Kirjoittaja Aihe: Kotikokki II  (Luettu 34288 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Kotikokki II
« : 19.08.17 - klo:11:19 »
Laitoin uuniin hapankaali-pekonilaatikon.Tänään oli lihapäivä, ja Matti grillasi ribsejä, jotka olin esikeittänyt suolavedessä.

Hyviä ne olivat salaatin keralla, vaikka hapankaali on vaikea ' seuralainen'. Tölkki vaaleaa lageria puoliksi, minulle vain kolmannes, sopivampi seuralainen kuin maito.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #1 : 21.08.17 - klo:11:20 »
Oli pakko laittaa uunin toinenkin hapankaali-pekonilaatikko, on se niiiin  herkkua !

Kotikokki laittoi lounaan ruoista vain kanttarelli kastikkeen, muu oli prisma-peräistä
vuohenjuusto-perunalaatikkoa ja savulohta. Salaatin teki Matti. Hän myös kattoi pöydän.

Hapankaalia syödään vasta illalla.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #2 : 21.08.17 - klo:11:28 »
Minusta on niin mukava lukea sinun ja Matin yhteisista tekemisistänne, samoin kuin 1944 kertoilee usein Kaarinastaan.
Teidän molempien puolisoistakin on ikään kuin tullut "tuttuja" ja se rikastuttaa minun elämääni, jolla ei ole aviopuolisoa.
Kerrotte arjen asioistanne niin elävästi, että pääsen "mukaan"
Taivaan Isän hyvyyttä teille kaikille.  :eusa_angel:
---

Paitoin kaksi kananmunaa ja suolaa...että jos friskaisi.
Oloni on kyllä jo melko hyvä, ei ihan kunnossa.
Pitäisi klo 12:00 soittaa diabeteshoitajalle, että veisi näyteastian vastaanottoon, ettei minun tarvitse keskiviikkoaamuna mennä sinne jonottamaan hänen pakeilleen, välinejakelun aika on muuttunut ke-aamuksi vain 3 tuntia, ennen oli koko päivä.
Niin ja verensokerimittarin lansetteja ja neuloja,
Terveydenhoitajien töitä muutenkin yhdistelty.

No nyt Kotikokkiin tuli kaikki kuulumiset samalla kertaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #3 : 21.08.17 - klo:11:42 »
Kiva jos tällainen vanha , vanhoja arvoja ja elämäntapaa noudattava pari ei ole mielestäsi ikävä ja kalkkis.
Minä koen nykyään meidät y h d e k s i kokonaisuudeksi, niinkuin vanhoilla on kai tapana.
Me luemme toistemme ajatukset, toimimme monasti nelikätisesti, tehden vaikkapa jääkaapin täyttöä niin että Matti otta ostokset kassista, ojentaa ne minulle, ja minä katson mille hyllylle mikäkin laitetaan.
Minä olen organisaattori, Matti on toteuttaja, työn tekijä, eimmäkseen.

Minä olen enemmän Lotan kanssa, me keskustelemme. Matti ja Martta ovat liikunnallisia, kuin kaksi koiranpentua he peuhaavat.

Parhaiten yhteistoimi meillä sujui kun taloja ja mökkiä rakensimme. Silloin Matti oli mestari ja minä hanslankari-maalari.

Voi kuinka hienoja Norjanmatkoja, marja- ja sienimatkoja on ollut monia. On soita rämmitty, nuotioita viritelty. Ja koira oli aina mukana.

Parhainta on istua kirkon penkissä rinnatuksin, ja aikanaan meillä oli myös tehtäviä seurakunnassa, molemmilla.

Nyt pirtissä ja pihalla puuhaillaan. Mattiin tuli uutta virkeyttä kun pakotin ostamaan moottoroidun ruohonleikkurin. Kaiken ostamisen suhteen hän on aina ensin että EI !
Se on oveluutta ja väsytystekniikkaa vaativaa, että jotain hankintoja joskus  tehdään.
Omista jutuistani saan toki päättää, kuten hänkin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #4 : 21.08.17 - klo:11:47 »
<3

Olette ihan oikeasti tulleet rakkaiksi.
Ei ole sanahelinää, vaan niin koen.
Ja arvostan niin sitä, että avioliitto kestää.
Vaikka itse olenkin ilman aviopuolisoa, niin tykkään lukea teidän muiden yhteisistä tekemisistänne.

Mutta nyt pian pitää alkaa jännäämään että pääsenkö linjoille diabeteshoitajan kanssa.
Yleensä sinne taitaa olla paljon soittajia, tunnin soittoaika.

Riitta  :039: mukavaa päivää.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #5 : 21.08.17 - klo:11:56 »
Kiva lukea täällä kaikkea!    :039:

Varsinkin yhteistyöstä keittiössä!!!   :109:
Tässä suhteessa minulla kovin raskaat itsesyytökset päällä...en jaksa kantaa... :'(
En tiedä onko tässä enää parannuksen teon paikkaa ja aikaa...
Minulla essentiaalinen vapina, mikä haittaa pahasti käsillä tekemistä nykyisin... :'( :eusa_pray:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #6 : 21.08.17 - klo:12:06 »
Yritän kyllä olla paremmin mukana keittiössä...ja haluan oppia arvostamaan sitä työtä...
huomaan vaan miten vaikeaa se on...
Ja ennen kaikkea huomaan oman laiminlyöntini vuosikymmenten ajan...käääääk!!
ja vielä saan olla yrittämässä muutosta ja parannusta...en tiedä sitten... :'(
Tiskaamaan olen oppinut...ja oman iltapalan saan jotenkin laitettua...päiväruoka ei meinaa
sujua...yritän olla läsnä....
Ja kuskina ja kantamisessa apuna kauppareissuilla...se jotenkin mulla sujunut...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #7 : 21.08.17 - klo:12:16 »
<3

Olette ihan oikeasti tulleet rakkaiksi.
Ei ole sanahelinää, vaan niin koen.
Ja arvostan niin sitä, että avioliitto kestää.
Vaikka itse olenkin ilman aviopuolisoa, niin tykkään lukea teidän muiden yhteisistä tekemisistänne.

Mutta nyt pian pitää alkaa jännäämään että pääsenkö linjoille diabeteshoitajan kanssa.
Yleensä sinne taitaa olla paljon soittajia, tunnin soittoaika.

Riitta  :039: mukavaa päivää.

Sanasi lämmittävät. Nimenomaan en kirjoita sananhelinää, vaan kuten minä asiat koen. Minun tapani kokea on ehkä erilainen, värikäs ja joku on luullutkin minun valehtelevan.

Voin nyt kertoa, että kun kirjoitan, ajattelen myös niitä hiljaisia, ehkä yksinäisiä vanhoja ihmisiä jotka ovat vailla näitä kodikkaita perhelämän kuvioita. Toivon näiden ' keittiöjuttujeni' olevan kuin oma Kotiliesi- blogini .

Jos tätä tyylini loukkaa, tai tekee mauttoman , yksinkertaisen ihmisen omakuvan, ei voi kuin valittaen todeta; minä olen tämä. :117:

p.s. Avioliittoni ei ole unelma. Se on ollut työtä ja vaivaa, että tänne on päästy yhdessä, 54. vuosi on menossa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #8 : 21.08.17 - klo:12:37 »
Minäkin haluaisin kertoa kaikkea kivaa arkista juttua eri ketjuissa...tässäkin...
mutta tuo oma huono historiani...ja pidän lähipiirini suhteen nimetöntä matalaa profiilia...
aikoinaan olin liian avoin ja tuli ongelmia.
Nyt kerron lähinnä vain omista tunnoista ja kokemuksista, ehkä vaisusti ja varovasti sitäkin.
Mutta Herraani haluan kyllä tuoda esille, ylistää, kiitollisuudella!
Olen Jumalan ainutlaatuinen luomistyö, enkä saa sitä pitää halpana...
minussa oleva syntisyys kyllä niin tekee...mutta armon ja anteeksiantamuksen varassa
tänäänkin!   :eusa_pray: :eusa_angel: :109: :039:

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #9 : 23.08.17 - klo:19:06 »
Orkla

Osti sillipurkin aiemmin kesällä ja se oli puolityhjä ja isoja paloja erilaisia kuin mihin olemme Suomessa tottuneet. Se oli purkitettu Tanskassa norjalaisen Orklan omistamalla tehtaalla. Nyt olen ostellut Suomessa purkitettuja ne ovat olleet ok vaikka valmistaja on ollut sama Orkla. Näköjään kaikki sillifirmat on myyty Orklalle.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #10 : 23.08.17 - klo:19:38 »
Ai niinkö !  Ihmettelin tänään Prismassa kun ei ollut enää yhtään niitä kilon painoisia ravintolapakkauksia matjessilliä. Ne, tai vastaavat, olivat kummallisia pehmeitä muovipakkauksia, neste vaan litisi.
Ostin lasipurkillisen , josta just äsken pistelin muutaman palan lämmittämäni perunan kanssa ' iltapalaksi'.  :icon_wink:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #11 : 23.08.17 - klo:22:38 »
Onko tänään joku kansallinen sillipäivä? Minäkin tuossa aiemmin pistelin varhaisperunoiden ja tillin kera viimeiset Vesta-sillin palaset ääntä kohti. Sekin firma kyllä näköjään Orklalle myyty.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #12 : 24.08.17 - klo:07:51 »
Lounasruoka oli eilen kanttarellejä kookosmaidossa, kermaa ei ollut koton vielä silloin.
Nyt on, ja vuorossa on tuoreita sei-fileitä ja Finduksen Pommes galettes-perunakiekot, joista pidämme kovasti. Ovat myöskin nopeat paahtaa lähes rasvatta. Sitähän ne itsessään sisältävät. Salaatti eri versioina kuuluu jokaiseen päivään kun syödään matalilta lautasilta.
 Soppapäivinä syödään ruisleipää ja juodaan maitoa. Se on huomena, sillä tylleröt ovat tulossa hoitoon.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #13 : 25.08.17 - klo:10:26 »
Matti kävi takametsässä kävelemässä sillä aikaa kun minä rehkin salilla. :002:
Hän löysi  s u u r e n   ukonsienen. Vain yhden , mutta siitä tulee meille pihvit, kun lakin halkaisija on n. 20 cm.
Joka vuosi sieltä samalta paikalta löytyy näitä jokunen. Omaan pihaan on ilestynyt mustatorvisieniä, mutta vain muutama. Ei niistä vielä soppaa saa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Kotikokki II
« Vastaus #14 : 25.08.17 - klo:10:30 »
 :eusa_angel:

Olet päässyt hyvin alkuun salilla.
Mukavaa niin.

Mutta minä olen vasta keittänyt kaurapuuron ja siihen marjoja.
Ja parasta aikaa nautin kahvia...tämä jo toinen kupillinen tänään !
Eli se merkkaa sitä, että ruokahalu ja makuaisti ovat palautuneet.
Muuten vaan istun koneella.

Sienet on hyviä.