Kirjoittaja Aihe: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?  (Luettu 32916 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« : 05.11.19 - klo:21:12 »
Kyllä ja ei.
Joissain maissa Raamattua ei saa omistaa tai käyttää, monissa taasen se ei ole kielletty kirja.
On maita, joissa se on ollut kielletty, tai sen käyttöä on rajoitettu, ja myöhemmin siitä on tullut sallittu.
Jossain se on ollut sallittu, mutta sitten se on myöhemmin kielletty.
Raamatun omistaminen on johtanut ihmisiä jopa ennenaikaiseen kuolemaan.

Mitä Suomeen tulee, en ole kuullut, että se olisi koskaan ollut kielletty Kirja täällä.
Minulla on sellainen aavistus, että tulevina aikoina Raamatun käyttöä vähintäänkin tullaan lainsäätäjän toimesta rajoittamaan Suomessa. Siellä on sellaisia tekstikatkelmia, jotka sotivat rajusti nyky-ajan-henkeä vastaan, ehkä jopa lainsäädäntöäkin vastaan.
Voiko piankin käydä niin, että jos joku pitää netissä Uutta Testamenttia saatavilla, hän joutuu siitä rikosoikeudelliseen vastuuseen?


Hyvin on mustissani, kun menin kerran junalla Nicolae Ceaușescun Romaniaan ja minulla oli mukanani romaniankielinen Raamattu ja kuinka siitä tuli jonkintason hämminki tullivirkailijoiden kanssa.

Kuinka aiot toimia, jos Raamatun omistamisesta tulee Suomessa rangaistava teko?
Tämä saattaa hyvinkin olla edessä, mikäli suvaitsevaisuus vielä entisestään pääsee lisääntymään yhteiskunnassamme.
Hävitätkö Raamattusi vai pidätkö ne kirjahyllyssäsi, jos tämä kauhuskenaario toteutuu?
Vai koetko, että tuollainen kielto ei juurikaan haittaisi?

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #1 : 05.11.19 - klo:21:28 »
Ei voida kieltää ainakaan nopealla aikavälillä, sillä Suomessa on valtionuskontokäsite voimassa. Virkavalan mainitsen nyt ensimmäiseksi. Kirkko hoitanee vielä joitain valtiollisia tehtäviä.
Valtionsyyttäjä on rohkea nainen, sillä nyt jos koskaan "ampiaispesämme" alkaa kiehua.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #2 : 05.11.19 - klo:21:43 »
Tämä saattaa hyvinkin olla edessä, mikäli suvaitsevaisuus vielä entisestään pääsee lisääntymään yhteiskunnassamme.

Olisit voinut laittaa suvaitsevaisuuden lainausmerkkeihin, jos yhdistät sen ylipäätään kirjojen kieltämiseen. Niin sananvapaus kuin uskonnonvapauskin ovat suvaitsevaisuuden ydintä.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #3 : 05.11.19 - klo:22:20 »
Olisit voinut laittaa suvaitsevaisuuden lainausmerkkeihin, jos yhdistät sen ylipäätään kirjojen kieltämiseen. Niin sananvapaus kuin uskonnonvapauskin ovat suvaitsevaisuuden ydintä.

Lainausmerkit tietysti todellisuudessa olisivat kuuluneet tuohon asiayhteyteen, mutta jätin ne pois tarkoituksella.
Minulla on sellainen tunne, että sana 'suvaitsevaisuus' on jotenkin ryvetetty.
Itse koen, että 'suvaitsevaisuus' tarkoittaa osittain samaa, kuin että minun omia elämisen mahdollisuuksiani pitäisi rajoittaa.
'Suvaitsevaisuus' tarkoittaa vapauteni rajoittamista.
Toki tällä hetkellä vallitseva 'suvaitsevaisuus' ei ole juurikaan aiheuttanut minulle vielä mitään sellaista ongelmaa, jolla olisi mitään sanottavampaa merkitystä. Mielipahaa toki on aiheuttanut, mutta sellaista ei pidä ongelmaksi laskea.
Jonkun tason itsesensuuriakin se minussa vaikuttaa - vaan eihän tämä ole uusi ilmiö Suomessa.
Menneinä aikoina Neuvostoliiton olemassaolokin johti Suomessa itsesensuuriin ainakin niillä, joilla oli jonkinlaista valtaa Suomessa. Ymmärtääkseni tavallisen kansan parissa sai kuitenkin pelkäämättä arvostella Neuvostoliittoa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #4 : 05.11.19 - klo:22:40 »
Minua jossain määrin närästää sellainen toiminta, jossa jotkut tahot korostavat omaa suurta suvaitsevaisuuttaan.
Monesta seikasta näkee, että nämä suvaitsevuuden perikuvat oikeasti uskovat omaan suureen suvaitsevaisuuteensa.
Minä taasen epäilen vahvasti heidän suvaitsevaisuuttaan.
Minulla on jonkinlainen aavistus -jopa joitain perustelujakin - , että ehkäpä onkin niin, että suvaitsevaisuus on siinä mielessä vakio, että jokainen ihminen loppujen lopuksi omaa saman määrän suvaitsevaisuutta. Joku suvaitsee jotakin, joku toinen jotain muuta. Kahdelle vastakkaiselle asialle/uskomukselle on vaikea olla yhtä aikaa sauvaitsevainen.

Nykykielenkäytössä sana "suvaitsevaisuus" tarkoittaa samaa, kuin olla yhtä mieltä ajan-hengen kanssa.
Jos sana määritellään näin, tällöin ihmisiä voi jaotella enemmän suvaitsevaisiin ja vähemmän suvaitsevaisiin.
Kun suvaitseevaisuustaso laskee riittävän alhaalle, tullaan suvaitsemattomuuden puolelle.

Jos taasen tuo sana määritellään niin, että lasketaan asiat/aatteet, joita ihminen hyväksyy tai ei hyväksy, tämä määritelmä johtaisi kaiketikin siihen, että suvaitsevaisuus on jokaisella ihmisellä yhtä suuri.

Minun mielestäni kaiken vouhotuksen sijaan voisi olla hyvä harjoitella tosiasioiden sietämistä: tuo toinen nyt sattuu vain edustamaan vastakkaista näkökantaa ja minusta tuntuu pahalta, kun tuo toinen pitää esillä omaa näkökantaansa, eikä suostu kääntymään minun 'uskooni'. Minun tehtäväni on vain sietää sitä. Joutuuhan tuo toinenkin sietämään sitä, että myös minulla on oikeus kertoa, mitä minä ajattelen, vaikka se ei tuota toista ehkä miellytäkään.

Mitä enemmän ihmiset joutuvat syytettyjen penkille omantuntonsa takia, sitä harmillisempaa.
Ihmisellä kun ei ole mitään keinoa vaihtaa omaatuntoaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #5 : 05.11.19 - klo:22:42 »
Köpi miksi pelottelet rahvasta? Minun ja sinun eläessä ei tuota Suomessa tapahdu.

Toinen asia kommettina, laki käy ylitse tunteen ja raamatunlauseiden.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #6 : 05.11.19 - klo:22:54 »
Köpi miksi pelottelet rahvasta? Minun ja sinun eläessä ei tuota Suomessa tapahdu.

Toinen asia kommettina, laki käy ylitse tunteen ja raamatunlauseiden.

Onhan minulla silmät ja korvat ja jonkinlainen aivokapasiteetti, joka pystyy suorittamaan jonkintasoisia matemaattisia laskutoimituksia sen aineiston pohjalta, jota elämän aikana on ehtinyt aivoihin syytämään.
Aineistona voisi mainita vaikkapa menneen maailman historian.

Nykyään maailma on sellainen, että muutokset eri suuntiin tapahtuvat paljon nopeammin, kuin ennen.
Näinollen on varsin mahdollista, että tuomani skenaario tapahtuu nopeastikin.

Valtakunnan lait ainakin demokratioissa ovat jonkinlaisia keskiarvoja ihmisten käsityksistä oikeasta ja väärästä, eli ihmisjoukko päättää siitä, mikä on kulloinkin oiken ja väärin.
Jokua asia, mikä on joskus oikein, saattaa 10 vuoden kuluttua olla jo rikos - ja päinvastoin.

Kristitty uskoo, että Raamattu on Jumalan Kirja, jossa Jumala kertoo, mikä on oikein ja väärin.
Kristukseen turvansa laittavan ihmisen ei tarvitse pelätä sitäkään, vaikka Raamattu kiellettäisiin ja sen hallussapidosta tulisi ongelmia.

Jos Raamattua ei kielletä meidän elinaikanamme, niin ottakaamme se seikka kiitollisuudella vastaan. Näinkin voi käydä.


Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #7 : 05.11.19 - klo:22:57 »
Voi myös käydä niin, että tulevaisuudessa joudun poliisikuulusteluihin tästä ja muistakin foorimilla kirjoittamastani.
En kuitenkaan usko, että näin käy aivan heti, pikapuolin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #8 : 05.11.19 - klo:23:47 »
Lainaus täältä:
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/niin-piispa-kuin-poliitikkokin-kritisoi-paivi-rasasen-rikostutkintaa-34kaydaanko-seuraavaksi-kirjastot-lapi-ja-joutuvatko-lutherin-tekstit-roviolle34-6.3.553450.687ad7f09c

Heikki Vesman, entinen juristi, nykyinen kokoomuksen kansanedustaja ihmettelee, että
"mik­si kirk­ko ja suo­ma­lai­set us­kon­nol­li­set yh­tei­söt ei­vät ole rien­tä­neet puo­lus­ta­maan us­kon­va­paut­ta Suo­mes­sa."

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #9 : 06.11.19 - klo:00:32 »
Mulla on nykyisin paljon mielessä se mihin maailmaan tylleröt jäävät...???
Jumala on kaiken yläpuolella loppuun asti, mutta mitä on se "kaikki"


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #10 : 06.11.19 - klo:00:51 »
Minua jossain määrin närästää sellainen toiminta, jossa jotkut tahot korostavat omaa suurta suvaitsevaisuuttaan.

Pistätkö linkkejä tällaisiin korosteluihin?

Mitä itse olen kuullut niin suvaitsevaisuudesta puhuvat lähinnä sellaiset tahot, jotka olettavat että jotkut muut kovasti pitävät suvaitsevaisuudestaan meteliä. Irvaillen että eikö heidän sitten pitäisi suvaita myös suvaitsemattomuutta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #11 : 06.11.19 - klo:07:14 »
Kristitty uskoo, että Raamattu on Jumalan Kirja, jossa Jumala kertoo, mikä on oikein ja väärin.

Raamattua ei voi lukea yksioikoisena toimintaohjeena. Siitä löytyy myös paljon sydämetöntä ankaruutta, joka ei kristitylle sovi.

Israelilaisten ollessa autiomaassa tavattiin muuan mies keräämästä polttopuita sapattina. Ne, jotka olivat tavanneet hänet puita keräämästä, veivät hänet Mooseksen, Aaronin ja kansan eteen. Miestä pidettiin vangittuna, koska ei vielä ollut selvää määräystä siitä, mitä tällaisessa tapauksessa oli tehtävä. Silloin Herra sanoi Moosekselle: "Se mies on surmattava. Kansa kivittäköön hänet kuoliaaksi leirin ulkopuolella." Niin kansa vei miehen leirin ulkopuolelle ja kivitti hänet hengiltä Herran Moosekselle antaman käskyn mukaisesti.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #12 : 06.11.19 - klo:09:02 »
Raamattua ei voi lukea yksioikoisena toimintaohjeena. Siitä löytyy myös paljon sydämetöntä ankaruutta, joka ei kristitylle sovi.

Raamatuntulkintaan liittyy myös tiettyjä samoja piirteitä, jota tekstin tulkintaan yleensäkin liittyy.
Jos jossain vuoden 1980 Helsinginsanomassa sanotaan, että putkiliike on osoitteessa Putkikatu 1 ja jos Helsinginsanomissa vuodelta 2000 kerrotaan, että kyseinen liike on muuttanut Kaivokadulle, koska Putkikadun tiloihin tulee bordelli, niin ei tietenkään Helsinginsanomia pidä tulkita niin, että liike sijaitsisi tällä hetkellä Putkikadulla.
Oikea tulkinta on se, että liike on sijainnut ainakin vuodesta 1980 lähtien vuoteen 2000 Putkikadulla ja sen jälkeen Kaivokadulla.
Käytännön sovellus nykyihmiselle siis on se, että jos haluat putkiliikkeeseen, mene Kaivokadulle, älä missään tapauksessa mene Putkikadulle.
Vuosina 1980 - 2000 käytännön sovellus olisi ollut se, että mene Putkikadulle.

Toinen seikka, joka on Raamattua tulkitessa otettava huomioon on ihmisen voimakas taipuvaisuus tulkita Raamattua kulloisenkin ajan hengen mukaan.
Ajan henki määrittelee erilaisia sanoja oman etunsa mukaan. Esim. sanoille "suvaitsevaisuus", "rakkaus", "lähimmäisenrakkaus" ym. annetaan ajanhengelle sopivia merkityksiä.
Ajanhenki on todella huono isäntä Raamattua tulkitessa. Se huonoimillaan tekee mustasta valkoisen ja valkoisesta mustan.
Ajanhenki voi sokaista ihmisen jopa niin, että ihminen tappaa toisen ja luulee tekevänsä sillä palveluksen Jumalalle.

Tämäkin on väärä päätelmä mitä tahansa tekstiä tulkitessa: koska on mahdollisuus siihen, että tekstiä tulkitaan väärin, niin siitä seuraa, että tekstiä voi tulkita VAIN väärin.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #13 : 06.11.19 - klo:12:43 »
Toinen seikka, joka on Raamattua tulkitessa otettava huomioon on ihmisen voimakas taipuvaisuus tulkita Raamattua kulloisenkin ajan hengen mukaan.
Ajan henki määrittelee erilaisia sanoja oman etunsa mukaan. Esim. sanoille "suvaitsevaisuus", "rakkaus", "lähimmäisenrakkaus" ym. annetaan ajan hengelle sopivia merkityksiä.
Ajanhenki on todella huono isäntä Raamattua tulkitessa. Se huonoimillaan tekee mustasta valkoisen ja valkoisesta mustan.
Ajanhenki voi sokaista ihmisen jopa niin, että ihminen tappaa toisen ja luulee tekevänsä sillä palveluksen Jumalalle.

Kiistakysymyksissä on helppo määritellä toista mieltä oleva ajan hengen mukaiseksi ja kokea itse olevansa pysyvän totuuden edustaja. Tämä voidaan usein osoittaa harhaksi, mutta sillä harvoin muutetaan kenenkään asennoitumista. Esimerkkinä voi mainita vaikkapa opin Raamatun sanainspiraatiosta, jota nimitetään 'klassiseksi kristinuskoksi' vaikka se on peräisin 1900-luvun Yhdysvalloista.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Kielletäänkö Raamatun hallussa pito?
« Vastaus #14 : 06.11.19 - klo:15:58 »
Kiistakysymyksissä on helppo määritellä toista mieltä oleva ajan hengen mukaiseksi ja kokea itse olevansa pysyvän totuuden edustaja. Tämä voidaan usein osoittaa harhaksi, mutta sillä harvoin muutetaan kenenkään asennoitumista. Esimerkkinä voi mainita vaikkapa opin Raamatun sanainspiraatiosta, jota nimitetään 'klassiseksi kristinuskoksi' vaikka se on peräisin 1900-luvun Yhdysvalloista.

Olen täällä jo jotain yleisperiaatteita Raamatun tekstin tulkinnasta jutustellut.
Tuon nyt tähän erään tekstintulkinnassa huomioon otettavan seikan, jota täällä ei ole vielä mainittu.
Jos Raamattua lukiessa saa yllättäen jonkun aivan uuden tekstintulkinnan, sellainen, jota kukaan kirkon historiassa ei ole vielä vuosisatojen/parin vuosituhannen aikana löytänyt ja varsinkin, jos se sotii siihenastisia Raamatusta löydettyjä peruslinjauksia vastaan, kannattaa olla varovainen, kriittinenkin.
Esim. On jokin asia, jossa kirkolla on ollut jokin Raamattuun perustuva linjaus vaikkapa 1970 vuoden ajan. Sitten kirkon ulkopuolelta alkaa tulla paineita tämän linjauksen  muuttamiseksi. Lopulta linjauksia muutetaan joissain kirkkokunnissa, siitä huolimatta, vaikka suurinosa muuta kristikuntaa pysyy niissä raamatuntulkinnassa, joka on apostolisista ajoista asti ollut voimassa.
Eli kaikkiin uusiin yllättäviin Raamatusta kumpuaviin löytöihin kannattaa suhtautua hyvinkin kriittisesti.
Penan lausuma "Tämä voidaan usein osoittaa harhaksi, mutta sillä harvoin muutetaan kenenkään asennoitumista" Penan kirjoittamassa tekstissä näyttää juuri viittaavan uusiin Raamattuun liittyviin oppeihin, joita aina nousee. Olen kanssasi samaa mieltä, ehdottomasti.

Mitä tulee Raamatun sanainspiraatio-oppiin, en kovin hyvin ole asiaan perehtynyt.
Siina ilmeisesti (tämä on veikkaus) on jokin monista pohjateksteistä valittu juuri siksi ehdottoman oikeaksi tekstiksi.
Kysyisin penalta seuraavaa:
Jos uskoo jonkun tietyn tekstilaitoksen olevan se ainut oikea pohja kääntää Raamattu, niin mitä vaaroja tekstin tulkinnassa on verrattuna henkilöön, joka käyttä raamatunkäännöksiä, jotka pohjautuvat milloin mihinkin alkupohjatekstiin?
Asiasisältöhän ei käytännössä juuri ollenkaan poikkea näiden tekstilaitosten välillä.
Jos tuota viimeistä lausettani ryhdytään väittämään epätodeksi, niin toivoisin väitteiden tueksi selkeitä viittauksia mahdollisiin tieteellisiin tutkimuksiin. RAamatunteksteihin liittyvää tutkimusta nimittäin pitäisi ymmärtääkseni olla saatavilla varsin mukavasti. Jo etukäteen nimittäin turhaudun mahdollisiin mutu-väitteisiin, voihan olla, että turhauduin turhaan.