Kirjoittaja Aihe: Pohdintoja  (Luettu 46370 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #105 : 21.01.18 - klo:23:58 »
Tällaista arkista ja pientä elämäni on ollut.
Yritän kuunnella, ymmärtää, rukoilla sen verran kun pystyn levottomuudeltani rauhoittumaan.
Keskittyminen on mitä on.
Käsien vapina haittaa arjen askareissa auttamista, nykyisin kyllä yritän...toisin kuin
menneinä vuosikymmeninä, jolloin en edes tajunnut että voisin jotenkin auttaa.

Mutta haluan uskoa että ainakin Jumala on antanut minulle anteeksi ja armahtanut, pelastanut.
Saan elää ainutlaatuisena Jumalan luomistyönä, tällaisena ikääntyvänä ja heikkona.
En voi itseltäni enempää vaatia.
Kaipaan että pystyisin vielä lukemiseen paremmin keskittymään.
Juuri arkipäivän pienistä asioista elämäni sisältö ja ilo muodostuu.
Olen mielestäni oppinut tyytymään ja tyyntymään.

Unelmatkin vähenee...2 vuotta sitten haaveilin Hurtigruten risteilylle pääsystä...en enää...
Se on kyllä edelleen että saisin tylleröitä 2-3 kertaa vuodessa nähdä... :'( :'( :eusa_pray:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #106 : 22.01.18 - klo:07:52 »
Kyllä Hyvä Jumala antaa anteeksi sille joka sitä hänen poiknsa nimeen anoo.

Liiat anomiset voi hylätä, ne ovat ikäänkuin epäluottamusta Jumalan ymmärrystä kohtaan. Myös itsensä rauhoittamiseksi on hyvä lopettaa hurskaudessa vaatiminen, itseltä sekä muilta.

Luulen että tietyissä herätysliikkeissä jo lapsena ihmisten päähän taotaan ulkoa opittavaksi monet raamatunlauseet. Nekö auttavat ? En usko, enkä ole huomannut.

Hiljaisuudessa ja totuudessa huokaistu rukous puhdistaa niin ettei muuta parempaa !

Tässäkin on ikävä kyllä näin: Minkä nuorena oppii , sitä vanhana toistaa.
Muuttuminen on ollut meille monille paljon parempi vaihtoehto. Itse emme siihenkään pysty, mutta siihen meillä on Auttaja.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #107 : 22.01.18 - klo:15:04 »
Liiat anomiset voi hylätä, ne ovat ikäänkuin epäluottamusta Jumalan ymmärrystä kohtaan.

Varsinkin kerikkalaiskatolisella puolella opetetaan jatkuvaa "Herra Jeesus Kristus Jumalan Poika armahda minua syntistä" -rukousta.
Tilanteen katsotaan olevan hyvä, jos tuo rukous tulee koko ajan mukana, eli sitä käytännössä siis toistetaan tuhansia kertoja päivässä.
Rukoilijalla voi olla epäluottamusta Jumalan ymmärrystä kohtaan, tai sitten ei ole - tai vaihtelee hetkittäin.
Olen taipuvainen ajattelemaan, että tuota rukousta rukoileva ei ano liikaa, vaikka paljon anookin.


Luulen että tietyissä herätysliikkeissä jo lapsena ihmisten päähän taotaan ulkoa opittavaksi monet raamatunlauseet. Nekö auttavat ? En usko, enkä ole huomannut.

Viidesläisyydessä ja helluntalaisuudessa (tai missä vaan) ihmisen päähän taotut raamatuntekstit auttavat.
Mitä enemmän Raamattua on mielessä, sitä parempi silloin, kun vaikea aika kohtaa.
"Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä"
"Jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu"
"Jos jonkun on jano, tulkoon minun luokseni ja juokoon"
"Sitä, joka minun luokseni tulee, minä en heitä ulos"
jne..

Raamatussa on paljon vaivattua ihmistä lohduttavaa tekstiä. Ja kun kova vaiva on päällä, ei jaksa Raamattua avata ja sieltä lohtua hakea - mutta, kun nuorena on päähän Raamatulla tekstejä hakattu, niin eipä sitä Raamattua tarvitsekaan avata kun vaiva yllättää ja voimat ovat lopussa: Raamattua on tallennettuna sisikuntaan ja  siellä se elää ja lohduttaa omalla salatulla tavallaan.

Varsinainen vahinko on se, jos raamattomuudesta (eli Raamatun puuttumisesta) tulee hyve.

Ja rukoilija voi hyvinkin rukoilla Raamattuun kirjoitettuja rukouksia, joita on ulkoa oppinut.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #108 : 22.01.18 - klo:15:38 »
Koitan taas täällä pohdiskella, kylläkin aralla tunnolla...
Olen vaan jotenkin niin herkkä ja tunteet ja mieliala vaihtelee lääkityksestäkin johtuen
laidasta laitaan...niin usein turisen siihen malliin ettei minua ymmärretä ollenkaan.
Olen vaan kokenut että minun on ollut hyvä ja helppo täällä kirjoittaa, olla oma itseni,
arkinen ja tavallinen ihmispoloinen, Jumalan luoma yksilö kuitenkin, suuri ihme.

Niin, tuosta että jotkut herätysliikkeet olisivat "käskeneet" opettelemaan Raamattua ulkoa...
Minulla ei sellaista kokemusta ole vuosikymmenten varrella, tosin olen ollut kyllä sivummalla
ja lukenut hyvin vähän.
Sen olen kokenut että tuohon on kehoitettu, suositeltu....hyvä niin...kuten Kössi tuossa kertoi.
En muista rmt:n jakeiden ulkoa opettelua "käskynä" muuta kuin pyhäkoulun muistolauseet...
sekin oli kyllä paikallaan mielestäni.
Rippikoulussa opeteltiin 10 käskyä ulkoa, ehkä selityksetkin, rmt-jakeita en muista.

Onhan sitä ennen vanhaan meikäläiselläkin tullut opeteltua ulkoa kaikenlaista...esimerkiksi:
kirjanpitolaki, valuuttakurssit, USA:n osavaltiot, Efesolaiskirjeen 1 ja 2 luku,
Tytti Jäppisen Passiodraama.....no, en muista enää...
Ei enää jää mitään mieleen...välillä olisi tarve lauluja vähän osata...mutta ei vaan...

Nyt en jaksa tällä hetkellä keskittyä lukemiseen....
Tulee aika jolloin en pysty lukemaan, vaikka ehkä haluaisinkin...
Siis olisi todella tärkeä asia että joitain Raamatun "suuria jakeita" olisi ulkomuistissa...
Toisaalta....
Jumala puhuu meille juurikin Raamatun Sanan kautta...
Ymmärrän että Pyhä Henki on meille annettu MUISTUTTAJAKSI
Muistuttamaan Raamatun Sanaa...Jumalan tahtoa ja johdatusta elämässämme.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #109 : 22.01.18 - klo:15:38 »
Olet oikeassa, Jeesuksen rukous on litania jota luetaan, mutta ei oman itsen parhaaksi. Luen sitä hädässä eri asioiden eteen, mutta en kuten kerroit luostareissa luettavan. En ole nunna, vaan vaimo, äiti  ja mummi kahdelle sukupolvelle.

Raamatunlauseet joita kirjoitit olen Raamatusta oppinut, ja ne ovat hyvät myös eri tarpeisiin, ja niitä käytänkin jos omat sanat eivät löydy, tai Hengen rukous ei ole läsnä.
 
En tarkoittanut olla raamatunvastainen, luen Raamattua itsekin. En lue sitä oppiakseni siitä lisää lauseita ulkoa, vaan löytääkseni ja kuullakseni Vapahtajan ääntä.
Tarkoitin kysyä: Missä vika kun apua ei tunnu löytyvän  vaikka on oltu ns. uskossa hyvin kauan, vaan murheet painavat mieltä ja miestä. Haetaanko silloin ihmisiltä vain myötätuntoa ja olkapäätä. Se on pettävä suo.

Vastoin hyviä körtti-tapoja ryhdyin tähän asiaan, kun tuntuu siltä että veljemme huutaa apua.
Mikä neuvoksi ?

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #110 : 22.01.18 - klo:15:51 »
Edellinen oli vastaus karjalaisenkyöstille.
...
Veli-vn, Taivaan Isä Tuntee sinut , hyväksyy ja rakastaa sinua olit terve tai sairas.
Usko ja luota siihen !

Sisarellisesti R-m   :052:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #111 : 22.01.18 - klo:15:58 »
Kiitos Riitta...koen että ymmärrät minua kuitenkin...siunausta ja terveyttä sinulle!

 :109: :eusa_angel: :eusa_pray: :039:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #112 : 22.01.18 - klo:16:08 »
Kun ei olla päästy nokakkain, en ole varmasti niin perillä kuin soisin. Tule Juhlille Tampereelle ja tavataan, jos ei osata lukea !  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #113 : 22.01.18 - klo:18:39 »

Jumala on suuripiirteinen, mutta viisas.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33708
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #114 : 22.01.18 - klo:18:48 »
Jumala on suuripiirteinen, mutta viisas.

Minustakin  o n .   Ei ole nipottaja eikä nirso lastensa laadusta. Hän rakastaa jos me rakastamme hänen poikaansa jonka hän lähetti meille todistaakseen mitä on oikea rakkaus.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #115 : 23.01.18 - klo:20:29 »
Himo… kunnianhimo, rahanhimo, vallanhimo, jne.

Erottaa meidät Jumalasta?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22033
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #116 : 23.01.18 - klo:20:53 »
Onko himo samaa kuin riippuvuus? Sehän on pahimmillaan sitä, ettei enää etsitä hyvää oloa vaan koetetaan välttää vierotusoireet. Kunnia, raha tai valta eivät silloin enää viehätä, mutta ajatuskin niiden menettämisestä saa aikaan kauhun.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #117 : 24.01.18 - klo:13:05 »
Himo...pakonomainen tarve?

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21728
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #118 : 24.01.18 - klo:13:27 »
Synti, josta on tehtävä parannusta

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22033
Vs: Pohdintoja
« Vastaus #119 : 24.01.18 - klo:14:44 »
Synti, josta on tehtävä parannusta

Taitaa jäädä monelta tekemättä, parannusta himoon on etsittävä muualta.