Kirjoittaja Aihe: Kuka on kristitty  (Luettu 25844 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #30 : 19.06.18 - klo:22:15 »
Mulla tulee ajan hengestä mieleen aina tämä laulu

https://www.youtube.com/watch?v=qFmUZB_OH0g

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #31 : 19.06.18 - klo:22:17 »
Luin tuon Päivi Räsäsen blogikirjoituksen.
Olisi kuva kuulla kommentteja siitä, että mikä siellä mielestäsi on virheellistä informaatiota?
Minusta se oli hyvä kirjoitus.


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #32 : 20.06.18 - klo:07:58 »
Ei Päivi Räsänen ole pahis, mutta hänen asenteensa jyrkkyys on saanut monet eroamaan kirkosta ja KD:stä. Jälkimäisestä minäkin.

Jos sukupuoli jonka taipumuksen Luoja on suonut olla, ei saa olla Päiviltä ja kaltaisiltaan elää rauhassa, tunnen vihaa asenteita kohtaan, en ihmistä.

Eheyttämis ja korjaamistarpeita ei olisi jo luotu olisi saanut olla rauhassa ' oikeassaolijoilta'.

Kristityllä saa olla mielipiteitä, myös vihaisia.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #33 : 20.06.18 - klo:08:28 »
Minä pidän ongelmallisimpana ’eliittiin’ kohdistuvaa moitetta. Se on populismia, joka asettaa kyseenalaiseksi tutkitun tiedon ja siihen perustuvan asiantuntemuksen. On mielenkiintoista, että Päivi Räsänen edustaa itse ’eliittiä’ sekä asiantuntijana että kansanedustajana. Puheena oleva irtisanominen näyttää minustakin hätiköidyltä ja mahdollisesti asiattomasti tehdyltä. Vainoksi sitä tuskin voi sanoa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #34 : 28.06.18 - klo:11:49 »
Jännä juttu, että Päivi Räsäsen vastustajat käyttävät välillä varsin alatyylisiä heittoja Päiviä kohtaan ja ne jäävät kokonansa huomiotta.
Pientä on Päivin puheet verrattuna esim. tuon kyseisen "eliitin" edustan kirjoituksiin, joita tuossa blogissakin lainattiin.
Tälläkin foorumila Päivi olisi yksi maltillisimpia keskustelijoita, mikäli täällä mielipiteitään kirjoittelisi.

Olen  huomannut ihmisessä piirteen, että toisinajattelu leimataan vihapuheeksi, jota kohtaan on oikeutettua puhua vihaisesti ja käyttäytyä agressiivisesti tuota toisinajattelijaa kohtaan. Ei tämä ongelma ole pelkästään Körttifoorumin, se on yleinen ongelma.
Yleensä tälle piirteelle ollaan sokeita, kun sitä esiintyy piirissä, jonka kokee omakseen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #35 : 28.06.18 - klo:11:57 »
Ei Päivi Räsänen ole pahis, mutta hänen asenteensa jyrkkyys on saanut monet eroamaan kirkosta ja KD:stä. Jälkimäisestä minäkin.

Minulla on juuri samat asenteen, kuin Päivillä ja koen vastakkaisen näkemysten omaavien olevan hyvin jyrkkiä ja äänekkäitä, keskimääräistä äänekkäämpiä, kuin Päivin näkemyksen omaavat.
Joku kokee juuri päinvastoin ja saa kokea.
Se miten itse koen asian, en sitä tahallani kait niin koe.

Jos sukupuoli jonka taipumuksen Luoja on suonut olla, ei saa olla Päiviltä ja kaltaisiltaan elää rauhassa, tunnen vihaa asenteita kohtaan, en ihmistä.

Kaikki, mitä maailmassa tapahtuu, on Jumalan sallimusta ja suontia, niin hyvä, kuin pahakin.
Tästä ei kuitenkaan pidä vetää vääriä johtopäätöksiä.


Eheyttämis ja korjaamistarpeita ei olisi jo luotu olisi saanut olla rauhassa ' oikeassaolijoilta'.

Jännä psykologinen ilmiö sekin, että minä pidän äänekkäinä "oikeassa olijoina" juuri niitä tahoja, jotka vastustavat mm. Räsäsen ajatelmia.
Toisaalta taas nämä pitävät minua "äänekkäänä oikeassa olijana", joten tasoissa kait sitten ollaan.
Emme luultavasti ainakaan suurempina joukkoina edes halua ymmärtää toisiamme.

Kristityllä saa olla mielipiteitä, myös vihaisia.

Tämän, kuin oppisimme, että Päivillä saa olla mielipiteensä ja hän saa sen tuoda julki, kuten myös hänen vastustajillaankin.
Ehkä puolin ja toisin olevaa vihaisuutta voisi saada lievennettyä sitä kautta, että yrittää tiedostaa sen, että Jumala tulee lausumaan viimeisen tuomion ja se tuomio on oikea, ei minun tarvitse sitä aina tehdä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #36 : 28.06.18 - klo:12:56 »
Vastakkaiset mielipiteet tulevat nykyisen some-valtakauden aikan yhä kärjistymään.
Se näkyy kaikkialla, myös kirkossa ja eduskunnassa.

Minusta mielipiteensä saa ilmaista ja puolensa ja puolueensa pitää. Bjarne Kalliksen aikana Kristillinen liitto oli tuomitsematon, kristillisiin arvoihin perustava puolue, mutta kun Päivi pääsi vauhtiin, alkoi tuomitseminen. Puheenjohtajan valta on ilmeinen ja suuntaa antava. Olihan ' päivin viimeisten'  jälkeen puolueen sisällkin kahta ilmaa, ja onneksi Sari on nyt keulakuvana.

Minusta kaikki Kristukseen kastetut ovat kristittyjä. On asia erikseen kuka rohkenee sitä nimeä itsestään käyttää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #37 : 28.06.18 - klo:16:13 »
Kristityistä on moneksi. Ylpeitä olemme, syntisinä syntyneinä. Nöyryyttä on luonnehdittu eri aikoina eri tavoin. Tunnemmeko itsemme ?

Tässä Kirkko ja kaupunki-lehden pari vuotta sitten ilmestyneessä tekstissä Salla Ranta ja Kalle Hiltunen käyvät läpi näitä käsitteitä, Raamatun, kirkkoisien ja mystikoiden näkemysten pohjalta:

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/noyryys-on-hyve-koska-vain-noyra-voi-oppia-ja-muutt-1

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #38 : 29.06.18 - klo:21:33 »

Jos ajattlen omaa kristillisyyttäni, niin ei mussa ole muuta kristillistä, kuin että uskon Jeesukseen ja siihen rakkauskertomukseen, että Jumala rakasri niin paljon meitä, että antoi poikansa tulla maanpäälle ja kärtsiä suurimmat kärsimykset, että me saisimme anteeksi.
Eli kun joku on kärsinyt ja voittanut jonkun sairauden, ei vaan synnnin, niin hänen verestä saa insuliinin, kun voittaa sairauden Äh seerumi oli oikea sna jag tenk?
No men, de var at Jeesus kärsi kauhean kuoleman alasti ristillä pahoinpideltynä aj häväistynä ihan tosin , siis ihan hakattuna romuksi.

No Jeesus jotenkin meidän puolesta kärsi kauhean kuoleman.

Jos tota rakkauskertomusta ei olisi, niin voisin olla budhalainen, muslimi ja anarkisti, ainakin oikean asian puolesta terroristi, mutta Rakkauskerotmus tai ei kertomus, mutta tapahtunut tosiasia, jota ei voi kieltää tapaphtuneeksi, on tehnyt mut kristityksi, vaikka mun kohdalla kristillisyys, miten sen näen on ainoastaan körteillä tai joillain katolilaisuuden ritarikunnilla.
Niin niinku Ukko Paavo jos eläisi saisi nyt sielua hoitoo.

Luin jostain lähdeteoksista, siis ei kirkonkirjoista, että Paavo ukko savon takamailta oli sielunhoidollaan parantanut moniakin mielisairasta?

Unohtui taas mikä oli aihe, mutta toteaisin näin  loppuun, hyvä voittaa aina pahan.
Tik toc.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #39 : 03.07.18 - klo:09:43 »
Tämän aamun Aamuhartaudessa sanotaan;

                              
'                   
Jos emme voikaan tyydyttää kaikkien nälkää, voimme ruokkia yhden nälkäisen. Ja sen me todella voimme tehdä. '

Mauno Mäntymaa tarkoittanee tässä ruuan nälkää. Minusta tuntuu että samaa kaavaa soveltaen voidaan jakaa myös ystävyyttä, rukouksia ja sanaa , yhtaikaa useille tai ainakin yhdelle.

Samassa ihmisen, kristitynkin vajavaisuus saa sen merkityksen minkä Herramme on omilleen ajatellut: Toimien vajavaisina.

Monilla on täysin väärä käsitys kristityn olemuksesta. Kristitty on hurskas, siivo, hiljainen, kaikkeen suopuva, toisen posken kääntäjä. Pelkästään.

Nyt ovat monet puheet ja kirjoitukset viime aikoina helpottaneet näitä vaatimuksia.
Viimeeksi eilen illalla, Radio Deissä Jukka Norvanto sanoi, että  k y l l ä  kristitty saa vihastua, loukkaantua ja sanoa lujasti oikeaksi käsittämiensä asioiden puolesta. Vihaan ei saa jäädä, se kasvattaa katkeruutta.

Kristus sanoi joskus todella kovia sanoja kun hän vihastui. Miksi vaatia ihmiseltä enemmän.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #40 : 03.07.18 - klo:10:03 »
Kristillinen etiikka ei mielestäni ole niinkään paheiden välttämistä kuin pyrkimystä hyvän tekemiseen, rakkauteen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #41 : 03.07.18 - klo:10:49 »
Näinhän se on.   Kuitenkin minulle puoliso ja tyttäret ovat monta kertaa antaneet ymmärtää ' että   e i   uskovainen'  puhu ja toimi noin. Olen y r i t t ä n y t   tehdä parannusta luonteestani, mutta eihän se onnistu !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #42 : 08.08.19 - klo:09:55 »
Moni nimittää itseään kristityksi ja väittää, että eliitti vainoaa kristittyjä Suomessa. Herää kysymys kuka on todella kristitty ja elää sen mukaan ja antaa muiden elää? Mitä on vaino? Onko se sitä, että on eri mieltä vai jotain fyysistä väkivaltaa. Olen ymmällä viimeaikojen keskustelusta ja sen argumentoinnista. Fake news?

Mielestäni jokainen, joka on kastettu kristillisellä kasteella, on todella kristitty.

"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
 (Matt. 28:18–20)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #43 : 08.08.19 - klo:11:47 »
Minulla on juuri samat asenteen, kuin Päivillä ja koen vastakkaisen näkemysten omaavien olevan hyvin jyrkkiä ja äänekkäitä, keskimääräistä äänekkäämpiä, kuin Päivin näkemyksen omaavat.
Joku kokee juuri päinvastoin ja saa kokea.
Se miten itse koen asian, en sitä tahallani kait niin koe.

Kaikki, mitä maailmassa tapahtuu, on Jumalan sallimusta ja suontia, niin hyvä, kuin pahakin.
Tästä ei kuitenkaan pidä vetää vääriä johtopäätöksiä.


Jännä psykologinen ilmiö sekin, että minä pidän äänekkäinä "oikeassa olijoina" juuri niitä tahoja, jotka vastustavat mm. Räsäsen ajatelmia.
Toisaalta taas nämä pitävät minua "äänekkäänä oikeassa olijana", joten tasoissa kait sitten ollaan.
Emme luultavasti ainakaan suurempina joukkoina edes halua ymmärtää toisiamme.

Tämän, kuin oppisimme, että Päivillä saa olla mielipiteensä ja hän saa sen tuoda julki, kuten myös hänen vastustajillaankin.
Ehkä puolin ja toisin olevaa vihaisuutta voisi saada lievennettyä sitä kautta, että yrittää tiedostaa sen, että Jumala tulee lausumaan viimeisen tuomion ja se tuomio on oikea, ei minun tarvitse sitä aina tehdä.

Päivi Räsäsen mielestä synnistä puhuminen ei ole vihapuhetta, mutta hänen vastustajansa ovat tehneet Päivistä tutkintapyynnön poliisille, joka koskee Twitter-kirjoitusta, jossa hän arvosteli sitä, miten kirkko on Helsinki Pride -tapahtuman virallinen partneri. Päivi kirjoitti, miten "synti ja häpeä on nostettu ylpeyden aiheeksi". Poliisi harkitsee esitutkinnan aloittamista Päivi Räsäsen Twitter-kirjoituksesta. Päivi Räsänen kuitenkin luottaa siihen, että "Suomessa on edelleen luvallista siteerata Raamattua”.

Suomettumisen aikana maassamme Neuvostoliiton vaikutusvalta ulottui mediaan ns. itsesensuurina, jossa "neuvostovastaista” materiaalia ei julkaistu. Nykyisin itsesensuuri on suurin uskonnonvapautemme uhka, jos haluaa luterilaisena kristittynä olla raamatullisen avioliittokäsityksen kannalla. Maassamme sananvapauteen kohdistuukin tällä hetkellä uhkia, jotka meidän on otettava tosissaan.

Lähteet:

https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/paivi-rasanen-synnista-puhuminen-ei-ole-vihapuhetta/

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/287039-paivi-rasanen-luotan-siihen-etta-suomessa-edelleen-luvallista-siteerata-raamattua


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kuka on kristitty
« Vastaus #44 : 12.08.19 - klo:08:47 »
Raamattua lainaavankin tulee harkita, minkä kohdan valitsee. Sen sivuilta löytyy monenlaista, vihaakin. Ihanteena voisi olla Sananlaskujen: Harkitsematon sana on kuin miekanpisto, viisaan puhe on lääkettä.