Kirjoittaja Aihe: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3  (Luettu 36712 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #120 : 16.01.21 - klo:23:45 »
Kerro meille, keitä kymmentä syytät Järnefeltin ja Rembrandtin tasoisten kulttuuritekojesi töhrimisestä!  :icon_xmaslol:

Museossa huonojakin taideesineet suojellaan. Taidetasosta minun tai edes Malmivaaran kohdalla ei ole ollut kyseestä. Mutta tällä viestillä näytät, ettet halua ymmärtää. Joko viestisi poistetaan tai vaadin, että käännökset poistetaan. Se on tavoitteesi. Toivon, että foorumin omistaja tukee minua, eikä sikalaa tässä, mutta saman tekevä.
Halveeraat sekä minua että Malmivaaraa. Väität julkisella foorumilla, ettei Malmivaaran virret olekaan kansallisaarre. Halveeraat myös herännäisyyttä. En tiedä miten pystyt korvaamaan tätä. Tämä juttu on jo jatkunut niin kauan, että idiotinkin pitäisi tietää mistä on kysymys.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #121 : 17.01.21 - klo:00:06 »
Tuo lainaus "minä en veisaa muuta kuin suomeksi" on minun viestistä.
En omasta mielestäni tarkoittanut sillä mitään pahaa, tarkoitin vain sitä että oma
englanninkielen taitoni on toivottoman huono.

Mutta se on kyllä totta että sanavalintani usein epäonnistuvat muuallakin kuin täällä,
enkä muuksi muutu, on kanssaihmisten asia hyväksyvätkö minut tällaisena kuin olen.

Et ollut suinkaan ainoa. En tiedä mitä tarkoitit, mutta lauseesi näyttää asennetta, tietoista tai ei. Oletko tarvinnut huomauttaa miten heikko on englanninkielen taitosi, kun kuulit, että joku muu suomenkielinen kirja oli käännetty englanniksi? Tuskin. Tällaisilla tukiposteilla Bengtkin sai tuta.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #122 : 17.01.21 - klo:00:28 »
Tarkennuksesi perusteella nyt ymmärrän miten itse koit tuon minun lyhyen kommenttini.
Totean että itse en ajatellut sillä tavalla.
Puhutun ja kirjoitetunkin viestinnän ymmärtäminen on usein hankalaa, itse joudun siitä
lähipiirissäni usein kärsimään.

Ja nyt mielestäni ymmärrän mitä tarkoitat viestien poistamisella.
Nuo englanninkieliset Siionin virret - ketjut on tarkoitettu sellaisiksi että niihin ei jatketa
mitään keskusteluja, vaan keskustelut käydään näissä muissa "tavallisissa" ketjuissa,
onhan ne jo eroteltu omaksi kokonaisuudeksi eri värilläkin.

Nyt olen sitä mieltä että ylläpito poistaa turhat ja ylimääräiset ja huonot viestit
niistä virsiketjuista, varmaan sopii muillekin ketkä sinne on ylimääräistä laittaneet.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #123 : 17.01.21 - klo:00:38 »
Museossa huonojakin taideesineet suojellaan.
Onko körttifoorumi museo?  :icon_xmaslol:


Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #124 : 17.01.21 - klo:00:44 »
Onko körttifoorumi museo?  :icon_xmaslol:

Joko se tietty ketju on, tai se poistetaan. Paranna asenteesi.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #125 : 17.01.21 - klo:00:49 »
Tarkennuksesi perusteella nyt ymmärrän miten itse koit tuon minun lyhyen kommenttini.
Totean että itse en ajatellut sillä tavalla.
Puhutun ja kirjoitetunkin viestinnän ymmärtäminen on usein hankalaa, itse joudun siitä
lähipiirissäni usein kärsimään.

Ja nyt mielestäni ymmärrän mitä tarkoitat viestien poistamisella.
Nuo englanninkieliset Siionin virret - ketjut on tarkoitettu sellaisiksi että niihin ei jatketa
mitään keskusteluja, vaan keskustelut käydään näissä muissa "tavallisissa" ketjuissa,
onhan ne jo eroteltu omaksi kokonaisuudeksi eri värilläkin.

Nyt olen sitä mieltä että ylläpito poistaa turhat ja ylimääräiset ja huonot viestit
niistä virsiketjuista, varmaan sopii muillekin ketkä sinne on ylimääräistä laittaneet.

Se on varmaan sopiva ehdotus.
Sen virheen olen tehnyt, että luulen mikä on minulle itsestään selvä on myös muille. Luulin, että muutkin ovat sitä mieltä, että vanhat Malmivaaran Siionin virret ovat kansallisaarre. Nyt tiedän, että ne pidetään yleisesti roskana. Muuten, suomalaiset olisivat ihastuneet siitä, että joku ulkomaalainen on viitsinyt ne kääntää.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #126 : 17.01.21 - klo:00:51 »
Joko se tietty ketju on, tai se poistetaan. Paranna asenteesi.
No nyt on vahvaa suorittamista. Mutta miten tämä liittyy muisteluun Lapuanjoen varrelta?  :icon_xmaslol:

Lapuanjoen rannalla sinimustat körtit muistelevat lapualaista Etelä-Pohjanmaan itäisen suojeluskuntapiirin perustamaa Jalkaväkirykmentti 16:n,  Lapuan taistelun, vapaussodan sotureita ja sankarivainajia.  :eusa_pray:

Lapunanjoen varrella sijaitsevalla Lapualla on Lapuan liikkeen museo ja kauppa. Lapuan liikkeestä on koostettu näyttely Lapuan patruunatehtaan museon tiloihin. Lapuan liikkeestä kertova näyttely esittelee kommunisminvastaisen liikehdinnän historiaa Suomessa. Lapuan liikkeen tuotteita myy Lapuan Taidemuseon museokauppa Paukun Taika. Tervetuloa tutustumaan Lapuan liikkeen historiaan Vihtori Kosolan sanoin "Viimeistä piirtoa myöten".  :eusa_pray:

"Viimeistä piirtoa myöten" http://lapuanliike.lapuanliike.fi/default.aspx?pageid=167

Museokauppa Paukun Taika https://www.facebook.com/paukuntaika/
« Viimeksi muokattu: 17.01.21 - klo:00:56 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #127 : 17.01.21 - klo:01:02 »
No nyt on vahvaa suorittamista. Mutta miten tämä liittyy muisteluun Lapuanjoen varrelta?  :icon_xmaslol:

Lapuanjoen rannalla sinimustat körtit muistelevat lapualaista Etelä-Pohjanmaan itäisen suojeluskuntapiirin perustamaa Jalkaväkirykmentti 16:n,  Lapuan taistelun, vapaussodan sotureita ja sankarivainajia.  :eusa_pray:

Lapunanjoen varrella sijaitsevalla Lapualla on Lapuan liikkeen museo ja kauppa. Lapuan liikkeestä on koostettu näyttely Lapuan patruunatehtaan museon tiloihin. Lapuan liikkeestä kertova näyttely esittelee kommunisminvastaisen liikehdinnän historiaa Suomessa. Lapuan liikkeen tuotteita myy Lapuan Taidemuseon museokauppa Paukun Taika. Tervetuloa tutustumaan Lapuan liikkeen historiaan Vihtori Kosolan sanoin "Viimeistä piirtoa myöten".  :eusa_pray:

"Viimeistä piirtoa myöten" http://lapuanliike.lapuanliike.fi/default.aspx?pageid=167

Museokauppa Paukun Taika https://www.facebook.com/paukuntaika/

Jos ei liity aiheeseen, niin miksi jatkat trollausta?
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #128 : 17.01.21 - klo:01:11 »
Jos ei liity aiheeseen, niin miksi jatkat trollausta?
Miksi jatkat valehtelemista?

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #129 : 17.01.21 - klo:01:26 »
Miksi jatkat valehtelemista?

En ole valehdellut.
Jatka sitten trollausta Bengtin ketjulla, joka on perustettu sitä varten.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #130 : 17.01.21 - klo:06:29 »
Tervetuloa tutustumaan Lapuan liikkeen historiaan Vihtori Kosolan sanoin "Viimeistä piirtoa myöten".

Lapuanliike on toki mielenkiintoinen historian ilmiö, mutta se ei tarkoita, että se olisi mitenkään kunniakas tai edes hyväksyttävä. Museo ei suinkaan aina ole muistomerkki, se voi olla myös varoitusmerkki.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #131 : 17.01.21 - klo:12:08 »
Lapuanliike on toki mielenkiintoinen historian ilmiö, mutta se ei tarkoita, että se olisi mitenkään kunniakas tai edes hyväksyttävä. Museo ei suinkaan aina ole muistomerkki, se voi olla myös varoitusmerkki.
Lapuan liikkeen historia esiintyy Lapualla monin tavoin, jotka ovat lapualaisille itsestään selviä ja hyväksyttäviä.  :eusa_pray:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #132 : 17.01.21 - klo:13:23 »
Lapuan liikkeen historia esiintyy Lapualla monin tavoin, jotka ovat lapualaisille itsestään selviä ja hyväksyttäviä.

Tuskinpa kaikki lapualaiset jakavat kantasi.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #133 : 17.01.21 - klo:13:35 »
Halveeraat sekä minua että Malmivaaraa.
En halveeraat sinua enkä Lapuan kirkkoherra Wilhelm Malmivaaraa, johon perimätiedon mukaan perheen kotiopettaja olisi rakastunut onnettomasti. Wilhelmin isä Niilo Kustaa Malmbergiahan syytettiin juopottelusta ja aviorikoksesta. Väitteiden takana oli ilmeisesti körttipappi  Carl Gustaf von Essen, jonka kanssa Malmberg oli ajautunut riitoihin.

Von Essen vietti villin nuoruuden mutta tuli myöhemmin uskoon ja lähti opiskelemaan teologiaa. Hän lähti mukaan körttiläisyysliikkeeseen ja oli osa liikkeen ydinryhmää, kunnes ajautui riitoihin liikkeen johtohahmon Nils Gustav Malmbergin kanssa. Von Essen väitti Malmbergin syyllistyneen juopotteluun ja naisseikkailuihin. Vuonna 1843 Espoon Histan tilalla pidettiin historiasta tunnetut kaksoishäät, joihin juoppo Löyhkä Paavo Ruotsalainenkin osallistui. Häissä oli morsiamina Histan tilan silloisen omistajan Carl-Gustaf von Essenin lähisukulaisia.

Lähteet

Niilo Kustaa Malmberg https://fi.wikipedia.org/wiki/Niilo_Kustaa_Malmberg

Carl Gustaf von Essen https://fi.wikipedia.org/wiki/Carl_Gustaf_von_Essen


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Muistelus Lapuanjoen varrelta 3
« Vastaus #134 : 17.01.21 - klo:13:48 »
Sitäkin voi hyvällä syyllä pitää halveeraamisena, että poimit herännäisyyden henkilöhistoriasta vain nämä kiusallisimmat yksityiskohdat.