Kirjoittaja Aihe: ajasta iäisyyteen  (Luettu 70749 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #30 : 06.04.06 - klo:10:33 »
Jumalanpelko on mielenkiintoinen asia, viisauden aluksi väitetty. Minulle on jäänyt mielikuva, että jumalaapelkäävä on usein ilmaus perusrehellisestä kunnon ihmisestä, johon voi luottaa isoissakin asioissa. Se ei kai Vanhassa testamentissakaan aina tarkoita Jahvea, kunhan omaa jumalaansa pelkää.
Omalla kohdallani olen pikemminkin suhtautunut asiaan niin, että kun auktoriteetin pelon ja kunnioituksen kohdistaa korkeimpaan mahdolliseen, ei pienempiä herroja tarvitse juuri kumarrella.
Miten paljon takaraivossa piilevä jumalanpelko sitten pitää ihmisiä kaiken varalta kirkon jäseninä? Kukahan senkin osaisi tai viitsisi mitata? Iäisyysnäkökulmasta ajatus ikävöidä sellaisen luo, jota pelkää, on aika outo.

Poissa vasenkätinen

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 15
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #31 : 06.04.06 - klo:10:42 »
Niin, tässä ehkä on kaksi hieman eri näkemystä pelosta. Ajattelen että pyhä on väistämättä myös "pelon sekaista jotakin" herättävää. Mutta että kuulua kirkkoon siksi, että pelkää lähinnä oman peffansa puolesta, on minusta epäilyttävää. Siis tämä pelko, pelko siitä ettei ole lopussa voittajien puolella. Onko se sitten hätää oman sielunsa tilasta? Jaa-a.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #32 : 06.04.06 - klo:21:08 »
Itse voin sanoa, että myös pelkään Jumalaa kuitenkin ehkä sanan hyvässä mielessä. Jumala on minulle rakastava ja armahtava Isä, mutta toisaalta pelkään, ehkä siksi, että olen itse niin mitätön ja pieni Hänen rinnallaan. Ei siis voi edes verrata keskenään. Pelkään siis ehkä Jumalan suuruutta tai jotain. Ja tätä ei sitten saa käsittää väärin. Itsekin luin tuon lauseen läpi, ja huomasin, ettei se ihan noin mene, mutta en osaa paremminkaan kai muotoilla ajatuksiani. Kuitenkin ajatus on se, että en pelkää Jumalaa siten kuin pelkäsin pienenä mörköjä, mutta kuitenkin pelkään. Ehkä pelkään juuri sitä, että en pääse taivaaseen. Pitää vain rukoilla ja toivoa armoa, ettei niin kävisi. Vain Jumala voi armollaan minulle taivaspaikan suoda, kun omat tekoni eivät siihen riitä eivätkä muutenkaan ole maksuvälineitä taivaan tiellä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #33 : 07.04.06 - klo:08:25 »
Kyllähän me tavallaan asetamme Jumalalle rajoja kun pidämme häntä kirkon välittämän ilmoituksen mukaan rakastavana, oikeudenmukaisena ja anteeksiantavana. Kysymyshän on ikivanha, mutta itse olen sillä kannalla että näitä ominaisuuksia ei voi määritellä sen mukaan mitä mieltä Jumala on vaan että ne ovat itsenäisesti olemassaolevia. Eli jos esimerkiksi Jumala jostain käsittämättömästä syystä pitäisi Hitlerin toimia oikeutettuina (tms.) niin minusta hän jumaluudestaan huolimatta olisi väärässä.  Tietysti me emme pysty edes kuvittelemaan sellaista Jumalaa joka näin koskaan tekisi, mutta siinä mielessä me juuri asetammekin hänelle rajoja ja ennakkoehtoja. Olisi kiinnostava kuulla vastustavia kannanottoja tähän mielipiteeseen koska kysymys tosiaan on ikivanha.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #34 : 07.04.06 - klo:09:27 »
Kun Ilwyd pääsee lopulta taivaaseen niin Aatu käy ensimmäisenä moikkaamassa. :D
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #35 : 07.04.06 - klo:09:39 »
Ajatus Hitleristä Jumalan tahdon toteuttajana on kovin vanhatestamentillinen. Se ei kuitenkaan tarkoittaisi Hitleriä henkilönä vaan sitä, että Jumala salli hänen olla suunnitelmiinsa kuuluvana vitsauksena, verrettavissa katovuoteen tai nälänhätään. Vitsaukset eivät varmaankaan ole koskaan tarkoitettu nöyrästi vastaanotettaviksi, vaan haasteiksi, joita vastaan pitää kamppailla. Jos Adolf on taivaassa, se on Jumalan armoa eikä oikeudenmukaisuutta. Kylliäinen tietää niistä asioista enemmän.

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #36 : 07.04.06 - klo:12:09 »
Minä päästäisin jopa Aadolfin taivaaseen tai vaikka lapsenmurhaajan, jokaisen ihmisen joka maailmassa on ollut, mutta sitä tarkoitin, että tekona joukkomurha tai lapsenmurha ei ole oikeutettu tai hyväksyttävä vaikka Jumala sattuisi sitä mieltä olemaan. Ja jos sanoo ettei Jumala voi olla sitä mieltä niin asettaa reunaehtoja hänelle. Minusta tämä on aika tehokkaasti puolustettava muotoilu...

edit: Reunaehtoja siis siinä mielessä, että yhdistää jumaluuden käsitteen vaikka perinteiseen kristilliseen etiikkaan niin ettei Jumala määritelmänomaisesti voi olla muuta mieltä.  Minusta se käytännössä sitoo Jumalan kirkon välittämään ilmoitukseensa, ja jättäisi kristikunnan hankalaan eettiseen tilanteeseen, jos Jumala päättäisikin ryhtyä vaikka fasistiksi. Itse jäisin odottavalle kannalle, minusta tässä maailman karuudessa todistustaakka ei ole yksinomaan ihmisillä niin kelvotonta ja avutonta sakkia kun olemmekin, jokaikinen.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #37 : 07.04.06 - klo:22:15 »
Mielestäni ei ole mitään kristillistä etiikkaa. Ei se ajatus ole minun vaan se on viisaiden teologien ajatus. :D
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #38 : 07.04.06 - klo:23:00 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Mielestäni ei ole mitään kristillistä etiikkaa. Ei se ajatus ole minun vaan se on viisaiden teologien ajatus. :D


No, semmoinen etiikka, mistä vuorisaarnassa puhutaan. Autuaita ovat jne. Etiikka joka on vastakohtainen Nietzschen Friedrichin etiikalle esimerkiksi. Mutta jos sitä ei voi kristilliseksi sanoa niin sanotaan sitten liberaaliksi. Ettei heikkoja sorrettaisi, lyötyjä lyötäisi ja niin edelleen. Minusta se on universaali, kaikesta riippumaton etiikka.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #39 : 07.04.06 - klo:23:21 »
Hyvä Ilwyd - universaalista etiikkaa, joka saattaa olla mm. agapistista, seuraamus-, velvollisuusetiikkaa.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #40 : 07.04.06 - klo:23:32 »
Lainaus käyttäjältä: "juhani"
Hyvä Ilwyd - universaalista etiikkaa, joka saattaa olla mm. agapistista, seuraamus-, velvollisuusetiikkaa.


Siksi kai sitä on näin kiinni kristinuskossa, tämän universaalisuuden kanssa. Jos vain pystyisi etiikan suhteen relativismiin niin voisi kai jättää uskonnon pois...
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #41 : 07.04.06 - klo:23:51 »
Näkökulmia on valtavasti - jotkut on vähän parempia kuin jotkut toiset - mutta niissä on joku osa totta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #42 : 07.04.06 - klo:23:53 »
Siis palaan vähän taaksepäin siihen taivasjuttuun. Tuli mieleen näitä viimeisimpiä juttuja lueskellessa. Siis itse en usko, että kaikki pääsevät taivaaseen. Se on täysin epävarmaa, voin itse joutua ihan hyvin
helvettiin ja Hitler päästä taivaaseen. Se on Jumalan ratkaisu. Kukaan ei Jumalan lisäksi tiedä, mitä Hitler ajatteli bunkkerissaan itsemurhaa tehdessään. Jos hän katui tekojaan ja pyysi Jumalalta armoa, niin saattaahan olla, että hän on päässyt taivaaseen. Epäilen kuitenkin, mutta se on taas minun mielipiteeni. Niinhän se taitaa olla, että jokainen luomme itsellemme raamit, joihin sovitamme Jumalan olemuksen ja maailmankuvamme. Sellaiset asiat, joista ei pääse yhteisymmärrykseen, merkitsevät kaikille hieman eri asiaa. Tai oikeastaan jokainenhan käsittää maailman hieman eri tavoin.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #43 : 08.04.06 - klo:21:35 »
Voi, voi olen pettynyt teihin "papparaiset". :D Kun herättelen keskustelua vähän eriävillä kommenteilla olen nuori, idealistinen ja pinnallinen. Ei se nyt ihan niin oo. Voisi jopa sanoa, että oma taivasepäilyni on pitänyt minut elämässä kiinni.

Itse kyllä uskon, että Jumala on niin kaikkitietävä ja suuri, ettei meidän epäilymme sitä (sori, epäkunnioittava pohjalainen sijamuoto) paljon hetkauta. Toden sanoakseni joidenkin fundamentalistien jumala tuntuu kovinkin pikkumaiselta. Tuskin Jumala meidän suojeluamme tarvitsee! Taivaaseenpääsy on pohjalaisittain sanottuna "suuremmas käres", eli ajattelen ettei ihminen siihen juurikaan voi vaikuttaa. Eikä teoilla taida olla körttiläisenkään teologian mukaan olla osuutta asiaan
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
ajasta iäisyyteen
« Vastaus #44 : 09.04.06 - klo:09:17 »
Papparaisen mielipiteenäni sanon, ettei nuoruuden idealismi ole pinnallista. Jolleivät nuoret tarttuisi tosissaan maailman asioihin, mikään ei liikahtaisi ainakaan parempaan suuntaan. Ikääntyneiden realismi on mahdollisesti pinnallisempaa. Väsähtäminen ei ole viisautta.