Kirjoittaja Aihe: Kollo-naapureita  (Luettu 3481 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Kollo-naapureita
« : 04.06.10 - klo:16:04 »
Kun olen asunut maalla, niin olen tottunut siihen että käydään naapurien luona kylässä ja jos naapurin isännällä on jotakin meneillään, mennään apuun tai muuten vaan juttelemaan. Meillä kävi monesti naapurien emäntiä tuomassa vastaleivottuja pullia ym. hilloa jne. mitä milloinkin olivat tehneet. Vaikka kaikkien asiat tiedettiin ja kaikki tunsi toisensa, silti vierailtiin ja pidettiin yhteyttä. Naapurit kävivät lainaamassa työkaluja yms. mukavaa.

Nyt kun olen asunut kaupunkimaisessa paikassa niin vaikka pyydät jotain kylään, niin takaisinkutsua ei tule. Yhteyttä ei pidetä, eletään kuin oltaisiin umpivieraita vaikka asutaan vuosikaudet rajanaapureina. Muutenkin naapurit ajavat vain autolla ohi ja nostavat kättä, etenkin nuoret harrastavat tällaista kolloutta.  Kyllä pitäis lyödä ja hyppööttää!

-tekee mieli takaisin maalle...  :-\
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kollo-naapureita
« Vastaus #1 : 04.06.10 - klo:18:17 »
Joo, tuossa on tyylejä. Tässä on kivaa asua kun kaikki morjestaa ja pysähtyy juttelemaan ja kuulemani mukaan poikkeilevat kyläilemässä ja itsekin olen niitä pullia roudannt "kiitos kun lainasit sitä meisseliä".  Se on minulle sopivaa mtta sisareni joka ei ole tätä sorttia kärsii pikkukapungin liiitosalueella tästä todella! 
Se lopulta soitti ja vain itki kerran, että juuri kun sai neljä villiä vekaraa uneen ja ajatteli että puhelin kiinni ja mieskin työmatkalla - hetkinen vain hiljaisuutta eli harvinaista herkkua - rimputetaan ovikelloa ja ikipirteä ilahduttajahan siellä on, lämpimäiskorin kanssa: Ihan vaan poikkesin!  Eikä siellä sovi tempaista pullakoria ja sanoa että kiitos, minun pitäisi saada vähän levähtää...ei...tule sisälle, keitetään kahvia! 

Ja istuu ja istuu ja on ystävällinen "kun sinulla varmaan on kotiäitinä niin yksinäistä ja kaipaat aikuisten seuraa!"  Itse saisin sanottua että enpä juuri, olen saanut täälläkin selitettyä miksi en aina ole niin pystyvä seurusteluun ja annoin niiden loukkaanta jotka lokkaantuivat, vaikkei se helppoa ollut.  Mutta on ihmisiä joille se on tosi vaikeaa --- kun näkevät edessään pelkkää vilpitöntä iloa siitä että pääsi ilahduttamaan...Ja kuitenkin naapuriapu jotenkin toimii täällä.  Siellä niin että "kun meidän poika 3v on vatsataudissa ja me lähdettäis mökillä käymään niin voisiko tytöt (4 ja 3v) poiketa välillä katsomassa, onko se hengissä!"  Siihen sentään systeri sai sanotuksi että  EI VOI! kun meillä täällä on vuoden vanha ja vastasyntynyt joille ei haluta sitä tautia - eikä 3- ja 4-vuotiaat ole mitään vatsatautisen pikkulapsen hotajia  Eli pyyntöhän oli että mene itse.

Ymmärrän mitä tarkoitat - mutta tuo on kinkkistä niille jotka todella kaipaavat sitä ihan omaa rauhaa, ja alkavat jo vihata  niitä lämpimäisentuojia. Kotiäidillä on tosi harvoin aikaa itselle, ja jos silloin haluaisi vaikka lueskella tai piirrellä tai vain olla, niin mitä tehdä ikipirtsakalle pullantuojalle, kun ei halua loukatakaan?  On metitty strategioita ja harjoiteltu ein sanomista niin että opettelee sanomaan minulle ensin, mutta ei se ala sujua.Se oppi sen vain suhteessa minuun. Ja sanoi että ei ne edes ymmärtäisi...ne vastaisi että jaa väsynyt, no ei se minua haittaa, ei minun kanssani tarvii olla niin pirteä!

 Jotenkin toivoisi että ihmiset miettisi ja yrittäisi katsoa vaikka kasvoja, onko tuo jo kalpea uupumuksesta - onko se aidosti iloinen - tai mitä vaan. Vaikka miettisivät että voisiko vähän erottaa itseä toisesta: Minä tykkään juoda pullakahvia naapurien kanssa - mtta onko jokanen niinkuin minä? MInlla on iltaisin tylsää - mtta entä jos toinen on vaikka liian väsynyt rupatellakseen kanssani? Kun se näkyy jo päältä!
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kollo-naapureita
« Vastaus #2 : 04.06.10 - klo:18:35 »
Tähän on kyllä täydennettävä, että anoppi oli kerran vain mennyt, ja mitään sanomatta ja lupaa pyytämättä järjestänyt ja siivonnut keittiön jossa se pahin kaaos vallitsee.  Silloinkin oli syrra vain itkenyt lopulta, helpotuksesta. Ja kun asuttiin lähekkäin tiesin suunnilleen mtä täällä saa tehdä, sillä on myös ihmisiä jotka tahtovat järjestää tavarat paikalleen itse - silloin ne löytyvätkin joskus.   Mutta oli iisiä kun tiesi mitä voi tehdä auttaakseen.  Ei ne lämpimäistuojat voi sitä tietää ja kuulin kyllä eräät kerrat että ei kaksinkertaista työtä jaksa tehdä - ensin yhdessä sen kahvitettavan kanssa ja sitten uudestaan kn siivoaa sen jälkiä. Lapset oli vähän eri juttu.  Ja pääasiassa ne tulivat "ilahdttamaan" kotiäitiä hänen "tylsistymisessään".

Niin että siinä Pirska otti hyvän teeman esille. Kotiäidillä on työtä. Koko ajan. Kotiäidin koti on hänen työpaikkansa, ja hommiin pitäisi perehdyttää uusi tekijä...Koettakaa lukea kehonkieltä tai jotakin kun käytte kotiäitiä "ilahduttamassa" - hän ei ehkä ilahdu! Ja vielä yksi: Älkää pyytäkö itsestäänselvyytenä että kai sinä heität nuo meidänkin lapset kouluun kn olet "vain kotona" - älkää ainakaan jättäkö kakaroita sinne pihalle polkpyörineen ja sanoko että se naapurintäti vie sinut Musiikkiopistoon kun tulee hakemaan omiaan - sanot vaan sille!   Ei ollut kivaa. Minä itkin jo raivosta täällä - avuttomasta raivosta. Eihän siinä muuta kun viet, kun ei lapsen kotoa vastata puhelimeen. Menikö ohi teeman - ei!  Se oli sitä naapuriapuun turvatumista.
« Viimeksi muokattu: 04.06.10 - klo:18:39 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kollo-naapureita
« Vastaus #3 : 04.06.10 - klo:19:24 »
on olemassa... Minä soitin viime yönä poliisit 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kollo-naapureita
« Vastaus #4 : 06.06.10 - klo:13:20 »
on olemassa... Minä soitin viime yönä poliisit 
Saitko ns.palautetta? Tulin uteliaaksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kollo-naapureita
« Vastaus #5 : 06.06.10 - klo:16:44 »
Kun olen asunut maalla, niin olen tottunut siihen että käydään naapurien luona kylässä ja jos naapurin isännällä on jotakin meneillään, mennään apuun tai muuten vaan juttelemaan. Meillä kävi monesti naapurien emäntiä tuomassa vastaleivottuja pullia ym. hilloa jne. mitä milloinkin olivat tehneet. Vaikka kaikkien asiat tiedettiin ja kaikki tunsi toisensa, silti vierailtiin ja pidettiin yhteyttä. Naapurit kävivät lainaamassa työkaluja yms. mukavaa.

Nyt kun olen asunut kaupunkimaisessa paikassa niin vaikka pyydät jotain kylään, niin takaisinkutsua ei tule. Yhteyttä ei pidetä, eletään kuin oltaisiin umpivieraita vaikka asutaan vuosikaudet rajanaapureina. Muutenkin naapurit ajavat vain autolla ohi ja nostavat kättä, etenkin nuoret harrastavat tällaista kolloutta.  Kyllä pitäis lyödä ja hyppööttää!

-tekee mieli takaisin maalle...  :-\

Täällä maalla on onneksi vieläkin semmoisia naapureita, joissa voi pistäytyä ihan ilman ajanvarausta. Saatan myös itse viedä lämpimäisiä naapurille ja olen saanut tuoretta leipää itsekin naapurilta. Jos tulee semmoinen katastrofi, että kahvi loppuu, niin onneksi naapurilta voi lainata.

Seuratessani erilaisia naapureita olen myös törmännyt sellaiseen, että jotkut lapset ja jopa aikuisetkaan eivät osaa kunnioittaa toisen reviiriä. Lapset saattavat temmeltää naapurin pihalla lupaa kysymättä. He menevät ja tulevat oman mielensä mukaan, eikä talonväki välttämättä ole edes kotona, kun naapurin lapsukaiset käyvät viihdyttämässä itseään heidän pihalla. Samoin aikuinen saattaa käveleskellä ja kuuhailla toisen pihalla silloin, kun talonomistaja ei ole paikalla. Semmoinen tuntuu todella inhottavalta.

Hyvät naapurisuhteet edellyttävät ennen kaikkea toisen reviirin kunnioittamista. Mennään reilusti ulko-ovelle ja kysytään, onko talonväki paikalla ja esitetään asia. Ennen tämä taisi olla enemmän päivänselvyys, mutta nykyään löytyy valitettavasti myös poikkeuksia.

Luultavasti kaupungeissa on pitkään ollut tavallista, että naapurin kanssa ei olla missään tekemisissä. Ehkäpä kaupunkiympäristössä kasvetaan pikkuhiljaa semmoisiksi, että kylään ei kutsuta eikä mennä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kollo-naapureita
« Vastaus #6 : 06.06.10 - klo:17:27 »
Saitko ns.palautetta? Tulin uteliaaksi.

Palautetta? Meteli rappukäytävästä vaimeni aika pian soittoni jälkeen ja aamulla huomasin että ulko-ovesta oli tultu ns. raamit kaulassa eli lasin läpi sisään. Oli lappu että tekijä tiedossa. Liekö ollut naapuri vai ulkopuolinen, en tiijä, eikä kiinnostakaan. Tilanne siis oli ja meni.

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kollo-naapureita
« Vastaus #7 : 06.06.10 - klo:17:29 »
Luultavasti kaupungeissa on pitkään ollut tavallista, että naapurin kanssa ei olla missään tekemisissä. Ehkäpä kaupunkiympäristössä kasvetaan pikkuhiljaa semmoisiksi, että kylään ei kutsuta eikä mennä.
Mitä naapureihin tulee niin ilmeisesti jonkinlaista sijaistoimintaa kehittyy itsestään, talotalkoita, pihajuhlia, ja kahvia sun muuta nyt käydään vippaamassa tämän tästä. Ja kaikki tietävät keneltä mitäkin voi lainata: "Meillä ei ole semmosta laitetta mutta varmasti Lindroosin Lissu tietää onko Kröönruuseilla, kun se Matin vempele meni viime viikolla rikki, niin, kai sinä muistat missä rapuissa ne asuu kun olet aika uusi...?"
Aika äkkiä tulee ilmeiseksi kuka haluaa minkäkin verran olla tekemisissä naapureiden kanssa. Hyvin rauhassa saa olla jos tahtoo muttei tarvitse kylläkään.
Tai sitten se on näin ydinkeskustan ulkopuolella.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kollo-naapureita
« Vastaus #8 : 06.06.10 - klo:17:34 »
Palautetta? Meteli rappukäytävästä vaimeni aika pian soittoni jälkeen ja aamulla huomasin että ulko-ovesta oli tultu ns. raamit kaulassa eli lasin läpi sisään. Oli lappu että tekijä tiedossa. Liekö ollut naapuri vai ulkopuolinen, en tiijä, eikä kiinnostakaan. Tilanne siis oli ja meni.


Väkevät ja vaikuttavat otteet kuitenkin noin pienikokoisella luomuksella (kuvahan esittää?)
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Kollo-naapureita
« Vastaus #9 : 06.06.10 - klo:17:38 »
Väkevät ja vaikuttavat otteet kuitenkin noin pienikokoisella luomuksella (kuvahan esittää?)

Heh, enhän minä ollut lähelläkään itse tilannetta, viisi kerrosta välissä, vaikka jyske oli hirrrrmuinen. Ja olin oman lukitun oven takana.

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kollo-naapureita
« Vastaus #10 : 06.06.10 - klo:17:53 »
Heh, enhän minä ollut lähelläkään itse tilannetta, viisi kerrosta välissä, vaikka jyske oli hirrrrmuinen. Ja olin oman lukitun oven takana.



Mutta tavallaan voi sentään...
Ennätin jo ajatella olemuksesi ja lisäsin tuon tyynnyttelyyn tarvittavat metrit, kilogrammat ja desibelit ja mietin, mitä Kiruvesi kohtaakaan tulevana kesänä.

Ja tosiaan unohdin poliisit...Tästä kyllä saa hyvän iltatoden.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.