Kirjoittaja Aihe: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?  (Luettu 30385 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #15 : 16.08.16 - klo:22:07 »
Mielestäni evankeliointi tarkoittaa Jeesuksen lunastustyöstä kertomista.
Käännyttäminen, pakottaminen, pelottelu, kalastelu...ym...ym...ei ole evankeliointia.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #16 : 16.08.16 - klo:22:10 »
Kyllä.  " Onko passi kunnossa ? "  Hän kysyi mielestäni sitä ystäviltään papeilta ja niiltä jotka tulivat hänelle asioistaan kyselemään. Ketään ei pantu , kai, esim. seuroissa siitä todistamaan, vaan se oli kahdenkeskistä ' kamarikeskustelua'.

En tietenkään ole mikään asiantuntija, tutkija tms. Vaan tämän olen ymmärtänyt
lukemistani kirjoista.

Eiköhän tuo kysellyt välillä julkisesti, välillä yksityisesti.
Taisi olla niin, että Roseniukselta kyseltiin julkisesti asiaa, vaikka oli täysin tuntematon mies.

Minäkään en muista, että saiko kuka tahansa seuravieras pitää omia puheenvuorojaan. Veikkaan, että sai, mutta en oikeasti tiedä tai  muista lukeneeni.

Sitten kului aikaa. Paavon Eeva- tyttären jälkeläinen, taisi olla hänen tytär, joka sitten 1900-luvun alkupuolella koki körttiläisyyden muuttuneen sen verran paljon Paavon ajoista, että hän ei enää kokenut sitä omakseen. Kyseessä tosin saattoi olla Eevan tyttären tytär.

Nykyään körttiläisyyden valtavirta joidenkin ydinasioiden suhteen on täysin päinvastaisella linjalla,kuin sen oppi-isät ovat.




Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #17 : 16.08.16 - klo:22:12 »
Mielestäni evankeliointi tarkoittaa Jeesuksen lunastustyöstä kertomista.
Käännyttäminen, pakottaminen, pelottelu, kalastelu...ym...ym...ei ole evankeliointia.

Näin mikäli olen asian ymmärtänyt ja veikkaan, että tämä on yleinen ymmärrys asiasta. Viisveisaajan tulkinta yleisestä käsityksestä on mielestäni erheellinen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #18 : 16.08.16 - klo:22:23 »
Raamatun mukaan Paavali ei käännyttänyt jo kastettuja tai kristittyjä vaan ns,pakanoita eli porukkaa, kun eivät tienneet mitään Jeesuksesta.

Kaste tai sen puuttuminen tai tieto tai sen puuttuminen ei mitenkään vaikuttanut Paavalin käännytystyöhön silloin, kun henkilö kuului hänen vaikutuspiiriinsä.
Räikeimmin tämä käy ilmi Galatalaiskirjeessä, jossa Paavali jyrisee kastetuille ihmisille heidän luopumuksensa johdosta ja kertoo myös siitä, minkälainen hänen evankeliuminsa on.

Samaa linjaa hän harrasti muidenkin kastettujen suhteen muissakin kirjeissään. Myös kastamattomia ja ei-kristittyjä hän evankelioi.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #19 : 16.08.16 - klo:22:36 »
Mielestäni evankeliointi tarkoittaa Jeesuksen lunastustyöstä kertomista.
Käännyttäminen, pakottaminen, pelottelu, kalastelu...ym...ym...ei ole evankeliointia.

[/quote]
Näin mikäli olen asian ymmärtänyt ja veikkaan, että tämä on yleinen ymmärrys asiasta. Viisveisaajan tulkinta yleisestä käsityksestä on mielestäni erheellinen.

Minusta tuo vn:n viimeinen virke valitettavasti vastaa kohtaamaani todellisuutta. Pikkuisen se on lieventynyt 70-luvun aivopesun metodeista, mutta ne näyttää kelpaavan tarvittaessa. Mitä muuta on kun rippikoulu herätetään viimeisenä yönä kolmen aikaan ja heille kerrotaan, että nyt on viimeinen hetki antaa elämä Jeesukselle. Se todellakaan ole evankeliointia. Homma tuntuu tehokkaalta sisäpiiriläisestä, mutta markkinointiin perehtynyt näkee asian täysin toisin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #20 : 17.08.16 - klo:06:16 »

   Rippikoululeiri on extreme-kokemus. Nuori on herkässä vaiheessa elämässään. Vanhempien luontainen pyrkimys on kertoa heille, mihin itse uskovat.
Joel Lehtosella on kirja Henkien taistelu. Sitä käymme koko ikämme.

Matka aikuisen uskoon tyssää omien lasten kasvatukseen, jota ansiotyö tukee. Ajan käyttö määräytyy sen mukaan. Elämänkaaren solmumaisia nivelkohtia ovat syntymä, ripari, avioituminen, työ, eläke, vanhuus ja kuolema. Usko kulkee syvänä juonteena solmukohtien välissä, keskellä, taustalla ja yläpuolella.

Mihin me uskomme, on hyvä kysymys. Aikuiseen uskoon matka on yhtä lyhyt kuin matka tuumasta toimeen. Ajatus, sana ja teko ovat aikuisen uskon prinsiipit. Hyvän tekeminen on lähimmäisen asettamista ennen itseä. Itsensä hoitaminen on edellytys palvelemiselle. Rukoile ja tee työtä.

Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon? Elämään.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #21 : 17.08.16 - klo:06:50 »
Usko on kuin elämän lanka sille joka uskoo. Jos matkan varrella kerrot tai omalla elämälläsi osoitat lähimmäisellesi tai perheellesi elämäsi tarkoituksen niin mitä muuta voit? Onko sillä niin väliä vaikka taivaaseen menisi takaperin tai kontaten. Tuskin sinne "rinta kaarella" kovin moni pääsee.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #22 : 17.08.16 - klo:07:21 »
Matka aikuisen uskoon tyssää omien lasten kasvatukseen, jota ansiotyö tukee. Ajan käyttö määräytyy sen mukaan.
Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon? Elämään.

Miksi lasten kasvatusta ja ansiotyötä - siis elämää - ei nähdä osana uskon toteuttamista tai ainakin toteutumista käytännössä. Opetetaanko joko ihan tietoisesti tai niin tarkoittamatta uskon olevan jotain arjesta irrallaan olevaa 'hengellistä elämää'?

Poissa donpate

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1441
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #23 : 17.08.16 - klo:07:37 »
Ehkä usko on ulkoistettu, se kuuluu papeille. Usko käsitetään ehkä palveluina joita ostetaan kirkolta maksamalla kirkollisveroa.
Omakohtainen usko on tuskin edes ajatuksissa ihmisillä jokaa ei usko, kun taas uskovalla se on elämässä aina rinnalla, ja ohjenuorana.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #24 : 17.08.16 - klo:07:44 »
Miksi lasten kasvatusta ja ansiotyötä - siis elämää - ei nähdä osana uskon toteuttamista tai ainakin toteutumista käytännössä. Opetetaanko joko ihan tietoisesti tai niin tarkoittamatta uskon olevan jotain arjesta irrallaan olevaa 'hengellistä elämää'?

No sitähän olen yrittänyt saada yhteen pinoon, elämää ja hengellistä elämää, ei se noin voi mennä, ei kukaan jaksa. Samoin tuosta " evankelioinnista" on varmaan tekijän mukaan tervepäistä ja sairaalloista menoa. On hankalaa kun joku käy kadulla kimppuun ja tahtoo ihan väkisin evankelioida, sano siinä sitten vakuuttavasti että tuo vaihe meni ohi itseltäni neljäkymmentä vuotta sitten, please häivy.  Itse katselen tosin ettei ole näillä ihan tervettä muukaan mielenpuoli, mutten rupea kadulla liioin ketään terapoimaan.

" Herätys' liikkeet merkitsevät useasti hengellistä heräämistä ja kristinuskon totuuksien sisäistämistä ja siksi sisälähetystä kyllä heränneidenkin parissa on tehty ja toivottavasti sentään edelleen tehdään. Kertomisesta aivopesuun on pitkä matka. Sitä en ymmärtä, miksi sen tulisi merkitä lisätaakkoja kastetuille ihmisille, että tietävät mitä on puolestamme tehty,  lähetyskäskyssä kun käsketään kastamaan ja opettamaan. Körttiläisyyttä on yritetty selittää pois herätysliikkeen oninaisuudestaan, " ei se ole  herätysliike, se on seuraliike" eli mitä kummaa.

Eikä se ole minun eikä muidenkaan körttien niin yksinkertaista sietää kristittyä joka ei aivan samoin ajattele kuin minä ja minun kuppikuntani.  Ei ollut eikä ole.  Histan häistä taisivat paremmin hääjuomista kiinnostuneet virnistellä, on ne uskovaiset aika sakkia, juhlissakin tappelevat eli en osaa pitää sitä kuin ikävänä käytöksenä molemmin puolin. 

Siinä taitaa olla tosin jokin kypsyneisyyden kompastuskivistä yleensäkin. Lapset kiusaavat toisenlaista. Aikuisilta odotamme aikuisempaa käytöstä vaan mitähän se aina onkaan.
« Viimeksi muokattu: 17.08.16 - klo:07:55 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10382
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #25 : 17.08.16 - klo:09:02 »

   "Usko kasvaa armon kokemuksesta."

                                        Aamuhartaus tänään piispa emeritus Juha Pihkala, Tampere
                                                                  http://areena.yle.fi/1-3508753?autoplay=true


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #26 : 17.08.16 - klo:13:11 »
Kiitos PekkaV jälleen kerran erinomaisesta linkistä.

Vapauteen Kristus vapautti meidät, se on tullut minullekin tutuksi. Siitä elän, ja sitä kokemusta koetan saarnata puheillani täällä kotona, kirjoittelullani tällä foorumilla ja valitsemillani linkeillä.

Kuunnella sitä musiikkia joka koskettaa, pitää niistä kuvista jotka puhuvat, rakastamalla niitä ihmisiä jotka minulle annetaan, se on minun uskonelämääni. Täyttä, mutta ei täydellistä, siihen en pyri enkä pysty.

Ei minuakaan ole ymmärretty, ei sitä että olen tällaiseksi luotu. On koetettu muuttaa monella tavoin, ei vähiten uskontiellä.

Jos on erilainen kuin ryhmä, ei haluta edes uskovaisena pitää.  Sellaiseen ryhmään en halua kuulua.
Kun oman rakkaan ryhmän vihdoin löytää, siihen sitoutuminen on ihanaa.Se muistuttaa avioliittoa.

 Ihmisen on hyvä olla yhteisöllinen.  Eristäytymisestä on paljon ikävää seuraamusta, senhän saa päivittäin uutisista nähdä ja kuulla.

Otsakkeeseen liittyen olen sitä mieltä että matka aikuiseen uskoon voi tulla tyrmätyksi sekä yhteisön hylkäämisellä, että eristäytymällä siitä.





Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #27 : 17.08.16 - klo:19:52 »
Pitkällä ja rikkaalla kokemuksellasi kerrot kyllä kovin koskettavasti!   :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #28 : 17.08.16 - klo:20:28 »
Kiitos nyt sanoistasi vn, en vaan osaa ottaa niistä mitään kunniaa tai kiitosta.
On vain sanottava mitä sanottavaksi tulee kun on aihe johon voin osallistua.

Tunnen voimakkaasti, senhän jo tiedätte. Silloin kun kuulee tällaista puhetta kuin nyt Juha Pihkalata kuultiin nousevat omatkin kokemukset , tullakseen yhteiseen jakoon.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6327
Vs: Mihin tyssää matka aikuiseen uskoon?
« Vastaus #29 : 18.08.16 - klo:04:07 »
Nykyään körttiläisyyden valtavirta joidenkin ydinasioiden suhteen on täysin päinvastaisella linjalla,kuin sen oppi-isät ovat.

Mitä kaikkea olet näiden oppi-isien (tai heidän kommentaattoreidensa) teoksia lukenut, johon tuon käsityksesi perustat?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.