Kirjoittaja Aihe: Evankeliumien Lukupiiri  (Luettu 68672 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #45 : 14.10.17 - klo:11:04 »
Kiitos.  Näin se on.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #46 : 14.10.17 - klo:20:00 »
SyksynLehti, laitoitpas selkeää tekstiä, kiitos siitä!  :eusa_angel: :eusa_pray: :039:

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #47 : 28.10.17 - klo:10:35 »
Profeetat nuhtelivat kansaa Jumalan tahdon vastaisesta elämästä ja kehottivat kansaa kääntymään pois pahoista teoista Jumalan tahdon mukaisiin tekoihin. Sama sanoma Jumalalla on myös tämän ajan ihmisille.

Profeetoissa kerrotaan myös asioista jotka eivät vielä ole tapahtuneet mutta tulevat tapahtumaan. Jakeessa 19 Jeesus vakuuttaa että Laista ja Profeetoista ei katoa pieninkään piirto ennekuin kaikki se mistä Profeetoissa kerrotaan, on tapahtunut. Laki ja profeetat, eli Mooseksen kirjat ja Vanhan Testamentin profeettakirjat, ovat siis edelleenkin voimassa, täysivaltainen osa Jumalan ilmoitusta meille.

Jakeessa 19 Jeesus varoittaa näpelöimästä sitä mitä Laissa ja Profeetoissa on kirjoitettu, sillä joka niin tekee tulee olemaan pienimpiä Jumalan valtakunnassa ja taas toisaalta, joka opettaa niiden mukaan kutsutaan suureksi Jumalan valtakunnassa. 

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #48 : 28.10.17 - klo:11:14 »
Laki ja profeetat puhuvat Jumalasta eri näkökulmista. Yksinkertaistaen voisi nimittää niitä kirjaimiksi ja hengeksi. Laissa on tarkkoja ohjeita jumalanpalveluselämästa ja siihen kuuluvista puhtaus- ja uhrisäännöistä. Profeetan kautta Jumala saattaa sanoa selkeästi, että uhrit ja ylistyslaulut eivät häntä miellytä, jos oikeus ja laupeus ei toteudu.

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #49 : 11.11.17 - klo:11:24 »
Matteuksen Evankeliumin 5. luvun jakeessa 20 Jeesus varoittaa meitä siitä että jos vanhurskautemme ei ole paljoa suurempi kuin fariseusten niin emme peri Jumalan valtakuntaa. Asia on siis ihmisen pelastukseen vaikuttava ja siten kohtalokas.
 
Käsittääkseni Jeesus puhuu siitä että jos vanhurskautemme on ulkonaista niin se ei riitä Jumalalle eikä Jumala ota meitä pelkän ulkonaisen vanhurskautemme tähden luokseen taivaaseen.
Vanhurskauden pitää olla sydämen vanhurskautta, sitä että asenteitten ja arvostusten tasolla kunnioitamme Jumalaa ja toteutamme Hänen tahtoaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #50 : 11.11.17 - klo:11:56 »
Hyvä kun laitoit tuon toisen kappaleen selittämään. Muutoin voi ensimmäisestä kohdasta tulla ajatus että kuka sen vanhurskauden määrän mittaa . Ei kukaan muu kuin Jumala itse.
Siis ulkoiset hurskauden merkit eivät pelasta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #51 : 12.11.17 - klo:11:03 »
Kristillinen usko on sitä, että turvaamme Kristuksen vanhurskauteen, kun omamme ei koskaan voi riittää.

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #52 : 18.11.17 - klo:10:37 »
Jakeissa 21 ja 22 on esimerkki siitä millaista vanhurskautta Jeesus meiltä odottaa. Älä tapa - käsky on edelleenkin voimassa mutta se mitä Jumala meiltä haluaa on enemmän. Hän ei halua meidän vihaavan tai suhtautuvan vähätellen tai halveksien lähimmäiseemme.

Jakeissa 27 ja 28 on toinen esimerkki: Älä tee huorin - käsky on edelleen voimassa mutta Jumala odottaa meiltä enemmän. Hän ei halua että me olemme etukäteen suostuneet, tilaisuuden tullen, makaamaan jonkun muun kuin oman puolison kanssa. Himoiten katsominen tarkoittaa juuri tätä: Valmis aktiin tilaisuuden tullen. 

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #53 : 18.11.17 - klo:14:18 »
Ymmärrän niin, että Mooseksen laki ilmaisee Jumalan tahdon tekemisen kieltoina, joiden rikkomisesta seuraa ankara rangaistus. Jeesuksen vuorisaarna nostaa riman huimasti korkeammalle, mutta esittää Jumalan tahdon tekemisen tavoitteena, johon tulee pyrkiä vaikka se olisikin mahdotonta. Ankaran rangaistuksen Hän kantoi itse.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #54 : 18.11.17 - klo:14:49 »
Jakeissa 21 ja 22 on esimerkki siitä millaista vanhurskautta Jeesus meiltä odottaa. Älä tapa - käsky on edelleenkin voimassa mutta se mitä Jumala meiltä haluaa on enemmän. Hän ei halua meidän vihaavan tai suhtautuvan vähätellen tai halveksien lähimmäiseemme.

Jakeissa 27 ja 28 on toinen esimerkki: Älä tee huorin - käsky on edelleen voimassa mutta Jumala odottaa meiltä enemmän. Hän ei halua että me olemme etukäteen suostuneet, tilaisuuden tullen, makaamaan jonkun muun kuin oman puolison kanssa. Himoiten katsominen tarkoittaa juuri tätä: Valmis aktiin tilaisuuden tullen.



Tämä on ajankohtaista. Parhaillaan lähes maailmanlaajuinen Me too-kampanja ja keskustelut asian ympärillä ei ehkä kehoita ihmisiä, iltapäivälehtiä selatessaan, muistamaan kyseistä Vuorisaarnan kohtaa.

On vaativaa olla ajatuksissa vihaamatta tai haluamatta toisen omaa, mutta tähänkin saa apua kun kääntyy Jeesukselta pyytämään.

Älkää tehkö pahalle vastarintaa, vaan jättäkää asia hoitumaan rukouksen voimin.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #55 : 19.11.17 - klo:11:30 »
Jumalan laki on tehty niin täydelliseksi että vain Vapahtaja kykeni täyttämään lain.
Uusi liitto on parempi kuin vanha "uhriliitto"...tai siis uuden liiton uhri on täydellinen, Jumalan ainosyntyinen Poika sovittaa ihmiset.
Kukaan ei kykene täyttämään lakia, ei kukaan ihminen, se on niin täydellinen ja vaatelias.
Mutta onneksi on Jeesus, Vapahtaja jonka kautta meillä on pääsy Isän yhteyteen.
Enkö kiittäisi täydellisestä lahjasta ?
-Kyllä, kiitän ja ihmettelen, ihmettelen ja kiitän.
-Kaikki synnit sovitettu, merkillisen ihmeellinen yhtälö.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #56 : 19.11.17 - klo:11:33 »
 :eusa_angel:

Niin.
Minäkin rääpäle saan olla Kristuksessa.
Sain suunnattoman suuren, ansaitsemattoman lahjan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #57 : 19.11.17 - klo:13:01 »
Ja ilmeisesti tällainen tyhmä ja ymmärtämätön saa olla myöskin... :icon_sad: :eusa_pray:

Poissa SyksynLehti

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 59
    • Totta on!
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #58 : 25.11.17 - klo:10:42 »
Matteuksen Evankeliumin jakeissa 29 ja 30 olevat Jeesuksen sanat ovat hyvin jyrkät ja mustavalkoiset. Meidän tulee ymmärtää hänen sanansa oikein. Jeesus ei kehota meitä vahingoittamaan fyysistä olemustamme vaan kuvaa sitä kuinka paljosta kannattaa olla valmis luopumaan Jumalan valtakuntaan pääsemiseksi. Olipa se, joka meitä houkuttaa Jumalan tahdon vastaiseen elämään, mitä tahansa, siitä kannattaa maksaa luopumisen hinta, kuinka korkea hyvänsä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Evankeliumien Lukupiiri
« Vastaus #59 : 25.11.17 - klo:13:16 »
Matteuksen Evankeliumin jakeissa 29 ja 30 olevat Jeesuksen sanat ovat hyvin jyrkät ja mustavalkoiset.

Tarkoitat varmaan edelleen evankeliumin viidettä lukua, vuorisaarnaa. Onkohan se koskaan silmän tai käden vika, että tunnemme viehtymystä vääriin tekoihin? Eiköhän tämän tarkoitus ole osoittaa, että on toivottoman vaikeaa koettaa kelvata Jumalalle lakia noudattamalla.