Kirjoittaja Aihe: Hyvä, paha netti  (Luettu 4854 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Hyvä, paha netti
« : 15.06.10 - klo:13:00 »
Keskustelussa foorumisoitumisen vaaroista sivuttiin teemaa. Puheena taisi olla "netissä" (miten niin netissä jos on foorumilla  :003:) kulutettu aika nyt ainakin.

Monellako on kokemusta Facebookista?  Itseäni varotettiin: Kohta sinulla on kolmesataa kaveria jotka tietävät sinusta asioita, joita et tiennyt itsekään.  Jäi sitten väliin.

En tiedä kuinka sanoa tämä.  On henkilöitä jotka eivät ole Facebookissa, ja olettavat ettei heistä sitä myöten ole missään mitään, elelevät jotakin mettäsuomalaisen arkea jossa henkilötodistuskin jo on jotakin jonka edessä kysytään että hä?  Mikä siis? Mitä pappi mun syntymäajallani tekee?
Katsovat nettiin kun joku ystävällinen sielu huomauttaa - siellä on yhtä ja toista, ja tympeää. Ei muuta kuin tosissaan miettimään, kuinka tämä on mahdollista, ja kuinka moni kuvittelee että nämä on itse tänne tuotua tavaraa?

Eikö olisi saatava lupa kaikkeen joka tavalla tai toisella koskee henkilöä tai hänen toimintaansa - milloin on ylitetty sopivuuden tai laillisuuden raja?

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #1 : 15.06.10 - klo:15:19 »
Monellako on kokemusta Facebookista?  Itseäni varotettiin: Kohta sinulla on kolmesataa kaveria jotka tietävät sinusta asioita, joita et tiennyt itsekään.  Jäi sitten väliin.

Kokemusta on. Facebookin kannattaa varautua niin, ettei anna omaa virallista sähköpostisosoitetta vaan gmail - tai hotmail-osoitteen. Puhelin- ja kännykkänumerot voi näyttää vain ystäville ei kenellekään muulle. Facebook-ystäväksi kannattaa hyväksiä vain henkilöitä, jotka tunnet tai ovat muuten luotettavia.
Acta, non verba.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #2 : 15.06.10 - klo:20:07 »
Käytän Facebookia, kuten moni muukin tuntemani foorumilainen. Monesti kuulee puhuttavan siitä kaikenlaista pahaa, mutta mielestäni vika on useimmiten enemmän Facebookia käyttävässä ihmisessä kuin Facebookissa itsessään. Kuten sanottu, niin profiiliin ei kannata laittaa mitään, minkä kokee arkaluontoiseksi, eikä kaikkia kaveripyyntöjä tarvitse hyväksyä. Omat yksityisasetukset kannattaa myös säätää sellaisiksi, ettei mikään henkilökohtainen tieto näy julkisena. Näillä pelisäännöillä Facebook on mukava palvelu, josta näkee kätevästi, mitä tutuille tai puolitutuille kuuluu. Sen ei tarvitse olla - eikä se saa olla - mikään elämää suurempi instituutio, joka imaisee ihmisen kokonaan sisäänsä. (Sama muuten pätee Körttifoorumiinkin.)

santtu-62

  • Vieras
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #3 : 15.06.10 - klo:23:28 »
Käytän Facebookia, kuten moni muukin tuntemani foorumilainen.

En ole koskaan innostunut Facebookista ja aika harva ystväpiirisräni on siinä, uskon että en tule koskaan liittymään. Tuntuu että tässä "körttifoorumissakin " on liikaa. Taisit niitä neuvoja kyllä aikaisemminkin antaa minulle Progressori. Mutta mitäs teet, "Huru-ukko mikä Huru-ukko",  näin taisi jo joukostamme poistunut nimimerkki mainita kerran minulle :icon_wink:

Lainaus
  Sen ei tarvitse olla - eikä se saa olla - mikään elämää suurempi instituutio, joka imaisee ihmisen kokonaan sisäänsä. (Sama muuten pätee Körttifoorumiinkin.)

Tästä viestistäsi on ainakin minun hyvä muistuttaa itseäni ja uskon että aika monen muunkin nimimerkin.
Kiitos Sinulle Progressor. :icon_cool:

myyrä

  • Vieras
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #4 : 16.06.10 - klo:00:03 »
Sen ei tarvitse olla - eikä se saa olla - mikään elämää suurempi instituutio, joka imaisee ihmisen kokonaan sisäänsä. (Sama muuten pätee Körttifoorumiinkin.)

Nii-in...olen rekisteröitynyt sekä MySpaceen että Facebookiin. Naamakirjaan tavallaan "yhteisöjäsenenä", koska meidän lintuyhdistys meni sinne mukaan monien vastusteluista huolimatta. Ajattelin sitten itsekin mennä.

Siihen ne sitten jäikin, ei nimittäin kiinnosta kumpikaan enää pätkääkään.

Tähän körttifoorumiin mulla on ihmeellinen viha-/rakkaussuhde  :003: . Toisaalta tekis mieli heittää vesilintua koko foorumilla, mutta tässä sitä nyt taas näpytellään.  :003:

Ei ehkä ihan tervettä... :eusa_think:

santtu-62

  • Vieras
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #5 : 16.06.10 - klo:00:06 »
Tähän körttifoorumiin mulla on ihmeellinen viha-/rakkaussuhde  :003: . Toisaalta tekis mieli heittää vesilintua koko foorumilla, mutta tässä sitä nyt taas näpytellään.  :003:

Ei ehkä ihan tervettä... :eusa_think:
No johan nyt, kelpaisiko Teille arvoisa "myyrä", olut tuoppi,...ai että kaksi.
 :icon_wink:

myyrä

  • Vieras
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #6 : 16.06.10 - klo:00:11 »
"Ainahan" se tuopponen on tervetullut... :icon_wink:

santtu-62

  • Vieras
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #7 : 16.06.10 - klo:00:16 »
Ja...mitähän laatua Teille saisi olla? :icon_cool:

santtu-62

  • Vieras
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #8 : 16.06.10 - klo:00:20 »
Ai...anteeksi epähuomiossani en huomannut tarjota teille sikaria...poltatteko. Nämä ovat aitoja Havannalaisia. :icon_cool:

santtu-62

  • Vieras
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #9 : 16.06.10 - klo:00:22 »
Suokaa anteeksi mutta nyt minun on poistuttava, toivottavasti näämme uudestaa. Hyvää yötä. :icon_cool:

myyrä

  • Vieras
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #10 : 16.06.10 - klo:00:46 »
Kyllähän sen sikarinkin vois kaljan kanssa röyhytellä... :003: ja mikä tahansa muu käy, muttei Lapin Kulta (vettä saa hanastakin...)  :icon_wink: .



Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #11 : 16.06.10 - klo:09:07 »
Kyllähän sen sikarinkin vois kaljan kanssa röyhytellä... :003: ja mikä tahansa muu käy, muttei Lapin Kulta (vettä saa hanastakin...)  :icon_wink: .

Olvia sen olla pitää vaikken oluesta pahemmin välitäkään. :003:
Minun facebook-oleiluni on samanlaista kuin täällä foorumissa: Otan kantaa, esittelen musiikkia ja pelaan farmipeliä lähinnä amerikkalaisten ja englantilaisten kaverien kanssa.
Acta, non verba.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #12 : 16.06.10 - klo:19:46 »
Käytän Facebookia, kuten moni muukin tuntemani foorumilainen. Monesti kuulee puhuttavan siitä kaikenlaista pahaa, mutta mielestäni vika on useimmiten enemmän Facebookia käyttävässä ihmisessä kuin Facebookissa itsessään. Kuten sanottu, niin profiiliin ei kannata laittaa mitään, minkä kokee arkaluontoiseksi, eikä kaikkia kaveripyyntöjä tarvitse hyväksyä. Omat yksityisasetukset kannattaa myös säätää sellaisiksi, ettei mikään henkilökohtainen tieto näy julkisena. Näillä pelisäännöillä Facebook on mukava palvelu, josta näkee kätevästi, mitä tutuille tai puolitutuille kuuluu. Sen ei tarvitse olla - eikä se saa olla - mikään elämää suurempi instituutio, joka imaisee ihmisen kokonaan sisäänsä. (Sama muuten pätee Körttifoorumiinkin.)

Olen samaa mieltä paitsi että en käytä Facebookia. Lisäisin vielä, että melkein mitä tahansa voi käyttää väärin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #13 : 17.06.10 - klo:10:28 »
Olen samaa mieltä paitsi että en käytä Facebookia. Lisäisin vielä, että melkein mitä tahansa voi käyttää väärin.
Niin voi. Körttifoorumin ero Facebookiin nyt taitaa olla se, että ennemmin tai myöhemmin täällä liikuskeleva väki on tavannut toisensa livenä jossakin joka tapauksessa. Sitä omaa persoonaansa on hankalaa pitkän päälle piilotella kuitenkaan. Joku kutsuu kotiseuroihin tai muuta. Tämä saattaa tulla puheeksi ja kehitä siinä sitten jokin ai jaa mikä foorumi - sepitelmä.

Mutta Facebookiin tuo kyllä varmasti on hyvä ohjeistus eli reunaehdot kuntoon.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Hyvä, paha netti
« Vastaus #14 : 17.06.10 - klo:15:01 »
Nii-in...olen rekisteröitynyt sekä MySpaceen että Facebookiin. Naamakirjaan tavallaan "yhteisöjäsenenä", koska meidän lintuyhdistys meni sinne mukaan monien vastusteluista huolimatta. Ajattelin sitten itsekin mennä.
Siihen ne sitten jäikin, ei nimittäin kiinnosta kumpikaan enää pätkääkään.

Jenni Vartiainen - Nettiin + ( Sanat, Lyrics ) HQ
http://www.youtube.com/watch?v=th5MbCSFxlY
 :eusa_think: