Kirjoittaja Aihe: Saanko minä olla minä?  (Luettu 32188 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #15 : 14.01.10 - klo:13:30 »
Homoksi haukkuminen on varmaan ikuista. Viimeisin nimittely taitaa olla retardi.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #16 : 14.01.10 - klo:13:42 »
Et kysynyt kyllä lupaa minulta, mutta annan sen silti.

Huomenna on edessä tie- suuri vihollinen; pitkä ja suora ja petollinen, joka päättyy jonnekin horisontin olemattomuuteen; tai jyrkkä kuin kallionrinne, joka saa hengen salpautumaan yhdessä silmäyksessä; kiveä tai tomua tai liejua tai asfalttia salakavaline koloineen ; loputon nauha, joka täytyy niellä pala palalta vähän kerrallaan.
Huomenna tulee hiki ja krampit, valittavat jalat, hakkaava sydän, ratkeileva tajunta, jano, kiroukset, rengasrikot, ruumiin ja sielun luhistuminen, epätoivon irvistys kun parhaat iskevät joukosta ja etääntyvät tavoittamattomiin…

Dino Buzzati al Giro d`Italia 1949

Ilman lupaa saan etääntyä tavoittamattomiin ja siihen en kysy Teiltä lupaa. Kiistaton totuus on myös se että ei ole hyvä olla yksin, mutta siihenkin minulla on lupa.
Hän antaa minulle luvan olla se mikä olen, mutta muistuttaa myös että on pelisääntöjä elämässä, vaikka kuljenkin mustissa.  :icon_cool:

Homoksi haukkuminen on varmaan ikuista. Viimeisin nimittely taitaa olla retardi.
ps. provosoitko Pena, olen hieman kiinnittänyt huomiota että viesteissäsi liikutaan ihmisen eritteissä tai sitten niin kuin edellisessä viestissäsi… Mutta Sinä olet sellainen  kun olet, hyväksyn sen kun pysyt siellä itäisellä osalla.    :icon_wink:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #17 : 14.01.10 - klo:13:54 »
Hyvä periaate! Samaa noudatan, sittenkin.  :039:
(Muuten se oli Tamara Lund, oikein muistit. Laulu on jokin euroviisukappale 60-luvulta. Muistaakseni
sitä paheksuttiin liian rohkeutensa vuoksi. )

Tamara Lund on oikein vaikka Irina Milan olikin hieno artisti (tai siis on).
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #18 : 14.01.10 - klo:13:59 »
Tamara Lund on oikein vaikka Irina Milan olikin hieno artisti (tai siis on).

Irina oli siihen lauluun liian nuori. Hän on pikkusiskoni luokkatoveri ja säveltäjä Einar Englundin tytär.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10399
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #19 : 14.01.10 - klo:14:02 »
Benkun kysymykseen: "Saat olla sinä, mutta et minä!"
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #20 : 14.01.10 - klo:14:07 »
Huomenna on edessä tie- suuri vihollinen; pitkä ja suora ja petollinen, joka päättyy jonnekin horisontin olemattomuuteen; tai jyrkkä kuin kallionrinne, joka saa hengen salpautumaan yhdessä silmäyksessä; kiveä tai tomua tai liejua tai asfalttia salakavaline koloineen ; loputon nauha, joka täytyy niellä pala palalta vähän kerrallaan.
Huomenna tulee hiki ja krampit, valittavat jalat, hakkaava sydän, ratkeileva tajunta, jano, kiroukset, rengasrikot, ruumiin ja sielun luhistuminen, epätoivon irvistys kun parhaat iskevät joukosta ja etääntyvät tavoittamattomiin…

Dino Buzzati al Giro d`Italia 1949

Ilman lupaa saan etääntyä tavoittamattomiin ja siihen en kysy Teiltä lupaa. Kiistaton totuus on myös se että ei ole hyvä olla yksin, mutta siihenkin minulla on lupa.
Hän antaa minulle luvan olla se mikä olen, mutta muistuttaa myös että on pelisääntöjä elämässä, vaikka kuljenkin mustissa.  :icon_cool:
ps. provosoitko Pena, olen hieman kiinnittänyt huomiota että viesteissäsi liikutaan ihmisen eritteissä tai sitten niin kuin edellisessä viestissäsi… Mutta Sinä olet sellainen  kun olet, hyväksyn sen kun pysyt siellä itäisellä osalla.    :icon_wink:


Periaatteessa olen sitä mieltä, että kaikki ihmiset pitää yksilöinä hyväksyä, muttei välttämättä heidän ajatuksiaan. Sitten on taas niin, että pidän jonkun ihmisen esittämästä ajatuksesta,  mutten itse ihmisestä.
Acta, non verba.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #21 : 14.01.10 - klo:14:18 »
Nyt meni eetteriin viestini!? - miten se silleen voi hävitä vaikka painoin lähetä-nappulaa?
okei, otan uusiksi:

Ei ole olemassa mitään "hyvää narsismia".
Narsismi-sana sulkee jo itsessään pois kaiken hyvän.

Psykoanalyyttinen ihmiskäsitys kayttää (joskus) tietystä ihmisen kehitysvaiheesta
käsitettä "hyvä narsismi", mutta se on harhaanjohtavaa ja siten väärä ilmaisu.
Keksikööt siihen uuden.

Myöskään psykopatiassa ei ole "hyvää psykopatiaa" - ihan vain esimerkkinä.
Herra armahda.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #22 : 14.01.10 - klo:14:42 »
Ei ole olemassa mitään "hyvää narsismia".
Narsismi-sana sulkee jo itsessään pois kaiken hyvän.
Psykoanalyyttinen ihmiskäsitys kayttää (joskus) tietystä ihmisen kehitysvaiheesta
käsitettä "hyvä narsismi", mutta se on harhaanjohtavaa ja siten väärä ilmaisu.
Väitän että Sinulla on käsitteet nyt saanet juuri sellaisen muodon mistä käydään keskustelua yhteiskunnassamme. Suosittelen että perehtyisit hieman asiaan jos mahdollista, se ei kyllä ole sitten yhden illan juttu. Mutta ehkä tuosta mt viestistä on hyvä lähteä liikkeele. Itse en ala tämän enempään puimaan narsismista koska tiedän missä ollaan ja siihen ei Tamara Lund tai Irina Milan auta.

...narsismi-termin käytössä. Sanalla on kaksi merkitystä, toinen liittyy persoonallisuuden normaaliin kehitykseen, kun taas ylikehittynyt narsismi on persoonallisuushäiriö. Nykyisin yleiskielessä narsismi-sanalla viitataan lähes yksinomaan persoonallisuushäiriöön, mutta esim. psykoterapeuttisessa kielenkäytössä myös freudilainen merkitys lienee edelleen käytössä. Siinäkin Benkku on oikeassa, että narsismi- ja narsisti-sanoja käytetään helposti yleisluontoisina haukkumasanoina vähän hankalista ihmisistä. Jokohan peruskoulujen pihoilla homo-huutelut ovat vaihtuneet narsisti/narsku-huudoiksi...
Mt
Eli meissä jokaisessa ihmisessä on hyvä narsismi, minussa ainakin ja hieman myös pahaakin narsismia  :icon_cool: piste. Huom. En myöskään halua loukata  Sinua  ja Sinun mielipidettäsi, Salissahan taisi tästäkin asiasta minulle mainita hänen edellissä viestissään näin:  "että kaikki ihmiset pitää yksilöinä hyväksyä, muttei välttämättä heidän ajatuksiaan. Sitten on taas niin, että pidän jonkun ihmisen esittämästä ajatuksesta,  mutten itse ihmisestä".
« Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo:14:54 kirjoittanut Benkku »

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #23 : 14.01.10 - klo:14:45 »
Ihminen on Jumalan näkemä uni.
Mitä tahansa Jumalasta ajattelee tai uskoo, mielikuva ihmisestä Jumalan unena tuntuu koskettavalta. Se on samantapainen kuin C.G. Jungin ajatus siitä, miten kasvin olemus on sen juurakossa.
Kukinto antaa sille vain hetkellisen ilmiasun. Me olemme sekä uni että sen selitys, mutta jokainen uni on paljon enemmän kuin yksikään sille annettu tulkinta. Uni liikkuu alitajunnassa, oudossa ja kiehtovassa maailmassa, jota me emme voi koskaan hallita. Se puhkoo tietoisen ja tiedostamattoman, menneisyyden ja tulevaisuuden rajapintoja.


Unelma rohkeasta elämästä
Martti Lindqvist. Otava 1992

Näin kirjoitti edesmennyt Martti Lindqvist kirjassaan Unelma rohkeasta elämästä.
Kukinto antaa minulle hetkellisen ilmiasun(minä) ja sitä minun on turha yrittää muuttaa Teille sopivaksi. Näin uskon myös että se on Teidänkin kohdalla. Taidamme kaikki liikkua unessa, mutta emme halua kumminkaan uskoa sitä ettemme voi hallita unen kiehtovaa maailmaa. Siksi kysyn itseltäni: Eikö teille mikään riitä? Vai olisiko parempi että kysyisn itseltäni: Eikö mikään tavallinen enää riitä?

SV 139
1.Herra luomistaidollansa
kuvakseen loi ihmisen.
Elämäämme kantaa täällä
taito yksinkertainen:
uskossa jos Karitsamme
meille oikein kirkastuu,
hänen rakkaudessansa
halvaksi jää kaikki muu.
A. G. Spangenberg
Sävel Gustav Düben
« Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo:14:58 kirjoittanut Benkku »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #24 : 14.01.10 - klo:15:23 »
Narsismi on hyvää aikanaan. Se aika lienee varhaisessa lapsuudessa. Täysikäiset narsistit ovat ikuisia ipanoita, usein rasitukseksi ympäristölleen. Kaikki narsistit eivät pääse luomaan viihde- tai teatteriuraa.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #25 : 14.01.10 - klo:15:32 »
Narsismi on hyvää aikanaan. Se aika lienee varhaisessa lapsuudessa. Täysikäiset narsistit ovat ikuisia ipanoita, usein rasitukseksi ympäristölleen. Kaikki narsistit eivät pääse luomaan viihde- tai teatteriuraa.
:icon_wink:
Sinä provosoit Pena...
Mutta ole hyvä ja lue esimerkiksi vaikka : Miksi aina Sinä / Sandy Hotchkiss ja  Narsismi vamma ja voimavara /Jorma Myllärniemi.

Eikö ole kiva olla Jumalan ikuinen ipana, näyttämön estraadi on Sinun.

Minä olen minä, saahan olla?... kiitos. :icon_cool:

ps. taisin innostua tästä aiheesta vähän liikaa. :icon_wink:
« Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo:15:35 kirjoittanut Benkku »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22062
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #26 : 14.01.10 - klo:16:04 »
provocatio onis f. haaste, vaatimus; vetoaminen.
pro-voco 1 kutsua esiin; kehottaa, kiihottaa; uhitella, haastaa, vaatia; vedota.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #27 : 14.01.10 - klo:16:11 »
provocatio onis f. haaste, vaatimus; vetoaminen.
pro-voco 1 kutsua esiin; kehottaa, kiihottaa; uhitella, haastaa, vaatia; vedota.
:eusa_silenced:

ps. :icon_wink:

santtu-62

  • Vieras
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #28 : 14.01.10 - klo:16:19 »
provocatio onis f. haaste, vaatimus; vetoaminen.
pro-voco 1 kutsua esiin; kehottaa, kiihottaa; uhitella, haastaa, vaatia; vedota.

"Näin tehdessäsi Sinun on oltava vanhempi ja annettava lastesi olla lapsia. Silloin sukupolvien välinen raja ei pääse hämärtymään.
Jos olet vanhempi, voit ehkäistä narsismia - yksi ipana kerrallaan"
:icon_wink:

ps. nyt minä,siis minä poistun, tältä illalta keskustelualueelta. Vaikka sitten kuinka haastat ja vaadit, "opettaja".
« Viimeksi muokattu: 14.01.10 - klo:16:21 kirjoittanut Benkku »

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Saanko minä olla minä?
« Vastaus #29 : 14.01.10 - klo:17:03 »
Ei ole olemassa mitään "hyvää narsismia".
Narsismi-sana sulkee jo itsessään pois kaiken hyvän.

Psykoanalyyttinen ihmiskäsitys kayttää (joskus) tietystä ihmisen kehitysvaiheesta
käsitettä "hyvä narsismi", mutta se on harhaanjohtavaa ja siten väärä ilmaisu.
Keksikööt siihen uuden.

Myöskään psykopatiassa ei ole "hyvää psykopatiaa" - ihan vain esimerkkinä.

Asioiden järjestys lienee sellainen, että ensin oli Freudin käsitys narsismista persoonallisuuden välttämättömänä kehityspiirteenä ja vasta sitten termin erikoistuminen tarkoittamaan pelkkää peroonallisuushäiriötä. Psykopaatti/sosiopaatti-termillä ei ole koskaan ollut vastaavaa myönteistä merkitystä, siinä on pelkästään kyse epäsosiaalisesta persoonallisuushäiriöstä, johon liittyy narsismi. En ole perehtynyt psykoanalyysin käsitteistöön kovin hyvin, mutta epäilen, että lähes sata vuotta käytetyn narsismi-termin korvaaminen olisi käytännössä mahdotonta.

Benkun mainitseman Jorma Myllärniemen sivusto antaa käsityksen narsismi-termin kahtalaisesta käytöstä.

Narsismiin ja sen ilmenemismuotoihin, "psykopatia" mukaan luettuna, tutustuminen on kyllä suositeltavaa, etenkin kun varsin hyvää aineistoa on saatavana suomeksi sekä painettuna että netissä. Kun tieto lisääntyy, saattaa yllättäen nähdä eräät kohtaamiset omassa elämässään hieman uudenlaisessa valossa. Tieto voi olla helpottavaa, ja se voi myös suojata pahemmilta henkis-taloudellisilta vaurioilta.

Mt