Äänestys

Miten suhtaudut alkoholiin?

Nautiskeleva kohtuukäyttäjä
15 (42.9%)
Pohdiskelija
8 (22.9%)
Tiukkapipo
7 (20%)
Savolainen
5 (14.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 34

Äänestys päättynyt: 15.08.07 - klo:16:28

Kirjoittaja Aihe: Juhliminen & alkoholi  (Luettu 61589 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #15 : 05.08.07 - klo:11:57 »
Itse olen viime aikoina miettinyt juurikin alkoholismia ja mikä siihen ihmisiä ajaa. Mutta jottei nyt kuitenkaan väärää kuvaa tulisi, niin itse en kyllä lasiin myöskään sylje. Tosinkin vihaan humalaista olotilaa ja kännisiä ihmisiä. Eli en kyllä kovin humalahakuista juomista harrasta. Typerältä tuntuu myös joidenkin ihmisten ajattelutapa, ettei ilman humalatilaa voisi pitää hauskaa. Se on oikeastaan aika surullista. Kohtuus kaikessa pätee myös alkoholin kanssa.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8321
Vastuu ja vapaus
« Vastaus #16 : 05.08.07 - klo:13:47 »
Minusta nyt vieläkin tuntuu, että alkoholia ei tulisi nauttia juuri sen vuoksi, että joku heikko saa siitä kimmokkeen omalle juomiselle.
Vaikkakin juoppo löytänee syyn ja tekosyyn juomiselleen vaikka mistä. :roll:

Ketään ei haittaa jos on nauttimatta alkoholia, mutta joillekkin voi olla pahennukseksi juominen.

Eli EIIIIIIIIIIIIIII alkoholille.
Tik toc.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #17 : 05.08.07 - klo:14:28 »
Mulle on lähetetty palion pullopostia rokkijuhuliilta n. 2,5km:n päästä. :-?  
Lapualla oli viikonvaihtehes nuarisolla pikkufestarit ja jokirannas juapotteleva porukka nakkeli tyhyjät pullot, tölökit ym. roinaa jokehen.
Aamulla laskin omas joenpoukamas lillumas 31 pulloa ja tölökkiä.
Tua paikkojen sotkeminen ja muu vandalismi on asia joka saa meikälääsen pahalle päälle.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #18 : 05.08.07 - klo:16:29 »
Kunnioitan kaikkia (kuten Mortti-57:aa ja omaa isaani), jotka kokee juomisen tarpeettomaksi ja eivat siis koskaan "ota kanneja" tai ovat absolutisteja. Muuten jurkkarajainen rajan veto raittius tai juoppous on mun mielesta ihan suoraan sanottuna takapuolesta! (alkaaka nyt sensuroiko yllapito mua ton takia :lol: ) Suomalainen humalajuominenhan nimenomaan juontaa juurensa kieltolakiin :shock:

Ei se ole "kannaaminen" tuntematonta taalla Irlannissakaan, vaan ehka sellainen 'viinaa pullo ja sitten sammun'-mentaliteetti on taalla vahaisempaa. Ja siis irlantilaisethan on aina ollut hyvia tekemaan alkoholia, et eikohan se oo ongelmiakin aiheuttanut.

Suurin ongelma on mielestani ihmisten vahainen itsetuntemus ja itsetunto. Siksihan sita viinaa vedetaan, et edes vahan uskaltais jollekin (vastakkaisen sukupuolenkin edustajalle) puhua. Ja siihen kun viela yhdistaa tietamattomyyden ja piittaamattomuuden omista rajoista, soppa on valmis!

Ei se ketaan pelasta jos alkoholi kielletaan kokonaan. Tottahan alkoholismi on kovin ikavaa, mut se on sairaus ja ei viinan kieltaminen sita poista. Tosin viinan verotusta sais kylla taas koventaa, silla silla kylla oli suora vaikutus ihmisten viinankayttoon.

Paras laake "viinankiroihin" on valittaminen. Se, etta ihmiset valittaa toisistaan. Se et joku 12 vuotias vetaa kannit joka viikonloppu, kertoo vaan siita ettei kukaan piittaa siita missa han viikonloppunsa viettaa. Voin jarkyttaa jotakuta, mut olkaa hyva vain silla kirjoitan kuitenkin: Minun mielestani paras oppi alkoholin kayttoon tulee kotoa! Se et vanhemmat osaa kayttaa alkoholia kohtuudella ja fiksusti on paras opetus myos lapsille.

Mun mielestani ei alkoholia tulis kieltaa ehdottomasti myoskaan nuorilta. Nuoren maksa on viela kehittymattomampi ja ei siis kesta niin paljon alkoholia kuin vanhemman. Kuitenkin olisi hyva jos lapset ja vanhemmat vois puhua avoimesti alkoholista, ettei nuoren tarvitsis tehda salaa kokeilujaan. Toki on varmaan niitakin nuoria jotka viettaa perjantainsa kotona raamattua lukien  :wink: , mut paljon on niitakin joita kaikenlaiset uudet kokemukset kiehtoo! Itsellani ei oo viela lapsia, mut ainakin itsellani ja omista nuoruudenkokeiluista jai hyva muisto kun luottamus toimi, puolin ja toisin!

Siksi kai ne Progressor-paran naapurit bileitaan pitaa et ne toivoo et jotain kivaa voisi tapahtua eika kukaan oo viela tarpeeksi kypsa kyseenalaistamaan koko homman jarkevyytta. Silla voisivathan he viettaa kivaa iltaa vaan yhdessa vaan teekupin tai viinipullon ja hyvan ruuan kera, mut kokevat et on aikuista ja coolia (ja kokevat et heidan opiskelijana kuuluu tehda niin) juhlia niinkuin juhlivat.

Ja krapulan valttaminen on kylla ihan taitolaji ja helpoitenhan tuon tosiaan juomattomuudella valttaa...
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #19 : 05.08.07 - klo:17:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Paras laake "viinankiroihin" on valittaminen. Se, etta ihmiset valittaa toisistaan. Se et joku 12 vuotias vetaa kannit joka viikonloppu, kertoo vaan siita ettei kukaan piittaa siita missa han viikonloppunsa viettaa. Voin jarkyttaa jotakuta, mut olkaa hyva vain silla kirjoitan kuitenkin: Minun mielestani paras oppi alkoholin kayttoon tulee kotoa! Se et vanhemmat osaa kayttaa alkoholia kohtuudella ja fiksusti on paras opetus myos lapsille.


Ensin mietin, mitä ihmettä valittamalla voi saada aikaan, mutta kolmannen virkkeen paikkeilla aloin tajuta, että välittämisestä taisi kuitenkin olla kysymys.

Asiaahan tuo kyllä on. Alkoholi ei ole mikään pahuuden lähde, mutta sen väärinkäyttö on surullisen yleistä. Jonkinlainen asennemuutos olisi ehkä paikallaan. Juhlimisessa olisi hyvä miettiä myös alkoholitonta puolta. Minä olen monta kertaa tuntenut itseni hieman ulkopuoliseksi, kun muut ovat kitanneet kaljaa ja minä olen pysytellyt limsalinjalla. Vaikka viinojen kanssa osataankin juhlia sivistyneesti, niin minusta alkoholilla on silti juhlimisessa ylikorostunut rooli. Kahvikutsuilla ei katsota kieroon, jos ottaakin teetä tai mehua, mutta jos illanvietossa ei viina maistu, niin se on jotakin eksoottista ja ennenkuulumatonta. Paitsi jos on kuskina. (Silloin nauretaan säälivästi.)

Lainaus
Siksi kai ne Progressor-paran naapurit bileitaan pitaa et ne toivoo et jotain kivaa voisi tapahtua eika kukaan oo viela tarpeeksi kypsa kyseenalaistamaan koko homman jarkevyytta. Silla voisivathan he viettaa kivaa iltaa vaan yhdessa vaan teekupin tai viinipullon ja hyvan ruuan kera, mut kokevat et on aikuista ja coolia (ja kokevat et heidan opiskelijana kuuluu tehda niin) juhlia niinkuin juhlivat.


Niin se kai on. Minulta tuo elämänvaihe on jäänyt kokonaan väliin: vanhempani eivät käytä alkoholia, ja syntymäkotini on niin syrjässä, ettei sieltä koskaan tullut lähdettyä "kylille". Kun en yläaste- ja lukioiässä päässyt käytännössä missään vaiheessa kosketuksiin biletyskulttuurin kanssa, niin en osannut sitä kaivata silloinkaan, kun lähdin kotoa pois. Ehkä olen sen vuoksi menettänyt monta antoisaa ihmissuhdetta ja mukavaa kokemusta. Mene ja tiedä.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #20 : 05.08.07 - klo:17:55 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Mitä lukiolaisten liittoon tulee; miten niin siihen on pakko liittyä? Itse ainakin sain aikanani omasta lukiosta ns. opiskelijakortin (todistus opiskelijana olemisesta), joka piti joka vuosi päivittää, ja jolla sai esim. VR:n toimistosta VR:n oman opiskelijakortin. En itse kuulunut koskaan lukiolaisten liittoon ja sain kaikki tarvittavat opiskelija-alennukset. Ja eiköhän LL:n hallitus toimi samalla tavalla kuin ylioppilaskuntienkin; liiton jäsenet valitsevat hallituksen, joka tekee kannanotot, suuntaukset, ym. Demokratiaa, eikös.


Meillä ei ollut lukiolla omaa korttia, opiskelutodistuksen käsittääkseni olisi saanut, mutta ei olisi yhtään kiinnostanut kantaa aina A4:sta mukana. Minulla oli sitten Vr:n opiskelijakortti myöhemmin, kun en maksanut jäsenmaksua, mutta sillä ei saanut mitään muuta.

Ja mitä demokratiaan tulee, niin kuulunhan minä nyt ylioppilaskuntaan ja sillä on kannanotot paljon neutraalimpia ja arvostetaan yksilön vapautta olla erilainen ja kannanotot ovat "enemmistön kannanottoja", kun taas lukiolaisten liitto mainostaa "kaikkien jäsenten". Ylioppilaskunta ei ole niin kärkäs kommentoimaan asioita, joista sen sisällä ollaan eri mieltä, kun taas lukiolaisten liitto ottaa kantaa mm. ruotsi-juttuun, jonka se tietää aiheuttavan ristiriitaa. Ylioppilaskunta ajaa etupäässä mm. opintoraha-juttuja, joista suurin osa on ylivoimaisesti samaa mieltä ja se palvelee kaikkien etua yms. asiat. Lukiolaisten liitolla on muutenkin hyvin kärkkäät mielipiteet ja ajatus, että kaikki juhlivat humalahakuisesti, kun taas ylioppilaskunta ajaa kaikenlaisen opiskelijakulttuurin puolia. Toivottavasti edes joku ymmärsi, mitä ajan takaa...     :oops:
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #21 : 05.08.07 - klo:18:18 »
Lainaus käyttäjältä: "Johannes"
Lukiolaisten liitolla on muutenkin hyvin kärkkäät mielipiteet ja ajatus, että kaikki juhlivat humalahakuisesti, kun taas ylioppilaskunta ajaa kaikenlaisen opiskelijakulttuurin puolia. Toivottavasti edes joku ymmärsi, mitä ajan takaa...     :oops:


kyllä jossain on mätää, kun opiskelijoitten edunvalvonta yhdistys ajaa vain kännäämisen asiaa. Liityn jäseneksi ja ehdotan tunnsulauluksi Baarikärpästä: "Siis ryyppämää, ryyppämään, joka aamu sännätään, ja kun päivä on ohi, niin lisää kännätään, tahdon olla juovuksissa aina sekä maanantaina..."   :wink:

Tais mennä vähän offtopic, mutta aiheesta.

Lainaus
Lainaus
Siksi kai ne Progressor-paran naapurit bileitaan pitaa et ne toivoo et jotain kivaa voisi tapahtua eika kukaan oo viela tarpeeksi kypsa kyseenalaistamaan koko homman jarkevyytta. Silla voisivathan he viettaa kivaa iltaa vaan yhdessa vaan teekupin tai viinipullon ja hyvan ruuan kera, mut kokevat et on aikuista ja coolia (ja kokevat et heidan opiskelijana kuuluu tehda niin) juhlia niinkuin juhlivat.


Niin se kai on. Minulta tuo elämänvaihe on jäänyt kokonaan väliin: vanhempani eivät käytä alkoholia, ja syntymäkotini on niin syrjässä, ettei sieltä koskaan tullut lähdettyä "kylille". Kun en yläaste- ja lukioiässä päässyt käytännössä missään vaiheessa kosketuksiin biletyskulttuurin kanssa, niin en osannut sitä kaivata silloinkaan, kun lähdin kotoa pois. Ehkä olen sen vuoksi menettänyt monta antoisaa ihmissuhdetta ja mukavaa kokemusta. Mene ja tiedä.


Tuskin olet mitään menettänyt, kun et ole viinan kanssa kylillä riehunut. "Miksi muka kaupunkilaiset ovat paheelliempia kuin maalaiset? No heitähän on enemmän, heitä asuu yhdessä paljo, ja joukossa tyhmyys tiivistyy."
Maalaisten on siis vaikeampi kekeiä mitään niin tyhmää kuin alkoholin kanssa bilettäminen. Vaikka kyllähän noita on kännissä örveltäjiä tääälläkin ihan riittämiin asti, mutta ne ei riehu sentään joukolla.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #22 : 06.08.07 - klo:01:05 »
Ei voi muuta liittya edellisiin mielipiteisiin ja sanoa et et oo kuule Progressor mitaan menettanyt vaikket ookaan "kannaysteiniytta" viettanytkaan! Korkeintaan olet sailyttanyt maksasi ja mielenrauhasi. Anteeksi jos puutteellinen nappaimistoni johtaa harhaan; asia korjaantuu kunhan palaan ens keskiviikon kuluessa jalleen "taysilukuisten nappaimistojen keskuuteen" :lol:

Ja juomattomuudelle nauraminen on ihan lapsellista (ja suomalaista), taalla "pubien maassa" saa sentaan juoda muutakin kun alkoholia. Naureskele sina vaan itsekses (tai sano vaikka aaneen naureskelijoille), et sina se vaan tassa saastat maksaasi ja rahojasi...Siis alkoholihan maksaa ja rasittaa maksaa :wink:, eikos vallan kauniin runollista! Ma lahinna naureskelen mun vahalle kannaamiselleni naureskelleita tuttuja, jotka sanoo ettei oo varaa tulla Irlantiin mun luo, kun tiedan et voivat kuluttaa vaikka 100€ baari-iltaan :shock: ...prioriteettinsa kullakin, ei voi muuta sanoo :!:
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #23 : 06.08.07 - klo:11:42 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"

Tuskin olet mitään menettänyt, kun et ole viinan kanssa kylillä riehunut. "Miksi muka kaupunkilaiset ovat paheelliempia kuin maalaiset? No heitähän on enemmän, heitä asuu yhdessä paljo, ja joukossa tyhmyys tiivistyy."
Maalaisten on siis vaikeampi kekeiä mitään niin tyhmää kuin alkoholin kanssa bilettäminen. Vaikka kyllähän noita on kännissä örveltäjiä tääälläkin ihan riittämiin asti, mutta ne ei riehu sentään joukolla.


Hahhah. Näinpä. En nyt viitsi heittää vettä myllyyn ja kapeakatseisesti kuvailla kaupunkilaisten mahdollisia ennakkoluuloja maalaisista. Ottaen huomioon etten koskaan ole maalla asunut ja kokemukseni ovat siis aika vähäiset. Niinkuin varmaan omasikin kaupunkilaisista, että vähän vähemmän ennakkoluuloja, kiitos. :roll:

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #24 : 06.08.07 - klo:11:53 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"

Hahhah. Näinpä. En nyt viitsi heittää vettä myllyyn ja kapeakatseisesti kuvailla kaupunkilaisten mahdollisia ennakkoluuloja maalaisista. Ottaen huomioon etten koskaan ole maalla asunut ja kokemukseni ovat siis aika vähäiset. Niinkuin varmaan omasikin kaupunkilaisista, että vähän vähemmän ennakkoluuloja, kiitos. :roll:


Älä vedä hernettä nenään. Ihan huumorilla minä tuota stereotypiaa tuossa käytin. Maalaisilla vaan on semmoinen "mennään metsään, sinne missä pontikka pannu pulputtaa, ja vedetään kevään ensikänni, ts. kahden kuukauden ränni, sysksyllä sitten hilpeämmin, uusi pannu pulputtaa".

Siinä ei tarvita kavereita, ei bileseuraa. Niitä kyllä syntyy pontikkahuuruista.  :wink: Ja eipähän ainakaan riehuta kännssä kaupungilla, tai kylänraitilla (paitsi puliukot, ja niiden riehuminen jää siihen, että ne örisee ohikulkijoille, että: "Öööörgh!")
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa de profundis

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #25 : 06.08.07 - klo:12:19 »
Absolutisti ilmoittautuu.

Lopetin reilut kolme vuotta sitten alkoholinkäytön kokonaan (poislukien ehtoollisviini). Olin tervehenkisestä pussikaljanuoruudestani lähtien ollut aika mainstreamia alkoholikäyttäytymisessäni, mutta jotenkin se rupesi tökkimään. Tuntui - ja tuntuu - siltä, että kun useampi tuhat ihmistä Suomessakin vuosittain kuolee alkoholin seurauksena, muutamat tuhannet lapset kasvavat alkoholistiperheissä ja noin kymmenelle prosentille alkoholia käyttävistä ihmisistä käyttö muodostuu ongelmaksi, niin itse en halua olla osallisena tästä jutusta. Eli halusin pestä käteni siitä.

Hahmotan asian eräänlaisina arpajaisina. Alkoholi on yleisesti hyväksytty nautintoaine, sen käyttö on useissa piireissä jonkinlainen normi. On itsestäänselvyys että juhlissa tai illanistujaisissa tarjoillaan alkoholia (näin valtaväestön keskuudessa). Ja onnekkaalle 90 prosentille asia ei muodostu ongelmaksi. Mutta sille kymmenykselle muodostuu. Ja niiden puolisoille, lapsille, ystäville, työnantajille...

Tietenkään ei ole sattumaa, kuka kymmenestä alkoholisoituu. Ympäristö, onneton lapsuus, geenit ym toki vaikuttavat. Eikä mikään niistä ole kohtuukäyttäjien syy. Mutta harvemmin kai alkoholistikaan geenejään tai lapsuudenkotiaan valitsee. Itse kuulunen siihen yhdeksäänkymmeneen prosenttiin, jolle alkoholista ei olisi tullutkaan ongelmaa. Tuntuu kuitenkin siltä, etten halua sitä "käytä vapaasti alkoholia, siitä ei tule ongelmaa" -palkintoani näissä arpajaisissa lunastaa. Mielestäni se hinta, mikä etanolin viihdekäytöstä yhteiskunnassamme joillekuille lankeaa on liian kova.

En toki aja mitään kieltolakia, eikä minulla ole mitään järkevää ratkaisua alkoholiongelmiin tai niiden ennaltaehkäisyyn.  En todellakaan tiedä, mitä poliittisia päätöksiä asian pohjalta pitäisi tehdä. Absolutismini onkin sikäli täysin itsekäs päätös, että halusin päästää itseni siitä käsien likaamisen tunteesta, joka viihdekäyttöä rupesi leimaamaan. Yleensä kun joku kysyy, miksi en käytä ollenkaan alkoholia, vastaan että siinä missä joku katsoo viisaaksi boikotoida Nestleä, puolustusvoimia tai lihataloutta, minä boikotoin etanoliteollisuutta.

Lopuksi: toivottavasti kukaan ei nyt vetänyt hernettä nenään tai koe tarvetta puolustella alkoholinkäyttöään. En todellakaan halua sanoa, etteikö kukaan saisi kohtuukäyttää tms. Kuten sanottua, omat käteni vaan halusin pestä.  :)
Nkosi sikelel iAfrika

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #26 : 06.08.07 - klo:12:55 »
Lainaus käyttäjältä: "de profundis"
Lopuksi: toivottavasti kukaan ei nyt vetänyt hernettä nenään tai koe tarvetta puolustella alkoholinkäyttöään.


Joku joskus sanoi, ettei alkoholilla ole muita kuin kohtuukäyttäjiä. Jokainen ns. "alkoholisti" tunnetaan sanoistaan, vain muutama lasi palanpainikkeeksi, silloin tällöin..."  :lol:

Ja snotaanhan että ongelman kieltäminen on varmin merkki  :roll:

Vitsi vitsinä.  

vaan on se oikeastikkin niin, etteivät todelliset alkoholin ongelma käytäjät myönnä omaavasa ongelmia. Aina kun on ensin kännipäissään joku tullut hakattua, seuraavana päivänä kontataan pyytämään anteeksi siinä hirveässä henkisessä ja ruumiillisessa kohmelossa. Sitten taas seuraavana iltana on pullo huuhtonut kaikki lupaukset ja mennään ruljanssi alusta.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Maikki

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 39
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #27 : 06.08.07 - klo:16:26 »
de profundis kirjoittaa viisaasti. Tai siis toisin sanoen, olen asiasta aika lailla samaa mieltä. Yläaste- ja lukioikäisenä en käyttänyt alkoholia juuri näistä syistä, tosin en varmasti olisi osannut asiaa näin muotoilla, mutta tunsin että ihmiset saivat itse itselleen aikaan pahan olon (enkä tarkoita pelkästään krapulaa) ja hankaluuksia perjantairyyppäämisellä - homma näytti täysin järjettömältä. Nykyäänkin käytän vähän ja harvoin, mutta epäilen, että jos olisin uskollinen itselleni ja ajatuksilleni, päätyisin samaan kuin de profundis.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #28 : 06.08.07 - klo:18:20 »
Vaan kyllä kohtuullisesti käytettynä alkoholijuomien kirjo on aikamoinen aarreaitta ja seikkailu:

on ihanaa viettää kerran, pari kuukaudessa puolikin tuntia Lauttasaaren pikku Alkon ulkomaalaisten oluiden hyllyn edessä, katsella pulloja, lukea kuvauksia, tunnustella erilaisia pintoja, mielikuvitusmatkata oluiden kotimaihin - ja viimein poimia joku erityisen miellyttävän tai jännittävän oloinen pullo tovereidensa joukosta ja viedä se kotiin, jossa sen illalla voi jäähtyneenä avata ja nauttia taas aivan uudenlaisesta makuelämyksestä - mieluiten hyvässä seurassa.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #29 : 06.08.07 - klo:20:31 »
Pankaapa merkille ne lehtijutut, joissa puhutaan juhlimisesta. Perin usein kyse ei ole minkään erityisen asian juhlistamisesta (kuten "Klubin kannattajat juhlivat cup-voittoa"), vaan sanasta on tullut juopottelun, ryyppäämisen ja kännäilyn kiertoilmaus:
"--- erityisen räjähdysherkkiä tuntuvat olevan baari-illat. Järvenpää on ravintolakeskittymä, jonne tullaan juhlimaan lähialueilta."
"Juhlimista harrastava Hilton, 26, kärähti rattijuopumuksesta syksyllä."
"---juhlinnalla on hintansa. Ei ole herkkua sovitella Amenin valkoisia piilolinssejä krapulaisiin silmiin."
"--ainakin nämä suomalaiset joutuvat rajoittamaan juhlimistaan Tallinnassa mellakan uhan takia."

Käytäntö on mielestäni huonoa journalismia ja liittyy lehdissä yleisesti harrastettuun humaltumisen suosimiseen, jopa suositteluun kansallisten juopottelujuhlien alla ("näin vältät kankkusen").

Edellä oleva närkästynyt vuodatus ei tarkoita sitä, että olisin absolutisti muissa kuin semantiikan asioissa. Niissä olenkin sitten aika nisti.
Mt