Kirjoittaja Aihe: Avoliitoista, osa 2  (Luettu 12811 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Frank

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 133
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #15 : 09.04.11 - klo:18:23 »
Koska paljastui, ettet itsekään seuraa kirjaimellisesti Raamatun kaikkia opetuksia, on sinun turha viisastella enempää asiasta.
Siitä huolimatta Körttifoorumille pitäisi kelvata vain Jumalan Sanan Raamatun mukaiset arvot ja ohjeistukset. Kylvämisen ja niittämisen laki on voimassa vielä tänäänkin, ja seuraa läpi kristitynkin elämän. Synneistä on seurauksensa aina, vaikka ne anteeksi saisikin. Kristityn tulisikin Hengessä vaeltaa totuudessa puhtaana astiana, niin ettei lihan himoa täytä. Hengessä vaeltaminen edellyttää kuuliaisuutta Jumalan Sanalle, Raamatulle, rakkaudesta Herraan Jeesukseen Kristukseen.

”Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.  Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.”
(2Tim.3:16-17)

”Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja.  Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi! Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi! Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.”
(Room.6:12-14)

”Kun te totuudelle kuuliaisina olette puhdistautuneet elääksenne vilpittömässä, veljellisessä rakkaudessa, niin rakastakaa toisianne uskollisesti ja kaikesta sydämestänne. Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.”
(1Piet.1:22-23)


Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #16 : 09.04.11 - klo:18:35 »
 
Lainaus
Siitä huolimatta Körttifoorumille pitäisi kelvata vain Jumalan Sanan Raamatun mukaiset arvot ja ohjeistukset. Kylvämisen ja niittämisen laki on voimassa vielä tänäänkin, ja seuraa läpi kristitynkin elämän. Synneistä on seurauksensa aina, vaikka ne anteeksi saisikin. Kristityn tulisikin Hengessä vaeltaa totuudessa puhtaana astiana, niin ettei lihan himoa täytä. Hengessä vaeltaminen edellyttää kuuliaisuutta Jumalan Sanalle, Raamatulle, rakkaudesta Herraan Jeesukseen Kristukseen.

”Jokainen pyhä, Jumalan Hengestä syntynyt kirjoitus on hyödyllinen opetukseksi, nuhteeksi, ojennukseksi ja kasvatukseksi Jumalan tahdon mukaiseen elämään.  Näin Jumalan ihmisestä tulee täydellinen ja kaikkeen hyvään kykenevä.”
(2Tim.3:16-17)

”Synti ei siis saa hallita teidän kuolevaista ruumistanne, niin että noudatatte sen himoja.  Älkää antako ruumiinne jäseniä synnin käyttöön vääryyden aseiksi! Kun nyt kerran olette siirtyneet kuolemasta elämään, antakaa itsenne Jumalalle ja ruumiinne jäsenet hänelle vanhurskauden aseiksi! Synti ei enää ole teidän herranne, sillä te ette ole lain vaan armon alaisia.”
(Room.6:12-14)

”Kun te totuudelle kuuliaisina olette puhdistautuneet elääksenne vilpittömässä, veljellisessä rakkaudessa, niin rakastakaa toisianne uskollisesti ja kaikesta sydämestänne. Olettehan te syntyneet uudesti, ette katoavasta siemenestä, vaan katoamattomasta, Jumalan elävästä ja pysyvästä sanasta.”
(1Piet.1:22-23)

 



Déjà vu (myös déjà-vu; ranskaa, suomeksi 'jo nähty') eli entiselämys tarkoittaa tuttuuden tunnetta jossakin tilanteessa; henkilö tuntee kokeneensa nykyisen tilanteen jo aiemminkin.
- sanoo wikipedia...
Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #17 : 09.04.11 - klo:19:44 »
Siitä huolimatta Körttifoorumille pitäisi kelvata vain Jumalan Sanan Raamatun mukaiset arvot ja ohjeistukset. Kylvämisen ja niittämisen laki on voimassa vielä tänäänkin, ja seuraa läpi kristitynkin elämän. Synneistä on seurauksensa aina, vaikka ne anteeksi saisikin. Kristityn tulisikin Hengessä vaeltaa totuudessa puhtaana astiana, niin ettei lihan himoa täytä. Hengessä vaeltaminen edellyttää kuuliaisuutta Jumalan Sanalle, Raamatulle, rakkaudesta Herraan Jeesukseen Kristukseen.

Yrität kovasti opettaa toista kristittyä. Mitäs jos pitäytyisit oman elämäsi ohjaamisessa Raamatun direktiivien mukaisesti? Tässä on vähän sellainen fiilis, että etsit rikkaa toisen silmässä vaikka malka on omassasi. Ei kannata mestaroida Raamatulla kristittyjä. Siitä ei seuraa kuin harmia.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #18 : 09.04.11 - klo:21:36 »
Yrität kovasti opettaa toista kristittyä. Mitäs jos pitäytyisit oman elämäsi ohjaamisessa Raamatun direktiivien mukaisesti? Tässä on vähän sellainen fiilis, että etsit rikkaa toisen silmässä vaikka malka on omassasi. Ei kannata mestaroida Raamatulla kristittyjä. Siitä ei seuraa kuin harmia.

Minä olen ehkä (toivottavasti) alatien kompuroija, joten minulla ei ole varaa kieltäytyä mistään opetuksesta.
Alatien kulkijalla ei ole varaa kiletäytyä opetuksesta, näin se vaan on.
Ylätie on sitten asia erikseen, siellä on eri lait. Siellä ei opetusta siedetä, varsinkaan, jos se tulee "huonommalta" ihmiseltä.

Ihmiset ovat siis erilaisia, joku tarvitsee opetusta, suurin osa ei tarvitse.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #19 : 10.04.11 - klo:03:31 »
Kirjoitti

karjalaisenkyösti
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #20 : 10.04.11 - klo:08:18 »
Minä olen ehkä (toivottavasti) alatien kompuroija, joten minulla ei ole varaa kieltäytyä mistään opetuksesta.
Alatien kulkijalla ei ole varaa kiletäytyä opetuksesta, näin se vaan on. Ylätie on sitten asia erikseen, siellä on eri lait. Siellä ei opetusta siedetä, varsinkaan, jos se tulee "huonommalta" ihmiseltä.

Joku täällä haisee! Oisko omakehu?
Acta, non verba.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #21 : 10.04.11 - klo:09:38 »
Jos joku pitää itseään kristittynä, niin silloin häntä sitoo Jumalan Sana Raamattu, ja siihen pitäytyminen, muussa tapauksessa kristitty on luopunut siitä, mitä hän sanoo edustavansa. Eikö niin?

Körttifoorumi on kristittyjen ylläpitämä, ja Körttifoorumille pitäisi kelvata vain Jumalan Sanan Raamatun mukaiset arvot ja ohjeistukset.



Frank, vastaa:  Oletko vai etkö tätä mieltä:   Tästä on kuitenkin yksi poikkeus ja se on avioeron jalkeen siolmittava uusi avioliitto. Vain Ihmisen Poika kykenee sellaiseen täyteen mahdottomuuteen, ettei sitä temppua tekisi, sen opetuksen ja kiellon  tarkoituksena onkin ihan muu, kuin että me noudattaisimme sitä, sen kummemmin kuin repisimme silmiä päästämme.  Siis muuhun "pitäydytään" jaa, mitä se sitten onkaan, tässä "ei pitäydytä"  eli tätä ei noudateta??   Tämä  on vain vertauskuvaa, tällä ilmaistaan kuinka Jeesus on ihan toista maata kuin ihminen.

Ymmärsinkö minä oikein --- että Frank kirjoitti näin tänne eikä siitä ole kovinkaan monia päiviä?

Jeesus Kristus, meidän herramme, puhuu tästä sentään itse jotakin. Mutta tätä Sinä et siis pidä samalla tavoin sitovana kuin muuta Raamatun sanaa?
« Viimeksi muokattu: 10.04.11 - klo:09:47 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #22 : 19.05.11 - klo:12:14 »
Seuraava asia on varmaan monelle tuttu juttu ja moneen otteeseen pureskeltu, mutta itselleni uusi näkökulma avioliiton pyhyyteen: Raamatussa Jeesusta kutsutaan Daavidin pojaksi. Kuitenkin Joosef, -jonka esi-isä Daavid oli- ei ole Jeesuksen biologinen isä. Marian suvusta ei mainita (kuten tapana oli) mitään. Isäpuoleksi nimitetty Joosef korotetaan siis tässä avioliiton kautta todelliseen isyyteen. Joosefista tulee Jeesuksen laillinen isä, ja Jeesuksesta Joosefin kautta Daavidin poika.

Mitenkähän nykyisissä avioliitoissa joissa lapsilla on eri isiä ja äitejä... äiti- ja isäpuolet ovat useasti vain puoliäitejä ja isiä. Aika hajottavaa lapselle, vai onko?

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #23 : 19.05.11 - klo:12:27 »
Anteeksi, mutta en ymmärtänyt kysymystä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #24 : 19.05.11 - klo:13:13 »
Mitenkähän nykyisissä avioliitoissa joissa lapsilla on eri isiä ja äitejä... äiti- ja isäpuolet ovat useasti vain puoliäitejä ja isiä. Aika hajottavaa lapselle, vai onko?

Onko siis lapsen elämä uusioperheessä sekavaa ja vaikeaa? Kaipa tätä on joku tutkinutkin.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #25 : 19.05.11 - klo:13:17 »
Lapsi voi elää ihan hyvää ja normaalia elämää uusioperheessä, mutta varmaan sillä on vaikutuksensa lapsen avioliittokäsitykseen ja maailmankuvan muodostumiseen.

En ole mikään asiantuntija.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #26 : 19.05.11 - klo:17:20 »
Lapsi voi elää ihan hyvää ja normaalia elämää uusioperheessä, mutta varmaan sillä on vaikutuksensa lapsen avioliittokäsitykseen ja maailmankuvan muodostumiseen.

En ole mikään asiantuntija.

En tunne yhtään tukimusta, mutta kaikki voi mennä ihan hyvin tai ihan huonosti. Pakko sen on jotain jälkiä jättää, mutta ei kannatta tuomita silti ketään. Ei näennäisesti ehjät tai kristilliset avioliitotkaan ole aina lapselle herkkua tai hyväksi. Tiedämme, että eräissä kristillisissä piireissä on runsaasti kristillisiä avioeroja. Toisaalta liikkeissä, missä avioero on kuoleman synti, on helpompi tappaa puoliso, kun on uusi mielessä ja jo hankittuna, kuin erota edellisestä. Lopetan tähän etten sano kaikkea.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #27 : 20.05.11 - klo:12:23 »
Ei ollut tarkoitus syyllistää ketän, mutta pohtia kai saa.

Osui eilen silmiin Minna Canthin tositapahtumiin perustuva näytelmä AnnaLiisa, josta löytyi myös elokuva vuodelta 1922. Jos ketä kiinnostaa silmäys menneisyyteen, mykkäelokuvan voi vapaasti ladata täältä: http://www.archive.org/details/AnnaLiisa (lataus kestää n.40min.)

Itse näytelmäkin löytyy netistä googlettamalla. Laitoin tämän tänne koska sopii niin hyvin aihepiiriin. Juonitiivistelmä:

"Anna Liisa ja Johannes aikovat mennä naimisiin, kuulutuksetkin on jo laitettu. Kuitenkin Anna Liisan entisen rakastetun, Mikon, äiti Husso yrittää yhä saada Anna Liisan jättämään Johanneksen ja naimaan Mikon. Husso painostaa Anna Liisaa uhkailemalla, että hän paljastaa kamalan salaisuuden Anna Liisan menneisyydestä. Anna Liisa pitää kuitenkin päänsä, hän aikoo mennä Johanneksen kanssa naimisiin. Juhlia valmistellaan ja vieraita kutsutaan paljon. Salaisuus kuitenkin vaivaa koko ajan Anna Liisan mieltä, eivätkä Husso tai Mikkokaan anna rauhaa. Lopulta Anna Liisan on pakko tunnustaa salaisuus perheelleen - hän on tappanut oman lapsensa. Johannes jättää hänet, ja häiden onkin tarkoitus vaihtua Anna Liisan ja Mikon häiksi. Näin salaisuus saataisiin pidettyä vain perheen välisenä asiana, Mikko ja Husso lupaavat. Juhlavieraat saapuvat vielä tietämättöminä sulhasen vaihdoksesta, mutta Anna Liisaa ei näy missään. Lopulta hän tulee vieraidensa keskelle ja paljastaa lapsenmurhan heillekin. Hän ei tahdo Mikon kanssa naimisiin, vaan menee mieluummin vankilaan ja saa lopulta ihmisten arvostusta osakseen."

Kertomukseen sisältyy hengellinen näkökulma: syyllisyys, vapautuminen ja syyllisyyden tunnustaminen.

  Ei kaikki kiiltävä ollut kultaa entisajassakaan, yhteisön armoton suhtautuminen tietynlaiseen syntiin ajoi epätoivoisiin tekoihin kuten lapsenmurhiin.
« Viimeksi muokattu: 20.05.11 - klo:12:26 kirjoittanut Mansipaani »

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Avoliitoista, osa 2
« Vastaus #28 : 20.05.11 - klo:13:48 »
Kristinusko on rakkauden "uskontoa". Lutteeruskin oli situaatioeetikko. Hänelle oli rakkauden asia tärkein.
wilhelmi niskasen jäljillä