Kirjoittaja Aihe: Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?  (Luettu 14890 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?
« Vastaus #30 : 24.07.08 - klo:18:01 »
Hyvä, kun korjasitte. Mulla oli näköjään väärää tietoa.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?
« Vastaus #31 : 24.07.08 - klo:18:02 »
Aika mutkikasta tuo taloustiede. Onneksi en opiskele sitä...ei tulisi onnistumaan...
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?
« Vastaus #32 : 24.07.08 - klo:21:28 »
Kaikki kauppiaat tuntevat rahan. Kaupan käynnin perussääntö on: Viivan alle pitääajaadä jotain (positiivinen luku)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?
« Vastaus #33 : 25.07.08 - klo:00:23 »
Lainaus
Kaupan käynnin perussääntö on: Viivan alle pitääajaadä jotain (positiivinen luku)


Ja tämä pätee kaikessa yritystoiminnassa.
Ja jos pitkässä juoksussa viivan alle jää negatiivinen luku, laitetaan pillit pussiin ja työntekijät kilometritehtaalle, ellei sitten löydy jostain hyväntekijää, joka kustantaa tappiollisen toiminnan.

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?
« Vastaus #34 : 27.07.08 - klo:17:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Iisalmessa on onneksi Halpa-halli, joka ei ole vielä kovin iso ketju. Omistajat on muuten helluntailaisia, niin sen vuoksi kaupassa ei voi myydä alkoholia, tupakkaa, kortsuja yms.


Tämä nyt on niin totally off-topic, mutta pakko kommentoida, että Juhanin jo mainitsemassa Lapuan Halpa-hallissa myydään kortsuja (!) ja nykyään jopa meikkejä (!) ;)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 758
Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?
« Vastaus #35 : 27.07.08 - klo:20:45 »
Hei!

Espoon herättäjäjuhulilla Raittiin Sisko tuntu olevan kauppojen sunnuntaiaukiolua vastaan.

Niin se varmaan onki, että pyhäpäivästä mennee jotaki alakuperästä merkityksestä, jos leppäämisen sijasta ollaan soppailemasa! Siksi määki käyn vain harvoin kaupasa pyhisin, vaikken kyllä nukukkaan.

Kun asiasta aikanaan päätettiin, kirkko ja ammatiyhistysliike olivat pyhäaukoloja vastaan. Molemmat varmaankin vähä eri syistä, mutta tojennäkösesti samostaki!

Espoosa Siskon puhheen jäläkeen tuli Antti mun tykö ja arveli, että hän voi varmaanki vielä käyä pyhänä kaupasa, koska on syntinen mies.

muistelee Mauno

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?
« Vastaus #36 : 27.07.08 - klo:21:12 »
Kun meni niin kauas otsikosta jatkoin keskustelua ketjussa Miksi et tee pyhästä pyhää?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?
« Vastaus #37 : 23.11.08 - klo:00:33 »
Tällä viikolla oli taas lehdessä asiasta. Nyt puhuttiin jo vähän kerrannaisvaikutuksista. Sunnuntaiaukiolojen myötä joutuvat myös lastenhoitajat töihin. Nytkin jo on kesäaikaan huomattavasti enemmän tarvetta sunnuntaivuorolaisille ja joulukuussa myös. Samoin bussivuoroja pitäisi lisätä sunnuntaisin, että ihmiset pääsevät töihin.

Itse lisään lehden listaan, että tarvitaanhan siihen myös lisää kuljetuskapasiteettia sekä tukkujen työvoimaa ja joskus olen kuullut väläyteltävän, että ihmiset haluavat tuoretta ruokaa, niin tehtaidenkin pitäisi toimia sunnuntaisin täydellä teholla. Kerrannaisvaikutukset ovat siis valtavat.

Itse yritän kyllä viimeiseen asti välttää sunnuntaiostoksia. Nytkin hommasin ensi viikon ruuat jo lauantaina ja vien ne junalla Kuopioon (olen viikonloppua viettämässä vanhempien luona), ettei tarvitse sitten sunnuntaina mennä kauppaan. Tosin aika onnetontahan tämä minun yhden miehen sota on, mutta onpahan rikkana rokassa. Jossain vaiheessa sunnuntaiaukiolot kai vielä tulevat ameriikan malliin. Siellähän ei joillain aloilla ole ollenkaan pakollisia vapaapäiviä, vaan pyhäpäivätkin pitää ottaa korkeintaan palkattomana, jos saa. Siis joillakin aloilla ja työpaikoissa, ei missään nimessä läheskään kaikissa. Suomessa sentään kuuluu vielä pakollisia vapaapäiviä kaikille. Meidänkin alan työsopimuksessa lukee, että "viikoittainen vapaa pitää pyrkiä sijoittamaan sunnuntain yhteyteen" tai jotain sellaista ja näin kyllä menetelläänkin, jos on mahdollista.

Ärsyttää tämä ainainen rahankiilto silmissä oleminen ja markkinatalous, jossa raha ratkaisee ja muulla ei ole väliä. Vaikka kuinka yrittää (huom. vain yrittää, vaikka ei aina onnistukaan) itse ajatella ekologisesti asioissa, ottaa muut  huomioon ja esim. kaupassakäynnin suhteen välttää sunnuntaita, niin minkäs teet. No, onpahan ainakin itsellä aavistuksen parempi mieli, kun on edes yrittänyt tehdä jotain.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?
« Vastaus #38 : 23.11.08 - klo:08:47 »
ja tänään tuomiosunnuntaina Tampereella on joulunavaus pukkiparaateineen... Moiset paraatit on sinänsä OK mutta päivän kristillinen teema kyllä katoaa :(

Ja Keskon taannoiset julkisuuttakin saaneet työntekijäjuhlat erilaisine uusien tuotteiden "maistiaisineen" ovat muuten aina Pyhäinpäivänä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21985
Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?
« Vastaus #39 : 23.11.08 - klo:12:35 »
Pukkiparaati voisi tietysti jonkin ällistyttävän aasinsillan avulla liittyä lampaisiin ja vuohiin, joihin meidät sitten aikanaan jaetaan tämän päivän evankeliumin mukaan.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Mikä näissä kauppojen aukioloissa mättää?
« Vastaus #40 : 23.11.08 - klo:21:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Pukkiparaati voisi tietysti jonkin ällistyttävän aasinsillan avulla liittyä lampaisiin ja vuohiin, joihin meidät sitten aikanaan jaetaan tämän päivän evankeliumin mukaan.


Niin, olin kirkossa minäkin tänään. Onhan se vähän hurjaa tekstiä, kun oli sitten vanhastakin testamentista jotain, että paletaan kuin oljet tulesssa ja sellaista. Noh, pitänee jatkaa armonkerjäystä ja toivoa pääsevänsä siihen parempaan joukkoon, vaikka vähän huonoltahan tämä omalla kohdalla näyttää...
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."