Kirjoittaja Aihe: PAAVI  (Luettu 44152 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: PAAVI
« Vastaus #120 : 20.09.13 - klo:18:16 »
Olisiko nimen valintakin merkki siitä ?  Kyllä körtti-paavi kelpaa !    :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: PAAVI
« Vastaus #121 : 20.09.13 - klo:18:48 »
Minusta tällä nykyisellä paavilla on paljon körtti-potentiaalia... Tietty aito vaatimattomuus ja krumeluurien riisumiseen pyrkiminen. Ei hän varmasti oppia tule juuri uudistamaan ja uskoo tavalla, jota ei voi merkittävältä osalta hyväksyä, mutta minusta se ei ole se olennainen asia tässä suhteessa. Olennaista on oman pienuuden tunteminen, Jumalan suuruuden tunteminen, ihmisten lähestyminen samalta tasolta, inhimillisesti, kristillisesti.

Miten paljon vihamiehiä mahtaa kerätä krumeluureista pitävien kirkkoruhtinaiden joukossa? Se ei taida olla ihan vaaratonta kirkonkaan johdossa. Terve, 'Hluidh', pitkästä aikaa!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: PAAVI
« Vastaus #122 : 20.09.13 - klo:21:00 »
oho llwyd...

uskoo tavalla, jota ei voi merkittävältä osalta hyväksyä

Näihin epäolennaisuuksiin mennäkseni, minua kiinnostaisi tietää, mitkä ovat nämä osat, joita ei voi hyväksyä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: PAAVI
« Vastaus #123 : 20.09.13 - klo:22:02 »
Miten paljon vihamiehiä mahtaa kerätä krumeluureista pitävien kirkkoruhtinaiden joukossa? Se ei taida olla ihan vaaratonta kirkonkaan johdossa. Terve, 'Hluidh', pitkästä aikaa!

Hello, ja Riitalle myös! Sitä on jotenkin hauskempi äärimmäisen huonona körttinä tapella Uskossa ja Elämässä kuin olla täällä joukossa harmaassa, joka ei pirullakaan suostu heittämään sitä ensimmäistä kiveä... Tunnustan että pidän Vatikaania aika kauhistuttavana paikkana, venaalisena, paljon on toki arvokasta Rooman kirkossa, mutta niin paljon sitä muutakin, korskeutta, komeutta, ylpeyttä. Eipä siellä välttämättä pitkiä jaksoja tule, että Pietarin valtaistuimella istuisi uudistaja ja vallan hajauttaja. Opin ja doktriinin suhteen yksinkertaisesti ajattelen, ettei se mitenkään ole uskon ytimessä, varmasti löytyy esimerkiksi runsaastikin konservatiivista oppia tunnustavia körttiläisiä ja runsaasti liberaalisti ajattelevia, mutta se mikä yhdistää on tässä joukossa niin paljon merkittävämpi asia: pienuus yhdistää. Ei Paavolle sanottu, että "yksi sinulta puuttuu ja se on oikean opin sisällinen tuntemus". Niin konservatiivisen kuin liberaalinkin kristinuskon ytimessä tulisi kai olla käsitys siitä, että ihminen on valtaisan rajallinen ja Jumala täydellisen rajaton. Tämä kai on se kristillinen lähtökohta, ei mikään tuntemus mahtavuudesta ja oikeassa olemisesta. Ja jotenkin tuntuisi siltä, että tämä uusi paavi on ehkä tässä suhteessa ihan meikäläisiä...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: PAAVI
« Vastaus #124 : 20.09.13 - klo:23:01 »
Taidan olla väärässä porukassa, kun en pidä ihmistä erityisen pienenä... erehtyväisenä kylläkin. Mutta tosi mahtavana ja aikaansaavana, jos on tavoitteena vaikka kansanmurhan toteuttaminen.

Erinäiset protestanttiset oppisuunnat koen vähintään yhtä oikeassaoleviksi kuin katolisen kirkon. Ortodoksit kertovat oikeassa olemisensa jo nimessään.

Olikohan se totta, mitä Paavolle sanottiin? Luterilaisenkin opin (=Athanasioksen tunnustus) mukaan
Lainaus
Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

Tuossa jonakin päivänä haeskelin sanan kristinusko käännöksiä muille kielille. Usko niissä esiintyy harvemmin. Romaanisissa kielissä sanaa päättyy ismiin, jota kai voitaisiin pitää oppirakennelmana. Harhauttaako sanan usko esiintyminen homman nimessä ajattelemaan, että kysymys olisi ennen muuta totena pitämisestä (ja sen myötä oikeassa olemisesta?
« Viimeksi muokattu: 20.09.13 - klo:23:12 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: PAAVI
« Vastaus #125 : 21.09.13 - klo:00:03 »
Taidan olla väärässä porukassa, kun en pidä ihmistä erityisen pienenä...

No, jos pidät ihmistä suurena ja merkittävänä niin lienet ainakin melko harvinainen tapaus. Mutta en oikein usko, että sinulta kauheasti kysellään tälläisiä seikkoja tässä joukossa. Se voi tietysti jättää epävarman olon, kun kaikki jätetään tavallaan melko huolettomasti suurempiin käsiin, notta jos sitä kuitenkin olisi jokin erityinen tapa menestyä ja taata lopputulos...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: PAAVI
« Vastaus #126 : 21.09.13 - klo:00:13 »
Se voi tietysti jättää epävarman olon, kun kaikki jätetään tavallaan melko huolettomasti suurempiin käsiin

Ei kun tämä on oikein hyvä juttu juuri. Ja samoin oman erehtyväisyyden myöntäminen, se lähinnä siksi että voi myöntää että ehkä se toinen ihminen onkin enemmän oikeassa kuin minä. Mutta muuten en oikein ymmärrä, miten kristinuskoon istuisi ihmisen pienuuden korostaminen, kun kyllähän ihminen sentään luotiin "lähes jumalolennoksi". Ja Jumalan kuvaksi ja kaltaiseksi. (Tästä voisi löytyä kiertotie paaviin, sillä katolisen kirkon ja protestanttien käsitykset siitä, mitä tuolle kuvana ja kaltaisena olemiselle syntiinlankeemuksessa tapahtui, taitavat erota toisistaan.)

Mitä sillä pienuuden korostamisella siis oikein halutaan sanoa? (Taitaisi olla oman ketjunsa juttu.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: PAAVI
« Vastaus #127 : 21.09.13 - klo:08:27 »
Miksi se olisi suvaitsemattomuutta? Onko suvaitseminen sitä, että antaa toiselle kaiken, mitä tämä pyytää? Jos näin on, niin jokainen kunnon vanhempi on lapsiaan kohtaan suvaitsematon!

Kyllä on. Mitä enemmän hyväksyt jotain asiaa, sitä suvaitsevampi sitä asiaa kohtaan olet.
Mitä vähemmän tätä asiaa hyväksyt, sitä suvaitsemattomampi olet tätä asiaa kohtaan.


Mitkä näistä vaihtoehdoista edustavat suvaitsevaisuutta ja mitkä suvaitsemattomuutta:
a) Olen samaa mieltä kanssasi.
b) Olen eri mieltä kanssasi, mutta saat toki istua vieressäni.
c) Olen eri mieltä kanssasi, joten häivy siitä.

a: Olet suvaitsevainen tämän ihmisen mielippiettä kohtaan ja suvaitsematon vastakkaisia mielipiteitä kohtaan.
b: Olet suvaitsematon henkilön mielipidettä kohtaan, mutta suvaitsevainen itse ihmistä kohtaan (tämä on muuten se asenne, johon itsekunkin tulisi pyrkiä)
c: ainakin olet suvaitsematon henkilön mielipidettä kohtaan ja itse henkilöäkin.

Korostan vielä, että kohta b on hyvä esimerkki henkisesti oikeaan suuntaan kasvaneesta ihmisestä. Jos kohta b omaksuttaisiin, maailma olisi valtavan paljon parempi paikka asua - valtavan paljon.


Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: PAAVI
« Vastaus #128 : 21.09.13 - klo:08:44 »
Samaa ajattelen Kyöstin kanssa.
Tuo ol selvää tekstiä, ei liirum laarum humpuukkia, hyvä !     :kahvi:

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: PAAVI
« Vastaus #129 : 21.09.13 - klo:08:51 »
Miksi se olisi suvaitsemattomuutta? Onko suvaitseminen sitä, että antaa toiselle kaiken, mitä tämä pyytää? Jos näin on, niin jokainen kunnon vanhempi on lapsiaan kohtaan suvaitsematon!

Pientä täydennystä vielä: olemalla suvaitsevainen lapsen mielipiteitä kohtaan usein johtaa suvaitsemattomuuteen itse lasta kohtaan. Suvaitsemattomuus itse lasta kohtaan ei ole hyväksyttävää.
Jos siis kumarat toisaalle, pyllistätä toisaalle.
Suvaitsevaisuus on siinä mielessä vakio, että kukaan ei voi olla toista suvaitsevampi, kun otetaan kokonaisuus huomioon.
JOs kuvittelee olevansa toista suvaitsevaisempi ihminen (kun otetaan kokonaisuus huomioon), todellisuudessa on vain sitä toista ylpeämpi ja ehkä ymmärtämättömämpi.
« Viimeksi muokattu: 21.09.13 - klo:08:56 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: PAAVI
« Vastaus #130 : 21.09.13 - klo:09:08 »
Jatkan mieliaiheeni käsittelyä.
"Suvaitsevaisuus" ei siis ota kantaa siihen, onko asia oikein vaiko väärin. Se ottaa kantaa siihen, että hyväksytäänkö jokin asia, vaiko ei.
Ihmisen oma käsitys oikeasta ja väärästä monelta osin ohjaavat sitä, mille asioille ihminen kumartaa ja mille pyllistää.

Nykyään harhaanjohtavasti yritetään uskotella, että ns. liberaalisti asioihin suhtautuminen on samaa, kuin suvaitsevaisuus.
Tämä on totta vain puoliksi.
Samalla annetaan ymmärtää, että konservatismi on suvaitsemattomuutta. Tämäkin on totta, mutta vain puoliksi.
Molempien suuntien edustajat kuitenkin johonkin suuntaan kumartaessa pyllistävät toiseen suuntaan.

Koska kumartaessa näkyy vain se kumarrettava suunta, tulee helposti sellainen harhakesitys, että ollaan vain suvaitsevaisia: tulee harhauskomus, että me vain kumarramme, emme pyllistä ja että n uo toiset vain pyllistävät, eivät kumarra.




Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: PAAVI
« Vastaus #131 : 21.09.13 - klo:11:22 »
"Suvaitsevaisuus" ei siis ota kantaa siihen, onko asia oikein vaiko väärin. Se ottaa kantaa siihen, että hyväksytäänkö jokin asia, vaiko ei.

Nykyään harhaanjohtavasti yritetään uskotella, että ns. liberaalisti asioihin suhtautuminen on samaa, kuin suvaitsevaisuus.
Tämä on totta vain puoliksi.
Samalla annetaan ymmärtää, että konservatismi on suvaitsemattomuutta. Tämäkin on totta, mutta vain puoliksi.

Mites tuo nenän kaivelu julkisella paikalla: Sitä on ikävä katsella, mutta en kuitenkaan kannata lakia, joka kieltäisi sen. Onko suhtautumiseni suvaitsevainen vai ei? Eli voiko sanoa, että hyväksyn ko. toimenpiteen?

Ensimmäisen kysymykseni a)-kohdassa vastasit, että henkilö on suvaitsevainen yhtä mielipidettä kohtaan ja suvaitsematon vastakkaista mielipidettä kohtaan. Noinko se sinun ajattelussasi menee? Jos on suvaitsematon jotain mielipidettä kohtaan, se siis tarkoittaa, että sitä ei hyväksy. Mutta mitä tarkoittaa, ettei hyväksy jotain mielipidettä? Tarkoittaako se sen enempää kuin että ei ajattele itse siten? Eiväthän kaikki eri mieltä olevat koeta vaientaa eri mieltä olevia, saati tappaa heitä jotta mielipiteen kannatus vähenisi?

En juurikaan ole kuullut ns. liberaalien puhuvan suvaitsevaisuudesta. Se on enemmän konservetiivien juttuja se puhe. Liberaalit itse ainakaan eivät ole koettaneet uskotella olevansa jotenkin yleisesti suvaitsevaisia. Löydätkö sellaista puhetta jostakin?

Luulisin, että termillä "suhtautua suvaitsemattomasti mielipiteeseen xyz" tarkoitetaan yleensä jotain vähän vahvempaa kuin vain sitä, että oltaisiin eri mieltä kuin xyz. Arvelisin, että sillä tarkoitetaan jotain sellaista, että xyz-mielipiteen kannattajat halutaan vaientaa tai heittää ulos. 

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: PAAVI
« Vastaus #132 : 21.09.13 - klo:11:52 »
Mites tuo nenän kaivelu julkisella paikalla: Sitä on ikävä katsella, mutta en kuitenkaan kannata lakia, joka kieltäisi sen. Onko suhtautumiseni suvaitsevainen vai ei? Eli voiko sanoa, että hyväksyn ko. toimenpiteen?

Asioita voi mitata siten, että jokin asia on päällä, taikka se ei ole päällä. Esim. kattovalo joko palaa taikka ei pala.
Valtaosa mittaamistamme asioista on kuitenkin sellaisia, että niissä on kahden ääripään välillä lukematon määrä välivaihtoehtoja.
Esim. 0 desibeliä tarkoittaa, että ei kuulu ääntä. 1 desibeliä on tietty äänen voimakkuus, 2 desibeliä on edellistä voimakkaampi, .... 100 desibeliä on vielä voimakkaampi jne...
Suvaisevaisuudessa on myös lukematon määrä eri aste-eroja.
Jos oletetaan, että 100% suvaitsevaisuus tarkoittaa asian ehdotonta hyväksymistä ja 0% suvaitsevaisuus tarkoittaa sitä, että ehdottomasti ei hyväksy kyseistä asiaa niin tällöin
sinun suvaitsevaisuutesi nenän kaivelemiseen julkisella paikalla on ehkä 45% luokkaa, eli olet lievästi sitä vastaan, mutta niin vähän, että et koe asiaa kovin tärkeäksi itsellesi.


Ensimmäisen kysymykseni a)-kohdassa vastasit, että henkilö on suvaitsevainen yhtä mielipidettä kohtaan ja suvaitsematon vastakkaista mielipidettä kohtaan. Noinko se sinun ajattelussasi menee? Jos on suvaitsematon jotain mielipidettä kohtaan, se siis tarkoittaa, että sitä ei hyväksy. Mutta mitä tarkoittaa, ettei hyväksy jotain mielipidettä? Tarkoittaako se sen enempää kuin että ei ajattele itse siten? Eiväthän kaikki eri mieltä olevat koeta vaientaa eri mieltä olevia, saati tappaa heitä jotta mielipiteen kannatus vähenisi?

Kyllä,
eli se, että ajattelet jonkin asian olevan hyväksyttyä, tarkoittaa samaa, kuin että suvaitset asiaa eli hyväksyt asian olevan oikein.
Usko näkyy teoissa. Jos uskot paljon jonkin asian oikeellisuuteen, toimit asian puolesta enemmän, kuin jos uskot sen oikeellisuuteen vähemmän.
Kun ihminen edistää asioita, joita hän suvaitsee ja pyrkii laittamaan kapuloita sellaisten asioiden rattaisiin, joita hän ei suvaitse, ihmisen tulisi pyrkiä toimimaan mahdollisimman sivistyneesti.




En juurikaan ole kuullut ns. liberaalien puhuvan suvaitsevaisuudesta. Se on enemmän konservetiivien juttuja se puhe. Liberaalit itse ainakaan eivät ole koettaneet uskotella olevansa jotenkin yleisesti suvaitsevaisia. Löydätkö sellaista puhetta jostakin?

Uusia ajatuksia todellakin tuodaan varsin yleisesti esiin antamalla ymmärtää, että vanhassa pysyvät ovat suvaitsemattomia.
Jos jaksan ja ehdin, tuon sinulle joukon linkkejä uutisiin ja muuhun sen sellaiseen, jossa käytetään tätä suvaitsemattomuuskorttia: Jos vastustat samaa sukupuolta olevien avioliittoa, aborttia, naispappeutta, yleensäkin kaikkea uutta, olet suvaitsematon.



Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Vs: PAAVI
« Vastaus #133 : 21.09.13 - klo:13:30 »
Pidän kyllä enemmän englanninkielen termistä "tolerance" kuin suomen "suvaitsevaisuudesta", josta on tosiaan luontevaa nähdä jotain vaatimusta ei vain sallimisesta vaan myös suosimisesta, positiivisuudesta. En ole suvaitsevainen, olen sietäväinen: siedän vastakkaisia mielipiteitä, en halua kieltää niitä, minusta on elintärkeää, että niitä voi esittää. Mutta en suosi niitä vaan kritisoin niitä ja väitän niitä vastaan. Olen sietäväinen, kärsiväinen, en suvaitsevainen...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: PAAVI
« Vastaus #134 : 21.09.13 - klo:13:36 »
Oleellista ovat asiat, ei niinkään oleellista, mitä termiä asioista käytämme.

Lainaus käyttäjältä: llwyd
olen sietäväinen: siedän vastakkaisia mielipiteitä, en halua kieltää niitä, minusta on elintärkeää, että niitä voi esittää. Mutta en suosi niitä vaan kritisoin niitä ja väitän niitä vastaan.


Tämä on viisautta ja sivistynyttä suhtautumista!
Toisuskoisuutta voi ja pitäisikin opetella sietämään.