Kirjoittaja Aihe: Muut herätysliikkeet  (Luettu 32792 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #75 : 28.05.20 - klo:15:14 »
Miksi te noin. Mikään muu ei ole muuttunut kuin vieraiden liikkeiden ihannointi ja sitäkin tekee vain pari foorumilaista. Suurimman osan noin 90% kirjoituksiin ei ole ollut mitään huomautettavaa. En halua että tämä foorumi muuttuu vapaalta hengeltään toisenlaiseksi. Miettikää monestikko olen huomautellut teitä.

Muuten se, että jätetään muut rauhaan on vanha körttiläinen perinne eikä ollenkaan keksintöäni.
Vähän vaikeata vastata tähän viestiin. Koska en tiedä onko kyseessä nimimerkki vai foorumin ylläpito. Jos viesti on nimimerkin kirjoittama niin ymmärrän sen paremmin, mutta jos viesti on kirjoitettu ylläpitäjänä silloin en ymmärrä viestin sisältöä.
Minusta tällä foorumilla ei ole vieraiden liikkeiden ihannointia. Koen että on rakentavaa tuoda esiin mitä tämän päivän herätysliikkeissä tapahtuu.
Eikö kirkko pitäisi olla kaikille avoin, nythän eletään 2000-lukua. Itse pidän herännäisyyden vanhoista perinteistä, mutta oli yllättävää että te tuotte esiin vanhat perinteet. Koska minusta te olette näinä vuosina mitä minä olen tällä foorumilla ollut uudistuksien puolesta puhuja.






Toivon, että vieraiden herätyslikkeiden asioista ei puhuta eikä heidän materiaaliaan lainata.
Tämän viestin sisältö ja muoto, kertovat todellisen totuuden, minkälainen foorumin pitää olla. Pahoittelen että olen tullut Teidän foorumille.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #76 : 28.05.20 - klo:15:26 »
Vaikka tuo toivomus onkin esitetty noin painokkaasti, se on silti vain toivomus. Onhan se syytä ottaa huomioon, mutta ei sen tule säikäyttää ketään pois tai hiljaiseksi. Herätysliikkeiden julistuskanavahan tämä ei ole, mutta keskustelu liikkeistä on kiinnostavaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #77 : 28.05.20 - klo:17:43 »
keskustelu liikkeistä on kiinnostavaa.

Minustakin se on - tai olisi. Mutta silloin voi joutua puhumaan muiden liikkeiden asioista ja jopa siteeraamaan heidän materiaaliaan.

Toivon, että ylläpito selkeästi esittäisi, milloin esittää rajauksiaan (tai toivomuksiaan) ylläpitona ja milloin "vain" itsenään. Huutaminen tuskin koskaan on tarpeen.

Ymmärrän, ettei tänne kaivata jonkun muun liikkeen propagandistia, mutta en kokenut Bengtin lainausta Uusi Tie -lehdestä sensuuntaisena. Etenkin kun se ei ollut pelkkä lainaus vaan sisälsi omia kommentteja. Lehti on "muun liikkeen", samoin kuin haastateltu henkilö, mutta jutun sisältöä voi silti pitää kiinnostavana ja kyllä sen pohjalta keskustella voisi.

Keskustelua muun liikkeen asioista esim. tässä: http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=4022.0
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #78 : 07.06.20 - klo:00:04 »
...Körttifoorumin keskustelijoiden toivotaan kunnioittavan teksteissään myös muita uskonliikkeitä.

http://foorumi.h-y.fi/index.php?action=register

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Muut herätysliikkeet
« Vastaus #79 : 07.06.20 - klo:21:49 »
Miksi ei saisi lainata jonkin muun herätysliikkeen materiaalia? Pitääkö lainattu tietää "kuuluvaksi" körttiläisiin? Heränneistä ei nykyisin enää taideta juuri puhua. En tiedä, mitä heränneellä edes pitäisi nykyisin ymmärtää. Kuka käsittää sen mitenkin. Körtti ja körttiläisyys lienee sopivampi ilmaus, se on jotenkin, noh, nykyilmaus.

Lainasin tänne joskus viidesläisyyden piiristä tunnetun Olavi Peltolan sanoja. Kuulin häntä ensimmäisen kerran vasta muutama vuosi sitten, ja se kyllä avasi minussa jotain, herätti uudella tavalla. Päällimmäisenä ajatuksena hänen sanomastaan on minulle jäänyt mieleen se, että kun ei omasta yrittämisestä mitään tule eikä jossain elämänvaiheessa enää jaksaisi, niin ei tarvitsekaan jaksaa ja yrittää mitään. Ei tarvitse muuta kuin jäädä ristin juurelle ja sanoa: "Herra armahda minua". Monesti sanotaan, että riiputaan tai roikutaan Kristuksessa, mutta minusta tuo jääminen ristin juurelle on parempi ilmaus, koska jos mitään ei jaksa, niin ei jaksa riippuakaan eli pitää kiinni.

Minusta herännäishenkinen keskustelu sallii keskustelun, eikä lokeroi sitä sopimattomiin ja sopiviin lokeroihin. Jos ei ole mahdollisuutta kurkata osaan lokeroista, niin tulee fiilis, että vain tietyt mielipiteet ovat suvaittavia. Jokainen kuitenkin kulkee vain sen oman polkunsa, ja eri elämänvaiheissa eri ihmisille tulee vastaan eri asioita. Näköjään aina jauhan tästä eri ihmisten eri -asioista. :-\

Nyt on sadetta pitänyt sadetta - ja kirjoittanut viisaasti ja hyvin.