Kirjoittaja Aihe: Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä  (Luettu 49244 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #60 : 16.06.08 - klo:20:53 »
Sain juuri Oulusta toripoliisin muotoisen piparkakkumuotin. En rupeasi siihen sovittautumaan, vaikka se olisikin tarpeeksi iso. Luojan alkuperäinen Pena-muotti on taatusti minulle se ainut ja oikea. Siihen sovittautuminen on vielä kesken.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #61 : 16.06.08 - klo:20:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Sain juuri Oulusta toripoliisin muotoisen piparkakkumuotin. En rupeasi siihen sovittautumaan, vaikka se olisikin tarpeeksi iso. Luojan alkuperäinen Pena-muotti on taatusti minulle se ainut ja oikea. Siihen sovittautuminen on vielä kesken.


Elämä on sen loppuun asti jatkuvaa ongelmien ratkaisemista. :wink:
Acta, non verba.

Mahjong

  • Vieras
-tie-
« Vastaus #62 : 16.06.08 - klo:21:36 »
Virsi: 511

1. Tie valmis on, voin löytää sen
keskellä kysymyksien.
On koottu sirpaleenikin
kämmeneen Herran, pieninkin.

2. Tie valmis on, voin löytää sen,
sen teki Luoja ihmisten,
kun veljeksemme maailmaan
Jeesuksen antoi armossaan.

3. En pimeään jää yksin, en,
on Herra käynyt läpi sen.
Hän läsnä on, ja ristiltä
esteettä näkyy elämä.

4. Ei torju pois hän kysyvää,
ei hylkää yhtään etsijää,
kun itse hyljättynä hän
sai osan sijaiskärsijän.

5. Tie valmis on, voin löytää sen,
ja luona Isän sydämen
on paikka juuri minulla
Isäni lasten joukossa.

6. Tie valmis on, nyt tunnen sen
ja lähden matkaan palvellen.
Voin jakaa, minkä itse saan,
rohkaista muita kulkemaan.

7. Tie valmis on, ja päässä sen
vastaus löytyy ikuinen.
Ja kerran ehjä ihminen
ylistää tietä Kristuksen.

Sanat: Tytti Jäppinen
Sävel: Jouko Piitulainen

Mahjong

  • Vieras
Re-re-tie
« Vastaus #63 : 17.06.08 - klo:16:56 »
Pitäisikö joku körttipastillin pituisen seurapuheen aiheesta: tie, totuus ja elämä, kun körttiläisyys on mulla vieläkin hakusessa. Ja kun Luojan luomaan alkuperäiseen Mahjong-muottiin sovittautuminen on pahasti kesken, tuskin alkanutkaan, vaikka uskonenkin tai en tiedä uskonenko, että:
Lainaus
. Tie valmis on, voin löytää sen
keskellä kysymyksien.
On koottu sirpaleenikin
kämmeneen Herran, pieninkin.

Ja kun näkyy olevan totta, että:
Lainaus
Elämä on sen loppuun asti jatkuvaa ongelmien ratkaisemista.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #64 : 17.06.08 - klo:18:53 »
Totuuden ja elämän jätän nyt muiden mietittäväksi. Tiestä siteeraan itseänsä P. Ruotsalaista:

Nyt nousee esiin taas uusi kysymys: Mikä on se ahdas portti, josta Raamattu niin paljon puhuu? Eikö se ole tämä: Kun syntinen näkee Jumalan vihan lepäävän päällänsä ja on kasteenliiton rikkoja, niin eikö hänen tässä pitäisi mielellään seisoa Herran edessä kaikkien nuhteitten alla, mitä omassatunnossa on, seisoa alallaan Herran edessä siihen asti, kunnes hän saa sisällisesti tuntea, että hänellä on tuttava armo.
No, miksi eivät heränneet papit tätä heille neuvo? Syynä on se, että heillä on filosofian oppi esteenä. He parhaiten tietävät, kuinka työlästä on alentua ristin tielle, jota Kristuksen valtakunnan meno vaatii. Mutta tarkoitukseni ei ole puhua mitään filosofeille eikä korkeasti oppineille. He tietävät itse parhaiten tiensä, onko se suora tai väärä.

Mahjong

  • Vieras
Re-re-tie
« Vastaus #65 : 17.06.08 - klo:20:24 »
Pena sanoo:
Lainaus
P. Ruotsalainen sanoo:
Kun syntinen näkee Jumalan vihan lepäävän päällänsä ja on kasteenliiton rikkoja, niin eikö hänen tässä pitäisi mielellään seisoa Herran edessä kaikkien nuhteitten alla, mitä omassatunnossa on, seisoa alallaan Herran edessä siihen asti, kunnes hän saa sisällisesti tuntea, että hänellä on tuttava armo.

"......yksi sinulta puuttuu......"?
Eipä siihen ole lisättävää.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #66 : 23.06.08 - klo:12:35 »
Mahjong,
kommenttini sinulle oli vain oma henkilökohtainen ajatukseni.
Se ei edusta körttifoorumin virallista kantaa tai edes foorumilaisten kantaa, vaan varmasti poikkeaa siitä.
Körttiyhteisö koostuu ihmisistä, samoin, kuin mikä tahansa yhteisö.
Yhteisön sisällä on toki kaikenlaisia ihmisiä, tietyt perusrakenteet ja korostukset ovat kuitenkin yhteisiä. Näitä perusrakenteita on hyvä olla arvostelematta, jos haluaa olla aiheuttamatta närää.
On tietyt rajat, joiltain osin väljätkin. Näiden rajojen sisällä saa vapaasti temmeltää ja itseään ilmaista. Kun raja ylitetään, syntyy närää.
Mikä on yhden uskonnollisen ryhmittymän mielestä rajan ylitys, toisen mielestä se on tiukasti rajojen sisällä.

Mitä sinuun tulee, en ole havainnut sinun ylittäneen mitään 'körtti-sopivuuden' rajoja, ei lähellekään.
Körttiyteisössä todellakin saa kysellä asioita, saa olla epävarma, saa etsiä, on myös paljon asioita, joita saa myös löytää ja aivan julkisestikin.

Kannustan toki sinua olemaan oma itsesi, rehellinen niin etsimisen kuin mahdollisten löytöjenkin suhteen.

Mitä minuun tulee, koen itsenä syvästi körttiläiseksi.
Lutherin tekstit ja Paavo Ruotsalaisen elämänkerrat ovat olleet minulle suureksi avuksi ja iloxi.
Itse körttiläisenä havaitsen olevani näistä körttiläisen elämänfilosofian löydöistäni äärimmäisen ylpeä ja ylimielinen. Tämä häiritsee minua, kuten sekin, että tällaisen ylpeyden johdosta syntyvä nöyryyden tunne (joka on myös ylpeyttä) on rasittavaa.
Minusta tuntuu siltä, että körttiväkikin keskimäärin rypee tässä ylpeyden synnissä samoin, kuin minäkin. Herää epäilys, että mahtaakohan kaikki sitä edes tiedostaa. Tiedostamaton ylpeys sitten oirehtii uskomukseni mukaan tietynlaisena suvaitsemattomuutena. Körttiläisyys on suuressa suvaitsevaisuudessaan yhtäkkiä kovin suvaitsematon, kun ylitetään ed. mainitsemiani rajoja. Ja, kuten totesin, näin toimivat kaikki muutkin ryhmittymät.
Körttikansa ei siis ole poikkeus, vaan tässäkin asiassa täysin samalla viivalla muiden kanssa, joiden piiristä myös löytyy suvaitsevuutta.

Itselläni on erilaisia ennakkoasenteita yms. suodattimia, josta johtuen toki on paljon mahdollista, että antamani kommentit körttiläisyydestä ovat osittain tai kokonaan erheellisiä. Todennäköisesti niissä kuitenkin on jotain totuuden siementä mukana.

Mahjong,
mielestäni olet juuri oikealla keskustelufoorumilla.
En ainakaan osaa mitään parempaa foorumia sinunkaltaiselle etsijälle suositella.
Kiitos Jumalan, Raamatun, Lutherin ja Paavo Ruotsalaisen,
on körttiläisyyden sisällä Jumalaa etsivälla ihmisellä hyvät mahdollisuudet päästä 'ahtaalle portille', josta elämän tie alkaa: Onhan ahtaan portin suu suuresti myös körttiläisten kansoittama (toki siellä on muitakin paljon).
Minusta tuntuu, että monessa muussa piirissä ahtaan portin suu jää huomaamatta (nämä jälleen omia subjektiivisia ajatuksiani erilaisiin piireihin tutustuneena).
Käsittääkseni moni körttiläinen on myös mennyt sisään ahtaasta portista elämän tielle.  Sinnikkäänä etsijänä, kyselijänä ja joskus myös löytäjänä osasi on uskomukseni mukaan hyvä ja varmasti mielenkiintoinen.

Mahjong

  • Vieras
-perusrakenteiden arvosteleminen?-
« Vastaus #67 : 23.06.08 - klo:19:16 »
karjalaisenkyösti sanoo:


Lainaus
Yhteisön sisällä on toki kaikenlaisia ihmisiä, tietyt perusrakenteet ja korostukset ovat kuitenkin yhteisiä. Näitä perusrakenteita on hyvä olla arvostelematta, jos haluaa olla aiheuttamatta närää.
On tietyt rajat, joiltain osin väljätkin. Näiden rajojen sisällä saa vapaasti temmeltää ja itseään ilmaista. Kun raja ylitetään, syntyy närää.
Mikä on yhden uskonnollisen ryhmittymän mielestä rajan ylitys, toisen mielestä se on tiukasti rajojen sisällä.

Mitä sinuun tulee, en ole havainnut sinun ylittäneen mitään 'körtti-sopivuuden' rajoja, ei lähellekään.
Körttiyteisössä todellakin saa kysellä asioita, saa olla epävarma, saa etsiä, on myös paljon asioita, joita saa myös löytää ja aivan julkisestikin.

Koetan pitää matalampaa profiilia körttifoorumissa, vaikka en ymmärräkään körttiläisyyden perusrakenteiden arvostelemisesta ja
sen aiheuttamasta närästä "höikäsen pölähtävää". Mutta oli ilahduttavaa
tietää, etten ole ylittänyt ´körttisopivuuden rajoja´. Voisitko selittää kuitenkin, mitä ovat körttiläisyyden perusrakenteet, etten vastaisuudessa
erehdy niitä arvostelemaan?  :-?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #68 : 23.06.08 - klo:20:25 »
>Voisitko selittää kuitenkin, mitä ovat körttiläisyyden perusrakenteet,
>etten vastaisuudessa
>erehdy niitä arvostelemaan?

Missään tapauksessa en kannusta ketään tilaan, jossa ei voi arvostella epäkohtinaan pitämiään asioita, joten ole huoletta. Jos arvosteluttaa, arvostele.
Olet asiallinen kirjoittelija, en usko, että sinulla on mitään vaaraa ajautua rajan väärälle puolelle.

Vastannen ehkä myöhemmin enemmän esittämääsi kysymykseen, jos siltä tuntuu.
On myös hyvin paljon mahdollista, että olen antanut taitamattomia lausuntoja, jotka olisi ollut parempi jättää lausumatta, eli suhtaudut vain lausuntoihini yhden yksittäisen henkilön ajatelmina.
Jos muualla et törmää vastaaviin ajatuksiin, voi ehkä olla paras, että lausuntoni voi jättää omaan arvoonsa.


> Koetan pitää matalampaa profiilia körttifoorumissa

Älä turhaan tee noin.
Foorumi on muutenkin kovin hiljainen.

Poissa Markku

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #69 : 23.06.08 - klo:21:33 »
Keskustelufoorumiin kirjoittaminen on tukeva askel kohti väärinymmärretyksi tulemista. Täällä kun eivät erotu eleet, eivätkä äänensävyt.
Acta est fabula, plaudite

Mahjong

  • Vieras
-lissee-
« Vastaus #70 : 23.06.08 - klo:21:56 »
sanoin:
Lainaus

 Voisitko selittää kuitenkin, mitä ovat körttiläisyyden perusrakenteet, etten vastaisuudessa
erehdy niitä arvostelemaan?

Kun kyöstikarjalainen kuitenkin puhuit nimenomaan minulle
körttiläisyyden perusrakenteiden arvostelemisesta, kai katsot minun niitä arvostelleen. Siksi tahdon tietää, miten olen niitä arvostellut ja mitä ne ovat!  (...jatkuu aforismina...)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #71 : 23.06.08 - klo:23:32 »
Lainaus
Kun kyöstikarjalainen kuitenkin puhuit nimenomaan minulle
körttiläisyyden perusrakenteiden arvostelemisesta, kai katsot minun niitä arvostelleen. Siksi tahdon tietää, miten olen niitä arvostellut ja mitä ne ovat!


Sinulle ja muille lukijoille puhelin.
EN ole havainnut sinun arvostelevan körttiläisyyttä millään tavoin.
Minä taasen vähän arvostelin sitä, joskin ehkä lievähkösti.

Kaikkihan lähti muistaakseni siitä, että sinä kirjoitit, että körttifoorumilla saa olla kyselevä yms. (tai jotain tällaista.)
Minä sitten puutuin keskusteluun korjaamalla vermin 'saa' verbiksi 'pitää'.
Siitä sitten lähti keskustelu eteenpäin, kun sorruin arvostelemaan körttiläisyyttä eri asioista, mm. toteamalla, että eivät tietyiltä ominaisuuksiltaan ole sen kummempia, kuin muutkaan.

Körttiläisyyden perusrakenteilla tarkoitan tiettyjä perusasioita, jotka körttiläisyyteen hyvin laajalti kuuluvat: kyselevä mielentila, alatien kulkeminen jne... kuten myös 'menestysteologian' kammoksuminen.
(
Menestysteologia taasen on oppisuunta, jossa ihmisen maallinen ja tuonpuoleinen menestyminen korostuvat voimakkaasti.
)

Ihmisiä (körttiläisiäkään) ei pidä liikaa mielistellä.
On kaikkien etu, että joskus vähän arvostellaankin.
Arvostelun voi toki tehdä hienotunteisemmin, kuin esim. minä sitä olen tehnyt. Hienotunteinen arvostelu pääsääntöisesti on rakentavaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #72 : 24.06.08 - klo:09:25 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Kun kyöstikarjalainen kuitenkin puhuit nimenomaan minulle
körttiläisyyden perusrakenteiden arvostelemisesta, kai katsot minun niitä arvostelleen. Siksi tahdon tietää, miten olen niitä arvostellut ja mitä ne ovat!


Sinulle ja muille lukijoille puhelin.
EN ole havainnut sinun arvostelevan körttiläisyyttä millään tavoin.
Minä taasen vähän arvostelin sitä, joskin ehkä lievähkösti.

Kaikkihan lähti muistaakseni siitä, että sinä kirjoitit, että körttifoorumilla saa olla kyselevä yms. (tai jotain tällaista.)
Minä sitten puutuin keskusteluun korjaamalla vermin 'saa' verbiksi 'pitää'.
Siitä sitten lähti keskustelu eteenpäin, kun sorruin arvostelemaan körttiläisyyttä eri asioista, mm. toteamalla, että eivät tietyiltä ominaisuuksiltaan ole sen kummempia, kuin muutkaan.

Körttiläisyyden perusrakenteilla tarkoitan tiettyjä perusasioita, jotka körttiläisyyteen hyvin laajalti kuuluvat: kyselevä mielentila, alatien kulkeminen jne... kuten myös 'menestysteologian' kammoksuminen.
(
Menestysteologia taasen on oppisuunta, jossa ihmisen maallinen ja tuonpuoleinen menestyminen korostuvat voimakkaasti.
)

Ihmisiä (körttiläisiäkään) ei pidä liikaa mielistellä.
On kaikkien etu, että joskus vähän arvostellaankin.
Arvostelun voi toki tehdä hienotunteisemmin, kuin esim. minä sitä olen tehnyt. Hienotunteinen arvostelu pääsääntöisesti on rakentavaa.
 

Älä suotta arvostele körttiläisiä, vaan körttiläisyyttä, silloin arvostelu on helpompi kohdata.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Mahjong

  • Vieras
-perusasioita-
« Vastaus #73 : 24.06.08 - klo:09:28 »
Pläräsin suomen kielen sanakirjaa. Yhdellä sanalla saattaa olla monta merkitystä.

karjalaisenkyöstille:

 Jos sanon: saan olla taitamaton, tarkoitan: minulla on lupa olla taitamaton (helpottava tunne).

Mutta jos sanon: minun pitää olla taitamaton, ymmärrän: minun on pakko olla taitamaton (ahdistava tunne), en tässä foorumissa halua olla tai esiintyä pakosta. Viheliäistä! (=surkeaa, jolla silläkin on monta merkitystä)

Teitä foorumilaisia en pysty enkä haluakaan mitenkään arvostella, vasta-alkaja kun olen.

Körttiläisyyden perusrakenteista olen lukenut h-y:n sivuilta; toki tiesin niistä jtkn ennestäänkin ja olen huomannut vajavaisuuteni niiden mukaan elämisessä.

Menestysteologian kammoksuminen...hm....maallisen ja tuonpuoleinen menestymisen kammoksuminen tässä ihmispolon jokapäiväisessä kilvoittelussa. Siiskö: maallista ja hengellistä menestystä koetetaan olla korostamatta.... Lienenkö ymmärtänyt...

Pois se minusta, että koettaisin ketään mielistellä! Vai oletko kokenut tulleesi mielistellyksi taholtani? Tai oletko huomannut, että olisin muitakaan mielistellyt? Se on viisas, ken ymmärtää....Arvostelluksi tunnet varmaan tulleesi, kaikkien etu...(sanoit)...Hm!... Anteeksi, en ole ollut järin hienotunteinen, siis rakentava =positiivinen, myönteinen!

Lopetan, muuten menen "solmuun" sanojeni kanssa! "Opissa se on variksenpoika tuulessa." (-eikä tietoakaan profiilini madaltamisesta-)

Lars Mikael

  • Vieras
Pelastusepävarmuudesta ja parannuksen tekemisestä
« Vastaus #74 : 24.06.08 - klo:09:46 »
Körttiläisyyttä on: elää se todeksi. Mitä kauemmin sen parempi.