Kirjoittaja Aihe: Yli virran  (Luettu 62966 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Yli virran
« : 21.07.09 - klo:12:11 »


   Hengellisessä Kuukauslehdessä oli aikoinaan piirroskuva tummaa virtaa pitkin lipuvasta valkoisesta joutsenesta, ja siinä yhteydessä teksti: Yli virran. Logon alla muisteltiin ajankohtaisesti pois menneitä heränneitä. Mielestäni tuo otsikkoteksti voi olla myös körttifoorumilla. Ja aloitan näin:

   Lapualla joulukuussa vuonna 1914 syntynyt körttipappi ja rovasti Paavo Kuoppala kuoli Lapualla 94-vuotiaana, 18. heinäkuuta 2009. Pisimmän työrupeamansa - 26 vuotta - Kuoppala teki Pielavedellä, jossa hän toimi ensin kappalaisena 1952-1963 ja sitten kirkkoherrana 1963-1978, jolloin hän siirtyi eläkkeelle.

  Kuoppalan elämässä siis Etelä-Pohjanmaan ja Savon herännäisyys löivät kättä.


Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Yli virran
« Vastaus #1 : 21.07.09 - klo:21:48 »
Mistä ihmeestä minulle tuli mieleen Jussi Kuoppala. Onko hän heränneitä ja onko hän jotain sukua Paavo Kuoppalalle?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Yli virran
« Vastaus #2 : 21.07.09 - klo:22:38 »


   Paavo Kuoppalalla oli Jussi-niminen veli ( maanviljelijä ) ja Jussi-niminen pikkuserkku ( käsittääkseni pikkuserkku ), jota, Pirska, uskoakseni haet. Tämä jälkimmäinen Jussi oli pappi ja Herättäjän pomoja. Kuoppaloita on ollut koko joukko Lapualla ja Ylistarossa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Yli virran
« Vastaus #3 : 22.07.09 - klo:07:49 »
onkohan hän peräti serkku...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Yli virran
« Vastaus #4 : 22.07.09 - klo:10:04 »
   


    Ei kyllä se niin oli/on, että Paavo "Paku" Kuoppalan ja Herättäjän Jussi Kuoppalan sukulaisuussuhde oli/on jokseenkin "pikkuserkkuosastoa". Lapualla syntyneen Paavon sukujuuret ( isä niin ikään Herättäjä-Yhdistyksessä vaikuttanut, päätoimikunta ynnä muuta , J. K. Kuoppala ) olivat ja ovat Ylistarossa, kuten myös Jussin, joka oli " Kitinojan Kuoppaloita".

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
Vs: Yli virran
« Vastaus #5 : 22.07.09 - klo:12:10 »
Minä olen kotoisin Kuoppalantieltä  :003:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Yli virran
« Vastaus #6 : 22.07.09 - klo:14:00 »
On näköjään vaikeaa päästä edes Lapuanjoen yli. Minun isäni lepää Swakop-joen rannalla. Siinä on joinakin vuosina parin päivän ajan vettäkin.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Yli virran
« Vastaus #7 : 22.07.09 - klo:19:11 »
Minä olen kotoisin Kuoppalantieltä  :003:
Meidän tiellä on kuoppia.  :icon_biggrin:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Yli virran
« Vastaus #8 : 22.07.09 - klo:19:59 »
   


    Ei kyllä se niin oli/on, että Paavo "Paku" Kuoppalan ja Herättäjän Jussi Kuoppalan sukulaisuussuhde oli/on jokseenkin "pikkuserkkuosastoa". Lapualla syntyneen Paavon sukujuuret ( isä niin ikään Herättäjä-Yhdistyksessä vaikuttanut, päätoimikunta ynnä muuta , J. K. Kuoppala ) olivat ja ovat Ylistarossa, kuten myös Jussin, joka oli " Kitinojan Kuoppaloita".

Pikku tarkennus. Myös Kitinoja on Ylistarossa, vaikka se vähän syrjäkylä onkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Yli virran
« Vastaus #9 : 22.07.09 - klo:21:56 »



 Totta, Seppos! lainausmerkit ja huomio oli siksi, että ainakin Lapualla ( anteeksi Pena, juurillani taas ) puhuttiin ( tai ainakin minä korviini niin sain ) Kuoppaloista ja Kitinojan Kuoppaloista....

 Eikä tässä tosiaan tarvitse jäädä lakeudelle. Tässä Yli virran-osiossa muisteltakoon tuoreita tai vanhoja keskuudestamme poistumisia, niin kuin kukin kirjoittaja hyväksi havaitsee!

Juhoma

  • Vieras
Vs: Yli virran
« Vastaus #10 : 23.07.09 - klo:08:27 »
Pysyteltäiskö vielä Kitinojalla.  Olen syntynyt siellä, aivan lähellä JK:n  Kitinojan kauppaa. Muistan ne seudut viisivuotiaan silmin ja myöhemmin usein siellä käväistyä.
Kauppias J K Kuoppala vieraili usein kotonamme Nivalaan muuttomme jälkeen.
Tiedän vain yhden kauppiaan Hänen lisäkseen , joka käytti körttipukua.    :icon_wink:

myyrä

  • Vieras
Vs: Yli virran
« Vastaus #11 : 23.07.09 - klo:09:11 »
On näköjään vaikeaa päästä edes Lapuanjoen yli. Siinä on joinakin vuosina parin päivän ajan vettäkin.

Pohjanmaan joet ei oo jokia vaan puroja. :)

Juhoma

  • Vieras
Vs: Yli virran
« Vastaus #12 : 23.07.09 - klo:09:16 »
Myyrä,  meneppä katsomaan KYRÖNJOKEA    
 Jaksaisko myyrä edes uida sen yli     :icon_biggrin:
« Viimeksi muokattu: 23.07.09 - klo:09:20 kirjoittanut Juhoma »

myyrä

  • Vieras
Vs: Yli virran
« Vastaus #13 : 23.07.09 - klo:09:22 »
Myyrä,  meneppä katsomaan KYRÖNJOKEA    
 Jaksaisko myyrä edes uida sen yli     :icon_biggrin:

Pielisjoki on leveämpi. :eusa_angel:

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Vs: Yli virran
« Vastaus #14 : 23.07.09 - klo:09:27 »
Totta, Seppos! lainausmerkit ja huomio oli siksi, että ainakin Lapualla ( anteeksi Pena, juurillani taas ) puhuttiin ( tai ainakin minä korviini niin sain ) Kuoppaloista ja Kitinojan Kuoppaloista....
Ja körttiläisyys ei voi omia Kuoppala-nimeä sillä esim Härmissäkin on paljon heitä ja
Alahärmässähän myös Kuoppalan kyläkin, lähellä Oravaisia.