Kirjoittaja Aihe: Uskonpuhdistus vastatuulessa  (Luettu 11454 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonpuhdistus vastatuulessa
« : 17.02.19 - klo:15:18 »
Joitain aikoja sitten sain päätökseen erään paksun uskonpuhdistuksen historiaa käsittelevan kirjan.
Siinä kuvattiin Martti Lutherin vaiheita. Luther oli huomannut, että kirkko oli luisunut kauas Raamatun viitoittamilta linjoilta.
Suurin ongelma juuri oli se, että usko Kristukseen oli pimitetty.
Nousi valtava häly kun Luther otti asian esille. Uskonnollinen yhteisö purki vihaansa Lutheriin.
Kirja käsitteli myös uskonpuhdistuksen tilannetta Sveitsissä. Sielläkin vallalla oleva uskonnollinen yhteisö nousi takajaloilleen ja yritti tukahduttaa "kapinan".
Vajaa 100 vuotta ennen Lutherin uskonpuhdistusta tsekkikläinen uskonpuhdistaja Jan Hus oli samoilla asioilla liikenteessä.
Hänen "kapinansa" johdosta valtaa pitävä uskonnollisen yhteisön johto yritti tukahduttaa polttamalla hänet roviolla.
Historian kirjasta sain sellaisen käsityksen, että Hussin maine oli myös tahrattu niin, että koko hänen nimensä kuulosti kirosanalta, myös Lutherinkin korvissa, kunnes Luther sitten alkoi tutustua Hussin teologiaan ja huomasi yllätyksekseen edustavansa paljolti hussilaisuutta.

Tämä sama kaava toistuu myös Raamatun lehdillä monesti. Useita profeettoja nousi kansan keskuudesta. He saarnasivat kääntymystä Jumalan luo, mutta heitä pahoinpideltiin ja tapettiin.
Heidät koettiin vääriksi sanantuojiksi. Monesti on koettu että "tehdään uhripalvelusta Jumalalle", kun tapetaan tuollaiset rauhanhäiritsijät.
Jeesuksenkin kohtalo oli joutua tapettavaksi.
Stefanus kivitettiin, koska saarna ei miellyttänyt, Jumalaan toki uskottiin, mutta ei niin, kuin Stefanus ja siksi syntyi voimakasta vihatoimintaa häntä kohtaan.

Historia osoittaa, että kaava menee siten, että jos joku uskaltaa epäillä nykyistä uskoa Raamatun Jumalaan jotenkin turmeltuneeksi, epäilija tai pieni epäilijöiden joukko pyritään vaientamaan monin erilaisin keinoin ja levittämään joukosta valheellisia huhuja sekä pyritään todistamaan Raamatulla tai sen ulkopuolisilla argumenteilla, että nykyinen uskontila on hyvä ja varsin riittävä eikä mitään muutosta tarvita.

Entä, kuinka on tilanne tämän suhteen Lutherin jälkeen?
Sama kaava toistuu, kun lukee vaikkapa suomalaista historiaa, Abraham Achrenius ja Paavo Ruotsalainen ja kumpp, Henrik Renqvist. Suurta käräjöintiä herännyttä kansaa kohtaan, kun se uskalsi laittaa epäilyksen alaiseksi sen hetkisen kirkon uskonnon.

Eräs kirja kertoi marttyyreiden historiaa Rooman valtakunnan alueella ajanlaskumme alkupuolella. Siinä kferrottiin mm. että kun kristittyjen elämä helpottui, oli se omiaan pensistyttämään ristittyjä ja viemään ajatuksia poispäin kristillisestä uskosta.

Historia osoittaa sen, että koko ajan tarvitaan uskonpuhdistuksia, koska uskonpuhdistuksen jälkeen kohtalaisen pian vaivutaan jälleen suruttomuuden uneen. Historia osoittaa myös sen, että uskonpuhdistajien osa on äärimmäisen valtavan hirvittävän kivikkoinen.

Ja aivan viime vuosilta voisi mainita ns. "körttikapinan", joka ilmeisesti taitaa pitkälle ed. mainittua kaavaa noudatella.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #1 : 17.02.19 - klo:18:57 »
'Körttikapina' on ainakin minulle jäänyt enemmän median otsikoissaan käyttämäksi ilmaisuksi kuin todelliseksi uudistusliikkeeksi. Siinä kohdistettiin nähdäkseni huomio pikemminkin seurapuheissa käytettäviin sanoihin kuin puheiden sisältöön. Toivottiin perinteisten muotojen säilyvän ja uskottiin niiden kantavan herännäisyyden sanomaa paremmin kuin uudet muodot ja sanoitukset pystyvät. Toki näiden uusien muotojen mukana kohdistettiin kritiikki myös aikamme teologiseen ajatteluun, jota nimitetään usein liberaaliksi. Mitään vaihtoehtoista teologiaa ei ainakaan minun havaintoni mukaan kuitenkaan esitetty, kunhan paheksuttiin. Herännäisyys ei loppujen lopuksi taida teologiaa ollakaan vaan vaivaisten ihmisten sisäisiä tuntoja ja kaipausta Kristuksen puoleen.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #2 : 17.02.19 - klo:20:33 »
Körttikapina-sanaa en ole koskaan kuullut po muodossa.??

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #4 : 17.02.19 - klo:22:09 »
Jaa tämä monta vuotta vanha juttu. Nilsiän juhlilla jonkun kanssa keskustelin.
Näitä on parempi olla vatvomatta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #5 : 18.02.19 - klo:06:58 »
Jaa tämä monta vuotta vanha juttu. Nilsiän juhlilla jonkun kanssa keskustelin.
Näitä on parempi olla vatvomatta.

Tuo körttikapina oli uusin noista jutuista.
Vanhimmat jutut, joihin viittasin, taisivat olla muutamia tuhansia vuosia vanhoja, ja kyllä niihinkin edelleenkin kirjallisuudessa ja lehdistössä ja saarnoissakin viitataan, vaikka vanhoja ovatkin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #6 : 18.02.19 - klo:07:47 »
Jaa tämä monta vuotta vanha juttu. Nilsiän juhlilla jonkun kanssa keskustelin.
Näitä on parempi olla vatvomatta.

Olen samaa mieltä. Olisi kai saanut olla vatvomatta jo tuolloin. Onneksi kohu muuttuikin asialliseksi keskusteluksi jokseenkin hyvässä järjestyksessä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #7 : 18.02.19 - klo:07:53 »
Kirkkomme piirissä on mielestäni yksi tapaus, jossa on Vanhan testamentin profeettoihin ja heidän saamaansa kohteluun viittaavia piirteitä. Sitä sopii arvailla, miten tarkoituksella asetelma on luotu. Tarkoitan pastori Kai Sadinmaan kärkeviä kannanottoja ja julkisuustempauksia.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #8 : 18.02.19 - klo:08:11 »
Kirkkomme piirissä on mielestäni yksi tapaus, jossa on Vanhan testamentin profeettoihin ja heidän saamaansa kohteluun viittaavia piirteitä. Sitä sopii arvailla, miten tarkoituksella asetelma on luotu. Tarkoitan pastori Kai Sadinmaan kärkeviä kannanottoja ja julkisuustempauksia.

Muistin lokeroista:
Tuli mieleeni eräs tapaus Viipurista, josta on jossain myös mainintoja.
Siinä jonkun mieshenkilön koettiin tuovan epäjärjestystä, kun hän sanoi, että kyseinen kirkkorakennus tuhotaan.
Jos muistan oikein niin vahtimestarit poistivat miehen kirkosta. Mies ehkä toi asiansa kovalla äänellä esille
Sitten jonkun ajan kuluttua alkoi sota ja kirkko sodan tiimellyksessä tuhoutui.

ps. löysinkin netistä mainintoja asiasta, mutta en tarkemmin asiaan perehtynyt tällä kertaa, lähden kohta töihin.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #9 : 18.02.19 - klo:08:50 »
Minulla on aikaa yllin-kyllin etsiä ja löytää. Tarkoitit varmaan tätä miestä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikko_Reponen
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #10 : 23.02.19 - klo:21:50 »
Minulla on aikaa yllin-kyllin etsiä ja löytää. Tarkoitit varmaan tätä miestä:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mikko_Reponen

Joo, häntä tarkoitan.


Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #11 : 24.02.19 - klo:08:07 »
Näyttää tulleen asumaan lapsuuteni maisemiin toiselle puolen joen. Olen jossain osiossa kirjoittanut parantolasta minäkin. Ylihärmän kirkkomaa on hieno välietappi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #12 : 24.02.19 - klo:08:48 »
Tuli mieleeni eräs tapaus Viipurista, josta on jossain myös mainintoja.
Siinä jonkun mieshenkilön koettiin tuovan epäjärjestystä, kun hän sanoi, että kyseinen kirkkorakennus tuhotaan.
Jos muistan oikein niin vahtimestarit poistivat miehen kirkosta. Mies ehkä toi asiansa kovalla äänellä esille
Sitten jonkun ajan kuluttua alkoi sota ja kirkko sodan tiimellyksessä tuhoutui.

Profeetan keskeisin piirre ei käsittääkseni ole ennustaminen vaan Jumalan tahdon suora julistaminen: "Minulle tuli tämä Herran sana..." Vanhan testamentin profeetat olivat usein yhteiskunnallisen oikeuden ja laupeuden saarnaajia: "Minä olen Herra, minun tekoni maan päällä ovat uskollisuuden, oikeuden ja vanhurskauden tekoja. Niitä minä tahdon myös teiltä, sanoo Herra."

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #13 : 25.02.19 - klo:10:21 »
Profeetan keskeisin piirre ei käsittääkseni ole ennustaminen vaan Jumalan tahdon suora julistaminen: "Minulle tuli tämä Herran sana..." Vanhan testamentin profeetat olivat usein yhteiskunnallisen oikeuden ja laupeuden saarnaajia: "Minä olen Herra, minun tekoni maan päällä ovat uskollisuuden, oikeuden ja vanhurskauden tekoja. Niitä minä tahdon myös teiltä, sanoo Herra."

Näin ilmeisesti asia onkin.
Jokaisella asialla tai tehtävällä on jokin ydin tai keskeinen piirre. Tämä seikka ei kuitenkaan pois sulje sitä, että asialla tai tehtävällä voi olla myös useita sivujuonteita tai muitakin tehtäviä.

Esim. Suomen kirkon päämiehen päätehtävä ymärtääkseni on muistuttaa suomalaisia, että he ovat syntisiä ja että synnin palkka on kadotus ja että tästä johtuen Jeesus on kuollut ja ylösnoussut ja sovittanut joka ikisen ihmisen synnit, joka haluaa Jeesukseen turvautua.
Vaikka tämä onkin hänen päätehtävänsä, ei se tarkoita sitä, ettei hänellä olisi mitään muita tehtäviä. Hänellä kaikesta päätellen on myös paljon hallinnollisia ja edustustehtäviä ja kenties jotain tekemistä myös humanitääristen asioidenkin kanssa.
Päätehtävä on siis olemassa, mutta paljon myös sivutehtäviä.

Raamattu antaa ymmärtää, että kristillisen kirkon aikana on profeetan eräs tehtävä myös tulevien asioiden kertominen, joskin kuulijoiden tulee suhtautua tämänkaltaiseen profetoimiseen tutkivalla mielellä. Agabos oli eräs profeetta, joka kertoi, mitä Paavalille tulisi tapahtumaan.
Muistaakseni tuo profetia oli vajavainen.
Jos ei omista henkien erottamisen armolahjaa, on parempi antaa asian olla ja nostaa hattuaan ja koetella ennemmin itseään, josko ollaan uskossa, kuin poistaa profeetta kirkosta, joka profetoi esim. kirkon tuhoutumista.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Uskonpuhdistus vastatuulessa
« Vastaus #14 : 25.02.19 - klo:10:39 »
Kauan sitten olin vahtimestarina eräässä helluntaiseurakunnassa.
Eräs usein profetioita tuova henkilö nousi seisomaan ja ilmeisesti kyse oli ainakin parannukseen kohoittaminen ja ymmärtääkseni hän on antanut ymmärtää, että viesti on Jumalalta.
En tosin ollut kirkkosalissa silloin ja en ole varma, kuulinko edes ainakaan kaikkea tuosta viestistä.
Vaan yhteisömme tuntien, niin ei ole vaike arvata, mistä on kyse: kehoitus tekemään parannusta jostain.

Ilmeisesti saarnaajan kehoituksesta tämä viestin tuoja piti poistaa salista.
Vahtimestareita oli useita.
Minun on vaikea osallistua tuollaisen henkilön poistamiseen, enhän minä voi tietää, onko viesti Jumalalta vaiko ei.
Minun onnekseni vahtimestareita oli useampia, joten jätin asian heille.
On mahdollista, että kuitenkin osallistuin tuohon henkilön salista poistoon siten, että pidin salin ovea auki, kun henkilö poistettiin.

Kun henkilöä poistettiin salista, hän ei lopettanut äänekästä viestin esiin tuomista, kuin vasta eteisessä.