Kirjoittaja Aihe: Saanko minä olla minä?  (Luettu 32184 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #30 : 14.01.10 - klo:19:01 »
Narsismiin ja sen ilmenemismuotoihin, "psykopatia" mukaan luettuna, tutustuminen on kyllä suositeltavaa, etenkin kun varsin hyvää aineistoa on saatavana suomeksi sekä painettuna että netissä. Kun tieto lisääntyy, saattaa yllättäen nähdä eräät kohtaamiset omassa elämässään hieman uudenlaisessa valossa. Tieto voi olla helpottavaa, ja se voi myös suojata pahemmilta henkis-taloudellisilta vaurioilta. Mt

En ymmärrä Benkun jonkinasteista loukkaantumista asiasta. Näinä individualismin aikoina narsismi on ikäänkuin vallitseva ajattelutapa: Minä, minä, minä. Sen sijaan, että ajateltaisiin: Me, me, me. Jos yleisesti tunnettuja käsitteitä aletaan kääntämään niiden todellista merkitystä vastakkaisiksi, mistä sitten voisimme enää keskustella.

Ja mitä minuuden toteuttamiseen tulee, ei tule etsiä itsessään rajoituksia vaan mahdollisuuksia. En siis aio kysyä, että saanhan olla MINÄ. Pidän itselleni oikeuden olla sellainen kuin haluan. Vapaassa ja oikeuksia kunnioittavassa yhteiskunnssa on varsin pitkä pitkä sietoväli siihen, että yhteiskunta alkaisi rajoittaa minuuden toteuttamista. Eniten minuutta rajoittaa henkilö itse joko rohkeuden tai riskin oton puutteesta tai tietämättömyydestä.
« Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo:19:05 kirjoittanut Salis »
Acta, non verba.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #31 : 14.01.10 - klo:19:11 »
Minäkin saan olla sitä mitä Jumalan armosta olen  :eusa_angel: Ja saan olla täällä taas kurkkimassa :039:
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa erakko-erkki

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 57
  • Seuraan tätä tietä.
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #32 : 14.01.10 - klo:19:18 »
Kerrankin satuin vilkaisemaan foorumille oikeaan aikaan!  :icon_biggrin:

Kouluajoilta muistan suomen kieliopin persoonapronominit - yksikkö: minä, minä, minä - monikko: minä, minä, minä. 
"Jos et taija rukoilla, niin ikävöi, jos ett taija ikävöijä, niin sairasta Herrallen, vaikka et mitään vastausta tuntisi moneen aikaan."

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #33 : 14.01.10 - klo:19:32 »

En ymmärrä Benkun jonkinasteista loukkaantumista asiasta.   
Joka ei ole minä sen on mahdotonta olla me...
(Arja Tiainen. Palava susi. WSOY, 1977)

En ole loukkaantunut asiasta, vaan halusin tuoda esiin foorumilla sen että olemme todellakin erilaisia. Näihän Satman myös ilmaisi omalla vastauksellaan: "Sinä saat olla Sinä, mutta et minä".
Huomasin myös että olen varmasti aiheuttanut "hieman" närkästystä jatkuvalla "vääntämisellä ja provosoimalla Teitä muita ihmisiä kohtaa.
Siksi halusin avata keskustelua, mikä lähti kylläkin väärään suuntaan minun omasta vastauksestani, kun viittasin viestissäni narsismiin. Toisaalta olisinko sitä voinut edes välttää, en usko.
Jotenkin ehkä haluaisin laskea ihmisiä vähän lähemmäksi itseäni foorumilla, muutenkin kuin yksityisviesteissä. Niin että voisimme yhdessä kokea todellakin olevamme ME. Niin kuin Sinä viestissäsi ilmaisit.
Ehkä se on  toive  unta joka kumminkin minun uskossani muuttu kerran todeksi, Hänen kauttaan.
Koen myös syylisyyttä foorumin ilmapiiriin aiheuttamasta "pahoinvoinista" sekä siitä että uudet nimimerkit ovat saanet epämielyttävän vastaanoton itseltäni.
Mutta toivottavasti aurinko paistaa huomenna :eusa_angel:

Terv. Minä- Benkku :icon_cool:

ps. taas tuli uhottua että olen pois foorumilta tänä iltana :icon_wink:

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #34 : 14.01.10 - klo:19:39 »
Niin että voisimme yhdessä kokea todellakin olevamme ME.

Jos lukee, niin kuin piru Raamattua, niin voisi kysyä: eikä pieni terve narsismi ole ihan hyväksi tälle me-jutulle?
"Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi." Jos vihaan itseäni, niin vihaanko sitten muitakin? Siinä rakennetaan sitten me henkeä, kun ei tule toimeen itsensäkään kanssa.

terveisin väliinhuutelija
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #35 : 14.01.10 - klo:19:56 »
Se ei ole olennaista, että on kaunis kuin kukka tai laulaa kuin lintu, vaan se, että on kukka tai on lintu. Minun tulee olla minä ja sinun juuri sinä.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #36 : 14.01.10 - klo:20:24 »
Se ei ole olennaista, että on kaunis kuin kukka tai laulaa kuin lintu, vaan se, että on kukka tai on lintu. Minun tulee olla minä ja sinun juuri sinä.
Kukka ja lintu,hmm ja minä kun odotin Sinulta kukka ja mehiläisen vertausta.

No nyt loppu Penan kiusaaminen. Täytyy antaa "opettajan" rauhassa lukea vanhoja kasvatus oppeja ipanolle  :icon_wink:

ps.ainakin hetkeksi, kunhan saan liidun pätkän käteeni. :icon_cool:

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #37 : 14.01.10 - klo:20:29 »
Välillä olen kyllä ihan kyllästynyt olemaan minä, rehellisesti sanottuna. Mutta samalla on onni ettei ole toista vaihtoehtoa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #38 : 14.01.10 - klo:20:38 »
Minä olen pikkuhiljaa kasvanut minuksi. Nuorena en uskaltanut olla minä. Yritin mahdollisimman paljon olla sellainen kuin luulin muiden haluavan minun olevan. Kerjäsin hyväksyntää. Kehitys on ollut hidasta ja on edelleen kesken. Tunnen kuitenkin olevani jo paljon enemmän minä. Koen, että eivät niinkään muut vaan minä itse olen suurin este minuna olemiselle. Vaatii kansalaisrohkeutta olla oma itsensä. On vaarana, etteivät muut minua hyväksy. Mutta eihän se ole niinden muiden vika, vaan minun jos en uskalla.  :017:
Pyryharakka

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #39 : 15.01.10 - klo:10:44 »
Jos lukee, niin kuin piru Raamattua, niin voisi kysyä: eikä pieni terve narsismi ole ihan hyväksi tälle me-jutulle?
"Rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi." Jos vihaan itseäni, niin vihaanko sitten muitakin? Siinä rakennetaan sitten me henkeä, kun ei tule toimeen itsensäkään kanssa.

terveisin väliinhuutelija

Olisiko narsismi sittenkin eri asia kuin itsensä rakastaminen. Ja sanotaanhan, että rakasta vihamiestäsikin niin kuin itseäsi.  :039:
Acta, non verba.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #40 : 15.01.10 - klo:10:47 »
En ole loukkaantunut asiasta, vaan halusin tuoda esiin foorumilla sen että olemme todellakin erilaisia.

Niinhän me olemme
jokainen
oma itsensä
ainutlaatuinen. 

Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #41 : 15.01.10 - klo:11:02 »
Täällä on nyt ollut niin vapaa meininki, että täytyy muistuttaa kuolevaisuudesta. Jokainen saa olla oma itsensä yhteiskunnan asettamissa rajoissa. Lattialle ei saa sylkeä eikä nurkkiin .... Siis sisäsiistinä olla oma itsensä on ok.
« Viimeksi muokattu: 15.01.10 - klo:11:25 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #42 : 15.01.10 - klo:11:20 »
Lattialle ei saa sylkeä eikä nurkkiin pissiä. Siis sisäsiistinä olla oma itsensä on ok.
Kysyisin Sinulta Seppos miksi itse tuot nämä ihmisen eritteet foorumille, kun kumminkin kielät niistä mainitsemisen viesteissä. Esimerkiksi vaikka nyt minulta. :icon_wink:
Saanhan minäkin... vai enkö saa. :icon_wink:
 

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #43 : 15.01.10 - klo:11:27 »
Kysyisin Sinulta Seppos miksi itse tuot nämä ihmisen eritteet foorumille, kun kumminkin kiellät niistä mainitsemisen viesteissä. Esimerkiksi vaikka nyt minulta. :icon_wink:
Saanhan minäkin... vai enkö saa. :icon_wink:
 

Se oli minulta totaalinen tahdittomuus ja poistin sen sanan. Toivottavasti se on nyt korjattu.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #44 : 15.01.10 - klo:11:31 »
Olisiko narsismi sittenkin eri asia kuin itsensä rakastaminen.
:icon_wink:
Salis se jaksaa "sahata".