Kirjoittaja Aihe: Uskonnonsyöttö 2  (Luettu 51236 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #15 : 17.07.08 - klo:13:24 »
Ihan vaan otsikkoa tässä tullut pureskeltua. Ja olen kyllä sitä mieltä, että uskontoa ei tule syöttää. Sen saa asettaa tarjolle, mutta ei syöttää. Syököön ihminen itse, jos haluaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #16 : 17.07.08 - klo:13:54 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Ihan vaan otsikkoa tässä tullut pureskeltua. Ja olen kyllä sitä mieltä, että uskontoa ei tule syöttää. Sen saa asettaa tarjolle, mutta ei syöttää. Syököön ihminen itse, jos haluaa.


Samoilla linjoilla olen.
Ehkäpä tuollaisen provosoivan otsikon avulla otsikko helpommin kilpailee muiden otsikoiden kanssa.

Eräs syy, miksi pidän sanasta "uskonto", on se, että omassa helluntaijoukossamme sillä on huono kaiku.
Minulla on jokin psyykkinen vamma, joka joskus nauttii siitä, että saa ärsyttää ihmisiä.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #17 : 24.07.08 - klo:09:48 »
Voisiko 'uskonnonsyötön' ymmärtää pesäpallon kautta? Väärää syöttöä ei kannata lyödä eikä oikeaan aina osu.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #18 : 24.07.08 - klo:11:12 »
Joo ja laittomallakin voi juasta, kun vaan muistaa palata kotopesähän. :lol:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #19 : 25.07.08 - klo:00:42 »
Kyllä tässä propagandahommassa eilen torstaina kävi mielessä, että tuleekohan tästä tänään enemmän hallaa, kuin hyötyä.
Laitoin ikkunaan vuorisaarnasta Jeesuksen sanat

"olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen".

Mielessä oli, että uskallanko, mutta lopulta päädyin, että uskallan ja toivon, että tuosta lauseesta ei ole haittaa.
Ei siitä varmaan haittaa ole.
Lakia ja evankeliumia esillä haluan pitää ja liekö tuon kovempaa lakia olemassakaan.

Eräs henkilö soitti liikkeessä näperrellessäni ja kertoi kiinnostuksensa antaa oman panoksensa tiimiin. Ihan kiva juttu.
Vaan ei meitä vieläkään tarpeeksi ole.
Vähän on raskasta, mutta toivo elää, ehkä pääsen piakkoin ottamaan löysemmin rantein toiminnan silti kärsimättä.

Se tietysti auttaisi, jos uskonnollisissa piireissä (kuten täällä) saisi vähän raivokasta vastustusta (henkistä sellaista), niin adrenaliinitasoni kasvaisi ja saisin lisää voimia jatkaa.
Toinen intoa kasvattava tekijä olisi se, että suurempi joukko ilmoittautuisi mukaan talkoisiin.
Tällä hetkellä taitaa vain vapaista suunnista saada porukkaa mukaan.
Hyvä näin. En kyselekään ihmisten uskon tasoa, jokainen vanhoillis-körttihenkiseen propagandasyöttöön kiinnostunut pääsee mukaan, oli sitten helluntalainen, jehovantodistaja taikka luterilainen taikka muslimi.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #20 : 25.07.08 - klo:01:22 »
Kävin juuri päivittämässä heinäkuussa olleita ikkunatekstejä.
Käypä vilkaisemassa ja vaikka kommentoimassa:
http://www.saunalahti.fi/~kyostik/m43avalokuvat/heinakuu.html

Katriina

  • Vieras
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #21 : 25.07.08 - klo:10:21 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki
Kristuksen sisällinen tunto


vai

Lainaus
Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki
Kristuksen sisäinen tunteminen


Olin jo kirjoittanut tuon jälkimmäisen listalle, josta valitsemme tekstit ikkunaan. Sitten tuli epäröivä olo: olisiko ehkä ensimmäinen kuitenkin parempi.
Mitähän tuolla "Kristuksen sisällisellä tunnolla" on tarkoitettu? Liekö samaa, kuin nykyään ymmärretään sanoilla "Kristuksen sisäinen tunteminen"?


No nyt on näin että muodossa tai toisessa kyselin foorumilla jollain saitilla että mitä maailmassa tuo tarkoittaa. En saanut yhtään vastausta.

 Joku tykkää mystisistä kommenteista. Miksei. Mutta väittäisinpä että profaanit ystäväni ei siinä tapauksessa kyllä jää kuin enintään hymähtelemään että minkähän bahailaisuuden temppeli tosa kulmassa on.... mitä selvempi sana sen helpompaa on ymmärtääkin jotain.

Mutta noista alttaritauluista: Niistä on monissa kirkoissa myytävänä kuvapostikortteja, ja digikamerakuviakin saa ottaa. Jos tekijänoikeuslaki ei kiellä, saa niistä isonnettua aika mones paikassa suurenpuoleisia kuvia.Meillä valitettavasti ei.

 Itse ajatus on sikäli hyvä että kukaan ei tuolla tapaa pakolla feissaa eikä tyrkytä traktaattia kouraan.... se on viimiseksi uskottavaa.,... ja mitä paikkaan tulee niin parempaa on paha löytää, juuri tuossa on useitten pakko vaihtaa sporaa tai bussia päästäkseen duunipaikalle...

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #22 : 25.07.08 - klo:10:45 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Vähän on raskasta, mutta toivo elää, ehkä pääsen piakkoin ottamaan löysemmin rantein toiminnan silti kärsimättä.


Tietokoneistaminen voisi muuten auttaa huomattavasti.. Ja mahdollistaisi monipuolistamisen.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #23 : 25.07.08 - klo:10:48 »
Lainaus
Joku tykkää mystisistä kommenteista. Miksei. Mutta väittäisinpä että profaanit ystäväni ei siinä tapauksessa kyllä jää kuin enintään hymähtelemään että minkähän bahailaisuuden temppeli tosa kulmassa on.... mitä selvempi sana sen helpompaa on ymmärtääkin jotain.


Itse koen itseni syvästi uskonnolliseksi, eli ei-profaaniksi.
Minäkin pidän selvistä ja yksiselitteisistä lauseista.
Kuten totesit, mystisillä lauseilla saattaa olla karkoittava vaikutus - itsestäni sen piirteen löydän. Liekö se jonkinlainen nyky-yhteiskunnan tuoma ominaisuus, en tiedä: kun on kiire, kaikki pitää olla selvää ja nopeasti ymmärrettävää.

Kun tässä on jälleen saanut lukea enemmän Raamatun tekstejä ja Jeesuksen sanoja, tulee kummallisen epävarma ja sekainen olo: Jeesus tuon tuostakin puhuu mystisen tuntuisesti, siten, että siitä ei oikein saa selvää, tai en oikein osaa olla  varma, kuinka mikäkin sana pitää tulkita.
Jeesus tuntuu puhuvan kummallisia.
Ei nuo Jeesuksen puheet oikein nykyajan kiireelliselle ihmiselle tunnu sopivan.

Minulla on sellainen vahva olettamus, että Raamatun tekstien tarkoituskena on
a) johtaa harhaan ja karkoittaa Jumalan luota kauemma suuria ihmisjoukkoja
b) kutsua Kristuksen luo ne vähäiset valitut, jotka Jumala on ennen maailman perustamista valinnut syystä tai toisesta, omien mystisten periaatteidensa mukaan.

Minulla on tunne, että varsinainen kohdeyleisöni ei ole kovin suuri tuolla Mannerheimintiellä. Valtava määrä ihmisiä kyllä näkee tekstit, vaan siinä joukossa on varmaan joitain oikeasti etsiviä ihmisiä, jotka toivottavasti ajautuisivat ikkunankin innoittamina Raamatun ääreen sinnikkäästi etsimään ja kyselemään ja ihmetttelemään ja taas etsimään, kyselemään ja ihmettelemään.
Nämä uskon asiat ovat monesti sellaisia, että niitä ei voi valmiiseen nopeasti omaksuttuun pakettiin laittaa.

Vielä tuohon kommenttiisi: Toki yritän valita tekstit huolellisesti ja monesti selventää kieliasua.
Käytän eri raamatunkäännöksiäkin välillä etsiessäni nasevinta ilmaisumuotoa.
Monesti muutan Raamatun tekstistä sanan "hän" sanaksi "Jumala" tai "Jeesus" aina tekstiyhteyden mukaan, jotta sanoma selkeytyisi. Poistelen myös erilaisia sanoja, joiden koen olevan vähemmän merkityksellisiä, jotta sanoma tiivistyisi ja mahtuisi paremmin ikkunaan jne.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #24 : 25.07.08 - klo:10:55 »
Lainaus
Tietokoneistaminen voisi muuten auttaa huomattavasti.. Ja mahdollistaisi monipuolistamisen.


Hyvää tuossa olisi se, että tekstinvaihdot jäisi pois, kun ne tuolla systeemillä tehtäisiin helposti kotoa käsin.
Vähän tuostakin on ollut keskustelua.
Aika näyttää, kuinka käy.
Jos teksti näytetään näyttöruudulta, pitäisi homma saada ratkaistua siten, että tekstin näkyvyys, eli laatutaso ei kärsisi.
Pitäisi olla myös lähes ikkunan kokoinen suuri monitori jne.

Mukavahan se olisi, jos tuollaistakin tapaa jossakin vaiheessa tulisi kokeiltua.

Katriina

  • Vieras
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #25 : 25.07.08 - klo:11:08 »
Lainaus käyttäjältä: "karjalaisenkyösti"
Lainaus
Joku tykkää mystisistä kommenteista. Miksei. Mutta väittäisinpä että profaanit ystäväni ei siinä tapauksessa kyllä jää kuin enintään hymähtelemään että minkähän bahailaisuuden temppeli tosa kulmassa on.... mitä selvempi sana sen helpompaa on ymmärtääkin jotain.


Itse koen itseni syvästi uskonnolliseksi, eli ei-profaaniksi.
Minäkin pidän selvistä ja yksiselitteisistä lauseista.
Kuten totesit, mystisillä lauseilla saattaa olla karkoittava vaikutus - itsestäni sen piirteen löydän. Liekö se jonkinlainen nyky-yhteiskunnan tuoma ominaisuus, en tiedä: kun on kiire, kaikki pitää olla selvää ja nopeasti ymmärrettävää.

Kun tässä on jälleen saanut lukea enemmän Raamatun tekstejä ja Jeesuksen sanoja, tulee kummallisen epävarma ja sekainen olo: Jeesus tuon tuostakin puhuu mystisen tuntuisesti, siten, että siitä ei oikein saa selvää, tai en oikein osaa olla  varma, kuinka mikäkin sana pitää tulkita.
Jeesus tuntuu puhuvan kummallisia.
Ei nuo Jeesuksen puheet oikein nykyajan kiireelliselle ihmiselle tunnu sopivan.

Minulla on sellainen vahva olettamus, että Raamatun tekstien tarkoituskena on
a) johtaa harhaan ja karkoittaa Jumalan luota kauemma suuria ihmisjoukkoja
b) kutsua Kristuksen luo ne vähäiset valitut, jotka Jumala on ennen maailman perustamista valinnut syystä tai toisesta, omien mystisten periaatteidensa mukaan.

Minulla on tunne, että varsinainen kohdeyleisöni ei ole kovin suuri tuolla Mannerheimintiellä. Valtava määrä ihmisiä kyllä näkee tekstit, vaan siinä joukossa on varmaan joitain oikeasti etsiviä ihmisiä, jotka toivottavasti ajautuisivat ikkunankin innoittamina Raamatun ääreen sinnikkäästi etsimään ja kyselemään ja ihmetttelemään ja taas etsimään, kyselemään ja ihmettelemään.
Nämä uskon asiat ovat monesti sellaisia, että niitä ei voi valmiiseen nopeasti omaksuttuun pakettiin laittaa.

Vielä tuohon kommenttiisi: Toki yritän valita tekstit huolellisesti ja monesti selventää kieliasua.
Käytän eri raamatunkäännöksiäkin välillä etsiessäni nasevinta ilmaisumuotoa.
Monesti muutan Raamatun tekstistä sanan "hän" sanaksi "Jumala" tai "Jeesus" aina tekstiyhteyden mukaan, jotta sanoma selkeytyisi. Poistelen myös erilaisia sanoja, joiden koen olevan vähemmän merkityksellisiä, jotta sanoma tiivistyisi ja mahtuisi paremmin ikkunaan jne.


- Elähän! Voi olla että juuri tuolla se kohdeyleisö on yllättävän suuri. Aika moni tuntee Raamattua jonkin verran. Useimmat käyvät rippikoulun vielä (luettavat usein siellä). Itselleni on käynyt joskus juuri näin: Kuulin ties-missä (tai väliäkö sillä) aamuisin lyhyen pätkän Raamatusta. Tuli tarve katsoa että hetkinen, mistäs tuo olikaan. Ja luinpa sitten koko kirjan/kirjeen uudestaan...
- Totta on tuokin mitä sanot. Jostain syystä, mitä enemmän lukee, sitä useammin on ymmällään. Mutta on pätkiä jotka sentään tunnistaa Raamatun teksteiksi ja sitten siinä määrin mystisiä, että ne yhdistelee mihin vain.... tai ei mihinkään.
- Osalla ihmisiä saattaa ollla tuo taipumus tarvita kaikkeen lentokone tai laajakaista, mutta meitä on perin eri-ikäisiä liikkeellä. Ja jos nyt miettii tuota että milloin tuon tekstin kohtaa niin eiköhän työmatkalla. Siinä on muutakin mielessä.... toimii kai parhaiten jos yrittää eläytyä siihen mitä työmatkalaisen mielessä liikkuu. Mennen tullen. Lapset tarhasta... Maijulla nuhaa....mitä ruokaa laittaisi....
- Vaikka maailman helpointa on sivusta neuvoskella. Mutta ne kuvat, useilla työpaikoilla on siis kopiokoneita joilla saa suurennettua valokuvia ainakin A3-kokoisiksi. Meillä vahtii reviisorit mitä niillä koneilla kukin tekee....mutta joustavampiakin on.....

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #26 : 31.07.08 - klo:01:52 »
Päivitin taasen tuota netissä olevaa tekstihistoriaa.
Vähän ennen keskiyötä (eilen) laitoin ikkunalle tuon Seppos'in ehdottaman tekstin isolla keltaisella fontilla:

"
Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki: Kristuksen sisällinen tunto.
"

Pienemmillä valkoisilla fonteilla kirjoitin
"
---- Seppä Högman v. 1799
Paavo Ruotsalaiselle ----.
"

Olkoon teksti siinä ainakin torstain ja perjantaitakin.
Perjantai iltana varmaan laitetaan uusi teksti.

Katriina

  • Vieras
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #27 : 31.07.08 - klo:10:16 »
"
Lainaus
Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki: Kristuksen sisällinen tunto.
"

Pienemmillä valkoisilla fonteilla kirjoitin
"
---- Seppä Högman v. 1799
Paavo Ruotsalaiselle ----.
Karjalaisenkyösti

Saatan olla itteppäisyydessäni tyäläs mutta nyt kysyn kolmatta kertaa mitä tuo tarkoittaa. Voiko joku sanoa tuon vaiks toisin sanoin. Haluaisin tosissani tietää, kun tuttu on, ja tämän tästä sitä kyselee että puuttuuko se itteltäkin. Kristuksen teko meidän lunastamiseksi? Voiko sen sanoa toisin...

Kohta rupeen epäilemään ettette te tie tuota muutkaan....

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #28 : 31.07.08 - klo:11:13 »
Lainaus
Karjalaisenkyösti

Saatan olla itteppäisyydessäni tyäläs mutta nyt kysyn kolmatta kertaa mitä tuo tarkoittaa. Voiko joku sanoa tuon vaiks toisin sanoin. Haluaisin tosissani tietää, kun tuttu on, ja tämän tästä sitä kyselee että puuttuuko se itteltäkin. Kristuksen teko meidän lunastamiseksi? Voiko sen sanoa toisin...

Kohta rupeen epäilemään ettette te tie tuota muutkaan....


Kysyvä ei tieltä eksy. Kannattaa kysellä niin monta kertaa, että kysymys menee läpi.
Nyt nimittäin itse vasta huomasin, että tuollaista kyselet.

Kun tuota tekstiä ikkunaan laitoin, vahvasti ymmärsin, että se teksti on myös ajankohtainen minulle.
Minä en tiedä, onko minulla Kristuksen sisällistä tuntemistä.
Päivittäin ja yleensä hetkittäin tulee Jumalan puoleen armoa pyydettyä, vaan vielä on epäselvänä nämä perimmäiset kysymykset.
Välillä tuntuvat nämä tuonpuoleiset ja perimmäiset kysymykset vähän selvemmiltä, välillä epäselvemmiltä.

Jään minäkin odottelemaan, josko jollakulla olisi enemmän valoa tässä asiassa, vai kaikkiko yhtä sokeita olemme.
Jos sokea itseänsä tai toista taluttaa, johtaa kulku ennemmin tai myöhemmin ojaan, pois tieltä. Sokeahan voi kulkea ojanpohjaa pitkinkin ja kuvitella tiellä olevansa.

Kovin on varmaan surkea näky, jos sokea ojan pohjaa kulkiessaan ylpeilee omasta sokeudestaan tai pitää sitä  jotenkin hyveenä tai nöyryytenä.

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Uskonnonsyöttö 2
« Vastaus #29 : 31.07.08 - klo:12:58 »
Mä ajattelen jotenkin niin, että se Kristuksen sisällinen tunteminen on jotain sellaista, mistä Jeesus sanoi, että ihmiselle se on mahdotonta, mutta Jumalalle kaikki on mahdollista. Että kukaan ihminen ei voi omistaa sellaista Kristuksen sisällistä tuntemista, jolla pelastuisi. Että pelastus tulee siitä, että Kristus tuntee minut, ei siitä että minä tuntisin Kristuksen.

Jos Kristuksen sisällinen tunteminen taas on jotain sellaista, mitä minun pitäisi tehdä, mihin minun pitäisi pyrkiä, niin voin jo valmiiksi sanoa, että kesken se jää...