Kirjoittaja Aihe: Päivän teksti 15.  (Luettu 27108 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #15 : 19.02.13 - klo:20:20 »
Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirja kertoo Efraimin metsän sijainneen 'Jordanin itäpuolella Gileadin ylängön reunustalla'.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #16 : 19.02.13 - klo:21:16 »
Aapeli Saarisalon Raamatun sanakirja kertoo Efraimin metsän sijainneen 'Jordanin itäpuolella Gileadin ylängön reunustalla'.
Hyvä tietää. Minulla on A S:n Pyhä maa, painettu joskus 50-luvun alussa. Sitten Voitto Viron jonkun sortin matkaopas. Mutta erityisesti olen kiitollinen Heikki Palvan kirjasta, jossa selitetään paikat ja tapahtumat yms. Se on nyt maalla,etten voinut katsoa onko siinä mainittu Efraimin metsä.Ja tietysti raamattu. En nyt sitten näköjään tappelumetsään pääse.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #17 : 19.02.13 - klo:21:49 »
Hyvä tietää. Minulla on A S:n Pyhä maa, painettu joskus 50-luvun alussa. Sitten Voitto Viron jonkun sortin matkaopas. Mutta erityisesti olen kiitollinen Heikki Palvan kirjasta, jossa selitetään paikat ja tapahtumat yms. Se on nyt maalla,etten voinut katsoa onko siinä mainittu Efraimin metsä.Ja tietysti raamattu. En nyt sitten näköjään tappelumetsään pääse.

Entisen kirkkoherrani Voitto Viron kirja on jo aika iäkäs ja sen jälkeen on voinut tulla uutta tietoa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #18 : 20.02.13 - klo:09:00 »
Entisen kirkkoherrani Voitto Viron kirja on jo aika iäkäs ja sen jälkeen on voinut tulla uutta tietoa.
Se on iäkäs, mutta ei haittaa, niin on Jerusalemkin. Yritän pysytellä nykyajassa seuraamalla Jerusalem Postia ja TV seiskan uutisia, Jonathan Hessen on niin tarkka. Oletkohan Sinä minulle se mystinen satunnaisgeneraattori? Ihan ok, on mukava olla muuttuvainen brändiltään.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #19 : 20.02.13 - klo:13:59 »
1. Korinttolaiskirje 1:

25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.
30 Mutta hänestä on teidän olemisenne Kristuksessa Jeesuksessa, joka on tullut meille viisaudeksi Jumalalta ja vanhurskaudeksi ja pyhitykseksi ja lunastukseksi,
31 että kävisi, niinkuin kirjoitettu on: "Joka kerskaa, sen kerskauksena olkoon Herra".

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #20 : 21.02.13 - klo:15:32 »
Psalmi 43:

1 Auta minut oikeuteeni, Jumala, ja aja minun asiani armotonta kansaa vastaan. Päästä minut kavaloista ja vääristä ihmisistä.
2 Sillä sinä olet minun Jumalani, minun linnani. Miksi olet minut hyljännyt? Miksi minun täytyy käydä murhepuvussa, vihollisen ahdistamana?
3 Lähetä valkeutesi ja totuutesi. Ne minua johdattakoot, viekööt minut sinun pyhälle vuorellesi, sinun asuntoihisi,
4 että minä saisin tulla Jumalan alttarin eteen, Jumalan eteen, joka on minun iloni ja riemuni, ja kiittäisin kanteleilla sinua, Jumala, minun Jumalani.
5 Miksi murehdit, minun sieluni, ja miksi olet minussa niin levoton? Odota Jumalaa. Sillä vielä minä saan kiittää häntä, minun kasvojeni apua, minun Jumalaani.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #21 : 21.02.13 - klo:18:11 »
Aivan ihania, lohduttavia ja rohkaisevia sanoja psalmeissa, kuten esim. tuo Ps. 43:5

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #22 : 21.02.13 - klo:19:08 »
Itse pidän myös psalmien sanomasta.
Olen taas lueskellut niitä.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #23 : 22.02.13 - klo:17:57 »
Psalmi 71:

1 Sinuun, Herra, minä turvaan, älä salli minun joutua häpeään iankaikkisesti.
2 Pelasta minut, vapahda minut vanhurskaudessasi, kallista korvasi minun puoleeni ja auta minua.
3 Ole minulle kallio, jolla saan asua ja jonne aina saan mennä, sinä, joka olet säätänyt minulle pelastuksen. Sillä sinä olet minun kallioni ja linnani.
4 Jumalani, vapauta minut jumalattoman kädestä, väärän ja väkivaltaisen kourista.
5 Sillä sinä olet minun toivoni, Herra, Herra, minun turvani hamasta nuoruudestani.
6 Sinä olet minun tukeni syntymästäni saakka, sinä päästit minut äitini kohdusta; sinua minä alati ylistän.
7 Monelle minä olen kuin kummitus, mutta sinä olet minun vahva suojani.
8 Minun suuni on täynnä sinun kiitostasi, täynnä sinun ylistystäsi kaiken päivää.
9 Älä heitä minua pois minun vanhalla iälläni, älä hylkää minua, kun voimani loppuu.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #24 : 23.02.13 - klo:08:34 »
                        2. paastonajan sunnuntai (Reminiscere) 

  Rukous ja usko

Nimitys reminiscere (= muista minua) tulee päivän antifonista (Ps. 25: 6). Jeesus taisteli pimeyden valtoja vastaan myös parantamalla sairaita ja antamalla synnit anteeksi. Tähän toimintaan liittyivät rukous ja usko.

  Ensimmäinen lukukappale

2. Aik. 20: 1-9

Moabilaiset ja ammonilaiset lähtivät sotaan Josafatia vastaan mukanaan joukko maonilaisia. Josafatille tultiin ilmoittamaan: "Meren takaa Edomista on tulossa suuri sotajoukko sinua vastaan."
    Pelästyneenä Josafat kääntyi Herran puoleen ja julisti sitten koko Juudaan paaston. Juudan asukkaat kokoontuivat rukoilemaan. Myös kaikista maaseudun kaupungeista tultiin rukoilemaan Herraa.
    Josafat astui Juudan ja Jerusalemin asukkaiden eteen, jotka olivat kokoontuneet Herran temppelin uudelle esipihalle, ja sanoi: "Herra, meidän isiemme Jumala! Sinä olet Jumala, joka asut taivaassa ja hallitset kaikkia maan valtakuntia. Sinun on kaikki voima ja valta, kukaan ei voi sinua vastustaa. Sinä, meidän Jumalamme, olet hävittänyt tämän maan asukkaat kansasi Israelin tieltä ja antanut maan ikiajoiksi ystäväsi Abrahamin jälkeläisille. He ovat asuneet tässä maassa ja rakentaneet tänne sinulle omistetun temppelin, ja he ovat sanoneet: 'Jos meitä kohtaa onnettomuus, sota tai tulva, rutto tai nälkä, me astumme tämän temppelin eteen, sinun eteesi, sillä tämä temppeli on sinun nimesi asuinsija. Ahdistuksemme keskeltä me rukoilemme sinua, ja sinä kuulet ja autat meitä.'"

  Toinen lukukappale

1. Tess. 4: 1-8

Sitten vielä, veljet! Te olette oppineet meiltä, miten teidän on elettävä ollaksenne Jumalalle mieleen, ja niinhän te elättekin. Mutta Herran Jeesuksen nimessä pyydämme ja kehotamme teitä pyrkimään yhä parempaan. Tiedättehän, mitä käskyjä me Herran Jeesuksen puolesta olemme teille antaneet. Jumalan tahto on, että te pyhitytte. Kavahtakaa siveettömyyttä! Jokaisen teistä on opittava pitämään ruumiinsa pyhänä ja kunniassa. Älkää antako sitä himon ja kiihkon valtaan, niin kuin tekevät pakanat, jotka eivät tunne Jumalaa. Kukaan ei saa pyrkiä hyötymään veljensä kustannuksella. Herra rankaisee kaikesta sellaisesta, niin kuin olemme teille sanoneet ja teroittaneet mieleenne. Jumala ei näet ole kutsunut meitä elämään synnillistä, vaan pyhää elämää. Sen tähden se, joka kääntää selkänsä näille ohjeille, ei käännä selkäänsä ihmiselle vaan Jumalalle, joka antaa teihin Pyhän Henkensä.

  Evankeliumi

Matt. 15: 21-28

Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle. Siellä muuan kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: "Herra, Daavidin Poika, armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni." Mutta hän ei vastannut naiselle mitään.
    Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: "Tee hänelle jotakin. Hän kulkee perässämme ja huutaa." Mutta Jeesus vastasi: "Ei minua ole lähetetty muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten." Silti nainen tuli lähemmäs, heittäytyi maahan Jeesuksen eteen ja sanoi: "Herra, auta minua!" Mutta Jeesus sanoi hänelle: "Ei ole oikein ottaa lapsilta leipä ja heittää se koiranpenikoille." "Ei olekaan, Herra", vastasi nainen, "mutta saavathan koiratkin syödä isäntänsä pöydältä putoilevia palasia." Silloin Jeesus sanoi hänelle: "Suuri on sinun uskosi, nainen! Tapahtukoon niin kuin tahdot." Siitä hetkestä tytär oli terve.
                                                              
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #25 : 23.02.13 - klo:10:18 »
Sananl. 21:14
   
Salainen lahja lepyttää vihan ja poveen kätketty lahjus kiivaan kiukun.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #26 : 24.02.13 - klo:14:04 »
Hepr. 1:

1 Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
2 on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
3 ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa,
4 tullen enkeleitä niin paljoa korkeammaksi, kuin hänen perimänsä nimi on jalompi kuin heidän.
5 Sillä kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin"; ja taas: "Minä olen oleva hänen Isänsä, ja hän on oleva minun Poikani"?
6 Ja siitä, kun hän jälleen tuo esikoisensa maailmaan, hän sanoo: "Ja kumartakoot häntä kaikki Jumalan enkelit".
7 Ja enkeleistä hän sanoo: "Hän tekee enkelinsä tuuliksi ja palvelijansa tulen liekiksi";
8 mutta Pojasta: "Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.
9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sentähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;
11 ne katoavat, mutta sinä pysyt, ja ne vanhenevat kaikki niinkuin vaate,
12 ja niinkuin vaipan sinä ne käärit, niinkuin vaatteen, ja ne muuttuvat; mutta sinä olet sama, eivätkä sinun vuotesi lopu".
13 Kenelle enkeleistä hän koskaan on sanonut: "Istu minun oikealle puolelleni, kunnes minä panen sinun vihollisesi sinun jalkojesi astinlaudaksi"?
14 Eivätkö he kaikki ole palvelevia henkiä, palvelukseen lähetettyjä niitä varten, jotka saavat autuuden periä?

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #27 : 25.02.13 - klo:13:44 »
Efesolaiskirje 2:

8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta-se on Jumalan lahja-
9 ette tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #28 : 25.02.13 - klo:15:33 »
Alaviitteesi usko, toivo ja rakkaus tuo mieleeni poika-aikani seurakunnan kerhossa. Sitähän kansakoulun veistosalissa veti itse kirkkoherra. Hän oli vanhapoika, kova Lapinkävijä ja oli myös Vaasan varuskunnassa sotilaspappina. Hänellä oli meihin arvovaltaa ja otetta. Hengellinen kasvupohja tuli luoduksi, sain sitä toki kotoakin, mutta arkisempana. Hyvin muistan, kun annoimme raittiusvalan: tulen pysymään erossa tupakista ja viinasta. Edellisen valani olen pitänyt, mutta jälkimmäistä en kyennyt.

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Päivän teksti 15.
« Vastaus #29 : 25.02.13 - klo:15:56 »
Joskus jotkut asiat vaan jäävät mieleen ja ne muistaa vielä vuosienkin takaa.  :eusa_angel: