Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö  (Luettu 53354 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Humppatöttöröö Vappu ohi.
« Vastaus #30 : 02.05.08 - klo:15:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Progressor"
Jokaisella julistamattomalla on omat syynsä olla julistamatta. Minulla syynä on yksinkertaisesti uskon puute. Miten voisin julistaa toisille ihmisille totuutena sellaista, mistä en itsekään ole vakuuttunut? Se olisi aikamoista valehtelua ja tekopyhyyttä. Joku sanoi joskus, että kun sokea taluttaa sokeaa, niin molemmat putoavat kuoppaan. Valitan, mutta ei onnistu evankelioiminen näillä eväillä.


Tiedätkö te et mulla on sama ongelma. Tai ei silleen että uskonpuutostila vaikuttaa, mutta aika vajavainen ja raadollinen tämä vaellus on.
Toisaalta tuleeko kenestäkään Pyhimystä täällä maanpäällä?
 Jos vain täydelliset ja hyvinonnistuneet jakaisivat armonsanomaa, niin silloin ei kait kukaan kenellekkään mitään julista.

 Paavo oli hauska siinä, että hän saattoi tehdä jotain, kuten juoda itsensä humalaan, jos saarna onnistui hyvin.
 Toisaalta ihmiset katsoo kyllä ns, uskovien elämää ja siihen helposti puuttuvat jos jotain on huomautettavaa siinä.
Tik toc.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #31 : 03.05.08 - klo:00:36 »
Eräs harrastukseni on erilaisten elämän ilmiöiden kuvaaminen tekstuaaliseen muotoon.

Joitain ajatuksia oman tulkintani mukaan keskivertokörttiläisestä.
Tämä on yleistys. Jos ei olisi yleistämisen mahdollisuutta, ei juurikaan voisi kuvata ryhmiä.

Keskivertokörttiläinen toisaalta pitää epävarmuutta hyveenä joissain uskontoon liittyvissä asioissa, toisaalla hän taasen vaatii lähes 100% varmuutta joissain muissa uskon asioissa.

Ollaan lähes 100% varmoja siitä, että juuri mistään Raamattuun liittyvästä asiasta ei voi olla juuri mitään varmuutta.
Toivotaan parasta, odotetaan pahinta, ollaan hyllyvällä suolla.
Eletään kuitenkin toivon varassa. Ehkäpä Jumala kuitenkin on olemassa ja jos näin on, ehkäpä Kristuksen sovituskuoelman kautta minutkin hyväksytään. Monet näistä kuvauksistani sopivat minuun, joten olen siis mahdollisesti tuollainen keskivertokörtti - mikäli siis körttiläisyyttä on olemassa.

Kun on kyse evankeliumin levityksestä, keskivertokörtille ei riitä se, että evankeliointi tod.näk. olisi yli 50% todennäköisyydellä hyvä asia. 80% todennäköisyyskään ei riitä. Vaaditaan 101% todennäkösyys sille, että tapa on varmasti moderni, nykyaikaan sopiva ja että se ei herättäisi pahennusta kenessäkään ja olisi aivan varmasti kaikkien nykyihmisten korvissa mieluisa asia.
Epävarmasta körtistä tuleekin yhtäkkiä ehdottoman varmuuden vaatija.
Varsinainen muodonmuutos.

Ei-uskonnollisten asioiden harrastamiseen tai mainostamiseen riittää pienempikin varmuusprosenttikerroin.

Todella mielenkiintoinen tuo körtin sielunelämä: nöyryydessään niin kovin ylpeä, ylpeydessään niin kovin nöyrä.
Körttiläinen kysyy: "Kuka meistä on nöyrin, kuka meistä on pienin?".
Mitä nöyrempi, sen suuremman kunnian saat muiden uskonveljien keskuudessa.

Keskiverokörttiläisessä on myös aimoannos rehellisyyttä, siihen pyritään niin voimakkaasti, että rehellisyysviisari (sellaisessa pyöreässä mittarissa) menee maksimirajan yli, sinne epärehellisyyden puolelle.

"Ollako vaiko eiköolla" kaikuu kuuluvasti körtin sielussa.

Itse koen syvästi olevani körttiläinen. Ehkäpä siinä on enemmän suomalaisuutta juroutta, kuin monessa muussa vastaavassa uskonnollisessa ääriliikkeessä.

Körttiläinen vihaa sanaa "ääriliike".
"Eme me ole sellaisia, nuo muut niitä ovat".
Körttiläinen mielestään on löytänyt elämän syvimmän totuuden uskonasioista: mistään ei voi olla varma. Jos joku muu on jotain muuta löytänyt, halveksimme häntä syvällä mielessämme.
Sanomme olevamme suvaitsevia, olemme kuitenkin kaikkea muuta.

Olemme syvästi inhimillistä porukkaa, mukavaa sellaista, huolimatta kaikista hassuuksistamme ja perinnäissäännöistämme ja päähänpinttymisistämme.

ps.
Voi olla, että joiltain osin kuvaukseni meni pieleen. Jos varma olisin kuvaukseni oikeellisuudesta, en voisi käyttää itsestäni nimitystä 'körttiläinen'.

Keskiverokörtti ei haasta riitaa eikä pyri ainakaan kovin paljoa ketään ärsyttämään. Hän on yhteiskuntakelpoinen, ihmisten suosiossa oleva ihminen. Jos jotakuta vainotaan uskonsa tähden, körttiläistä viimeeksi vainottaisiin.

Benkku

  • Vieras
Uskononsyöttö.
« Vastaus #32 : 03.05.08 - klo:08:34 »
karjalaisenkyösti kirjoitti:03.05.2008 00:36
"Keskiverokörtti ei haasta riitaa eikä pyri ainakaan kovin paljoa ketään ärsyttämään. Hän on yhteiskuntakelpoinen, ihmisten suosiossa oleva ihminen. Jos jotakuta vainotaan uskonsa tähden, körttiläistä viimeeksi vainottaisiin."

Onko keskiverto körrttiä, en usko, että on. Samoin en usko myöskään että on keskiverto kristittyäjä. On körttejä ja kristittyjä.
Yhteiskunnalliseti ajateltuna taas keskiverto ihmisestä puhuttaessa viitataan enemminkin ihmisen ulkoisiin asioihin. Kuten asunto,talous jne.
Toiseksi voimmeko mitata toisiamme ja olemmeko tasapainoisia ihmisiä niin ettemme saisi "mielenhäiriöitä" eli riitoja tulee ja menee. Elämän tilanteet vaihtuu, välillä on yhteiskuntakelpoinen ja välillä ei, samoin on ihmisten suosion laita.
Minä uskon hyvin vahvasti että tänäkin aamuna vanha aatu kehittelee soppaansa ja vainoaa meitä jokaista. Onneksi meillä on Puolustaja, sotajoukoineen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #33 : 03.05.08 - klo:11:21 »
>Onko keskiverto körrttiä, en usko, että on. Samoin en usko myöskään
>että on keskiverto kristittyäjä.

Kuten jo mainitsin tekstissäni, ryhmistä puhuttaessa joudutaan tekemään yleistyksiä. Yleistys on sellainen, jossa ryhmää kuvataan ominaisuuksilla, jotka ovat yleisiä tai hyvin yleisiä kuvattavassa ryhmässä.
Jos yleistyksiä ei tehdä tai jos lähdetään sille linjalle, että yleistyksiä ei voi tehdä,
tällöin joudutaan mahdollisesti tekemään johtopääötös, että esim. uskonnollisten liikkeiden välillä ei ole mitään eroja. Niissä on vain yksilöitä, jotka poikeavat satunnaisesti toisistaan. Helluntalaisuudelle, jehovantodistajille, körteille, katolisille, menestysteologeille ei saada minkäänlaisia eroja, joilla eri ryhmiä voisi kuvata.
Miksi yleensäkään on erilaisia ryhmittymiä?
Juuri siitä syystä, että samankaltaiset helposti hakeutuvat samankaltaistensa joukkoon.

Oletetaan, että on ryhmä, jossa ryhmän lyhyimmän henkilön pituus on 170 cm. Ryhmän pisimmän pituus on 172 cm. Tyhmän koko olisi 100 000 henkilöä. Ryhmän tarkka keskipituus olisi 171, 09909667654 cm.
Kun ilmoitetaan, että keskimääräinen ryhmän jäsenen pituus on tuo 171, 09909667654 cm saadaan ryhmän jäsenten pituuksista kohtalaisen tarka kuava, kun vielä mainitaan, että jäsenten todelliset pituudet eivät kovinkaan paljoa poikkea tuosta keskipituudesta.
Sitten joku tutkija tutkiikin jokaisen henkilön pituuden ja havaitsee, että ryhmästä ei löydykään yhtään, jonka pituus olisi tarkasti tuokeskipituus.
Pitäisikö tällöin tehdä johtopäätös, että koska ei yhtään koko 100 000 jäsenen joukosta löydy sellaista, joka pituutensa puolesta olisi keskimääräinen ryhmäläinen, keskipituusmittari on väärä ja sitä ei pitäisi käyttää?
Eipä tietenkään, koska tuo keskimääräinen pituus kuvaa todella hyvin kyseisen ryhmän jäsenten pituuksia.

Niin körttiläisyydessa kuin kaikissa muissakin liikkeissä on erilaisia hyvin hyvin tyypillisiä ominaisuuksia juuri kullekin ryhmittymälle.
Jos ryhmän erityispiirteet kielletään, kyseessä on harhaanjohtaminen.

Paikalla Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8329
Yleinen ihminen?
« Vastaus #34 : 03.05.08 - klo:16:12 »
Jaah. Kyösti väärässä taas aika monessa kohtaan.
Ehkä jossain oikeassakin, mutta aiheeseen:

Kyösti kirjoitti:Miksi yleensäkään on erilaisia ryhmittymiä?
Juuri siitä syystä, että samankaltaiset helposti hakeutuvat samankaltaistensa joukkoon.
---------
Oiskohan noin? Käynhän minäkin seuroissa, vaikka olen menestysteologi ja esikoislestadiolaisuuden suuri kannattaja. Saas nyt näkee kumpi vie musta voitolle. Heränneet tai lessut.
 Muutenkin aika erilaisia persoonia tällä palstalla kirjoittelee.
 On mietiskelevämpiä ja on huumoripitoisia ja väähemmän ja vaikka millaisia.
 Ainakin sellaisen kuvan olen saanut kirjoitusten perusteella, että jos muutama täällä kirjoittava laitettaisiin autioonsaareen, niin toinen uisi pois, vaikka ei maata näkyisi.
Mut jos laittais taiteilijan kanssa, niin varmaan uisin.

Teologialtakaan ei tunnu olevan monella yhteistä säveltä, mutta sovussa jutut täällä käydään.

Körtit on parhaita, ei voi mitään.
Oli se hyvä että tuli eksyttyä niille herättäjäjuhlille. Niin paljon tässä on oppinut sen jälkeen ihmiseksi tulemisesta ja armonalla olemisesta ja muusta hyvästä.
Sitten ihan ilmaiseksi saa lukea Lars M ja Kalistajan ja muiden kirjoituksia, sika siistii.
Tik toc.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #35 : 03.05.08 - klo:18:51 »
Katsokaapas, miten Paavo Voutilainen osallistuu (arvattavasti aavistamattaan) keskusteluun Hengellisen Kuukauslehden uusimmassa numerossa (HK 5/2008, sivu 7). Kovaa tekstiä.

Karjalaisenkyösti tiivisti hienosti körttiläisyyden postmodernin aspektin:
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Monet näistä kuvauksistani sopivat minuun, joten olen siis mahdollisesti tuollainen keskivertokörtti - mikäli siis körttiläisyyttä on olemassa.

Karjalaisenkyöstin kirjoituksia pitää ruveta märehtimään. Tässä vaiheessa sanoisin, että useita mainittuja asioita esiintyy herännäisten joukossa niin, että ne myös tulevat julki. Epäilen, että niitä esiintyy muissakin porukoissa, mutta ne eivät tule julki samalla tavalla. Liikeen organisoitumisasteella ja sisäisellä kiinteydellä voi olla tämän kanssa tekemistä.

Sallivuudesta ja suvaitsevaisuudesta liikettä on sekä kehuttu että moitittu. Ilkka Huhta tiivistää tämän mielestäni hyvin Hengellisen Kuukauslehden tuoreessa numerossa. Hänen mukaansa liike on yksitotinen ja ehdoton vain yhdessä asiassa: "Se on karismaattisen uskonnollisuuden vastustaminen. Suvaitsevaisuus koskee kaikkea muuta paitsi, liiallista uskonnollisuutta."

Ja onhan sitten niitäkin herännäisyyden piirissä tai liepeillä liikkuvia, joissa on sisua, äkkivääryyttä, suorasanaisuutta ja niin edelleen.

Mt

P. S. Jos täällä joskus valitaan foorumin parhaat painovirheet, niin ehdokkaani on seuraava:
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Tyhmän koko olisi 100 000 henkilöä.

Benkku

  • Vieras
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #36 : 03.05.08 - klo:22:16 »
karjalaisenkyösti kirjoittii:03.05.2008 11:21
"Niin körttiläisyydessa kuin kaikissa muissakin liikkeissä on erilaisia hyvin hyvin tyypillisiä ominaisuuksia juuri kullekin ryhmittymälle.
Jos ryhmän erityispiirteet kielletään, kyseessä on harhaanjohtaminen."


Olen aivan samaa mieltä mutta taas jälleen kerran tulin  ymmärrettyksi väärin kirjoitaessani 03.05.2008 08:34. " Onko keskiverto körrttiä, en usko, että on. Samoin en usko myöskään että on keskiverto kristittyäjä. On körttejä ja kristittyjä."
Koska en pystynyt ilmaisemaan näissä kolmessa lauseesa miksi en usko hengellisissä elämässä keskivertoon.
Jokaisella ryhmittymällä on erityispiirteitä ne mitkä näkyvät ja ne mitkä on kirjattu ryhmittymän toimintaperiaatteesiin. Niistä sitten me ryhmän ulkopuoliset teemme omia päätelmiä kuka on keskiverto siinä ryhmässä.
Mutta en minä ainakaan voi ketään esim.körttiä, mitata keskivertoiseksi tai super körttiksi. Koska minä en tiedä hänen todellista sielun elämää ja niitä arvoja mitä hän pitää oikeina.
Sillä ihmisen mielentila ei minusta ole koskaan tasapainossa vaan aina on ärsykkeitä ennemmin tai myöhemmin.Ulkoisesti voin ehkä olla tasapainossa kun nukun,mutta kukaan ihminen ei tiedä mitä minä todella unessani nään tai näänkö mitään.
Siksi minun on uskottava ihmisen sanaan , jos hän sanoo olevansa körtti.
Enkä voi silloin ruveta mittailemaan onko hän keskiverto körtti vai mikä hän on oikein ihmisenä. Sen päättäkööt sitten ne ihmiset ketkä haluvat tehdä näitä "mittauksi". Me olemme körttejä ja olemme ihmisiä ja yksikään meistä ei ole huonompi tai parempi. Näin sinä myös karjalaisenkyösti olet minulle körtti, et keskivertoinen etkä ylivertainen.
Suokoon Herra meille mielipiteissämme eroja, mutta uskon että Hän ei meitä pidä erityisasemissa, vaan olemme tasa-arvoisia, körttejä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #37 : 03.05.08 - klo:23:46 »
Tuosta eri ryhmittymien välisistä eroista ja keskivertoisuudesta muutama sana.
Minulla on muutaman vuosikymmenen kokemus helluntalaisuudesta.
Jos satunnaisesti valittasiin Suomen alueelta 10 helluntalaista sekä yhdeksän  10 körttiläisen ryhmää. Ryhmät laitettaisiin eri huoneisiin.
Väitä, että kovin kauaa minulta ei menisi, kun löytäisin tämän helluntalaisten ryhmän - ja juuri siksi, että on tiettyjä yleistyksiä, jotka pätevät helluntalaisuuden keskuudessa, siitäkin huolimatta, että keskivertohelluntalainen puuttuu. Helluntalaisuudella ei ole ainakaan menneinä vuosina ollut mitään kirjalliseen muotoon laadittua oppikokonaisuutta tai käyttäytymismalleja (viime aikoina niitä on vasta alettu rustata paprulle). Silti tietyt piirteet ja painotukset ovat voimassa helluntalaisuuden keskuudessa.

Sama koskee muitakin ryhmiä.
Toki en näe ihmisten sydämiin - kun en omaanikaan taida nähdä.
Ulkokuoren kuitenkin näen, ja näkemästäni voin tehdä hyvinkin toimivia yleistyksiä.

Asiasta toiseen. Myönnän tekstien tulkitsemisen vaikeuden. Benkunkin sanoman olisin varmasti ymmärtänyt paremmin, jos suusanallisesti olisin sen kuullut.
Jos joku vähän loukkaantuu tyylistäni, niin haluan sanoa, että tarkoitukseni ei ole loukata ketään. Loukkaamishaluni on aivan oikeasti kovin kovin alhainen, ehkä 1 tai 2 prosentin luokkaa, tuskin sen enempää.

Lainaus käyttäjältä: "mt"
P. S. Jos täällä joskus valitaan foorumin parhaat painovirheet, niin ehdokkaani on seuraava:
karjalaisenkyösti kirjoitti:
Tyhmän koko olisi 100 000 henkilöä.


Eipä noin hassuja juttuja pystynyt nauramatta lukea, vaikka itse olinkin tuon kirjoittanut.
Olen huomannut, että nopeasti kirjoittaessani ja paljon tekstiä suoltaessani tahtoo tuo oikeinkirjoitus vähän kärsiä. Olen vähän kömpelömpi, kuin joskus nuoruuteni päivinä - tai paremminkin: vielä nuorempana.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #38 : 04.05.08 - klo:00:03 »
Lainaus
Suokoon Herra meille mielipiteissämme eroja, mutta uskon että Hän ei meitä pidä erityisasemissa, vaan olemme tasa-arvoisia, körttejä.


Samoilla linjoilla olen: kaikki ovat samanarvoisia.
Tarkoitukseni olikin keskustella erilaisista tasavertaisista ominaisuuksista/luonteenpiirteistä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #39 : 04.05.08 - klo:02:24 »
Sain inspiraation ja kirjoitin jonkinlaisen kuvauksen tuosta uskonnollisen propagandan syöttämisprojektista.
Liitin mukaan myös useita valokuvia näyteikkunoista.
Käy vilkaisemassa.
Kukapa tietää, vaikka itsekin innostuisit mukaan kehittelemään toimintaa.
http://www.saunalahti.fi/~kyostik/m43avalokuvat/

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #40 : 04.05.08 - klo:15:44 »
Lainaus käyttäjältä: "mami"
Uskonnosta julkisesti puhuminen ulkopuolisille on tunnetusti hyvin vaikeaa. Niin kaunis ja hieno asia, joka koskettaa omaa itseä, muuttuu helposti jotenkin väkinäiseksi ja jopa irvokkaaksi, kun sitä koettaa tolkuttaa muille. En tiedä, mikä tähän olisi ratkaisuna. Joskus sopivassa elämäntilanteessa ikkunasta bongatut raamatunlauseet voivat antaa lohtua ja muuttaa kaiken, mutta välillä ne taas voivat ärsyttää.

Silloin voi julistaa, kun asia tulee esille. Tai kuten Presidentti Koivisto totesi kysymykseen käykö hän kirkossa: Juu, kyl maar sillon, kun se liittyy johonkin.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #41 : 04.05.08 - klo:17:16 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Sain inspiraation ja kirjoitin jonkinlaisen kuvauksen tuosta uskonnollisen propagandan syöttämisprojektista.
Liitin mukaan myös useita valokuvia näyteikkunoista.
Käy vilkaisemassa.


Aika hyviä, epäilemättä moni noista olisi ollut pysäyttävä ja puhutteleva. Eniten ehkä tuo: Minä uskon. Auta minua epäuskossani.
Tuollaista ei ole tottunut katuvilinässä näkemään.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #42 : 04.05.08 - klo:21:06 »
Aivan ihanaa, Kyösti. Ihmettelinkin, kun kävin Helsingissä, että minkä porukan teksti oli kyseessä. Ajoin ohi tuosta juuri sinä päivänä, kun tekstinä oli tuo "Sitä, joka minun luokseni tulee, minä en heitä ulos". Tuli hirmu hyvä mieli, ja ajattelin, että olipa mikä hyvänsä lafka, niin hyvin valittu teksti.

Viime yönä näin teidän firmasta untakin. Tämä asia on tehnyt minuuun vaikutuksen oikein todella. Juuri tällaista myyräntyötä herännäisyys minusta tarvitsee. Ihmisten herättelyä, ei vaatimuksia tai ehtoja, vain silmien availua, kysymysmerkkejä. Sellaista uskonnollisuutta, joka tällä hetkellä ei oikeastaan näy missään. Unessa tulimme teidän liiketilaanne käymään suurella ystäväjoukolla, ja siellä myytiin sellaisia ekohenkisiä, kauniita ja värikkäitä vaatteita. Mieleni näin täydensi sen, etten tiennyt, mitä varten tuo liiketila teillä on (vai onko se vain tätä "propagandaa" varten?).

Kun asuin Rovaniemellä kymmenisen vuotta sitten, tunsin siellä oloni hirmu yksinäiseksi, kun siellä ei ollut körttiläisiä. Mulla oli sellainen ajatus, että levittäisin tuonhenkisiä flaiereita tai julisteita ympäri kaupunkia - jotain sellaisia, missä kyseltäisiin armon, ihmisoikeuksien ja rakkauden perään ja siteerattaisiin Raamattua eri tavalla kuin noissa julistavissa piireissä tavallisesti siteerataan. Mutta se jäi vain ajatukseksi. Kunpa joku tekisi niin.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #43 : 04.05.08 - klo:21:18 »
Lainaus
Eniten ehkä tuo: Minä uskon. Auta minua epäuskossani.
Tuollaista ei ole tottunut katuvilinässä näkemään.


Enpä ole minäkään tuollaisia nähnyt, paitsi Raamatussa joskus.
Tarkoitus on käyttää tuota lausetta toistekin ja löytää vastaavia uusia.

Eikös tuo "Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika armahda minua syntistä" yhtään koskettanut?
Sekin on varsin körttiläinen rukous, vaikkakin ortodoksikirkon piirissä sitä pääsääntöisesti juuri tuossa muodossa rukoillaan.

Eräs suosikkini on myös tämä:
"
Maailma ei omassa
viisaudessaan oppinut
tuntemaan Jumalaa.
Jumala näki hyväksi
saarnauttamansa
hullutuksen kautta
pelastaa ne,
jotka uskovat
"

Hullultahan tämä Jumalan sana monestui tuntuu. Ehkä eräs syy sen julistamattomuuteen on juuri se, että pelätään, että ihmisistä ehkä tuntuu, että se on hullua ja tästä johtuen jätetään sen julistaminen.

Poissa osmo

  • Valvoja
  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 343
Uskonnonsyöttö
« Vastaus #44 : 04.05.08 - klo:22:02 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"

Eikös tuo "Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika armahda minua syntistä" yhtään koskettanut?
Sekin on varsin körttiläinen rukous, vaikkakin ortodoksikirkon piirissä sitä pääsääntöisesti juuri tuossa muodossa rukoillaan.


Toki, tuo oli myös hieno. Heitinkin vaan malliksi yhden...En mä yritä niitä pisteyttää ;)
Muuten tähän viimeiseen kommenttiisi voisi lisätä vaan virren värssyn: Salattu taito. Järki ei nyt riitä.
Maailman viisaus ei tiedä siitä.
Ei paljas sanan tieto käsitä.
Sen hulluudeksi täällä moni sanoo,
se tietää kaiken, silti etsii, janoo-
on salattu.
( SV 101 )