Kirjoittaja Aihe: Hyvä ja huono isänmaallisuus  (Luettu 7507 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Hyvä ja huono isänmaallisuus
« : 02.12.09 - klo:11:36 »
Seuraavaksi ajattelin tässä alustuksessani opettaa aiheesta "ihyvä ja huono sänmaallisuus".
Ehkäpä alustuksestani hersyää mielenkiintoinen keskustelu.

Isänmaallisuus voi luoda suuriakin voimavaroja, joita oikein käytettynä saadaan paljon hyvää aikaan.
Väärin käytettynä taasen voidaan saada aikaan varsinainen katastrofi.

Hyviä asioita voisi olla esim. urheilu taikka jokin yhteinen yleishyödyllinen projekti.
Huonoa taasen kiihko, joka on osoitettu jotain toista kansakuntaa taikka rotua vastaan.

Mitä ajatuksia "Hyvä ja huono isänmaallisuus" saa sinussa aikaan?


Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #1 : 02.12.09 - klo:11:53 »
Seuraavaksi ajattelin keskustella tässä alustuksessani aiheesta "ihyvä ja huono sänmaallisuus".
Ehkäpä alustuksestani hersyää mielenkiintoinen keskustelu.

Isänmaallisuus voi luoda suuriakin voimavaroja, joita oikein käytettynä saadaan paljon hyvää aikaan.
Väärin käytettynä taasen voidaan saada aikaan varsinainen katastrofi.

Hyviä asioita voisi olla esim. urheilu taikka jokin yhteinen yleishyödyllinen projekti.
Huonoa taasen kiihko, joka on osoitettu jotain toista kansakuntaa taikka rotua vastaan.

Mitä ajatuksia "Hyvä ja huono isänmaallisuus" saa sinussa aikaan?

Muuten hyvä aihe, mutta muiden yläpuolelle asettuminen eli opettaminen on epäkörttiläisenä kielletty huvi vertaisten joukossa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #2 : 02.12.09 - klo:12:10 »
Lainaus
Muuten hyvä aihe, mutta muiden yläpuolelle asettuminen eli opettaminen on epäkörttiläisenä kielletty huvi vertaisten joukossa.

Mikä lause taikka lauserypäs varsin lyhyessä alustuksessani oli mielestäsi toisten yläpuolelle asettumista?
Jos sana "opettaa" olisi puuttunut, olisiko alustukseni muuttunut sellaiseksi, että se ei tuolloin voisi loukata kenenkään omanarvontunnetta?

Olen työpaikallani joskus pidellyt erilaisia kursseja (olen siis opettanut), mutta kukaan tuskin on ajatellut, että minä olisin jotenkin väärässä mielessä kurssilaisten yläpuolella.
Olen myös ollut useilla kursseilla, joissa on opetettu erilaisia asioita. En ole kokenut, että opettajat olisivat olleet väärällä tavalla minun yläpuolellani.

Nykyään ihmiset ovat erikoistuneet eri aloille. Ala saattaa olla kovinkin kapea.
Syystä taikka toisesta on myös nykyään siten, että ihminen joutuu kouluttautumaan koko ajan.
Ei ole mahdollista, että hän voi hoitaa työtehtäviään ilman opettajia.
Välillä ihminen on opiskelijan roolissa, välillä opettajan roolissa.

Ihminen, joka luulee osaavansa jo kaiken taikka omaavansa riittävässä määrin tietoa taikka ajattelee, että nuo muut eivät omaa mitään sellaista, mitä minä en jo omaa, ei tarvitse opetusta.

Jos opettaminen/oppiminen on epäkörttiläistä, niin ehdotan, että körttiläisyys astuu sieltä korokkeelta alas tänne tavallisten ihmisten maailmaan, jossa ei pelätä opettelua eikä opettamista, vaan ymmärretään se opettamisen/opiskelun juju, jota tuossa muutamaa riviä aiemmin kirjoitin.
Eli ehdotan, että körttiläisyys päivittää tässä oppiaan.
Jos ei päivitä, niin toki hyväksyn senkin, koska haluan olla suvaitsevainen ja hyväksyä sen, että joku ei halua opetusta, kuin hyväksyä senkin, että jotkut eivät pelkää opetusta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #3 : 02.12.09 - klo:12:12 »
Laitoin tuon "opettaa" -sanan tuonne puhtaasti pelkkää syntisyyttäni.
Oikeastihan koko sana ei mitenkään sopinut tekstin asiayhteyteen.
Eihän siinä oikeasti mitään opetettu.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #4 : 02.12.09 - klo:12:16 »
Lainaus
Seuraavaksi ajattelin tässä alustuksessani opettaa aiheesta "ihyvä ja huono sänmaallisuus".

Minä tulkitsin "opettamisen" heti itse-ironiaksi  :107:
Herra armahda.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #5 : 02.12.09 - klo:12:16 »
Jos opettaminen/oppiminen on epäkörttiläistä, niin ehdotan, että körttiläisyys astuu sieltä korokkeelta alas tänne tavallisten ihmisten maailmaan, jossa ei pelätä opettelua eikä opettamista, vaan ymmärretään se opettamisen/opiskelun juju, jota tuossa muutamaa riviä aiemmin kirjoitin.Eli ehdotan, että körttiläisyys päivittää tässä oppiaan.
Jos ei päivitä, niin toki hyväksyn senkin, koska haluan olla suvaitsevainen ja hyväksyä sen, että joku ei halua opetusta, kuin hyväksyä senkin, että jotkut eivät pelkää opetusta.

Seli, seli, seli. Jotenkin turhaannun näihin Kyöstin marmatuksiin. Jos haluat kirjoittaa isänmaallisuudesta, kirjoita. Älä marmata körttiläisyys sitä, körttiläisyys tätä.

Yksinkertainen vastaus on: patriotismi hyvä, nationalismi huono.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #6 : 02.12.09 - klo:12:24 »
Seli, seli, seli. Jotenkin turhaannun näihin Kyöstin marmatuksiin. Jos haluat kirjoittaa isänmaallisuudesta, kirjoita. Älä marmata körttiläisyys sitä, körttiläisyys tätä.

Yksinkertainen vastaus on: patriotismi hyvä, nationalismi huono.

Salis, tuo kommenttini liittyi Sepposin vastaukseen, että
Lainaus
opettaminen on epäkörttiläisenä kielletty


Et ehkä huomannut sitä, koska ehkä luet vain minun kirjoituksiani.
Saatan harhautua isänmallisuusaiheesta esim. körttiläisyyteen, jos joku ryhtyy körttiläisyydestä puhumaan (ja siitä jotain väittämään), vaikkapa aihe ei mitenkään körtteihin liittyisi.




« Viimeksi muokattu: 02.12.09 - klo:12:29 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #7 : 02.12.09 - klo:12:34 »
Salis, oliko SeppoSin väite sitten mielestäsi marmatusta ja aiheeseen liittyvää?
Siinähän kerrottiin eräs körttiläisyyden ominaisuus heti isänmaallisuusalustukseni jälkeen.

Itse henkilökohtaisesti suhtaudun varsin suopeasti pieniin aihepoikkeamiin, vaikka tietysti aina parasta, jos pääosin pysytään aiheessa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #8 : 02.12.09 - klo:12:36 »
Laitoin tuon "opettaa" -sanan tuonne puhtaasti pelkkää syntisyyttäni.
Oikeastihan koko sana ei mitenkään sopinut tekstin asiayhteyteen.
Eihän siinä oikeasti mitään opetettu.

Juuri se sana "opettaa", joka viestittää siitä, että minä tiedän paremmin. En korjannut muuta tekstissäsi vaan kaikki muu on ennallaan. Ei sopinutkaan asiaan, mutta nyt siitä ei ole huolta kun se on poistettu.

Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #9 : 02.12.09 - klo:12:36 »
Salis, oliko SeppoSin väite sitten mielestäsi marmatusta ja aiheeseen liittyvää?
Siinähän kerrottiin eräs körttiläisyyden ominaisuus heti isänmaallisuusalustukseni jälkeen.

Itse henkilökohtaisesti suhtaudun varsin suopeasti pieniin aihepoikkeamiin, vaikka tietysti aina parasta, jos pääosin pysytään aiheessa.

a) Alustusta ei ollut, koska et päässyt kunnolla aiheeseen. b) SeppoS oli aivan oikeassa. Mikä ihmeen katedeeri Sinulla on, josta julistaa isänmaallisuuden oikeaa ja väärä tulkintaa?
Acta, non verba.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #10 : 02.12.09 - klo:12:39 »
Minäkin luin aloitusviestin vähän Atanasian tapaan, tosin niin, että siinä on helluntailaisen itse-ironian lisäksi myös körttiläisyyteen liittyvää ironiaa. Koska Karjalaisenkyösti kuitenkin myöhemmässä viestissään ilmoitti maininneensa opettamisen syntisyyttään, on käsitykseni helluntailaisesta itse-ironiasta hieman kyseenalainen.

Mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, en pidä urheilua nykyisessä muodossaan isänmaallisuuden positiivisena ilmenemismuotona. Aikaisemmin sillä on epäilemättä ollut merkitystä silloin, kun jokin kansakunta hakee itsetuntoa ja paikkaansa kansaivälisessä yhteisössä. Suomen osalta pidän jääkiekon maailmanmestaruutta viimeisenä tällaisena symbolisena tapahtumana. Se ja Leningrad cowboysin ja Puna-armeijan kuoron yhteiskonsertti Senaatintorilla nuijivat suomalaisten sisuskaluihin sen tosiasian, että mahdottomana pidetyt asiat ovat mahdollisia.

Mt

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #11 : 02.12.09 - klo:12:59 »
Lainaus
Alustusta ei ollut, koska et päässyt kunnolla aiheeseen.


Tulkintasi sopii minulle hyvin.
Kutsuttakoon aloitusteksitäni sitten vaikkapa vain "tekstiksi".


Lainaus
b) SeppoS oli aivan oikeassa. Mikä ihmeen katedeeri Sinulla on, josta julistaa isänmaallisuuden oikeaa ja väärä tulkintaa?

Seppos on oikeassa ja siitä syytä en halunnutkaan kumota SeppoSin väitettä.
Olin vain jossain määrin erimieltä tuosta "opettamisesta".

Sama kateederi minulla on pohtia tätä isänmaallisuusaihetta, kuin muillakin.


Lainaus käyttäjältä: mt
en pidä urheilua nykyisessä muodossaan isänmaallisuuden positiivisena ilmenemismuotona

Nuorena olin kovin kiinnostunut kansainväisisitä urheilukilpailusta, kuten esi. jääkiekon mm.kisat.
Muistan, kun presidentti Mauno Koivisto jossain yhteydessä heitti ilmoille ajatuksen, että kansallissymbolit/-laulut voisi poistaa urheilun yhteydestä.
Minua ajatuskin suututti, koska minulle ne olivat kovin tärkeitä tuolloin.
Nykyään en enää paljoa urheilua seuraa, mutta en edelleenkään lähtisi niitä poistamaan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #12 : 02.12.09 - klo:13:02 »
Minua ajatuskin suututti, koska minulle ne olivat kovin tärkeitä tuolloin.
Nykyään en enää paljoa urheilua seuraa, mutta en edelleenkään lähtisi niitä poistamaan.

Oikeastaan kannatan Koiviston ajatusta. Sen sijaan suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan ja oikeusvaltion puolustaminen on isänmaallista.
Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #13 : 02.12.09 - klo:13:09 »
Lainaus
Oikeastaan kannatan Koiviston ajatusta.

Kansallistunnusten poistaminen voi olla monen ihmisen itsetunnolle kolahdus.
Toinen piirre on se, että kun ei jaotella ihmisiä suomalaisiin ja ulkomaalaisiin, on sillä varmasti pienentävä vaikutus myös "yhteisöllisyyden tunteeseen".

Nuorempana miehenä minulle oli hyvin tärkeää se, että suomalaiset pärjäisivät.
Se oli jonkinlainen itsetuntoa kohottava asia: me olemme hyviä.
Ihmisetkin ovat tuttavallisempia kadulla suuren urheiluvoiton jälkeen.


santtu-62

  • Vieras
Vs: Hyvä ja huono isänmaallisuus
« Vastaus #14 : 02.12.09 - klo:13:24 »
Seli, seli, seli. Jotenkin turhaannun näihin Kyöstin marmatuksiin.  Älä marmata ...
Siis koko ydin on http://www.youtube.com/watch?v=A6iLkHd5Bdk   .... Selitystoimisto


 :073: