Keskustelu > Seuratupa

Aamuhartaus 25

(1/7) > >>

Pena:
Otetaan siis esikuvaksi perhekunta maallisessa suhteessa. Siinä tehdään työtä henkensä ylläpitämistä ja yhteisen talouden ylläpitämistä varten. Kun lapset ovat kuuliaisia, niin he hyvin pienestä alkavat toimia talon toimeentulon hyväksi. Kukin aina ikänsä mukaan tekee työtä: tytär auttaa äitiänsä monessa askareessa, poika isäänsä jne. On siten suotavaa, että he tässä kehityksessä varttuvat, että kun jäävät itse pitämään taloutta yllä, ovat kehittyneet sitä hoitamaan. Voi kun silloin on ihanaa kun talouden ylläpito jää nuorten toimeksi, että vanhempi saa ajatella, että tuli kunnon mies pojasta, voi kun on hyvä, että on vävy kunnon mies, että siten voi tulla helpommalle talouden hoidossa. Nuorukaiset, te kuulutte Jumalan perheeseen, te olette Jumalan perheen jäseniä. Yhteisesti koetatte te tehdä työtä. Miksi ei Jumala vaatisi teitä työhön siinä.

Juho Malkamäki

Pena:
Kuinka voisivat niin korkeat lahjat, mitä suuri Jumala antaa, olla käyttämättä! Se on minullekin antanut kaikkein ihanimpia hetkiä. Harva teistä on käynyt niin monta kertaa heränneiden seuroissa likellä ja kaukana kuin minä. Tämä on ollut rasittavaa minulle. Ei tästä tule aineellista palkkaa; näyttäisi, että se köyhdyttäisi. Mutta ihmeellistä on, että siellä aina on ollut elävä Herra saapuvilla. Ja Hän on aina siellä niin paljon puhunut, ettei ole vielä koskaan tarvinnut katua sinne menemistä, vaan on sieltä aina palannut uudistetuin mielin. Ei ole tarvinnut siellä aina kuulla samaa teoriaa esitettävän, vaan siellä on aina ollut jotakin uutta kuultavaa.

Juho Malkamäki

Viisveisaaja:

--- Lainaus käyttäjältä: Pena - 07.04.24 - klo:07:30 ---Kuinka voisivat niin korkeat lahjat, mitä suuri Jumala antaa, olla käyttämättä! Se on minullekin antanut kaikkein ihanimpia hetkiä. Harva teistä on käynyt niin monta kertaa heränneiden seuroissa likellä ja kaukana kuin minä. Tämä on ollut rasittavaa minulle. Ei tästä tule aineellista palkkaa; näyttäisi, että se köyhdyttäisi. Mutta ihmeellistä on, että siellä aina on ollut elävä Herra saapuvilla. Ja Hän on aina siellä niin paljon puhunut, ettei ole vielä koskaan tarvinnut katua sinne menemistä, vaan on sieltä aina palannut uudistetuin mielin. Ei ole tarvinnut siellä aina kuulla samaa teoriaa esitettävän, vaan siellä on aina ollut jotakin uutta kuultavaa.

Juho Malkamäki

--- Lainaus päättyy ---

Samaa mieltä, vaikka en varmaan seuroissa eniten juokseva.

Pena:
Ja juuri saatuani tästä ystäväpiiristä nuorena sellaista elämää, joka vetää ja vaatii tähän kanssakäymiseen, minulle tuli halu saada pysymään nuoria joukossani tämän kasvatuksen alaisina. Ja sittemmin on Jumala erityisemmällä painolla vaatinut minua murehtimaan heränneiden lapsista, - mutta toiselta puolen ei huomaa missään saaneensa vähemmän toimeen kuin siinä.

Juho Malkamäki

Pena:
Kuulkaa, nuorukaiset! Me olemme Jumalan perhe, me olemme niin paljon saaneet Jumalalta, että pääsemme kuulemaan Hänen sanaansa, Hänen, jioka meitä niin paljon on rakastanut. Sanotko sen itsellesi, sanotko toisille ikäisillesi? Te tunnette monta nuorta, te tunnette heidän syntinsä ja kiusauksensa. Lähtekää papeiksi toinen toisillenne, ruvetkaa lapsiksi Jumalan perheessä! Minä uskon, että te olette kokeneet, kuinka saatana koettaa estää tätä teidän työtänne. Teistä riippuu, saako tämä kansa vielä Jumalan hoitoa. Me katoamme pois, te saatte meidät kantaa. Mutta te olette oras, josta me toivomme satoa.

Juho Malkamäki

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta