Kirjoittaja Aihe: Vs: Eläimet 11.  (Luettu 23109 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eläimet 11.
« : 10.06.19 - klo:10:08 »
Meidän kimppakämppäläiset sinitiainen ja kirjosieppo käyvät kuten aiemminkin samassa pöntössä ruokkimassa poikasia, kumman lie ovat. Yksi pönttö on tippunut halkovajan rapuille kyljelleen  ja  joku ilmeisesti kirjosieppo käy siellä pesuettaan ruokkimassa.

Kun käytätte hyttys/hyönteismyrkkyjä ja karkotteita viette pikkulinnuilta eineen. Yrittäkää löytää pääskyjä, kun ei enään ole lantakasojen kärpäsiä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #1 : 16.07.19 - klo:17:23 »
Ai täällä onkin aloitettu juuri tuosta aiheesta mikä on taas tänä kesänä mietityttänyt.

Mihähän olen asunut melkein ikäni kaupungissa, joten lantakasoja ei niin paljon ole ollut paitsi maalla sukulaisissa käydessäni. Mutta kärpäsiä oli 70-luvulla kaupungissakin enemmän kuin nykyään. Oliko ne ne sen ajan sekajäteastiat, joihin sullottiin erottelematta ihan kaikki, paitsi ehkä paperi jota koululaiset kävivät keräämässä, ja jotka usein tyhjennettiin vasta kun olivat tupaten täysiä ja kannet auki kun ei muuten mahtunut?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #2 : 16.07.19 - klo:17:33 »
Näitä muurahaisia tässä mietiskelen kanssa, kun ovat tehneet pesänsä terassilleni (jossa paraikaa istuskelen) ja sitä siinä kasvattavat. Olen itse verhonnut kiviset terassilaatat puisilla, ja niiden väliin jää muurahaisten mielestä oivallinen pesänpaikka varmaan. Sinne nyt roudaavat maata ja sen mukana siemeniä, joilla piti paikata pihanurmikon aukkoja. No, nyt on murkuillakin viehkeä nurtsi asumuksessaan, kun sitä kasvaa lautojen välistä.

Eivät ole tänä kesänä vielä tunkeneet sisälle, kuten jonain aiempana kesänä, joten en ole mihinkään häätötoimiin vielä ryhtynyt, mutta mietin, pitäisikö tuo asumus tuosta kuitenkin jossain vaiheessa hävittää. Olisi varmaan tähänkin toimeen pitänyt minun tarttua jo aiemmin, jotteivät turhaa rakennustyötä raasut joutuisi tekemään. Siksikö ne on minulle lähetettykin, aikaansaamisen malliksi? En minä niitä tarkkailemalla kyllä ole yhtään ahkerammaksi muuttunut, vaan voin jäädä pitkiksikin ajoiksi ihan vain toljottelemaan pesänhoitoa. Ei tarvitse kauaksi lähteä luontoretkelle.

Mutta jos syksyllä sitten kun on jo viileää ja haluan muutenkin lakaista terassin, keräisin pesän lasten leikkilapiolla kompostipussiin ja siirtäisin neljän metrin päähän, jossa on jotain vanhaa kivirauniota, rakennuksen pohjaa kai?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #3 : 22.07.19 - klo:12:06 »
Kyl siirtäisin sen pesän jos se ilmenteerais mun terassille. Hyvällä lapiolla muualle.  Hermostuin niin sinä kesänä, kun pystyin pienen aittani vanhempien mökille siskon aittaa vastapäätä.Siitä oli kulkenu muurahaisten valtamaantie yli. vuoteeni, ja kulki yhä. 

Alkuun sängynjalat likööriin.  Vesi olis riittänyt mutta olin suutuksissa. 

Ne siirtyi kulkemaan muualle.  Pesälle oli runsaasti matkaa.  Se sai olla. 

...................

Kylmänkoleana iltana hoitelin kukkiani kun jalkani juurelta kuului kysyvä uh?  Perussiilini olivat palanneet, kun matoset ja sirkat ja kotilot  loppui.  Nyt on ruokkiminen kun aloitin. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #4 : 31.07.19 - klo:23:31 »
Tuntuu leppoisan maalaiselta, kun pihasiilit poikkeaa säännöllisesti aterioimassa.

Kotisiileistö Prinssi Magnus kylpi tänään, siis pestiin vedellä.  Hattivatti saa odottaa huomiseen. Magnus tietysti murjottaa minulle, ei se kylpy mutta kuivaaminen sitä rassaa aikuista siilimiestä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #5 : 13.08.19 - klo:20:21 »
On taas joka syyskesäinen riesa banaanikärpäsistä. Vanhalla fairy-konstillakaan en saa niitä kokonnan hävitettyä. Mikrokuituliina on melko näppärä niitä ilmasta käsien avulla nappaamaan, ne kun eivät ole niin nopeita kuin huonekärpäset.

Liekö lisääntynyt kosteus ja ikkunoisen raollaan pitäminen lisänneet niiden nopeaa hedelmöitymistä. Se käy nopeasti, vain muutama tunti ja taas on uusi sukupolvi lennossa. >:(

Hedelmistä en luovu, täytyy ostaa sellainen verkkomainen kupu niille.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #6 : 16.08.19 - klo:21:15 »

Hedelmistä en luovu, täytyy ostaa sellainen verkkomainen kupu niille.

Meillä sellaista kutsutaan kärpäskirkoksi.  :icon_wink:
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #7 : 17.08.19 - klo:07:42 »
Ei ollut Prismassa mitään tähän hätään.  :003:
Panin liinan hedelmävadin päälle ja ostin biojäteastiaan kannen, jota ei ole talon puolesta. Loput nappaan jos ennätän. Ovat vähentyneet jo.

Tänän haen punaviiniä, siitä ne tykkää fairyn ja veden lantratessa, eivät sentään saa koko pullollista. Toisen ostan naapurin Annelille kiitollisena kurpitsoista ym. sta.

Hyvät sadesäät teillekin ! :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #8 : 18.08.19 - klo:19:06 »
On nuo ampiaiset ihmeellisiä epeleitä. Tänään sukulainen tarjosi meille vedyt Lappeenrannan satamatorilla. Siihen tuli ampiainen. Se haistoi vedyn. Tuli minun annokselleni. Istahti kananmunaviipaleelle ja kävi popsimaan keltuaista. Sitä se vei myös nökäreen mennessään.
Pian se palasi ja nyt istahti savukinkkusiivulle. Katselimme sen puuhaa. Oletimme sen syövän kinkkua. Mutta sepä leikkeli siitä aikamoisen köntin ja lähti lentoon sen kanssa.
Ehdi syödä vedyn loppuun ja rutistaa käärepaperit tyhjään pahviseen kahvimukiin. Ampiainen tuli takasin. Se lenti edessäni ristiin rastiin. Etsi vetyä. Se etsi oikein tarkkaan. Sitten se varmaan haistoi ne käärepaperit, sillä sinne se meni etsimään lisää kinkkua ja keltuaista, turhaan. Olin ahneuksissani syönyt koko vedyn. En ymmärtänyt jättää kaverille mitään.  :kahvi:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #9 : 18.08.19 - klo:19:47 »
Olin tänään julmuri, kun särin joidenkin ampiaisten pesän. Se oli tehty väärään paikkaan, kun siinä tilassa käydään jatkuvasti. Sellainen pyöreä paperipesä heti oikealla puolella oven karmia.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #10 : 01.09.19 - klo:12:01 »
https://www.instagram.com/p/B1x38VtleO1/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

https://www.instagram.com/p/B1ZWjzUFDPp/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

https://www.instagram.com/p/B1avIzSlTX4/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

https://www.instagram.com/p/B08sh8nnNwi/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

https://www.instagram.com/p/B1DnNQDlQc8/?utm_source=ig_web_button_share_sheet

Nämä veitikat asustavat nyt meidän taloa. Lisäksi on neljä erakkorapua ja kuusitoista rukoilijasirkka, ja mitä lie talon omia öttiäisiä.
Klaus käy edelleen piharuokinnalla. Orava rapistelee katoan alla niin että arempi tyttö ei saa rauhassa nukkua.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #11 : 08.09.19 - klo:15:10 »
Siilit ovat hävinneet horrostamaan.  Oletanettä Samuel uniaa tuossa isän nikkaroimassa horrostuspesässä.  Perjantaina kannoin ensi kertaa yötarjoiluni jäteastiaan. On aina haikeaa kun ne lähtevät.

Pihajäniksemme istui korvat pystyssä.niin paikallaan, että hiippailin jo nähdäkseni onko se edes jänis, vai onko joku keksinyt tuoda koristepatsaan nurtsille.  Ei ollut patsas, sillä oli poikaset mukanaan.  Syökö ne ruohoa?  Olen hyvin laiska googlaaja, kuten kansa tiennee.  Mietin missä pesivät, talon piha on kyllä kiva viherpiha ja täynnä pensasaitaa, puskaa jos minkälaista, vai tuleeko se sittenkin muualta.  Täällä likellä se on kuitenkin majaillut.  Kun tähän. muutin, lapsi 3 istui terassinkaiteella ja katseli jänistä.

Yhteensä me olimme sille liikaa, se loikki piiloon. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #12 : 08.09.19 - klo:17:57 »
^Syövät mielellään ruohoa joo. Eivätkä varsinaisesti pesi siinä mielessä että tekisivät pesän, sillä poikaset syntyvät hyvin kehittyneinä eivätkä missään pesässä viipyilisikään. Emo kokoaa ne muutaman kerran päivässä imettääkseen, mutta muuten ovat itsenäisiä alusta pitäen.

Voi kun olisi sellainen rusakkolajike joka erikoistuisi syömään vuohenputkea. Täällä olisi sille tilausta! Haluaisin myös jonkun kotiloista popsivan eläimen, ja käenpiiallekin olisi muurahaispöytä katettuna.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #13 : 08.09.19 - klo:21:11 »
Pihassamme on ruvennut rusakko asustelemaan ja lasten iloksi näyttäytyy usein.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #14 : 09.09.19 - klo:23:59 »
^Syövät mielellään ruohoa joo. Eivätkä varsinaisesti pesi siinä mielessä että tekisivät pesän, sillä poikaset syntyvät hyvin kehittyneinä eivätkä missään pesässä viipyilisikään. Emo kokoaa ne muutaman kerran päivässä imettääkseen, mutta muuten ovat itsenäisiä alusta pitäen.

Voi kun olisi sellainen rusakkolajike joka erikoistuisi syömään vuohenputkea. Täällä olisi sille tilausta! Haluaisin myös jonkun kotiloista popsivan eläimen, ja käenpiiallekin olisi muurahaispöytä katettuna.

Siili söisi halusta. Siirrot on nyt kiellettyä, mutta saisiko houkuteltua, onko seudullista kantaa?  Sivusto Siili kiikarissa tietää paljon.  Hyvä ateria esille keväällä, kun heräilivät, silloin niillä on mahdoton nälkä.  Urossiilit heräävät taikka lopettavat horrostamisen siinä Vapun tietämillä, naaras hieman myöhemmin. Ne ovat aika surkeassa jamassa ja palkitsevat uskollisuudella tarjoilun. 


Ruokintapaikkojen malleja saa juuri siltä sivustolta, mutta myös lvemmikkisiilisivuilta.  Samat harrastavat villisiilejä. Jos niitä näkyilee horrostuspesää voi tarjota, vaikka ne menisi muualle, on suosittu päiväunipesänä ja synnytyspesänä. Kyl kotilo on aivan niiden lempiherkkua.  Ruokinta lopetetaankin tai tauotetaan,  jos kesä on lämmin kostea ja kotilo- ja sirkkatarjonta hyvä. Syksypuolern syntyneet poikaset sitten yritetään lihottaa jotta saavuttavat 800 gramman rajan ja kestävät horrostamisen. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.