Jos herännäisyyden taustalla on pietismi ja vitoslaisuus on uuspietismiä, niin olisikin mielenkiintoista kuulla ja oppia, mikä tässä on erona. Onko maailma-käsityksessä eroa, vai onko ero pelkästään käsityksessä evankelioimisesta?
Pietismi on niin monitahoinen kirkko- ja teologianhistoriallinen käsite, että sitä pitäisi käyttää hyvin varovasti. Kaikkien suomalaisten herätysliikkeiden kehitykseen ovat jollain tavalla vaikuttaneet pietistiset virtaukset, mutta esimerkiksi herännäisyyden ja ns. uuspietismin arviointi pietisimin näkökulmasta ei ole hedelmällisin lähtökohta. Pietistien joukkoon voitaisiin lukea myös herännäisyyteen selvän pesäeron tehneet niin sanotun
raamatullisen suunnan edustajat, sillä tuon suunnan perustajan
Johan Tobias Beckin taustalta löytyy Württembergin pietismin ja Johann Albrecht Bengelin vaikutus.
Viljo Porkolan mukaan luterilainen ortodoksia ratkaisi vanhurskauttamisen ongelman kehittämällä armonjärjestyksen, minkä pietismi peri ortodoksialta. Paavo Ruotsalainen eli puhdasoppisen kirkon ja pietististen herätysten maailmassa. Hänen piiriinsä hakeutuneet papitkin olivat pietistejä, mutta joutuivat Ruotsalaisen vaikutuksesta pyristelemään irti tekojen vanhurskaudesta. Armonjärjestysopista Ruotsalainen sanoutui irti selkein sanoin keskeyttäessään oppineen teologin J. I. Berghin esityksen asiasta ("Heitä hiiteen ne tikapuut!"). Toisaalta Ruotsalainen arvosteli tylysti myös herrnhutilaisperäistä tunteiden kristillisyyttä.
Porkola antaa ymmärtää, että herännäisyyden uudelleen viritessä hajaantumisen jälkeen pietistiset - lakihenkiset - painotukset saivat tilaa. "Herännäispappien saarnakokoelma 30-luvulla
Vartioviestejä on kyllä pietistinen, mutta onko siinä mitään muuta, sopii kysyä. Mutta mehän opimme. Unohdamme, mikä on takana ja kurottaudumme eteenpäin."
Uuspietismismi-sanan asemesta suosin mm. Harri Heinon käyttämää ilmaisua evankelioiva herätyskristillisyys. Sille ominaisia piirteitä ovat mm. norjalaisvaikutteet, yhteiskristilliset hankkeet ja angloamerikkalainen evankeliointikulttuuri, jonka edustajista Campus Crusade for Christ -liikkeen muistan itsekin 70-luvulta. Herännäisyyden piirissä on aikoinaan asetuttu julkisesti vastustamaan tätä kristillisyyden tyyliä. Jaakko Elenius -vainaa ahkeroi näyttävästi tälläkin saralla.
Seurasin ulkopuolelta, mutta kuitenkin läheltä tuota 60-70-lukujen liikehdintää. Sen ihmisen omaa, tietoista uskonratkaisua korostava henki oli varsin kaukana herännäisyydestä.
Evankelioivasta herätyskristillisyydestä (ja paljosta muusta) saa yleiskuvan osoitteesta
Uskonnot.fi laittamalla sivuston hakuun hakusanaksi uuspietismi.
Mt
Porkola-sitaatti ym. Porkolan esitelmästä Pietismi ja Paavo Ruotsalainen, Herättäjä-yhdistyksen vuosikirja 1986.