Kirjoittaja Aihe: Jeesuksen nimessä  (Luettu 30415 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #45 : 09.09.13 - klo:13:20 »
En tee tutkimusta rukoilemisesta. Se, rukous, tutkii minua.                                                                     :039:

Tässäkin ajattelen, että molempi parempi.
Kumpikaan näistä ei ole toisiaan pois sulkevia asioita, vaan ennemminkin toinen saattaa joskus johtaa toiseen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #46 : 09.09.13 - klo:13:34 »
Kai se on niinkin. Minä en ole tutkija, olen liian laiska siihen. Aikani kuluu äidin askareissa. Riittäköön se meille joille on toinen tehtävä annettu. :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #47 : 09.09.13 - klo:13:37 »
Kai se on niinkin. Minä en ole tutkija, olen liian laiska siihen. Aikani kuluu äidin askareissa. Riittäköön se meille joille on toinen tehtävä annettu. :eusa_pray:

Aivan hyvä näinkin.

Tuli tuossa mieleeni opetuslapset, jotka kyselivät Jeesukselta, että kuinka heidän tulisi rukoilla.
 Ja Jeesus vastasi heidän kysymykseensä.
Eli ei se paha asia ole, että haluaa oppia rukoilemaan ja löytää uusia ulottuvuuksia rukouksen maailmasta.
Tämäkin on ala, jossa ei koskaan pääse täysin oppineeksi, vaikka kuinka asiaa tutkisi.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #48 : 09.09.13 - klo:15:23 »
Ja eriteltynä lisäksi ne tauot, silloin kuulee Jumalan.

Aamen. Tämä puoli rukoilemisesta saattaa unohtua.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #49 : 09.09.13 - klo:15:46 »
Aamen. Tämä puoli rukoilemisesta saattaa unohtua.

On myös tahoja, jotka korostavat kovin tuota kuuntelupuolta.
Tuli mieleeni eräs tapahtuma monia vuosia sitten, jossa ihmiset laitettiin kuuntelemaan sisimpään tulevaa Jumalan puhetta.

Tähän sisimmässä kuultuun Jumalan puheeseen liittyy minulla paljon kysymyksiä, joihin en ole vielä vastauksia löytynyt.

Jos on kiireinen ja haluaa päästä heti kuulemaan Jumalan puhetta, niin se taitaa onnistua sillä, että avaa Raamatun ja alkaa lukea sitä.


Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #50 : 26.09.13 - klo:17:14 »
Seurakunnan yhteisessä rukouksessa pidän parempana perinteisiä tai muuten huolella valmisteltuja sanamuotoja. Rukouksen johtaminen 'omin sanoin' kuulostaa liian usein omavanhurskaalta showlta.

Näin minustakin tuntuisi, varsinkin sunnuntain messuissa ja jumalanpalveluksissa ja muissakin seuratilaisuuksissa.
Ehkä vähän eri asia jos vielä jossain pidetään jotain yhteisiä rukouspiirejä.
Omat henkilökohtaiset rukoukset on sitten sanoiltaan mitä on...kiitollisuuden pulppuamista...tuskan huutamista..
hiljaista sanatonta huokausta...Jumala kuulee kaikki :eusa_pray:

Minun hiljainen rukouspaikkani on tässä koneen ääressä naputellessa...tai auton ratissa...
tai kotimökillä soittimen ääressä...tai pihakeinussa...tai saunan lauteilla...tai nuotiolla...tai uima-altaassa...

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #51 : 20.12.15 - klo:09:05 »
Joulun lapsen, Jeesuksen nimessä, rukoilin äsken jälleen kerran vihollista joka valehtelee ja estää, häipymään nurkistamme.

Kun on kirkkoonlähdöstä kysymys, se ' pihtihäntä niljake' tulee tuhansin verukkein estämään.

Nyt se on niskassani jumina joka huimaa.

 :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #52 : 22.12.15 - klo:07:56 »
Jeesuslapsen syntymäjuhlaan käydessämme meidän sopii ajatella kaikkia Hänen nimeensä uskovia rakkaiksi veljiksi,  ilman sen tarkempia analyysejä.

Myös mormonit, muslimit ja jehovantodistajat tunnustavat Jeesusta.

" Mutta kaikille jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi,
niille, jotka uskovat hänen nimeensä "  Joh.1:12     Raamattu 1933/39
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #53 : 22.12.15 - klo:08:39 »
Jeesuslapsen syntymäjuhlaan käydessämme meidän sopii ajatella kaikkia Hänen nimeensä uskovia rakkaiksi veljiksi,  ilman sen tarkempia analyysejä.



Isä-Jumppu ja äiti-maa rukoilevat maailman kaikkien ihmisten puolesta.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #54 : 22.12.15 - klo:12:17 »
Myös mormonit, muslimit ja jehovantodistajat tunnustavat Jeesusta.

Listaan voisi varmaan lisätä rippeet niistä lukuisista silloisen kristinuskon suuntauksista, joiden käsitys Jeesuksesta tavalla tai toisella poikkeaa ensimmäisissä kirkolliskokouksissa 300- ja 400-luvuilla viralliseksi hyväksytystä, ja jotka siis ovat harhaoppisia. Moni varmaan edelleen tietämättään näitä oppeja kannattaa. Tässäpä vaihtoehtoja, joista valita: https://fi.wikipedia.org/wiki/Luokka:Antiikin_kristillisyys. Siinä on jokaiselle jotakin! Näinköhän olenkin homoiji  :icon_eek:.

Samalla tulee mietittyä, millaisia kristittyjä Muhammed aikoinaan oli tavannut. Nuo oppirajauksethan olivat hänen aikanaan melko tuore juttu, ja ns. harhaoppien kannattajia vielä paljon. Eli miltä pohjalta syntyi se hänen oppinsa Jeesuksesta: profetta, mutta totta totisesti ei mikään Jumalan poika! Ja onko siinä opissa kuinka olennaisesti eroa muutamiin suuntauksiin, jotka vielä 300-luvun alussa menivät hyvin kristittyinä.

Wikipedia lainaa arviota, jonka mukaan nestoriolainen harhaoppi saattoi olla kannattajamäärältään suurin kristinuskon suuntaus 800-luvulla. Nykyään nestoriolaisia on mm. Syyriassa ja Irakissa.
« Viimeksi muokattu: 22.12.15 - klo:12:25 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #55 : 22.12.15 - klo:12:35 »
Näin asia ymmärrettiin 500 vuotta sitten.

Älä turhaan käytä Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä sitä rankaisematta, joka turhaan käyttää hänen nimeään.

MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:
Meidän tulee niin pelätä ja rakastaa Jumalaa, että emme hänen nimessään toivota pahaa, vanno, noidu, valehtele, emmekä petä, vaan huudamme hänen nimeään avuksi kaikessa hädässämme, rukoilemme, ylistämme ja kiitämme sitä.

(Lutherin Vähä katekismus)

Minusta kaikki sanonnat ja hokemat Jeesuksen nimessä, hyvää yötä, Jeesus myötä ym ovat juuri tätä. Olen ehkä tiukka, mutta kaikki hurskastelu on Raamatun vastaista. Palöatkaa arkee ja keskitykää Jeesuksen sanoihin.

Muuten on ihan mielenkiintoista lukeaa Tuomaan evankeliumi (gnostilainen), jossa on vain Jeesuken lauseita ilman kehyskertomusta. Se voi avata jotain.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #56 : 22.12.15 - klo:12:45 »
Iso katekismus puolestaan opettaa näin:

Toisaalta lapsia on kehotettava ja kannustettava kunnioittamaan Jumalan nimeä ja pitämään sitä lakkaamatta huulillaan kaikessa, mikä heitä kohtaa ja heidän osakseen tulee. Oikeaa Jumalan nimen kunnioittamista on se, että kaikkea lohdutusta odotetaan häneltä ja sen vuoksi anotaan häneltä apua, toisin sanoen, että ensiksi sydän kunnioittaa Jumalaa uskollaan, kuten aikaisemmin on sanottu, ja sitten suu tunnustuksellaan.

Tämä on myös autuaallinen ja hyödyllinen tottumus sekä erittäin voimaperäinen keino Perkelettä vastaan, joka on aina kimpussamme ja vaanii tilaisuutta voidakseen langettaa meidät syntiin ja häpeään, kurjuuteen ja hätään, mutta joka ei kärsi kuulla eikä kauan kestä sitä, että Jumalan nimeä sydämen pohjasta lausutaan ja huudetaan avuksi. Joutuisimme moneen pelottavaan ja kauhistavaan onnettomuuteen, ellei Jumala meitä varjelisi, kun huudamme hänen nimeään avuksi. Olen itse kokenut ja oppinut hyvin huomaamaan, että äkillinen, suuri onnettomuus on usein juuri tuollaisen rukouksen aikana väistynyt ja mennyt ohi. Meidän tulisi alinomaan lausua pyhää nimeä Perkeleen kiusaksi, ettei se mielihalustaan huolimatta onnistuisi tekemään vahinkoa.

Samaa asiaa palvelee myös se, että totuttaudumme uskomaan päivittäin sielumme ja ruumiimme, vaimomme ja lapsemme, palvelusväkemme ja omaisuutemme kaiken uhkaavan vaaran varalta Jumalan haltuun. Tästä syystä ovat tulleet pysyvään käyttöön myös ruokasiunaukset ja -kiitokset sekä muut rukoukset, aamu- ja iltasiunaukset samoin kuin lasten totuttaminen siunaamaan itsensä ristinmerkillä, kun he näkevät tai kuulevat jotain kauheaa ja pelottavaa. Heitä opetetaan samalla lausumaan: "Varjele, Herra Jumala", "Auta, rakas Herra Kristus" tai muuta sen kaltaista. Ja kun taas jollekin yllättäen tapahtuu hyvää, vaikka vähäistäkin, lausutaan: "Ylistys ja kiitos Jumalalle", tai "Tämän on Jumala minulle suonut".
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #57 : 22.12.15 - klo:14:19 »
Luther on  h y v ä  opettaja

Myös ortodoksien Jeesuksen rukous saa olla huulilla, ajatuksissa tai sydämessä vaikka sata kertaa päivässä

Turhaan hokeminen on sitä mistä seppos kirjoittaa
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #58 : 29.12.15 - klo:08:29 »
Sanoit sen mitä yritin tuolla aiemmin kokemastani olla mieltä. En viitsi lainata itseäni. Se on se Kiitos Herra, jne.
Ilma loppuu tuollaisessa tilassa.

Noin tuntuu että ilma loppuu ja itselläni tahtoo loppua kärsivällisyys. Menen hiljaa tieheni.
Sama koskee kyllä vähemmän väkeviä ilmaisuja. Jokin " me kaikki saamme" on samaa sarjaa, sitä jäädään äkkiä kai vahingossa vakuuttelemaan, mitenkä niin? Samoin on omaperäiset kuten " hellä syli" " sopertaa" joilla joku höystää soppansa. Menen ulos siksi, kunnes saarna päättyy.  :icon_wink:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jeesuksen nimessä
« Vastaus #59 : 29.12.15 - klo:08:35 »
Mutta arvoitus oli nuorempana tuo, yhteen nimeen vetoamalla saatte kaiken. Toisaalta pulpahtelee mieleen muuta kuten uskossa rukoillen, mitä se sitten onkaan, ja Hengessä ja totuudessa, sillä " sellaisia rukoilijoita Isä tahtoo" . Jos ne yhdistää mielessään, niin ei tule tuollaista " herra, lähetä tänne pizzataksi" -pyyntöä heti mieleen. Tai vähän vapisuttaisi yhdistää siihen herran nimi, kuulkaa. Ei onnistuisi koska pelkään liikaa.


 Läheinen on rk- kirkon synnintunnustuksessaan käyttämä " Herra, en ole sen arvoinen, että tulet luokseni. Lähetä vain sana, niin minä paranen" tapauksessa jossa roomalainen virkamies (?).  pyysi apua sairaalle pojalleen.

Voi itku, minusta ei ole hakemaan raamatunkohtia. Pahoittelen. 

« Viimeksi muokattu: 29.12.15 - klo:08:39 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.