Kirjoittaja Aihe: Vs: Eläimet 11.  (Luettu 23090 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Sinikuppi

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 1
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #15 : 10.09.19 - klo:13:06 »
Täällä yksi harakka vaanii aina koiran ruokakupin sisältöä ulkona. Huvittavaa toiminnassa on se, että se suorittaa matkansa kupille aina maata pitkin pomppien.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #16 : 10.09.19 - klo:15:42 »
^Tervetuloa joukkoon tummaan!

Saastuttaisinko tämänkin ketjun musiikilla? Tai enhän minä niitä muita. Mutta on ollut kuuntelun alla tuommoinen 40 kpleen musalista, jonka kaikissa biiseissä mainitaan jokin eläin. Harakkaa kuitenkaan ei löydy.

Viimeinen mammutti, https://www.youtube.com/watch?v=vWSc0uwrxYg. Tämä on kova! Tai pehmeä. Sopisi rock-ketjuunkin, toki.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #17 : 10.09.19 - klo:15:57 »
Löytyi harakastakin, aika hyväkin biisi:

https://www.youtube.com/watch?v=gX-WBbOhJUA

HARAKKA

Harakka istuu korkeimman koivun latvaan /on jo toukokuu / Puu-Raksila kuin pienoismalli sen eteen avautuu / tänä vuonna huomasin kevään / enää yksi sade ja puhkeaa kesä /enää yksi sade ja puhkeaa kesä

tavallaan en koskaan katsonut taakse / unohduin vain hetkeksi tuntemaan / niinkuin joet juoksevat meren syliin / saa aika mennä menojaan, en kaipaa menneeseen / saa aika mennä menojaan, en kaipaa tulevaan

tämä on laulu hetkestä / juuri ennen tai heti sen jälkeen / sitä on lähes mahdoton selittää / mutta jokainen kerta kun laulan sen sulavat useat kehät yhteen / ja vaikka toivon sinut jo viereeni jaksan odottaa / ja vaikka toivon sinut jo viereeni jaksan odottaa

ehkä olen hieman yksinäinen vielä / mutta toinen siipi jo auki / uskallan ajatella että ilma jota hengitän / onkin ilmaa siipieni alla / ja jos tahdot jäädä niin kuuluu olla / hmmmm…

...
Harakat ovat vain minunkin ilonani nykyisin. Nyt ne ovat hermona kun räksyt lentelevät niiden reviirillä pihlajien marjoja metsästäen.

Voi kun tulisi ystävämme  m y y r ä  niin kysyisin että syövätkö rastaat yhtä mielellään ruotsinpihlajan marjoja kuin kotoperäisiä ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #18 : 10.09.19 - klo:19:39 »
Voi miten kertakaikkisen suurenmoisen liikuttavan sytyttävän lentoonlähtevän ihana.  Ei ylisanoja, mutta kun se on niin ihana, on se.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #19 : 10.09.19 - klo:22:37 »
Harakka on pihapiirien lintu, varis pesii läheisissä metsissä ja rämeillä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #20 : 13.09.19 - klo:21:32 »
Siili söisi halusta. Siirrot on nyt kiellettyä, mutta saisiko houkuteltua, onko seudullista kantaa? 

Tänään olisin siirtänyt siilin. En pihalleni, mutta muutaman kymmenen metriä turvallisempaan paikkaan kuin missä se oli. Lähikaupasta kun palasin äsken niin huomasin sen kohtalaisen vilkkaan autotien varren metrin levyisellä nurmikkokaistaleella, jonka toisella puolen maata myöten verkkoaita. Tien toisella puolella taas jyrkkä pudotus. Kun ei ollut hanskoja mukana enkä halunnut ostoksiani tien varteen purkaa siilin repulla turvaan kopatakseni, kävin kotoa nappaamassa rukkaset. Tällä välin oli siili kadonnut, vaikkei matkaa minulla ollut kun joku kolmesataa metriä ja tahti ihan reipas. No hyvä näin. Kyllä se jos oikeaa reittiä osasi kävellä, on siitä turvaan kyennyt astelemaan. Helpotuksekseni en nähnyt myöskään tiellä liiskaantunutta siiliä enkä edes märkää länttiä, jonka se olisi jättänyt, vaikka raato olisi jo pois nakattu.

Eli seudullista kantaa on kyllä. Tämä alue soveltuu siileille ilmeisen hyvin, on paljon isoja vanhoja lehtipuita ja parturoimatonta ryteikköistäkin puskaa, ja paikoin vanhoja puisia ulkorakennuksia, joiden alle ehkä voi tehdä sen talvipesän. Ja paljon matoja, ja kotiloita niin että joskus tuntuu että rouskutuksen kuulee.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #21 : 14.09.19 - klo:02:25 »
En siirtelisi ilman rukkasia.  Villisiili pelästyneenä piikittelee ja pallottelee  ja voi purra. 

Yleensä on hienoa että joku on näin valpas kun niitä on niin vähän eikä joka autoilija niitä väistä. Erityisesti nyt, jos näkee päivällä siilin, ja vielä pienen puoleisen siilin hereillä, se saattaa olla syyskesän poikuetta, ne synnyttävät niin juupelin merkillisesti.  Ne eivät saa pesää aikaan ennen kuin hyytyvät. Mahdollisuus että se olisi emo jolla on poikaset lähistöllä, on aika olematon sentään. 

Kyl asettaisin aterian tarjolle koska ne eivät kestä horrostamista alipainoisina. Ne pitäisi melkein pyydystää ja punnita, kunnaneläinlääkäri hoitaa  ilmaiseksi ja siilinetti neuvoo kyllä, mihin saisi toimittaa lihotettavaksi ja sitten unille. Hoitovastuun ottaja palauttaa sen lähelle löytöpaikkaa. 


Risukasat sopivat samoin talojen aluset,  ja siinä saattaa olla pesiä lähellä, sellaisen havaitseminen on erittäin vaikeaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #22 : 14.09.19 - klo:09:29 »
^Tämä eilen näkemäni oli aika pulskassa kunnossa. Tai, no, iso siili. Silläkään en sitä olisi halunnut kauas siirtää, kun arvelin että siinä saattaa jompikumpi viereinen talo sitä ruokkia.

Äitini siilien syyslihottamista harrasti, ja oli hänellä jonain vuonna talvipesiäkin, mutta nyt tuskin enää murtuneine lonkkineen pystyy. Kuulemma menee tunti kun koettaa saada sukan jalkaan. Kauanko sitten menisi siilien ruoka-astioiden pesemisessä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #23 : 14.09.19 - klo:12:04 »
^Tämä eilen näkemäni oli aika pulskassa kunnossa. Tai, no, iso siili. Silläkään en sitä olisi halunnut kauas siirtää, kun arvelin että siinä saattaa jompikumpi viereinen talo sitä ruokkia.

Äitini siilien syyslihottamista harrasti, ja oli hänellä jonain vuonna talvipesiäkin, mutta nyt tuskin enää murtuneine lonkkineen pystyy. Kuulemma menee tunti kun koettaa saada sukan jalkaan. Kauanko sitten menisi siilien ruoka-astioiden pesemisessä.

Kauan menisi ja pestävähän ne on, etteivät levitä keuhkomatoa tai muita siilillisiä sairauksia.  Joskus olen laiskuuttani tarjoillut kertakäyttöastioilta.  Siili istahtaa reunalle, ellei ruoka muuten pysy paikallaan, lykkii astian seinän nojalle tai muuta....  Yhtenä yönä heräsin vimmattuun tuhinaan, menin katsomaan mikä hätänä, suuri oikein suursiili potki tyhjiä lautasia pitkin terassia, se oli saapunut ja sapuskat oli syöty.  Rauhoittui kyllä kun sille kiidätettiin suuri annos. 

Mutta homma on tuttua, muistaakseni osasit tehdä puusta kaikenlaista, eli horrostuspesä syntyisi varmaan. Ohjeita saa kyllä siiliyhdistykseltä.  Meinaan on varmimpia tapoja saada siili ihan pihalle. 

Ne tekevät kyllä tietty mieluiten itse, ja horrostavat omatekoisissaan.  Jotkut harrastajat väsäävät suorastaan rivitaloja, siili kun ei ota asuinkumppania kuin ihan poikkeustapauksessa.  Ne ovat suosittuja kesällä päiväunipesinä ja synnytyspesinä, tärkein on juuri auttaa noita syyspoikasia, ne ottavat hyvillään ne omikseen.  Itselläni on hajusta ja kärpäsistä päätellen terassilla jälleen alivuokralainen.  Ei siili pahalle haise, mutta sen tietää olevaksi kevyestä aromista.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #24 : 14.09.19 - klo:13:07 »
Siilit oli puheena tässä äsken meilläkin. Kerroin mitä te kaksi olette kirjoittaneet ja tulostin Lotalle tämän sivuston siilin ruokinnasta:

https://www.siilikiikarissa.fi/ruokinta

Saattaa olla siellä entisen kotimme nurkissakin nälk'isiä siilejä, on ainakin joskus ollut. Koiran ja kanin ruokia ainakin löytyy tyttöjen kaapeista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #25 : 14.09.19 - klo:21:02 »
Hei, suurta, olen ihan tosissaan liikuttunut, siilit nyt vain on syöneet syrämmeni ja vielä ne luonnonvaraiset. 

Viime tuffareilla niistä oli luento, Britanniasta ne on hävinneet jo.  Jääneet auton alle, ja infra on muuttunut muutenkin, ne ovat kuitenkin kulttuurieläimiä ja tarvitsevat ihmistä välillä.   Tämä kato tapahtui parissakymmenessä vuodessa. Meillä ollaan menossa samaan suuntaan, mutta ne on suojeltuja, aina välillä olleet uhanalaisten listalla, sitten kanta onneksi taas paranee. 

Ne syövät puutarhoista kaikki häijyyskotilot  ja tuhoelukat. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #26 : 15.09.19 - klo:09:20 »
Olen täällä jo kertonutkin että kun olin pieni koululainen opettajamme Kuisma Pesola joka oli kotoisin Pohjanmaan Perhosta kokosi oppilaiden avulla laatikollisen siilejä. Hän lähetti ne Perhoon jossa niitä ei ollut, mutta käärmeitä oli senkin edestä.

Minun tarinani loppuu tähän. En tiedä kuinka Perhossa kävi. Lisääntyivätkö siilit ja vähenivätkö käärmeeet.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #27 : 16.09.19 - klo:04:04 »
Harakka on pihapiirien lintu, varis pesii läheisissä metsissä ja rämeillä.

Vanha Suomen Lintuatlas -opus toteaa, että "alunperin harakka lienee rantapensaikkojen asukki". Toteaa kyllä samaan hegenvetoon, että nykyään se on kulttuuriympäristöjen lintu, ja että Suomessa on vain kerran havaittu luonnonvarainen pesintä, Utsjoella puronvarsipensaikossa.

Jotkut vain tykkää kulttuurista enemmän kuin luonnosta  :icon_cool:. Linnuistakin.

(Ja se lintuatlas on vanha, sillä tiedot on kerätty reilut 40 vuotta sitten, ja kannat ja levinneisyydet ovat siitä kovasti muuttuneet. Millä lajilla mihinkin suuntaan.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #28 : 16.09.19 - klo:07:49 »
Vanha on muistini  :017:  Pesolan  musiikki-suku ei ole Perhosta vaan Soinista. Minulla on sukua Perhossa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Eläimet 11.
« Vastaus #29 : 16.09.19 - klo:08:23 »
Kyllä Öppiksen lintuopas on oikeassa, sillä purojen rantapusikoissa täälläkin on harakalla pesiä. En osaa kirjoittaa metrimäärää, että onko silloin kyse pihapiirin alueesta vai ei. Kestilään ajettaessa oli samassa pusikossa pesä aina entisen pesän päällä kolmena vuonna.