Kirjoittaja Aihe: Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?  (Luettu 36917 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33807
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #45 : 06.02.09 - klo:21:33 »
Norjan puolella lähellä Ruotsin rajaa on pieni kaivoskaupunki Röros. Se on
säilynyt tulipaloilta perustamisestaan lähtien. On noin 200 vuotias, en nyt jaksa tarkistaa. Vanhaa kaivoskäytävikköä on kuulema ihan kaupungin alla
ja koski virtaa keskellä kaupunkia.

Kirkko on erikoinen, etenkin sisältä. Sen ovat syntiset kaivosmiehet rakentaneet kai koskaan kirkossa käymättä. Muistuttaa vanhanajan teatteri-
salia aitioineen joissa on verhot  kauniisti poimuteltuina.  Sieltä kun lähdimme ajelemaan kohti Sundsvallia olimme välillä melkein eksyksissä Ruotsin korvissa.  Erikoinen matkakokemus.


p.s.  unisilmässä tarkastin Wikipediasta. Kaivostoimintaa on ollu 1600-luvulta saakka.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #46 : 06.02.09 - klo:22:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Riitta-mummi"
Norjan puolella lähellä Ruotsin rajaa on pieni kaivoskaupunki Röros. Se on
säilynyt tulipaloilta perustamisestaan lähtien. On noin 200 vuotias, en nyt jaksa tarkistaa. Vanhaa kaivoskäytävikköä on kuulema ihan kaupungin alla
ja koski virtaa keskellä kaupunkia.

Kirkko on erikoinen, etenkin sisältä. Sen ovat syntiset kaivosmiehet rakentaneet kai koskaan kirkossa käymättä. Muistuttaa vanhanajan teatteri-
salia aitioineen joissa on verhot  kauniisti poimuteltuina.  Sieltä kun lähdimme ajelemaan kohti Sundsvallia olimme välillä melkein eksyksissä Ruotsin korvissa.  Erikoinen matkakokemus.


p.s.  unisilmässä tarkastin Wikipediasta. Kaivostoimintaa on ollu 1600-luvulta saakka.


Ihan nätti kaupunki tuo Röros. Kyllä siellä on kiva käydä ja on käyty mutta minulla on mieli pajon kauemmas. Ensin menen kuitenkin Romaniaan ja Bulgariaan. Niissä en ole kolkaan käynyt ja siellä Plevenin kauoungin vierejjä on Suomen kaartin muistomerkki. Se töytyy bongata kun isoisosetäni kaatui siellä aikoinaan 1800 luvulla. Lentoliput on jo tilattu toukokuulle ja nyt seuraavaksi autovuokraamoon.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #47 : 06.02.09 - klo:22:49 »
Suomi-Romania -seura järjestää keväällä kiertomatkan Romaniassa. Jos olisin vapaalla 11.5. alkavan viikon, lähtisin ilman muuta. Transsilvanian maaseutu on uskomattoman kaunis kumpuilevine peltoineen ja vuorineen.

Bulgariassa olen ollut Sofiassa ja Burgasissa.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

hm

  • Vieras
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #48 : 07.02.09 - klo:04:19 »
Romaniassa olen ollut Mangaliassa ja Mamaiassa. Rankka homma, kun se osui Ceausescun pahímpaan diktatuuriaikaan. Meiltä vietiin salaa filmit kameroista. Sain sieltä kuitenkin ystäviä. Bukarest oli silloin synkkä ja nokinen paikka verrattuna Budapestiin naapurimaan puolella.

Voisin tehdä kirjan niistä seikkailuista.

Poissa mami

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 458
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #49 : 07.02.09 - klo:10:47 »
Olen ollut Bukarestissa ja Oradeassa (Unkarin rajalla) sekä kierrellyt autolla ympäri Transsilvaniaa. Minäkin voisin kirjoittaa kirjan adoptiomatkasta Romaniaan... tai siis olen melkein kirjoittanutkin. Lastenkoti, rautasängyt, hiv-osastolta kuuluva huuto, poliisiaseman kaaos, Bukarestin kulkukoirat, tutustuminen 6-vuotiaaseen poikaan kieli- ja kulttuurimuurin ylitse.
Lyö särö väärään varmuuteeni.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #50 : 07.02.09 - klo:11:00 »
On kaksi paikkaa, joissa en ole käynyt, mutta
 jonne haluaisin mennä vaikka heti

- Mexicoon Frida Kahlon jalanjäljille
- Peruun, Machu Picchuun

Paikat joissa olen ollut ja kaipaan aina takaisin - Siena ja Firenze.
Herra armahda.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #51 : 07.02.09 - klo:11:29 »
Kulkutautia kroonisena potevana niitä paikkoja on liian paljon. Venetsia on aina mielessä ja on siellä monta kertaa käytykin. Muistakaan ei ole minkäänlaista pulaa. Yksi erityisen mahtava alue on lounais USA kansallispuistoineen. Valitettavasti kivoista paikoista ei ole pulaa. Olen laitellut niistä perhematkoja verkkoon. Työmatkoja en laita perhesivulle.

Kerronpa tässä myös kaikken terveellisimmän kokemukseni. Olin Rotoruassa Uuden Seelannin keskellä ja juuri hekumoinnut ajatuksella, että nyt ollaan niin kaukana ettei tänne ole moni meikäläinen poikennut. Hetken päästä selvisi, että samassa hoteliissa asui 70 K-kauppiasta vaimoineen. Se oli ihan oikein, sillä siinä olisi voinut ylpistyä, mikä on minulla herkässä.

Jos joku on utelias niin kuvat (ei Uuden Seelannin kun se ei ollut perhematka) ovat minulla tulla kotisivuna ja tulee se tässäkin www.samila.1g.fi/kuvat Kuvasto on pahasti kesken. Vielä puuttu paljon kuvia sillä diojen skannaus on kesken ja vielä enemmän puutuu tekstejä. Ne tulee jahka ehdin. Kartat olen yritänyt laittaa kaikkiin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Optaatus

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 43
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #52 : 07.02.09 - klo:18:58 »
Lainaus käyttäjältä: "seppos"

siellä Plevenin kaupungin vieressä on Suomen kaartin muistomerkki. Se töytyy bongata kun isoisosetäni kaatui siellä aikoinaan 1800 luvulla.


Onko isoisosetäsi haudattu Balkanin santaan?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #53 : 07.02.09 - klo:21:50 »
Musiikki se pelasi, kun pojat ne marssi Gornji Dubnjakin valleille.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #54 : 07.02.09 - klo:21:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Optaatus"
Lainaus käyttäjältä: "seppos"

siellä Plevenin kaupungin vieressä on Suomen kaartin muistomerkki. Se töytyy bongata kun isoisosetäni kaatui siellä aikoinaan 1800 luvulla.


Onko isoisosetäsi haudattu Balkanin santaan?


Kyllä näin on käynnyt. Tosin Kaartin kasarmin pihalla olevassa patsaassa nimi on väärin Sillman kun tulisi olla Sihlman. Kaartin kirkonkirjoissa se on oikein. Sinne siis on suunta toukokuussa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #55 : 07.02.09 - klo:22:06 »
Tampereen Ratinan "stadionille" 2.6. vie minun tieni... SV-tarinoiden kansainvälinen heppu tulee sinne...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #56 : 07.02.09 - klo:23:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Kesä tulee ja matkakuume. Ihan sama minne, mutta junalla pitäis päästä!
junalla pääset heinäkuussa Seinäjoen körttijuhlille!

Lainaus käyttäjältä: "satman1"
Lainaus käyttäjältä: "jude"
no tuolla savossa on sellainen Aholansaari mihin olisi ihan kiva päästä taas joskus käymään...

Aholansuareen Aholansuareen
sinne mun mieleni halaa
...
itsekin kaipaan sinne. edelliskerrasta on turhan kauan :(

Lainaus käyttäjältä: "Jatta"
Kiva paikka, Kotiseututalo Keskikangas Ylihärmässä. Pihaseurat 6.8 puhujana Osmo Kangas. Lisää tietoa löydät metistä " Härmänmaan museot" kohteesta. Tervetua Ylihärmään

tuollakin pitäisi käydä, tänä vuonna siellä seurat 2.8. klo 14

Lisäksi mukava olisi palata esim näihin paikkoihin:
* Norjan Jotunheim-Geiranger-Trollstigen alue. Olen ollut siellä usein lapsena ja aikuisiässä ja aina tekee mieli palata. Se on vain niin kertakaikkiaan upeaa aluetta! ei väliä liikkuuko autolla vai kävellen, aina riittää katsottavaa.

* Ruotsin korkearannikolla Skuleskogen:n kansallispuisto ja erityisesti
sen Slåttdalsskrevan (jonka rinnalla Helvetinkolu är ingenting!)
http://www.panoramio.com/photo/5036966
tulee mieleen sumuinen juhannusyö siellä kauan sitten, kaikki tuntui tosi taianomaiselta ja onneksi ei liukastuttu kallliolla

* samaisen alueen lähellä oleva "luolasto" eli kapeita (välillä <1m) ja syviä kalliohalkeamia. onneksi sieltä sai lainata vanhoja jofa-kypäriä. Silloin tuntui, että Gideån kylässä kukaan tiennyt siitä ja nyt netistä etsiessä vieläkin tietoa on ylllättävän vähän mutta tämä kertoo yleiskuvan:
"The caves are like a labyrinth, 220 metres long with a depth of 28 metres. The entrance of the crevice is 70 metres long and has a depth of 24 metres."
http://www.freeway.org/issue11/tou/S_tou_skallbergsgrottorna.html

Lainaus käyttäjältä: "Topias"
Tervehdys ystävät! Mielisinpä nyt hartaasti, jos vain voisin, lähteväni aikamatkalle muinaiseen Alexandriaan!

aikamatkailukin olisi mukavaa. tai jos kävisi kaikilla/monilla herättäjäjuhlapaikoilla ja katsomassa missä muodossa juhlakenttä on nykyään (saisi hienon kuvasarjan kun siionin virsien kanssa olisi esim tyhjällä pellolla tai rakennetulla asuinalueella). ja kyselemässä paikallisilta, mitä muistavat juhlista ja mitä mieltä ovat herännäisyydestä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22079
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #57 : 08.02.09 - klo:07:04 »
Walesin kapearaiteisilla rautateillä tekisi mieleni taas päästä höyryämään. Jokohan juna kulkee Caernarfonin ja Porthmadogin väliä?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33807
Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #58 : 08.02.09 - klo:08:17 »
Vielä kerran toivon pääseväni Samokselle. Ensi kerran olimme yli 20 v. sitten. Kävimme retkellä Efesoksessa. Siellä oli historian havinaa pakanuuden, Kreikan antiikin, kristittyjen, ja turkkilaisvallan ajoilta. Mikä rauniokaupunki ja mikä amfiteatteri. 25 000 ihmistä mahtuu istumaan.

Samos kaikkine pienine kylineen , erityisen ihana on Manolates ylhäällä vuoren kupeella. Alhaalla laaksossa satakielet lauloivat ja puro solisi.

Automatka ympäri saaren, Votslakian rantoineen, nunnaluostareineen,
aaseineen, pinjoineen, sypresseineen ,tuoksuineen. Ah, ah kuinka tunnen
edelleen  kaipausta sinne.

Basso-koiran eläessä emme lähde.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kiva paikka, jossa oot käyny ja minne haluaisit matkustaa?
« Vastaus #59 : 19.08.10 - klo:19:48 »

En ole paljon matkustellut Suomen rajojen ulkopuolella, koska yleensä vietti vie Suomen Lappiin, sinne kaipaan nytkin eniten...

Mahtavia paikkoja missä olen käynyt on kuitenkin Norjassa Svartisenin jäätikkö, Lindisfarnen vuorovesisaari (Holy Island) Englannin koillisrannikolla ja samalla reissulla Edinburgh. Maguzzanon luostari Italiassa lähellä Gardan rantaa ja sitten mm. Monte Baldo ja Venetsia ja ihananihanat luostarit ja kirkot Gardan seudussa ja Monte Baldon rinteillä, esim. Madonna della Corona http://www.youtube.com/watch?v=erdCK0D8b4A

Lapissa varmaan rakkaimmat seudut ovat Pallaksen tunturijono ja Pyhätunturin kerot ja kurut ja etenkin Tunturiaapa lintutorneineen... Voi jumpe, kun tulee ikävä sinne  :icon_sad:

Ja onhan niitä tässä ihan lähelläkin ja rakkaita muistoja liittyy niiiiin moniin reissuihin.

Uusista paikoista kiehtoisi Islanti ja Uusi-Seelanti.
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)