Kirjoittaja Aihe: Saako körttiläinen uskoa?  (Luettu 35222 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #45 : 25.07.07 - klo:20:55 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Ainakin näyttää olevan kaksi 'pääsuuntaa', tiukkapipoiset pietistit ja sitten hernhutilaiset... Hernhutilaiset ovat iloisempaa porukkaa ja ottavat elämän vastaan sellaisena kuin sen Jumala antaa.
Heille Kristus riittää.



Sikäli jos itse lukeutuisin körttiläisiin, olisin epäilemättä "Herrnhutilainen". Pietismi olisi minulla liian raskasta kun en pystyisi täyttämään pietismin vaatimuksia omassa hurskauselämässäni.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #46 : 25.07.07 - klo:20:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Ja siis tuon oikeastaan vaan halusin kuullakin, eli et olet taalla virittamassa keskustelua etka julistamassa "ehdottomia totuuksia".

Vaan kaypas TeppoV joskus kesalla Aholansaaressa. Mieluiten siihen aikaan kun siella on puolenkymmenta rippileiria ja lahes sata naperoa (eikun siis varhaisnuorta) telttaleirilla. Siella ei silloin ole kovinkaan synkkaa vai mitas luulet?


Aralla tunnolla tässä vain ihan kysellään... :D

Olen toki Aholansaaressa käynyt useamman kerran, seuroissakin. Ja konfirmaatiossakin.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #47 : 25.07.07 - klo:20:59 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Tätä voi joku rohkea kokeilla ehdottamalla körttiseuroissa iloista ylistysvirttä laulettuna niin, että seuraväki huojuttaa ylösnostettuja käsiään musiikin tahdissa. Raportti sitten foorumiin, halleluja!



Se olisi varmaan aika jännä tilanne. Vähän samanlainen jos joku menestysteologien hihhulikokouksessa ehdottaisi veisattavan jonkun siionin virren.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #48 : 25.07.07 - klo:21:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Itsellani oli vahan tuota samaa ongelmaa kun kavin pari kertaa Luther-saation messussa. Meni sinne vain seurana ja apuna, mut kylla tuntui kieltamatta vahan oudolta. En mina tieda mita "vanhoja punaniskoja" mina siella kuvittelin olevan, mut vaikeata sita oli kasittaa. Kuinka nailla jarkevilla ihmisilla voi olla niin jyrkkia kasityksia? Itselleni tuo koko naispappeuden kieltaminen on vaan niin absurdi ajatus!


On se minullekin ollut aika järkytys, kun kaikki evankeliset papit, joilta olen kuullut selkeintä Jumalan sanaa ja kirkkaampaa evankeliumia kuin mistään muualta, ovat osoittautuneet järkyttävän ahdasmielisiksi, lakihenkisiksi ja tiukkapipoiksi änkyröiksi naispappeuskysymyksessä.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa tuomenkukka

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 19
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #49 : 25.07.07 - klo:22:19 »
"Vain sinä tunnet minut, Vapahtaja, ja tiedät lääkkeen kaikkiin haavoihin. Jos luoksesi en pääse voittajana, saan tappioni tuoda kuitenkin.
Jos en voi suoraan Isän syliin juosta ja uskon varmuudesta riemuita, saan ahdistuksen yössä sinuun luotaa ja ääneen huutaa: Herra armahda!
Jos en voi katsettani sinuun nostaa ja lapsen lailla jäädä turviisi, saan katumuksen, tuskan alta pyytää: Nyt minuun tartu, Vapahtajani!" Virsi 289

Itse en ole körttikodista, mutta körttiläisyys vaikutti/vaikuttaa myös Etelä-Savossa ja väritti minun syntymä kotini hengellistä elämää. Erityisesti virret, jotka ovat myös Siioninvirsissä, ovat jääneet syvälle sieluuni. Joskus ihmettelin, että miksi juuri nuo "synkät" virret niin kovasti puhuttelevat minua. Siksi juuri, että ne ovat rukousta ja niin tosia ja lopulta iloisia. Tuo kirjoittamani virsi 289 ei ole Siioninvirsistä, niin kuin tiedätte.

Virressä puhutaan uskon varmuudesta, josta täällä on myös keskusteltu, mutta erityisesti on keskusteltu pelastusvarmuudesta. En minäkään voi uskovarmuudesta riemuita, puhumattakaan pelastusvarmuudesta. Elän armon varassa joka hetki ja pelastukseni on myös armon varassa. En voi tietää, mitä elämässäni tapahtuu, säilyykö uskoni näissä taisteluissa. Kovalla koetuksella se on ollut monta kertaa, mutta muuta vastausta ei minun elämälleni ole kuin usko Jeesukseen. Jumala on pitänyt minusta kiinni vaikeinakin aikoina.

Minulla on ollut lapsesta asti usko, joka vahvistui rippikoulussa ja "heräsin" parikymppisenä "uskoon". Koin vahvan Jumalan kutsun ja vastasin siihen. Olen liikkunut nuorena piireissä, joissa puhuttiin paljon pelastusvarmuudesta. En koskaan ollut itse siitä varma enkä ole vieläkään. Elän armon varassa loppuun asti. Me kaikki elämme.

Körttiläisyyten minua vetää myös se, että täällä ei kysellä kenenkään uskonratkaisuja tai parannusta. En välitä Tuomasmessuista enkä muista "käsienheilutteluista". En pääse oikein sellaiseen mukaan, tunne itseni hyvin ulkopuoliseksi. Olen käynyt nuoruudesani myös vapaiden suuntien tilaisuuksisa ystävien kanssa, mutta lähtenyt ahdistuneena. Olen kokenut myös ahdistavaa painostusta. Olen käynyt Kansanlähetyksen raamattukoulun Ryttylässä 25 vuotta sitten. Etsin pitkään hengellistä kotia ja löysin körttiläisyyden, herännäisyyden.

Eräs edesmennyt ystäväni oli körttikodista. Sain häneltä paljon hengellistä oppia, vaikka hän oli myös paljon mukana karsimaattisissa piireissä. En tiedä, miksi hän lopulta liittyi Vapaakirkkoon.

Lahden Herättäjäjuhilla nautin siitä rauhallisuudesta, mikä juhliin liittyy: seurat, virsien veisuu, joka on rukousta ja puheita, rauhallista puhetta Jumalasta, ihmisen arjesta ja uskosta. Sain lähteä mieli tyynenä pois eikä tarvinnut kokea itseään muita huonommaksi uskossaan - eikä tietysti paremmaksikaan. :wink:

Siis tahdon sanoa, että täällä herännäisten, körttien seurassa saan olla oma itseni oman heikon uskoni kanssa.

"Te murheelliset, kun kuljette kyynelten teitä, pois vaikerrukset, maan multa ei armoa peitä.
Ah ylistäkää myös Jeesusta aikoina vaivan ja nostakaa pää. On nyt suvi läsnä jo aivan
Kun syntinen saa näin nukkua haavoihin Herran, niin helmasta maan hän riemuun on nouseva kerran. Virsi 244, myös Siionin virsissä 218.

"Ja hän uupuville, tiellä vaipuville Pyhän Henkensä lahjaksi suopi. Heitä uudistamaan, heitä vahvistamaan pyhän armonsa, voimansa tuopi.....Tue uskoamme, tue toivoamme, pidä sielumme tallella aina."Virsi 310, Siionin virsi185.

Usko ja elämä ovat Jumalan varassa.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #50 : 26.07.07 - klo:11:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Oletan, ettei ole olemassa määritelmää sitä, mikä on hyvä körtti. Absoluuttisen hyvää körttiä ei ole olemassakaan, koskaihminen on erehtyväinen ja epätäydellinen niin toimissaan kuin ajatuksissaan.

Ehkä huonon körtin määritelmä voisi sitten ylläolevan mukaan olla sellainen, joka ei pidä itseään (/uskoaan) erehtyväisenä ja epätäydellisenä. Sellainen ihminen luultavasti löytää hengellisen kotinsa jostain muualta kuin herännäisyydestä. Sen vastakohta on sitten (hyvä) körtti, noin laajasti ajatellen.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #51 : 26.07.07 - klo:12:15 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"
Ehkä huonon körtin määritelmä voisi sitten ylläolevan mukaan olla sellainen, joka ei pidä itseään (/uskoaan) erehtyväisenä ja epätäydellisenä. Sellainen ihminen luultavasti löytää hengellisen kotinsa jostain muualta kuin herännäisyydestä. Sen vastakohta on sitten (hyvä) körtti, noin laajasti ajatellen.


Näin juuri. Oman uskonsa täydellinen asiantuntija haiskahtaa huonolta körtiltä. :wink:
Acta, non verba.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #52 : 26.07.07 - klo:13:19 »
Hyvä körtti on fariseuksen vieressä ja huutaa Herralleen'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #53 : 26.07.07 - klo:14:55 »
Aivan niinkuin vaikkapa raamatussa on myos virsikirjoissa monenlaisia puolia ja virsia. Siksi minkaan heratysliikkeenkaan virsikirjan nimeamisen "sellaiseksi ja sellaiseksi"on mielestani aika kapeakatseista.

Itse jonkin verran virsikirjaa, Siionin virsia ja Siionin kannelta tuntevana olen ainakin ollut yllattynyt miten paljon kirjoissa on yhteista. Painotukset ovat toki erilaiset, mut sen oon kokenut rikastava kokemuksena. Seuraava projekti lieneekin ostaa omaksi (noiden kahden edellisen lisaksi) myos Siionin kannel ja koittaa opetella ja muistella niitakin lauluja!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #54 : 26.07.07 - klo:14:58 »
Hei olisiko mahdollista käyttää muokkaa-nappulaa, niin ei tarvitsisi lukea saman kirjoittajan montaa viestiä perätysten, ois kivaa. Aiheeseen ei lisättävää :)

Poissa TeppoV

  • Rykäisee alkaakseen seurapuheen
  • Viestejä: 80
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #55 : 26.07.07 - klo:16:47 »
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Hyvä körtti on fariseuksen vieressä ja huutaa Herralleen'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'


Määritelmä sopii varmasti myös yleensäkin hyvälle kristitylle, eikä vain hyvälle körtille.
Kristus juoksee aran ja vauhkon syntisraukan jäljessä, huutelee kuin paimen lammasta. Ja kun hän tapaa sen aran ja pelkäävän suohon vajonneena, ei hän sitä komenna, vaan kumartuu itse sen alle, nostaa uupuneen olalleen ja kantaa sen kotiin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #56 : 26.07.07 - klo:20:24 »
Lainaus käyttäjältä: "TeppoV"
Lainaus käyttäjältä: "vaivainen mato"
Hyvä körtti on fariseuksen vieressä ja huutaa Herralleen'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen.'


Määritelmä sopii varmasti myös yleensäkin hyvälle kristitylle, eikä vain hyvälle körtille.


Siitähän tästä on juuri kysymys. Hyvä körtti on hyvä kristitty, muttei päinvastoin. Hyvä kristitty ei välttämättä ole körtti.  :wink:
Acta, non verba.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #57 : 27.07.07 - klo:11:08 »
Eilen Kotimaassa kyseltiin ihmisiltä, 'oletko uskossa'?
Kysymys on suoranaista jumalan pilkkaa. Siinä kysyjä arvostelee ihmisessä tapahtuvaa Jumalan työtä.
Jos kysytään 'oletko uskossa', vastaus on, 'oon rippikoulun käynyt ja rokotettu.'
Jos kysytään 'oletko uskomassa', vastaus on, 'oon syntimassa.'

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #58 : 27.07.07 - klo:17:22 »
Monethan ovat löytäneet kodin körttiläisyydestä, kun ovat ensiksi joutuneet menemään läpi karismaattisen mankelin, joka on usein pahastikin rikkonut persoonallisuuden ja elämän. Outoa että tuollainen varmasti kaikkein pelastusvarmin ja omistavin mahdollinen usko saa aikaan niin pahaa jälkeä. Miten on sellainen mahdollista? Tässä liikkeessa kyllä tuodaan alas puomi, surkean alas, kun ei korkealle yletetä. Sehän on hyvä vain, jos muualla yletetään, tuskin se on heiltä pois, jos toisaalla on huonompia, heikompia kilvoittelijoita. Mutta täällä joku siteerasi SV218:a - maan multa ei tosiaan armoa peitä. Ehkä armon kirkkaus näkyy körttiläisille niin selkeästi tätä maailman mustuutta vasten, ja ehkä sen mustuuden, pahuuden painottaminen tuntuu synkistelyltä. On vain ikävä muualle, toiseen ja oikeaan isänmaahan - ilman tietoa, varmuutta perilletulosta, vain siitä on varmuus, etteivät omat voimat tule riittämään.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Saako körttiläinen uskoa?
« Vastaus #59 : 27.07.07 - klo:19:57 »
Armo riittää!
Kristus nostaa, kantaa ja pelastaa.