Kirjoittaja Aihe: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII  (Luettu 43098 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #30 : 03.11.16 - klo:19:54 »
Googlen kartasta löytyy, pane satelliittinäkymä päälle, niin saat käsityksen maastosta. Saaren nimi on Voisalmensaari. Halkosaari on lähellä satamaa, siellä olet mattoja pessyt.

https://goo.gl/maps/HtKcd4BpgUo

Martti

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #31 : 03.11.16 - klo:20:07 »
Otin Kallion kirjaston "annetaan" hyllystä Asla Kangasniemen Jäiset jäähyväiset, kirjailija on mulle täysin tuntemmaton. Hän on kirjoittanut Wikipedian mukaan 2 Lappiin sijoittuvaa vakoiluromaania. Ainakin tämä on kevyt joskin ainakin merenkulun kuvausten suhteen asiaan paneutuneen miehen tekstiä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #32 : 03.11.16 - klo:21:00 »
Googlen kartasta löytyy, pane satelliittinäkymä päälle, niin saat käsityksen maastosta. Saaren nimi on Voisalmensaari. Halkosaari on lähellä satamaa, siellä olet mattoja pessyt.

https://goo.gl/maps/HtKcd4BpgUo

Martti

Kyllä nyt tiedän. Ajattelin että jos Tyysterniemen rannalla. Siinä oli upea uimapaikka kun Matin veli asui Tyysterniementiellä n. 1980..

Swanit asuivat Pallon kaupunginosassa. Sieltä oli myös eräs sukulaisrouva lähtäisin, Pallon-tyttöjä. Miehensä oli taasen Portsan-poika Turusta.

Kiitän. Riitta
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #33 : 03.11.16 - klo:21:42 »
Vuoden kristillistä kirjaa:
Saara Kinnunen: Isän kaipuu
Siinä on lohdullista ainakin se että puutteellisena saan sanoa Jumalalle "Abba, Isä"
Ja on siinä rohkaiseva esimerkki, eräskin poika iloitsi kun sai 5-kymppisenä kuulla isältään
kannustavaa kehumista...minullakin vielä ehkä edessä jotain mahiksia... :109: :eusa_pray: :'(

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #34 : 04.11.16 - klo:11:09 »
Finlandia-kirjallisuuspalkintoehdokkaat on julkaistu. Kolme niistä olen lukenut. Enemmän kuin Kinnusen tai Kähkösen kirjasta pidin Jukka Viikilän Akvarellejä Engelin kaupungista.
Sekä Kinnusen että Kähkösen sukuromaanien aiemmat olivat minusta parempia.

Täytyy hiukan tutustua myös kolmeen muuhun, Googlen avulla aluksi.

http://www.hs.fi/kulttuuri/a1478228163042
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #35 : 06.11.16 - klo:23:59 »
Mikä mahtaa kirjan kirjoittamisessa olla vaikein vaihe. Joskus muistan lukeneeni että aloitus, siis ensimmäinen lause on vaikea. Jos tarinaa kirjassa kantaa niin haastetta saattaa olla lopetuksessa. Kirjan lopettaminen niin ettei se vesitä koko aiemmin kirjoitettua, olisi tärkeää. Jos ei löydy viimeisille sivuille mitään järkevää kerrottavaa niin lukijana koen että lukukokemus oli hukkaan heitetty.
 No nyt on kuitenkin yllättävää (itselleni) kyllä Norjalaisen kirjailijan Anne Holtin kirja 1222, edellinen kirja jonka luin sijoittui myös Norjaan.
Huomaan että mulla on addiktio halpoihin dekkareihin tai yleensä kirjoihin. Nyt päätin lukea aikaisemmat haankinnat pois alta, ennen uusien hankintaa. Saa nähdä onnistunko, pinossa ikkunalaudalla on yli kymmenen "teosta", jotka täytyisi lukea.
Lukemiani kirjoja olen joskus jättänyt roskakatokseen ja joitain olen vienyt "salaa" Fidan kirjahyllyyn, eli vetänyt povarista ja laittanut myyntiin. Huvinsa kullakin, sallinette.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #36 : 07.11.16 - klo:07:49 »
Joillekin kirjailijoille lienee ainakin suuritöisintä karsia valtavasta tekstimäärästä tiivis ja kiinnostava teos. Suosikkiaiheiden poistamisesta käytetään englantilaista sanontaa 'kill your darlings'.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #37 : 07.11.16 - klo:10:09 »
Joillekin kirjailijoille lienee ainakin suuritöisintä karsia valtavasta tekstimäärästä tiivis ja kiinnostava teos. Suosikkiaiheiden poistamisesta käytetään englantilaista sanontaa 'kill your darlings'.

Myös tätä joskin termi tulee elokuvateollisuudesta. Itse ohje ei  ole erityisen hyvä, sillä suosikkiaiheen karsimiseen haksahtaminen vain siitä syystä että se on suosikkiaihe tai hyvää tekstiä on tyhmää.

Tiivistää täytyy tietysti osata, mutta tekstiä ei kannata tuhota vain siksi että se tuntuu itsestä hyvältä niinkuin tein kerran itse. Sain sitten " lukijalta" kuulla että onkin kiva lukea tämä, kun oli julkaistu. Siinä meni ne välit. Hän lähetti joka kerran tuon saman ohjeen kunnes vastasin että kaikki on karsittu, maa autio ka tyhjä kuni luomisen aattona, mitä minä nyt teen...

Useimpia vaivaa ns tyhjän paperin kauhu, eli ensimmäinen lause on joka tapauksessa vaikein, se taitaa olla kuin kankaankudonta, kyllä sitä keskipaikkaa helskyttelee kun alku on luotu ja lopussa osataan langanpäät solmia. Lupaukset pitäisi lunastaa eli mikäli viittaa johonkin joka vielä tapahtuu eikä kyseessä ole sivujuoni tai keskustelu, josta lukija ei jää odottamaan turhia. Tästäkin eräältä lukijalta, tällä kertaa paljon paremmalta, sain palautteen josta käsitin ettei aivan jokaista lupausta tarvitsekaan lunastaa.

Joku aloittaa vain summamutikassa keskeltä ja jättää huomisen huoleksi aloituksen hiomisen. Hyvin harvaa vaivaa kkiihkeä kiintymys omaan tekstiin ja siitä juontuva tarve pitää joka rivistä kiinni. Sellainen oppii nopeasti tavoille.

Paljoa kirjallisuuden lukemista pidetään ja ei pidetä hyvänä kouluna. Ainakin oppii oikeinkirjoitusta, sanotaan, vaarana sitten on ihanteen jäljittely. Tosin kustannuspolitiikka on raadollista puuhaa, tekstin pitäisi yllättää, mutta jos talo on kustantanut tai ottanut ohjelmaan samantapaista, jos kustannustoimittaja vain ei tykkää, jos ohjelmat ovat täysiä joutuu odottamaan joka tapauksessa, eikä niitä kässäreitä lueta. Ei se olisi inhimillisesti mahdollista. Katsotaan kuka kirjoitti, mistä, mitä, luetaan aieltä täältä sivu, ympyröidään olla-verbit ja katsotaan sivua. Jos se muistuttaa haulikolla räiskittyä ämpärinpohjaa, hylätään.

Mutta ei mitään kannata deletoida. Monella lienee kaksi tiedostoa, poistot ja tekstit. Poistoihin sitten siirretään ne jotka täytyy karsia, mieli saattaa muuttua eikä deletoitua saa takaisin. Alkuun moni taitaa piirrellä kaavioita, kuka ja kenen kanssa ja piirrellä juonikaarikaavioita, tämä suljetaan tässä näin ja tuo noin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #38 : 10.11.16 - klo:10:51 »
Tämän foorumin. Nyt ihan läkähdyttää. Jos jaksan, yritän kirjastoon tai luen nettileheltä, mitä maissa sanotaan Trumpista ja kuinka käyttäytyy tänään Nikkei, hiisikö että siitä muuta käsitän kuin että kaupan vilkkautta se kai kuvaa, kertokaa minulle talousviisaat.... Mie en jaksa tietää ees kuka semmonen Leena....
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22039
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #39 : 10.11.16 - klo:17:40 »
Sain tänään loppuun Hyeonseo Leen kirjan Seitsemän nimen tyttö, Pakoon Pohjois-Koreasta. Tarina oli monikerroksinen ja jännittävä. Kuvaukset idän eri maista, yhteiskunnista ja kulttuureista olivat mielenkiintoisia. Kirjallisuutena teos oli jotenkin kuivan toteava tyyliltään ja siksi raskas lukea.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #40 : 10.11.16 - klo:21:23 »
Sain tänään loppuun Hyeonseo Leen kirjan Seitsemän nimen tyttö, Pakoon Pohjois-Koreasta. Tarina oli monikerroksinen ja jännittävä. Kuvaukset idän eri maista, yhteiskunnista ja kulttuureista olivat mielenkiintoisia. Kirjallisuutena teos oli jotenkin kuivan toteava tyyliltään ja siksi raskas lukea.

Tämä oli kaupan, teki vimmatusti mieleni ostaa, mutta nyt ei budjetti anna myöten. Kiitos kun otit esille, sillä tarkka nimi ei olisi tullut enää mieleen. Siinä oli niin monta muutakin, jotka olisi ostanut ellen olisi pitänyt itseäni hihasta, ja suretti kun ei ollut mukana kynää ja paperia, nämä etsin kirjastosta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #41 : 10.11.16 - klo:23:16 »
Isän kaipuu - kirja vähän tauolla, osin senkin takia että koville ottaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #42 : 18.11.16 - klo:17:37 »
Norjalaisen Haslundin sattumaköydön hyllystäni, Elokuu. Alku vaikuttaa hyvin lupaavalta mutta kaikki ratkeaa jotenkin liian nopeasti happy endiin. Mummuni on lahjottanu tämän vanhemmilleni kaksi kuukautta ennen syntymääni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #43 : 18.11.16 - klo:20:25 »
Lukemisena nyt Itse valtiaat-esseitä Raamatun johtajista, Eero Junkkaalan kirjoittamana. Pintapuolinen, kepeä, parempi isänpäivälahja kuitenkin kuin Tervo tms. joita tyttäreni yleensä kantaa merkkipäivinä. Nyt niitä tuli kuitenkin 2, toisesta myöhemmin lukukokemus, kunhan välillä luen Holtin teoksen alta pois.
 Odotin, kun sain kirjan käteeni hieman syvällisempää otetta, mutta en varsinaisesti pettynyt sillä kirjassa on kevyt sipaisu joidenkin Raamatun merkkihenkilöiden elämään. Ei ylimääräistä suitsutusta vaan kerrontaa inhimillisyydestä suurmiesten ja naistenkin elämässä.
Oliskohan tarvinnut lukea kirja loppuun ennen kommentointia sillä viimeinen luku on otsikoitu: Mistä on Raamatun johtajat tehty?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Tämän luin/ tätä luen/ harkitsen ainakin XIII
« Vastaus #44 : 21.11.16 - klo:10:11 »
Muutaman ' keveämmän ' romaanin ja muistelman jälkeen palaan taas vanhoihin kristillisiin mystikoihin.
Seppo A Teinosen  Rakkauden tieto, Saksan ja Alankomaiden suuret mystikot, ruokkivat nälkääni siltä osin kuin pystyn sen sulattamaan.
Ensimmäisenä oli Hildegard Bingeniläisen elämänkerta, näyt ja kirjeet. Ne sulivat kohtalaisesti, luulen.
Nyt paahdan Mestari Eckartia, johon olen muutamaan otteeseen tutustunut lukemlla Sielun syvyyden ja saarnat, sekä viimeeksi viime viikolla Pauli Annalan luoennolla. Olivatkin hyvään tarpeeseen, sillä nyt Teinonen käy läpi eri filosofioita ja niissä loppuu minulla käsityskyky.  Grunt´n, ja olemisen, sekä ' ei mikään'-  käsitteen  kyllä jo luulen hiukan ymmärtäväni.

Tämä on kirjani;  http://www.antikvaari.fi/naytatuote.asp?id=1452508

Yöpöydällä ovat myös Ristin Johannes ja Avilan Teresa odottamassa kertaamista.

Tähän lukemistoon liittyen, sain juuri Johannes Taulerin osion luetuksi. Hän on , kuten seuraava Heinrich Seusekin ( Suso ), Eckartin seuraaja. Siinä missä Eckart on pohdiskelija on Tauler kokija. Seuse mainitaan runolliseksi ja sielunhoitajaksi( S. Teinonen ).

Meri Heinonen, Historiallisia papereita;
http://www.helsinki.fi/historia/yhdistys/vanhat/julk/pyha99/heinonen.html

Näihin kun välipalaksi vetäisee Timo Sandbergin Lahti-aiheisen Murhakujan, on sekoitus melkoinen. Sandberg kirjoittaa Lahden historiaa 'yksyhteen' pienillä juonikuvioilla mehustaen. Näin syntyy ' rahakirja' jota kansa jonottaa ja lukee, ja pettyy.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)