isäni kuoli 19.12. Se oli äidille kova isku vaikka isä oli jo 14 vuotta ollut halvaantunut.
Minulle tuli kiire hoitaa kaikki kuolemasta johtuva ennen joulua. Ehdin jopa leipoa monta pullapitkoa heti seuraavan vuoden alussa pidettäviin hautajaisiin.
Neljätoista vuotta sitten kuoli Matin äiti  22.12.. Hän oli liki 99-vuotias.

Myös monia muita vähemmän julkisia ikäviä on tapahtunut. On varmaan muillakin muistissa jotakin tähän vuodenaikaan tapahtunutta mikä panee näitä 'lapsellisia' uskon asioita miettimään.

Iloista taas on että kaksi jälkeläistä on syntynyt joulukuussa, samoin niiden isä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #38 : 16.12.23 - klo:23:00 »
Itse olen kokemuksellinen, en teoreetikko.
Körttiläinen yksinkertainen usko on murhevoittoisen heikon uskon riittämättömyydessä odottavaa ja ikävöivää toisin kuin uskovaisilla, jotka kokevat uskonsa varmuuden Pyhän Hengessä. Pyhä Henkihän on eläväksi tekevä Henki.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #39 : 17.12.23 - klo:07:26 »
Körttiläinen yksinkertainen usko on murhevoittoisen heikon uskon riittämättömyydessä odottavaa ja ikävöivää toisin kuin uskovaisilla, jotka kokevat uskonsa varmuuden Pyhän Hengessä. Pyhä Henkihän on eläväksi tekevä Henki.

Heränneiden kokemus on, että juuri Henki osoittaa ihmisen uskon vajavaisuuden ja armollisen Jumalan suuruuden.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #40 : 17.12.23 - klo:10:11 »
Heränneiden kokemus on, että juuri Henki osoittaa ihmisen uskon vajavaisuuden ja armollisen Jumalan suuruuden.
Aamen! Heränneiden kokemususkossa Henki osoittaa uskon vajavaisuuden ja armollisen Jumalan suuruuden ilman tarpeettomia uskovaisten mielenliituksia kokemuksissaan uskonsa varmuudessa Hengessä.  :icon_xmaslol:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22054
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #41 : 17.12.23 - klo:10:56 »
Aamen! Heränneiden kokemususkossa Henki osoittaa uskon vajavaisuuden ja armollisen Jumalan suuruuden ilman tarpeettomia uskovaisten mielenliituksia kokemuksissaan uskonsa varmuudessa Hengessä.

Onko täällä papukaija?  :003:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #42 : 17.12.23 - klo:12:14 »
Onko täällä papukaija?  :003:
– Mitä siitä syntyy, kun risteyttää papukaijan ja leijonan?
– Ei aavistustakaan, mutta yksi on varma: se elukka tekee selväksi, mitä haluaa!  :003:

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Yksinkertainen usko
« Vastaus #43 : 19.12.23 - klo:17:53 »
Toi luterilaisen viimeinen oli hauska.

Lapsenuskosta sen verran, että itse en tajua se hyveistämistä niin paljon, kun monilla oli käydä väärinpäin sen kanssa, kun lapsena useana iltana ennen nukkumista rukoilin asiaa ja se ei vaan toiminut.

Vieläkin ihmettelen miksi ei?
Olin ihan oikeutettua asiaa omasta mielestäni vieläkin rukoilemassa, mutta vastausta ei tullut tai tuli ei vastaus tai hiljaisuus.

Kuinkahan moni elämässään on kääntynyt Jumalan no ehkä ei ihan vihaajaksi, mutta negatiivisemmaksi lapsena saatujen pettymyksien takia suhteessaan Jumalaan?

Kuinkahan moni sanoo, että kokeilin joskus, mutta ei toiminut?
Jumala ei tullut ,vaikuttanut, ja auttanut, vaikka rukoilin?

Lapsen usko voinee tarkoittaa muuta kuin mistä kirjoitin.


Kaikki valta tekoälylle!