Kirjoittaja Aihe: Uusi tulokas  (Luettu 17245 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Aallotar

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 42
Uusi tulokas
« : 14.04.10 - klo:13:40 »
Hei kaikille!
Sain vähän aikaa sitten ajatuksen ruveta ottamaan Körttiläisyydestä selvää. Ajauduin Körttifoorumille, jossa luin mainiot ja loistavat infosivut- Kiitos niistä. Olin ihan innoissani tästä päähänpistosta. Olen syntyperäinen Helsinkiläinen ja ilmeisesti "uusherännäinen" (?) Olen hakenut koko elämäni jotain kristittyä porukkaa. Lapsuuden perheeni ei ollut uskovainen eikä puolisonikaan. Körttiläisyys vaikuttaa lupaavalta. Vielä kun uskaltautuisi johonkin samanhenkisten ihmisten tapahtumaan tutustumaan hommaan käytännössä... Luterilaisissa jumalanpalveluksissa en koe oikeaa yhteisöllisyyttä. Olis hienoa löytää oma hengellinen paikkansa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #1 : 14.04.10 - klo:14:15 »
Hei, tervetuloa. Tuo viimeisen lauseesi "hienoa" on osuva attruutti körttiläisyydelle. Lapsesta asti herännäisyyden sisällä olleena vakuutan sinun osuneen kultasuoneen. Tervetuloa!
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #2 : 14.04.10 - klo:14:27 »
osuva attribuutti siis
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #3 : 14.04.10 - klo:14:38 »
Teretulemast tähän erikokoisten ja erinäköisten körttien joukkoon. Eikä kaikki täällä keskustelevat oo körttejä ja körtit on tavallisia ihmisiä. Ei muuta kun ahkerasti kirjoittelemaan omia ajatuksia.
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #4 : 14.04.10 - klo:15:30 »
Kaltaisia on täällä muitakin. Olen Helsinkiläinen eikä kotini ollut uskovainen, mutta sisäsiisti virkamiesperhe. Vaimoni kyllä on samaa henkeä kuin minäkin. Tule vaan joukkoon mukaan, kyllä sopu tilaa antaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #5 : 14.04.10 - klo:16:06 »
Moro ! Kiva kun otat selvää asioista. Itse olen täällä välillä. Monenlaista on porukkaa ja hyvä kun ei kaikki ole samasta muotista vaan asioita mietitään ja joskus miettimättäkin kirjoitetaan.  "Omaa" kirkkoa etsin ja asioita kyselen ja yritän puntaroida.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #6 : 14.04.10 - klo:16:22 »
Tervetulloo! Ja tervetulloo Kiuruveelle 9.-11.7.!
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #7 : 14.04.10 - klo:17:08 »
Hei täältä Lahesta!

Tervetuloa meidän körttiakkojen kerhoon, rouva Aalto, oletan! Minä olen Riitta-mummi
Salonen (onko se pieni Salo?) os. Tikka.
Minulla on kaksi tytärtä, neljä lastenlasta ja yksi pikku-Lotta, lapsenlapsenlapsi.
Olen 66 vuotias, lähempänä jo 67.
Kotini ei ollut uskova, mutta uskontoa kunnioitettiin. Ja isänmaallisia oltiin kovasti, sota oli niin lähellä lapsuuttani.Kiva kun tulee uusi joka kirjoittaa myös heti.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #8 : 14.04.10 - klo:17:37 »
Samat täältä. Herännäisyys oli itselleni siksi lähtökohtaisesti vierasta, että vartuin viidesläisellä seudulla, kävin nuorena femmalaisen riparin, irrottaduin siitä omista syistäni. Sukujuuret johtaisi evankelisuteen, mutta juuri nyt en oikein heitä ymmärrä.  Aloitin täällä netissä itsekin, kun joku viisas sitä ehdotti.  Aikansa otti, että sain lähdettyä ensimmäisiin seuroihin - osuivat hyvin kirkkopyhän perään.  Tilaisuus oli minulle outo, aika ymmärrettävästi, mutta ei lainkaan jättänyt fiilistä ettenkö menisi toistamiseen.

Herännäisyydessä ei ole ollut mitään itselleni vieraan tai vastahakoisen tuntusta, lueskelin siitä jotakin ja minul on eräs tuttu teologi jonka pitkät juuret on täällä - kyselin häneltäkin, kun en kaikkea viitsinyt tänne tuoda. Hiljaisen (no, täällä ehä välillä  äänekkään tuntuisen) rivikristityn on helppoa löytää sen ajattelu, hiljainen uskomisen muoto ja kuunteleva ilmapiiri omakseen.  

Oli muuten kyllä todella hyvä, että ne Herättäjäjuhlat pidettiin kertaalleen täällä pk-seudulla. Pohja oli pedattu sillä  jo pari vuotta sitten.  Ehkä ne voisi olla etelä-Suomessa toistekin?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #9 : 14.04.10 - klo:21:05 »
Itsekin samoilla jalanjäljillä kuin Aallotar. Oma paikka hakusessa. Täältä ois kiva löytää Se Paikkansa  :) En kuulu kirkkoon, olen joskus aikoja sitten eronnut, mutta syksyn ja talven aikana usko on nostanut minussa niin sanotusti päätään. Olen uskossa, sen tiedän. Mut se oma poppoo, jengi.. Sitä ei luterilaisesta kirkkomeiningistä löytynyt. Oisko se täällä sitten?  :)
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #10 : 14.04.10 - klo:21:19 »
Tervetuloa Aallotar ja Marianne! :icon_biggrin:

Olen körttiortodoksi ja täällä on ollut hyvä olla!
 
:eusa_angel:



Herra armahda.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #11 : 14.04.10 - klo:21:21 »
Itsekin samoilla jalanjäljillä kuin Aallotar. Oma paikka hakusessa. Täältä ois kiva löytää Se Paikkansa  :) En kuulu kirkkoon, olen joskus aikoja sitten eronnut, mutta syksyn ja talven aikana usko on nostanut minussa niin sanotusti päätään. Olen uskossa, sen tiedän. Mut se oma poppoo, jengi.. Sitä ei luterilaisesta kirkkomeiningistä löytynyt. Oisko se täällä sitten?  :)

Toivotaan, että se löytyy täältä, jos sitä ei muualta ole löytynyt. Meillä ei ole ennakkoehtoja, eikä kirkkoon kuulumista vaadita. Se on jokaisen oma asia, mutta pitää heti saamaan hengenvetoon sanoa, että täällä ylivoimaisesti suurin osa kuuluu kirkkoon. Se ei ole vaatimus, joten päätä itse mitä haluat. Tänne saa tulla ja tehdä tilaa itselleen. Monet ovat aikojen kuluessa tulee hyviksi nettitutuiksi ja olemme ainakin kerran vuodessa järjestäneet naamanäyttötilaisuuden, mutta ei sinne ole mikään pakko osallistua. Meillä on täällä myös useita täysin anonyymejä, joita emme tiedä mitään muuta kuin heidän kirjoituksensa. Siis tervetuloa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa marianne

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 100
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #12 : 15.04.10 - klo:00:58 »
Kiitos seppos! Ja Atanasia! Olen pohdiskellut tuota kirkkoon uudelleen liittymistäkin, kyllä, mutta toistaiseksi en ole sitä tehnyt. En tiedä, miksi. En vain ole ottanut luterialaista meininkiä niin omakseni, vaikka kristitty ehdottomasti olenkin.

Täytyy vielä sanoa, että viime sunnuntaina kävin kirkossa messussa pitkästä aikaa - ja ehtoollisellekin menin, jota en ole rippiaikojen jälkeen tehnytkään! Toivottavasti se nyt ei kauheesti haittaa, etten kirkkoon kuulu..  :icon_sad: on semmonen "haku päällä", et mihin mie kuulun, kun en ittekkään oikeen tiedä vielä.
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo:01:02 kirjoittanut marianne »
"Älkää siis huolehtiko huomispäivästä, se pitää kyllä itsestään huolen. Kullekin päivälle riittävät sen omat murheet." (Matt. 6:34)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #13 : 15.04.10 - klo:08:06 »
Terve, Marianne. Sinulla on minun lempikarkin nimimerkki. Chymos, Lappeenranta!

Odottaen hyvä tulee.

Vahinko etteivät kaikki saa kotikirkokseen sellaista pientä kirkkoa kuin meillä Mukkulassa. Siellä porukka tuntee toisensa ainakin naamalta, alkaa hymyillä parin vuoden jälkeen ja jutella kymmenen vuoden jälkeen. Yhdessä touhutaan srk. askareissa esikoislestadiolaiset, femmat, kylväjät , körtit ja tavallinen kirkkokansa. Sitähän me kirkossa messussa ja ehtoollisella kaikki ollaan. Tavallista kirkkokansaa.

Suurilla paikkakunnilla vain kuppikunnat kokevat me-henkeä. Se on vahinko.

Mutta odota.

                 juttelee: Riitta-mummi :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Uusi tulokas
« Vastaus #14 : 15.04.10 - klo:08:15 »
Vielä kun uskaltautuisi johonkin samanhenkisten ihmisten tapahtumaan tutustumaan hommaan käytännössä... Luterilaisissa jumalanpalveluksissa en koe oikeaa yhteisöllisyyttä. Olis hienoa löytää oma hengellinen paikkansa.

Mietin pitkään, kirjoitanko tästä. Seuroissa saa olla ... no, tuota...aika rauhassa. Itselleni sellainen sopi mahdottoman hyvin, ettei kukaan tullut jututtamaan.  Olen pohjimmiltani ujon sorttinen ja minun on vaikeaa puhua itseäni varmemmille ja no, muutenkin,  omasta uskostani monistakin eri syistä.   Oli valtava helpotus, kun ei kukaan kysynyt edes nimeäni.  Mutta aina ei ole näin, sen tiedän.  MIetin tuota, mitä kirjoiitat jumalanpalvelksiin pettymisestä ---itse olen niissäkin oikein nimenomaan tyytyväinen, kun kukaan ei halua tutustua, meitä on moneen junaan.  

Olisi vain harni, jos etsisit jotakin jota usein nimitetään yhteisöllisyydeksi, eli joukkoa joka tulisi sanomaan että hei, tervetuloa, ihanaa nähdä täällä uusi ihminen, kiva kun tulit, ota nyt kahvia, vai teetäkö juot, kerro itsestäsi, ja minä olen sejase, vaihdetaan puhelinnmeroita, soitellaan...nähdään pian taas.  Niin ehkä ei käy, tosin kokemusta on vähän.  Olisi vain harmi jos pettyisit ensi metreillä, täällä on mkavaa väkeä, ja foorumilla joku saattaa olla avoimempi kuin livenä - tutustuminen vie aikaa. Ei liioin jäänyt mieleeni missä asut - olisiko pienemmällä paikkakunnalla toisin?  Pidin itse seuroissa niiden hljaisuudesta, juuri siitä ettei kukaan kysynyt mitään,  mutta joku voi kokea sellaisen vähän tylynä menona ja yhteisöllisyyden puuttumisena, äkkiseltään - ei se sitä ole.

Ajattelen erästä puolituttua pk-seudulta, hän oli haaveillut Valamosta  juuri sitä että saa kokea yhteenkuluvaisuuden tunnetta ja ihmiset ottavat kontaktia, ja kun sellä ei kukaan niin toiminut,  löi hanskat tiskiin kerralla...näitä ortodoksisuuteen tutustujia kun minlla on, ja hän toimi hätäillen, omasta mielestäni., oli harmi, mitä häntä tunsin, ajattelin että ortodoksinen kirkko olisi ollut hänen ajattelulleen ja suhtautumistavalleen ehkä ihan oma, ellei alkun olisi osnut tuota pettymystä.  
« Viimeksi muokattu: 15.04.10 - klo:08:21 kirjoittanut ikävöivä »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.