Kirjoittaja Aihe: Mitä syömme, miten voimme?  (Luettu 10298 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Mitä syömme, miten voimme?
« : 10.05.10 - klo:21:08 »
Vantaan Lauri 6.5.2010

http://www.vantaanlauri.fi/arkisto/2010/2010-05-06/teemat/Rasvauskossa

Hyvä, että löytyy vaihtoehtoja ruumiin ravinnoksi. Tällaisia asioita tulee ajatelleeksi usein vasta, kun elimistö toimii huonosti, tavalla tai toisella. Itse kokeilemalla vain voi tietää, millainen ravinto omalla kohdalla toimii terveyttä ylläpitävästi.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #1 : 10.05.10 - klo:21:42 »
Kiitos linkistä.

Minäkään en oikein usko kevyttuotteisiin. Enkä kaikkiin terveyssuosituksiin. Tärkein on löytää oma hyvä olo ja pitää huolta itsestään, niin henkisesti kuin fyysisesti.  :023:
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #2 : 10.05.10 - klo:21:51 »
Olipa hyvä kirjoitus. Semmoinen vain pisti silmään, kun siinä sanottiin, että "Mitä enemmän meillä noudatetaan virallisia ravintosuosituksia, sitä lihavampia ihmiset ovat. Suosituksilla on siis ollut ihan päinvastainen vaikutus kuin tavoiteltiin."

Minä taas en allekirjoittaisi tuota. Paremminkin korjaisin sen niin, että kun ihmiset latovat ostoskärryihinsä rasvatonta ja kevyttä, niin he sitten vastapainoksi syövät ihan hirveästi karkkeja ja monenlaisia sokerisia ja rasvaisia herkkuja. Jos ihminen todella syö virallisten ravintosuositusten mukaan, niin hän ei liho. On kaksi eri asiaa hyväksyä ravintosuositus ja noudattaa sitä.

Mutta todellakin syömisistä ja syömättä jättämisistä tuntuu joskus tulevan ihan uskonto. Se on aika huono juttu.

Minä tykkään syödä aamusta ja olla illalla vähemmällä. Tiedän taas semmoisia, jotka eivät saa mitään alas ennen puolta päivää ja syövät iltaa kohti yhä enemmän. Kukin taaplaa tyylillään.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #3 : 10.05.10 - klo:22:00 »
Niinpä niin...ehkä ajatus on kieroutunut sellaiseksi, että kun syö muuten kevyesti niin voi sitten herkutellakin (ansaitsee herkut), mutta herkuttelu menee överiksi ja sitten kituutetaan seuraavana päivänä kahta kauheammin...sitten illalla syö nälissään kaiken mikä kävelee vastaan...(kumma kun ei paino putua) Tai ottaa vielä vähän lisää vaikkei olis edes nälkä...sehän on niin kevyttäkin ja kaikkea...

Ehkä jotkut osaavat kuunnella kehoaan paremmin kevyttuotteiden avulla, toiset eivät...itse kannatan sitä, että kuunnellaan kehoa ja syödään sitä mikä itselle sopii...jos syöminen aiheuttaa morkkiksen, se on ongelma. Jos ruoka hallitsee kaikkea ajattelua, se on ongelma.

Elämmekö syödäksemme vai syömmekö elääksemme? Miksi koemme, että sielu taivaaseen vilahtaa, kun kevytlevite ostoskärryyn kilahtaa? Allekirjoitan väitteen että syömisestä on tullut uskonto. Koko elämämme on yhtä kehon palvontaa...voisimme paremmin jos relaisimme...

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #4 : 10.05.10 - klo:22:09 »
Pirska, olet sangen oikeassa.
Muistan yhden lounaan, mitä ennen katseltiin malliesimerkkejä missä ruuissa on enemmän piilorasvoja, missä vähemmän. Oli laiteltu vertailulautaset aamupalaa, lounasta, välipalaa. . . molemmissa versioissa oli yhtä paljon kaloreita, mutta huonommassa vaihtoehdossa oli aina paljon pienempi annos, koska se sisälsi piilorasvoja ja sokeria jne.
Näyttelyn katseltuamme menimme sitten terveelliselle lounaalle. Sinne oli varta vasten tehty yrttikevytlevitettä. Oli hupaisaa katsoa, miten valtavan kinoksen naiset kasasivat tätä leivälleen. Tietenkin sen tähden, että se oli hyvän makuista, mutta myös siksi kun sen uskottiin olevan kevyttä. Olen varma, että jos tarjolla olisi ollut vain voita tai margariinia, nämä samat naiset olisivat vetäneet sitä mahdollisimman ohuelti leivälleen ja lopuutulos olisi ollut sama tai ehkä vähemmän kaloreita sisältävä.
Pyryharakka

myyrä

  • Vieras
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #5 : 10.05.10 - klo:22:41 »
Kannattaisi kai syödä vain sen verran kun kuluttaa. Itsellä syöminen tahtoo painottua enemmän iltapuolelle ja se ei ole hyvä. Jos syö illalla paljon niin nukkuu huonosti. No, eipä noita kiloja kyllä liikoja ole kertynyt - mistä johtuneekin?

Syö elääksesi, älä elä syödäksesi. :002:
« Viimeksi muokattu: 10.05.10 - klo:22:45 kirjoittanut myyrä »

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #6 : 10.05.10 - klo:22:47 »
Hyvä linkki!

Ortoreksia, anoreksia, bulimia ja mitä niitä onkaan syömishäiriöitä!

Kohtuus kaikessa, syömisessä ja ruuan terveellisyydessä,
sanon minä joka laitan leivän päälle vähintään sentin kerroksen voita,
kun se on niin hyvää.
Ja kolesterolit on silti  :eusa_pray: jotain 4n luokkaa (tietysti taas se 4)
Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #7 : 11.05.10 - klo:08:35 »
Mielestäni kirjoitus oli täyttä potaskaa. Tosiasia on, että ihmisten pitäisi syödä vähemmän sekä vähemmän rasvaisia, hiilihydraattipitoisia ja suolaisia ruokia. Kevytruoat ovat hyvä asia, jos niitä ei syö liikaa. Eivätkä ne ole yhtään sen käsitellympiä kuin rasvaiset ruoat. Ja vaikka olisivatkin, mikä tekee rasvaisista ruoista sen parempia.

On selvää, ettei ruokaa syömällä laihdu. Sen takia jokapäinen 30 min. - tunnin liikunta, josta tulee hiki, on kaikkein paras tapa hoitaa terveyttä. Vielä parempaa olisi harjoittaa hikiliikunnan lisäksi arkipäivän liikuntaa: Kävellään portaat ylös ja alas eikä mennä hissillä. Kävellään töihin ja töistä kotiin (jos mahdollista). Kävellään kauppaan ja kaupasta takaisin jne. jne. Mutta, jos ruokaa syö, kannattaa syödä proteiini-pitoisia ruokia kuten kalaa, kanaa, rahkaa, raejuustoa, manteleja, pähkinöitä, papuja ja linssejä.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #8 : 11.05.10 - klo:10:30 »
Mielestäni kirjoitus oli täyttä potaskaa. Tosiasia on, että ihmisten pitäisi syödä vähemmän sekä vähemmän rasvaisia, hiilihydraattipitoisia ja suolaisia ruokia. Kevytruoat ovat hyvä asia, jos niitä ei syö liikaa. Eivätkä ne ole yhtään sen käsitellympiä kuin rasvaiset ruoat. Ja vaikka olisivatkin, mikä tekee rasvaisista ruoista sen parempia.

On selvää, ettei ruokaa syömällä laihdu. Sen takia jokapäinen 30 min. - tunnin liikunta, josta tulee hiki, on kaikkein paras tapa hoitaa terveyttä. Vielä parempaa olisi harjoittaa hikiliikunnan lisäksi arkipäivän liikuntaa: Kävellään portaat ylös ja alas eikä mennä hissillä. Kävellään töihin ja töistä kotiin (jos mahdollista). Kävellään kauppaan ja kaupasta takaisin jne. jne. Mutta, jos ruokaa syö, kannattaa syödä proteiini-pitoisia ruokia kuten kalaa, kanaa, rahkaa, raejuustoa, manteleja, pähkinöitä, papuja ja linssejä.

En ole kaikilta osin samalla kannalla. Tuo uskontoon vertaaminen nimittäin osuu liian monen kohdalla ihan nappiin. Syöminen on yleisimpiä uususkontoja Suomessa ja muualla. Se kilpailee kirkon kanssa ikuisen elämän asiassa pahasti kuten Bessonoff esittää.

Toinen juttu on tämä oma syöminen. Olen nyt ottanut siihen uutta otetta ja jättänyt hiilihydraatit lähes kokonaan pois hiilijalanjäljestä välittämättä ja keventynyt 6kg Nepalin hyväksi. Liikkuminen on minulla valitettavasti pois laskuista ja odotan polven vaihtoa. Liikun niin paljon kuin mahdollista, mutta sillä ei laihduteta. Ongelma on miten tulla kylläiseksi mahdollisimman vähillä kaloreilla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Yvonne May

  • Kuulee veisuun Pirtistä
  • Viestejä: 35
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #9 : 11.05.10 - klo:16:18 »
Minä tykkään syödä aamusta ja olla illalla vähemmällä. Tiedän taas semmoisia, jotka eivät saa mitään alas ennen puolta päivää ja syövät iltaa kohti yhä enemmän. Kukin taaplaa tyylillään.

Sama juttu minulla.  Aamupala ja lounas vahvempi eikä sen jälkeen ole juuri nälkäkään.  Lounaalle laitan aina lämpimän ruoan.  Meillä käytetään paljon salaatteja ja raasteita. 
Kiitos olkoon Jumalalle, Karitsalle, olen armoliitossa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #10 : 11.05.10 - klo:16:27 »
Ei se ole niin tai näin, vaan KOKONAISUUS ratkaisee aina!

Syömisen pitää olla järkevässä suhteessa kulutukseen. Aikuiset ihmiset ovat aivan mestareita keksimään kaikenlaisia "syitä" lihomiselle, mutta asia on hyvin yksinkertainen:

-Jos syö enemmän kuin kuluttaa, lihoo!

-Jos syö vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu!

-Jos syö yhtä paljon kuin kuluttaa, paino pysyy ennallaan!


Ei siis voida sanoa että jotkut ruoat laihduttavat tai että liikunta laihduttaa koska mikään ei yksistään laihduta vaan asian ratkaiseen energian saannin ja kulutuksen välinen suhde.  Sairaudet ovat asia erikseen.



Terveellisesti kannattaa syödä aina! Ihmisen elimistö ei tarvitse sitä huonoa rasvaa (eläinrasvaa) tunkea suusta sisään vaan rasvaa kyllä tarvitaan, mutta kannattaisi keskittyä kasvisrasvoihin ja siihen hyvään rasvaan joka ei tuki verisuonia.
Minä en usko mihinkään hiilihydraatti.proteiini-ruokavalioihin ja mitä kaikkia niitä onkaan, vaan perinteiseen terveelliseen ruokaympyrään jossa kaikki on monipuolista ja saa vähän kaikkia aineita mitä tarvitaan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #11 : 11.05.10 - klo:19:24 »
Pakko muuten tarttua siihen, ettei mikään ole simppeliä....eli vaikka voidaan yleistää muutamia totuuksia, niin jokainen on yksilö. Toinen taistelee ikuisesti korkean kolesterolin kanssa vaikka söisi kuinka mallien mukaan ja toisen kolesterolit on kohdillaan vaikka juo kermaa ja syö voita...väitän, että geeneillä on vahvasti sormensa pelissä siinä kuinka helposti lihoo ja kuinka helposti kolesteroli kohoaa pilviin...onhan niitä lihotuskokeita laihoilla tehty ja todettu, ettei kaikki liho vaikka kuinka söisi... mutta ei kyse mielestäni siitä ollutkaan, vaan siitä että syömisestä on tullut uskonto. Kaikkien pitäis noudattaa samaa oikeaksi nimettyä kaavaa, koska uskotaan että niin saavutetaan "ikuinen" elämä. Ja sitten kun erehtyy kuuntelemaan omaa itseään ja pahimmassa tapauksessa lakkaa pingottamasta, niin on suuri rikollinen. Se on mielestäni kurjaa. Ei elämän pitäisi pyöriä ruoan ympärillä.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #12 : 11.05.10 - klo:19:50 »
Vähärasvaisuudessa on se ongelma, että kun sitä rasvaa kuitenkin tietty määrä tarvitaan, rasvaliukoisten vitamiinien liuottamiseen esimerkiksi. Ihan samalla lailla kuin tarvitaan C-vitamiinia tai proteiinia tai kalsiumia. Jos ei saa tarpeeksi rasvaa, tulee useammin nälkä ja tekee kaikkea kummallista mieli. Ja jos syö nälkäisenä niin syö enemmän. Kovat rasvat nyt voi nostaa kolesterolia mutta pehmeät rasvat on pahasta vasta sitten, kun niitä - tadaa! - syö enemmän kuin kuluttaa.

Syö hiilareita, ei ole nälkä. Syö rasvaa, ei tule nälkä!

Pointti: rasvattomalla ruokavaliolla on paljon helpompi syödä yli äyräiden.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #13 : 11.05.10 - klo:20:30 »
... olen pikkasen nälkäinen koko ajan ja tarkoituksella... kerran kuukaudessa syön saksalaista, rasvaista ja läskistä ruokaa ja juon olutta päälle... hoikkana poikana minä menen Pietarin luokse...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Mitä syömme, miten voimme?
« Vastaus #14 : 11.05.10 - klo:21:39 »
En ole kaikilta osin samalla kannalla. Tuo uskontoon vertaaminen nimittäin osuu liian monen kohdalla ihan nappiin. Syöminen on yleisimpiä uususkontoja Suomessa ja muualla. Se kilpailee kirkon kanssa ikuisen elämän asiassa pahasti kuten Bessonoff esittää.

Toinen juttu on tämä oma syöminen. Olen nyt ottanut siihen uutta otetta ja jättänyt hiilihydraatit lähes kokonaan pois hiilijalanjäljestä välittämättä ja keventynyt 6kg Nepalin hyväksi. Liikkuminen on minulla valitettavasti pois laskuista ja odotan polven vaihtoa. Liikun niin paljon kuin mahdollista, mutta sillä ei laihduteta. Ongelma on miten tulla kylläiseksi mahdollisimman vähillä kaloreilla.

Noudatatko vhh:ta?  Minulle se näyttää sopivan hyvin.  Puntarissa ei käy, mutta näen vaatteista,
että tehoaa. Eikä ole kurniva nälkä.
Oi rakas Jeesus, suloinen