Kirjoittaja Aihe: Tunnustaako väriä?  (Luettu 33372 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Tunnustaako väriä???
« Vastaus #45 : 25.01.07 - klo:04:25 »
Mielestäni Kauhis on vain rehellinen itselleen. Tinkimättömänä totuuden etsijänä sinä rakennat majaa niistä puista, jotka on saatavilla. Manööverisi heilauttaa näkökulman uudeksi. Joudumme punnitsemaan omaa tilaamme. Seuraamalla vielä jonkin aikaa aiheuttamaasi reaktiota keräät tietoa siitä, missä olet ollut.
Tunkkainen, entinen oma pesä tulee hiukan  pöyhittyä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #46 : 25.01.07 - klo:06:49 »
Jotenkin tuntuu niin perikörttiläiseltä arvioida itseään ja tulla siihen loppupäätelmään, ettei täytä yhtään oikean heränneen tunnusmerkkiä.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #47 : 25.01.07 - klo:15:35 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
No ei tietenkään tarvi kuulua mihinkään, mutta koska Kauhanen niin järjestelmällisesti pystyi määrittelemään, ettei kuulu kategoriaan "herännäinen", niin ajattelin, että kokeeko hän kuuluvansa johonkin muuhun ryhmittymään. Äläs nyt vääristele sanojani, Joona (?).


"Joona" olen kyllä, ihan etunimeltani ja silläkin minua voi kutsua.  :wink:

En tarkoitoitukselliseti vääristellyt sanojasi, joten pyydän anteeksi jos niin on tapahtunut. Yritin vistittää, että voihan olla niinkin että jos haluaa rajata itsensä jonkin tietyn alueen ulkopuolelle, silloin ei mielellään rajaa itseään möyöskään sisäpuolelle. Tottakai niin saa tehdä, siitä vaan, mutta onko ihmisten hirvittävä lokerointi niin vlttämätöntä? Emmekö voisi vain toteuttaa keskuudessamme samaa perusperiaatetta kuin surakunnassa, jossa jokainen on samanarvoinen jäsen, ja missä ei ole ihmisen asia erotella toisistaan "syntistiä" ja "synnittömiä", vaan sen tekee Jumala viimeisellä tuomiolla. Vaikka vertaukseni oli kaukaa haettu toivottavasti edes joku sai sen hännäpäästä kiinni.

Lainaus
Jotenkin tuntuu niin perikörttiläiseltä arvioida itseään ja tulla siihen loppupäätelmään, ettei täytä yhtään oikean heränneen tunnusmerkkiä.


Tällöinkin on lokerointi aiheuttanut ongelamn sen sijaan että olisi sen poistanut.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #48 : 25.01.07 - klo:20:14 »
Kauhanen, älä jätä!  :lol:  :lol:

Onhan se tietenkin helpompaa maailmassa liikkua omana itsenään, ilman herätysliikkeen, suvun, kotipaikan tms. leimaa. Kaikesta ei vain pääse irti yhtä näppärästi.. onneksi edes tästä. Jäsenkirja tiskiin ja nimi pois voorumilta.

Meidän pitänee rakastaa Kauhanen takaisin.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #49 : 25.01.07 - klo:21:33 »
Joo, mennään hakemaaan se. Hei, Kauhis! Missä sä oot? - Joo, täällä se on. Ota sä toi sen salkku. Ottakaa te jaloista, mä otan täältä kainaloista. - Nyt mentiin. Nyt Kaurasta vietiin... takaisin foorumiin ja sassiin eikä.. ee...e...eikä pyristellä yhtään. Tänne vaan kiltisti. Istut nyt siinä ja rauhoitut ja mietit vähän asioita: mitä tulikaan tehtyä! Ja sitten alat taas fundeerata iiihan rauhassa näit juttui... saadaan taas tasoo näihin hommiin. Sillä lailla. Kiltti poika. Hyvä hyvä.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Kauhanen T

  • Vieras
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #50 : 26.01.07 - klo:00:13 »
Kiitos kaikille ymmärtäväisestä suhtautumisesta!

Tässä on tullut muutama kommentointia kaipaava asia.

Lainaus käyttäjältä: "An-na"
mihin toiseen "ryhmään" tai "liikkeeseen" koet itsesi kuuluvaksi, ellei se ole herännäisyys? Onko se pelkkä ev.lut.?

Jonkin sortin pietisti kai. Aikoinaan historiaa hyvin tunteva ystäväni ehdotti nimitystä "vanhapietisti", jota on käytetty joskus sekä Achreniuksista että Malmivaarojen ajan herännäisistä. Achreniusten ja Malmivaarojen välimaastoon (johon mukavasti sattuu Paavo noin niinkuin ajallisesti) ajatteluni varmaan menee. (Kirjoittelin tästä pari vuotta sitten Elizan aloittamaan tosi hyvään ketjuun ja välillä hyvääkin keskustelua kirvoittaneeseen pietisti-ketjuun.)

Sitten aloin kaihtaa tuota "vanhapietistiä" ja kutsuin itseäni, ehkä oikeudettomasti, "herännäiseksi". Nyt voisin alkaa sitä "vanhapietistiä" uudestaan käyttää. Se vetää aika tehokkaasti rajaa moneen suuntaan - eli on oppositiossa ainakin seuraaviin nähden: sekä korkeakirkollisuuteen että avaraan kansankirkollisuuteen, evankelisuuteen ja evankelisvetoiseen "tunnustukselliseen" luterilaisuuteen ja vielä "uuspietismiin" (viidesläiset). Ehkä rukoilevaisuus olisi jotenkin lähellä, mutta siinä on taas joitain muita minua vieroksuttavia asioita.

Lisäksi "vanhapietistiä" voi käyttää halventavasti niinkuin alunperin "körttiläistä", "protestanttia" tai "kristittyä". Pietisti tarkoittaa "hurskastelijaa", "vanha pietisti" taas rinnastuu vaikkapa "vanhaan jäärään" tai "vanhaan kehnoon".

No, mihinkään muualle en ole tähyilemässä. Ehkä joskus muttei vielä pariin vuoteen.

Lainaus käyttäjältä: "osmo"
Kauhanen T.; miksi se "herännäinen" sitten pitäisi osata määritellä lähes tieteellisellä tarkkuudella? ... hengellisissä liikkeissä on minun ymmärtääkseni enemmän kysymys "kodin tunteesta".

Jostain sen kotinsakin tunnistaa. Jos virret, julistus ja jossain määrin mentaliteettikin on käynyt vieraaksi, ei paikkaa kodikseen tunne vaikka sisaret ja veljet siellä hyvin viihtyisivätkin.

Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Jotenkin tuntuu niin perikörttiläiseltä arvioida itseään ja tulla siihen loppupäätelmään, ettei täytä yhtään oikean heränneen tunnusmerkkiä.

Hurskastelisin jos väittäisin että tämä on minun loppupäätelmäni. En "täytä yhtään oikean heränneen tunnusmerkkiä", mutten eronnut herännäisyydestä siitä syystä. Kaunis ajatelma kyllä.

Lainaus käyttäjältä: "minttu"
Meidän pitänee rakastaa Kauhanen takaisin.

Kiitos! Mm. tämän "joukkoon rakastamisen" takia muistelen teitä aina lämmöllä! Takaisin en tule, mutta rakastaahan saa siitä huolimatta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #51 : 26.01.07 - klo:09:38 »
Tuollainen paikallisesti määrittelemättömästä ja oikeastaan muutenkin hyvin hatarasti määritellystä joukosta lähteminen näyttää minun silmissäni lähes mahdottomalta. Milloin tietää olevansa 'muualla'?
Olen vierestä seurannut, kun aikuinen mies lapsuutensa maisemissa ilmaisi tuntevansa aina kuuluneensa sinne, vaikka oli elänyt viisivuotiaasta siihen päivän asti toisella pallonpuoliskolla.
Olemme varmaankin kestävin sitein kiinni monessa ja siten aina orpoina kaipaamassa johonkin.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #52 : 26.01.07 - klo:10:03 »
Lainaus käyttäjältä: "Kauhanen T"
Kiitos kaikille ymmärtäväisestä suhtautumisesta!


Lainaus käyttäjältä: "osmo"
Kauhanen T.; miksi se "herännäinen" sitten pitäisi osata määritellä lähes tieteellisellä tarkkuudella? ... hengellisissä liikkeissä on minun ymmärtääkseni enemmän kysymys "kodin tunteesta".

Jostain sen kotinsakin tunnistaa. Jos virret, julistus ja jossain määrin mentaliteettikin on käynyt vieraaksi, ei paikkaa kodikseen tunne vaikka sisaret ja veljet siellä hyvin viihtyisivätkin.


Näinhän se on, sen kodin kyllä tunnistaa -jostain. Määritelmäyrityksiä voi tehdä mutta niitä voi aina myös nasevasti paeta.Tunnustan auliisti myös sen että yhtä ainoata oikeata "hengellistä kotia" ei ole. On kai niin, että ne piirteet, jotka jollekin muulle yhdessä liikkeessä on vieraannuttavia ja luotaantyöntäviä, ovat toiselle asioita joihin on tottunut, kuten kuluneet tapetit tai rapistunut maali kotitalon seinissä. Niitä rapistumia voidaan sitten tarvittaessa puolustaa vaikka aukottomilla teologisilla argumenteilla!
Tunnustan myös sen, että minun hengellisessä kodissani soi mieluummin Haavion kuin Malmivaaran siionit.


[

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #53 : 26.01.07 - klo:10:36 »
Minun koti-ikäväni hulmahtaa silmiin Löytynkin siioneista. Ei monta tahtia tarvita.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #54 : 26.01.07 - klo:11:05 »
No niin, heti mennään tähän käsitteiden erittelyyn ( Kunhan ei eritteiden käsittelyyn...)...Vaikka Pena varmaan ymmärsitkin ihan oikein, varmuudeksi tarkennan. Tuolla "haavion siionit" termillä tarkoitin sitä laitosta, jonka Haavio laati n. 40 vuotta sitten. En toki ottanut kantaa yksittäisten tekijöitten virsiin tai heidän paremmuuteensa virsirunoilijoina! Ja tämä lisävihko...en osaa pitää sitä samassa merkityksessä "löytyn" laitoksena, vaikka Jaskan vaikutus on toki vahva. Se on kuitenkin enemmän ryhmätyötä kuin nuo kaksi vertailukohtaa.
Ja; se on silti vaan lisävihko, kun edelliset olivat "kokonaisuudistuksia."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #55 : 26.01.07 - klo:12:13 »
Tämä onkin kiinnostava näkökulma. Minulle tämä "Haavion" Siioni on se läheisin: 5-vuotiaana olen näköjään saanut kummiltani lahjaksi sen. Kun huomasin joskus 80-luvulla vanhan Siionin sävelkuluissa "ylimääräistä" niekutusta ja soitin sitten kumpaakin säveltä vanhemmilleni niin nämä eivät tunnistaneet eroa... Kummini saateltiin sitten hautaan vuonna -85, jälkikäteen olen ajatellut, että sen puhtaampaa, arempaa kristittyä ei maailmasta hevillä löydy. Eipä sitä teini-iässä juuri huomannut miettiä, nöyryys ja rakastavuus olivat aika kaukana omista asenteista. Jotensakin olen monien harhapolkujen kautta tullut siihen käsitykseen, ettei tätä villiä kokemusta maailmasta voi koskaan millään inhimillisellä viisaudella ja dogmalla hallita. Sen takia tämän harmaan, ikävöivän liikkeen tunnistaa kodikseen: se ei yritäkään maailmaa ja ihmisiä hallita. Sanomaltaan läheisin tästä niin läheisestä Haavion Siionista on SV183: "Suo Jeesus hellä mieli". Omatekoista viisautta on runsaasti, lukeneisuutta, tuomion halua ja kykyä, hellyyttä ei tarpeeksi omasta takaa.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #56 : 26.01.07 - klo:15:53 »
Löytyn siioneilla tarkoitin paitsi lisävihkoa, nimenomaan Jaskan itsensä tekemiä. Joukossahan on vanhoja tuttuja viime vuosituhannelta, jotka on sittemmin 'siionisoitu'. 314 riipaisee jo ennen ensimmäistä tahtiviivaa.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #57 : 26.01.07 - klo:16:58 »
Vasta nyt luin noita ketjuja, mitä Tuukka mainosti tuossa vähän ylempänä.
Olipa mielenkiintoisia! Olen tainnut ohittaa ne silloin vähän pinnallisesti, tai sitten ovat esintulleet aikana jolloin en ole seuraillut foorumia muutenkaan.

Tuukalla on siellä ihan hyviä kriittisiä lauseita. Yksi on tämä herännäisyyden maailmallistuminen 60-luvulta lähtien. Varmaan totta toinen puoli. Mutta toisaalta tässä, sanoisinko Haaviolais- ja myöhemmin Eleniukselais-viritteisessä linjassa on toinenkin puoli. Erityisen läheiseksi koen sen Haaviolaisen vireen, joka toi liikkeeseen toisenlaisen sosiaalisen näkökulman. Jonkinlainen murros oli varmaan välttämätön; körttipukuun ja vanhaan Siioniin takertuminen olisi ollut varmaan silloin turvallisempi vaihtoehto, mutta mitä mahtaisi olla jäljellä nyt?

Väitän vielä, että nykyherännäisyydellä on oma tehtävänsä, eikä se ole pelkkää kirkkopolitiikkaa. Se on edelleen monelle evankeliumin kanava. Tunnustan siis väriä.
Lähes joka seuroissa missä olen viime aikoina istunut, on esillä ollut myös laki ja parannuksen vaatimus. Ei ehkä samoin sanoin kuin Malmivaaralla aikanaan, vaan paljon varovaisempana ja arempana.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #58 : 26.01.07 - klo:18:11 »
mielenkiintoista...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Tunnustaako väriä?
« Vastaus #59 : 26.01.07 - klo:18:55 »
Aholansaaressa kuultu. 'Onko täällä paljon heränneitä' kysyi eräs mies ystävältäni. 'Kaekki ovat uamulla ylösnousseeta' vastasi ystäväni. Parempi on pysyä kyselevällä ja heränneellä yunnolla, kuin hölöttä olevansa körtti tai herännyt. Herramme tietää meidän todellisen heräämisen laadun. Annetaan Hänelle se, mikä Hänelle kuuluu.