Kirjoittaja Aihe: Kotikokki  (Luettu 45034 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki
« Vastaus #135 : 08.08.17 - klo:14:16 »
Minä söisin tämän smetana-silmän keralla.

Minä söin tällä kertaa kalan kanssa. Käytän niin paljon oliiviöljyä itse ruokaan, ettei lisärasva ole enää tarpeen, sen sijaan jotain valkuaispitoista ehkä hyvä saada.

Tuota voi syödä myös kylmänä, ja säilyy aika hyvin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kotikokki
« Vastaus #136 : 12.08.17 - klo:14:40 »
Kuhafileitä salaatin kera.
Marjoja vähän.
Ja nyt se kahvi.
Aamulla viili ja leipää, kahvia.
Iltapalasta en tiedä vielä.

Tänään.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kotikokki
« Vastaus #137 : 12.08.17 - klo:17:33 »
Mulla pannari uunissa...pitääkin mennä kurkkaamaan...  :icon_biggrin: :023:

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki
« Vastaus #138 : 13.08.17 - klo:11:08 »
S marketti on myynyt koko kesän tuoresipulia edullisesti, olen hurahtanut siihen, kuten sipuliin yleensäkin. Tosi monipuolinen rehu, joka pitää veriarvotkin kunnossa.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki
« Vastaus #139 : 13.08.17 - klo:11:49 »
Monissa pulloissa on mielestäni liian hidas korkki. Tarkoitan sitä että kun pulloa avaa niin se ei aukeakkaan vaan joutuu vielä kiertämään kerran tai toisenkin että saa korkin pois. Maailma ei todellakaan ole valmis   :icon_eek:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kotikokki
« Vastaus #140 : 13.08.17 - klo:12:16 »
Juomapullojen korkit lyheneivät pari vuotta siten muutaman millimetrin ja jos niitä yhä lyhentää ja nopeuttaa kasvaa vuotoriski geometrisesti. Korkin primääri funktio on pitää nesteet ja kaasut sisällä ja toisekseen olla avattava.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

myyrä

  • Vieras
Vs: Kotikokki
« Vastaus #141 : 14.08.17 - klo:12:54 »
Olen onnistuneesti alkanut vähentämään lihan käyttöä tarkoituksena päästä siitä kokonaan eroon. Kalaa, munia ja maitotuotteita käytän osteoporoosin takia. Nykyisin on lähikaupoissakin hyvin saatavilla vegetuotteita.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Kotikokki
« Vastaus #142 : 14.08.17 - klo:23:24 »
Meillä lihan syönti on painottunut broileriin. Tunnustaudun edelleen itse raadon syöjäksi, ja kun jotain ^hyvää^ pitää valmistaa niin kyllä siinä liha näyttelee suurta osaa, samoin kuin kala. En ymmärrä kasvis syöjiä, kuitenkin sitten vedetään tuotteita joissa on eläin peräisiä juttuja kuin Simo hilloa, tai ainakin kuljetaan nahkakengissä kuin ei mitään.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki
« Vastaus #143 : 15.08.17 - klo:00:07 »
^Simo hilloa?  :017:

Eihän sitä tarvitse täydellinen olla. Hyvä sekin jo, jos saa vähennettyä pahuuden määrää, vaikkei kaikki poistuisi.

Eläinsyönnin pahuutena tässä ennen muuta ekologiset tekijät, ja toisena tehotuotannon eläinrääkkäys. En osaa sitä paheksua, jos viereisestä järvestä käy sinttejä onkimassa ja ne syö. Tai jos kotimaista hevosta pistelee, tahi rusakkoa.

Mutta on niitä ihan liian herkullisia kasvisruokiakin olemassa...

Niin joo. Raamattua kun lukee niin huomaa, että tappaminen tuli ihmisen elämään syntiinlankeemuksne myötä. Ennen sitä oltiin kasvissyöjiä, sitten vasta saatiin lupa tapppaa. Muslimit tämän vieläkin teurastusrituaalissaan muistavat, tekevät tekonsa Jumalan armeliaan armahtajan nimeen. Kaiketi kunnon juutalaisetkin. Paatuneet kristityt sen kuin lahtaavat vain.
« Viimeksi muokattu: 15.08.17 - klo:00:19 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki
« Vastaus #144 : 15.08.17 - klo:00:27 »
^Tähän löyhästi liittyen: Joku oppinut, olisiko ollut professori Tapani Harviainen, on minulle sanonut, että Jerusalemin temppeli oli oikeastaan yksi iso teurastamo lähinnä.

Asia onkin jäänyt minua askarruttamaan. Oliko niin, että kaikki mitä ruoaksi tapettiin, oli (Raamatun ajan juutalaisilla) uhrilihaa? Siis nisäkkäät nyt ainakin; ehkä linnutkin? Ja miten se käytännössä meni, tapettiinko muuallakin kuin temppelissä? Sittenhän siitä tapetusta uhrieläimestä osa poltettiin, osa kuului teurastajille eli leeviläisille, ja osa syötiin itse. Eli syötiin yhdessä, ja oli vankka näkemys että teurastaminen on jotain mihin on erikseen täytynyt saada lupa eikä mikään itsestäänselvyys, kuten meillä nykyään.

Lihaa ei liene syöty ollenkaan siinä määrin kuin meillä nykyään. Kalastaminen tuli jossakin vaiheessa  kuvioihin, mutta milloin? Aabrahamin tapaisten lammaspaimentolaisten juttu se ei kai oikein ollut, mutta Jeesuksen kavereissahan kalastajia oli enemmänkin, ja kala tuttua murkinaa.
« Viimeksi muokattu: 15.08.17 - klo:00:33 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kotikokki
« Vastaus #145 : 15.08.17 - klo:19:09 »
Siirrytään Kotikokki 2 osioon
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi