Kirjoittaja Aihe: Keskustelua keskustelusta  (Luettu 18111 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #45 : 05.10.20 - klo:05:42 »


 Väittelyssä minua häiritsee se, että usein jompi kumpi tai pahimmassa tapauksessa molemmat osapuolet asettavat itsensä toisten yläpuolelle. Tulee sellainen yläpuoleta toisten neuvominen.  :017:



   Tarkoitat itse minua. Saanko esimerkin.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #46 : 05.10.20 - klo:07:58 »
Väittelyssä minua häiritsee se, että usein jompi kumpi tai pahimmassa tapauksessa molemmat osapuolet asettavat itsensä toisten yläpuolelle. Tulee sellainen yläpuoleta toisten neuvominen.

Toisinaan koetaan, että kunnolla perusteltu mielipide on kaskustelijan asettumista muita ylemmäksi. Jokaisella on mahdollisuus hakea tietoa väitteittensä tueksi. Sitä mahdollisuutta on kaikilla lupa käyttää.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #47 : 05.10.20 - klo:09:48 »

   Pena vei jalat suustani.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #48 : 05.10.20 - klo:09:58 »
Olette :003: pa Te samoin ajattelevat vitsikkäitä
« Viimeksi muokattu: 05.10.20 - klo:10:31 kirjoittanut seppos »

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #49 : 05.10.20 - klo:10:11 »

   Olen kanssasi samaa mieltä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #50 : 05.10.20 - klo:10:13 »
Katos kehnoa, jos hymiöön tulee vahingossa lisää, niin se jää numeroksi. :039:

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #51 : 05.10.20 - klo:10:18 »

   Tekevälle sattuu.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #52 : 05.10.20 - klo:10:32 »
Katos kehnoa, jos hymiöön tulee vahingossa lisää, niin se jää numeroksi. :039:

Korjasin hymiön
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #53 : 05.10.20 - klo:10:41 »
Ajattelen niin , että kaikki teksti foorumilla ja foorumille ei tarvitse olla , eikä ole keskustelua.
Itse olen jutustelija, tarinoitsija, jakaja.

En ole hyvä keskustelija, sillä se vaatii perehtymistä keskusteltavassa olevaan asiaan.
Jos siihen heittää vitsin, eli huumorilla osallistuu, se voi loukata asiallista keskustelijaa.

Ajattelen myös näin että nämä viimeaikaiset kähinät johtuvat meidän ikääntymisestämme. Onhan tiettyä että ikääntyessään ääkääntyy.

Kipu vaivaa, muisti vaivaa, ei vaan jaksa kuten ennen.

Turhuutta, kaikki on turhuutta, sanoo Salomo Saarnaaja. Onko näin ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #54 : 05.10.20 - klo:11:04 »


 Turhuutta, kaikki on turhuutta, sanoo Salomo Saarnaaja. Onko näin ?



   Salomonilla ollut huono päivä.
Aikoinaan tällä foorumilla oli älykäs teologian opiskelija Jonkanimeä/nimimerkkiäenmuista. Hän yhtäkkiä lopetti. Otin itseeni, syytin itseäni, että karkoitin hänet höpinöilläni.
Me luomme keskustelun tason. Ei kantsi olla fiksumpi, mitä on. Eikä voi ollakaan. Näillä mennään, sanoi mummo lumessa.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #55 : 05.10.20 - klo:12:05 »
Kiitos, Seppo tekstini fiksauksesta.  :039:

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #56 : 05.10.20 - klo:16:20 »

...Ajattelen myös näin että nämä viimeaikaiset kähinät johtuvat meidän ikääntymisestämme. Onhan tiettyä että ikääntyessään ääkääntyy.

Kipu vaivaa, muisti vaivaa, ei vaan jaksa kuten ennen...



Valitettavasti se on näin aina ei asiat kohtaa sukupolvien kesken.

Siitä sain aikoinaan itse kokea kun illalla katsoin käsivarsia jotka oli "raavittu verille".

Itse koen ymmärtävän kyllä iäkkääpää sukupolvea...joskus.

Mitä tulee  foorumilla viimeaikaisiin kähinöihin ne eivät kyllä johdu pelkästään   ikääntymisestä.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #57 : 05.10.20 - klo:17:12 »
Jäi referoimatta Riitan miete, että kaikki on turhuutta. Niin se on Saarnajassa präntättynä. Saarnaajan kirja on ns viisauskirjallisuutta, että sitä on helppo ymmärtää. Se on myös armollista tekevälle ihmiselle "tee kuten jaksat, siihen on lupa, mutta se on turhuutta".

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #58 : 05.10.20 - klo:20:12 »
Väittelyssä minua häiritsee se, että usein jompi kumpi tai pahimmassa tapauksessa molemmat osapuolet asettavat itsensä toisten yläpuolelle. Tulee sellainen yläpuoleta toisten neuvominen.  :017:

Kirjoitin tuon yleisesti ottaen. En nyt tässä kohtaan tarkoittanut erityisesti ketään foorumilaista ja toisaalta ihan ketä vain meistä. En kuitenkaan nyt tuolla tarkoittanut mitään tiettyä keskustelua tai väittelyä täällä, vaan ihan kaikkea väittelyä. Olen kai saanut lapsuudesta, nuoruudesta ja ihan vaan elämän varrelta kyllikseni kuunnella väittelyä.

Perustelu ja erilaisten "factojen" esiin nostaminen ei ole toisten yläpuolelle asettumista. Toisten yläpuolelle asettuva ilkeilee, pistää toisia alta lipan, ivailee toisen mielipidettä tai henkilökohtaisia ominaisuuksia. Nostaa itseään toista alentamalla.


Pyryharakka

Poissa Bengt Sandberg

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 903
  • Vieras.
Vs: Keskustelua keskustelusta
« Vastaus #59 : 14.11.20 - klo:21:15 »
Ajattelen myös näin että nämä viimeaikaiset kähinät johtuvat meidän ikääntymisestämme. Onhan tiettyä että ikääntyessään ääkääntyy.
Kipu vaivaa, muisti vaivaa, ei vaan jaksa kuten ennen.
Turhuutta, kaikki on turhuutta, sanoo Salomo Saarnaaja. ...

Valitettavasti se on näin aina ei asiat kohtaa sukupolvien kesken.
Siitä sain aikoinaan itse kokea kun illalla katsoin käsivarsia jotka oli "raavittu verille".
Itse koen ymmärtävän kyllä iäkkääpää sukupolvea...joskus.
Mitä tulee  foorumilla viimeaikaisiin kähinöihin ne eivät kyllä johdu pelkästään   ikääntymisestä.

Lainaan seuraavan tekstin, koska on ehkä parempi että en itse kommentoi nyt keskustelua.
Muuta kuin sitten lopuksi kommentoimalla lyhyesti.

Hankala vanhus


Kaikki vanhukset eivät ole helppoja autettavia

Teksti ja kuva: Anitta Oertel

Moni keski-ikäinen on helisemässä äitinsä tai isänsä kanssa. Vanhemmat ovat ikääntyneet ja tarvitsevat apua enemmän kuin ennen.
Miten kohdata uusi tilanne, kun vanhuksen kanssa ei ole helppoa tulla toimeen?
Jotkut vanhukset voivat olla hankalia. Kaikki eivät ikäänny säyseästi ja huomiota herättämättömästi. Persoonallisuuttaan ei voi muuttaa sormia napsauttamalla, kun tietty ikä saavutetaan.  Mielikuva viisaasta ja levollisesta mummosta ja papasta voi olla harhaanjohtava. Jos äiti on ollut hankala nuoruudessaan ja aikuisena, on hän sitä todennäköisesti myös vanhuksena. Mummit ja ukit eivät ole aina kilttejä eivätkä sopeutuvaisia.
Vanhuspsykiatriaan erikoistunut psykiatri Pirjo Juhela kertoo tavanneensa työssään vanhuksia, joiden ongelmat liittyvät usein vahvasti heidän persoonallisuuteensa.
- Heidän sisäisen ja ulkoisen käyttäytymisen malli on joustamaton, minkä vuoksi he ajautuvat jatkuviin konflikteihin sekä läheisissä ihmissuhteissaan että heitä hoitavien tahojen kanssa.
Tällaisista ikäihmisistä kuulee puhuttavan, että he ovat hankalia tai aivan mahdottomia. Keski-iän voimissaan ollessaan hankaluus on voinut väistyä, mutta palautunut jälleen, kun he ovat joutuneet uuteen elämäntilanteeseen puolison kuoltua tai sairauden ja heikkenemisen myötä. Myös ikääntymisen myötä lisääntynyt turvattomuuden tunne herkistää kärttyisäksi, katkeraksi ja pelokkaaksi….


https://anittaoertel.net/toimittaja/reportaasit/75-hankala-vanhus

Lähteet: Pirjo Juhela: Missä on isäsi, kuinka voi äitisi? (Kirjapaja 2006),

Teksti jatkuu, mutta lainasin tämän alun artikkelista koska koin tämän osan koskettavan tällä hetkellä foorumia osaltaan.

Toivon pyyteettömän rehellisesti ettei Teidän kenenkään ei tarvitse joutua pyörätuoliin tai sänky potilaaksi.
Kaikki alapään pesut, ”tuseraamiset”  ym. eivät ole vanhukselle mitään mieluisia, eivätkä ne ole myöskään mitään mieluisia tehtäviä hoitajallekaan.

Lainatussa tekstissä oli keskitytty psyyke puolelle.  Semmoista se on, ei ole helppoa keski-ikäisenä eikä vanhuksena.

On ollut antoisia hetkiä ja ei niin antoisia hetkiä Teidän kanssa näinä kymmeninä vuosina, mutta nyt tilanne ei ole niin antoisa keskustelulle. On aika paljon erilaisia näkemys eroja keskenämme.
Jottei kukaan sen enempää loukkaantuisi niin toivon Teille hyviä keskustelu hetkiä foorumilla.
Haluan myös kiittää Körttifoorumin ylläpitoa näistä vuosista ja ennen kaikkea siitä suvaitsevaisuudesta minua kohtaa. Kiitos.

Hyvää Joulun odotusta ja voimia tuleville päiville sekä vuosille.

Bengt Sandberg