Kirjoittaja Aihe: Tänään...  (Luettu 47121 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tänään...
« Vastaus #90 : 02.06.09 - klo:20:59 »
Oliko tämä siis Viisveisaajan tekstiä. On muuten älyttömän hauskasti keksitty  nimimerkki:Tin saman olen huomannut, että yleensä seuroissa on se ydinporukka joka pelkää jonkun oudon hiipparin alkavan pitää puhetta ja puhujat ovat ennakolta valittuja.

Oikeesti mielenkiintoisimmat puheet olen kuullut niiltä, jotka spontaanisesti ovat alkaneet pitää puhettaan.
Olisi se kivempi niin ja jos tuntuu, että menee levottomasti voisi puheenjohtaja tai ydinporukka sitten sanoa, et ookoo riittääpi jo kiitos vain.

Sellaiset seurat olisi kivemmat ja muutenkin maanläheisemmät, joissa jokainen spontaanisti toisi kokemuksiian ja näkemyksiään.

Ymmärrän Herran pelon, mutta kirkkoherran pelkoa en siedä, enkä oikein muitakaan Herroja.


Meidän seuroissa yleensä puhujat on valittu etukäteen, mutta en ole huomannut, että kukaan pelkäisi sitä, että joku ennalta määräämätön tyyppi aloittaisi puheen. Itse en ole koskaan puhunut, mutta mielenkiintoisia kamarikeskusteluja olen joskus aloittanut.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Tänään...
« Vastaus #91 : 03.06.09 - klo:18:35 »
Meidän seuroissa yleensä puhujat on valittu etukäteen, mutta en ole huomannut, että kukaan pelkäisi sitä, että joku ennalta määräämätön tyyppi aloittaisi puheen. Itse en ole koskaan puhunut, mutta mielenkiintoisia kamarikeskusteluja olen joskus aloittanut.

Täällä päin joissakin "tärkeissä" seuroissa puhujat valitaan edeltä käsin, muuten valintaa ei tapahdu. Usein sovitaan kuitenkin järjestys puhujien kesken. En mieti omaa puhettani etukäteen, joskus aikaisemmin tein sen. Koen nykyisin, että valmisteltu tai kirjoitettu puhe sitoo liikaa. Körttiperinteeseen kai kuuluu, että puhuja jatkaa edellisen puhujan aiheesta, virren säkeistöstä tai aiheesta, jota on käsitelty seuroissa. Tässä kuitenkin vallitsee vapaus. Valmistelulla ja mietityllä seurapuheella on omat hyvät puolensa. Siihen jokaisella oikeus ja vapaus. Siitä, miten onnistun omissa valmistelemattomissa puheissani, olen jäävi suorittamaan arviointia. "Pyyhkeitä" en ole vielä saanut, eikä puhettani ole keskeytetty veisuulla - Herra on armahtanut. Rukoukseni on, että niin jatkuisi edelleenkin. :eusa_pray:
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

santtu-62

  • Vieras
Tänään illalla...
« Vastaus #92 : 03.06.09 - klo:21:39 »
Eräässä seurakunnassa oli tänään iltaseurat. Ne olivat seurat sillä kaavalla, mikä sai minut tyyneksi mieleltäni ja tuntemaan itseni tietämättömäksi, tuttujen ja tuntemattomien ihmisten kanssa, saman pöydan ääressä.
Kain merkki, Armo ja Jumalan lapsena oleminen…
SV.113... jäi mieleen.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tänään...
« Vastaus #93 : 03.06.09 - klo:22:02 »
Täällä päin joissakin "tärkeissä" seuroissa puhujat valitaan edeltä käsin, muuten valintaa ei tapahdu. Usein sovitaan kuitenkin järjestys puhujien kesken. En mieti omaa puhettani etukäteen, joskus aikaisemmin tein sen. Koen nykyisin, että valmisteltu tai kirjoitettu puhe sitoo liikaa. Körttiperinteeseen kai kuuluu, että puhuja jatkaa edellisen puhujan aiheesta, virren säkeistöstä tai aiheesta, jota on käsitelty seuroissa. Tässä kuitenkin vallitsee vapaus. Valmistelulla ja mietityllä seurapuheella on omat hyvät puolensa. Siihen jokaisella oikeus ja vapaus. Siitä, miten onnistun omissa valmistelemattomissa puheissani, olen jäävi suorittamaan arviointia. "Pyyhkeitä" en ole vielä saanut, eikä puhettani ole keskeytetty veisuulla - Herra on armahtanut. Rukoukseni on, että niin jatkuisi edelleenkin. :eusa_pray:
Täysin ummikkona voisin kuvitella, että ihminen olisi valmiimpi pitämään ennalta valmistelemattomia puheita silloin, kun hänellä on tarpeeksi elämänkokemusta ja kokemusta ylipäätään puheiden pitämisestä. Toiset ovat myös lahjakkaampia siinä.

Pitäisin kuitenkin tärkeänä, että puheen pitäjät ammentaisivat Raamatusta ja ylipäätään hengellisestä kirjallisuudesta. Sellaista kirjallisuutta pitäisi lukea ihan säännöllisesti, jotta se jotain vaikuttaisi.

Valitettavasti liian usein kuulee puheita, jotka on ammennettu television sarjaohjelmista ja iltapäivälehtien lööpeistä. Onneksi on kuitenkin Siionin virret.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tänään...
« Vastaus #94 : 04.06.09 - klo:09:00 »
Pitäisin kuitenkin tärkeänä, että puheen pitäjät ammentaisivat Raamatusta ja ylipäätään hengellisestä kirjallisuudesta. Sellaista kirjallisuutta pitäisi lukea ihan säännöllisesti, jotta se jotain vaikuttaisi.

Mielestäni puheiden pitää liittyä ihmisten elämään luki sitten pohjaksi Raamattua tai ei. En halua kuunnella saarnaa, jossa toistellaan kristillisiä korulauseita, joita hengellinen kirjallisuus on täynnä. Konkreettinen, kouriintuntuva, ihmisten elävään elämään takertuva saarna toimii paljon paremmin.
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Tänään...
« Vastaus #95 : 04.06.09 - klo:20:21 »
Mielestäni puheiden pitää liittyä ihmisten elämään luki sitten pohjaksi Raamattua tai ei. En halua kuunnella saarnaa, jossa toistellaan kristillisiä korulauseita, joita hengellinen kirjallisuus on täynnä. Konkreettinen, kouriintuntuva, ihmisten elävään elämään takertuva saarna toimii paljon paremmin.

Näinhän se on, kun saarnaan/puheeseen liitetään vielä evankeliumin ilosanoma. Kun puhutaan Jeesuksen elämästä, puheista ja Hänen toiminnastaan, olisi varmasti hyvä tuoda esiin myös sen aikaisten ihmisten ajattelu ja ne käytänteet, jotka silloin vallitsivat. Raamatun kommentaarit tuovat näitä seikkoja esiin aika hyvin. Ei kai ole väärin puuttua yhteiskunta- ja sosiaalipolitiikkaankaan, jos puheen sisältö ei jää yksin näiden varaan. Jollakin tavoin on pyrittävä herättämään mielenkiinto. Jos yksikin lause/ajatus jää kuulijan mieleen, saarnan/puheen pitäjä on päässyt tavoitteeseensa.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tänään...
« Vastaus #96 : 04.06.09 - klo:21:36 »
Tuli vastattua aiemmin tosi lyhyesti. Tarkoitin nimenomaan sitä, että Raamatun opetusta sovelletaan ajankohtaisiin tapahtumiin ja meidän ihmisten jokapäiväiseen elämään.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Tänään...
« Vastaus #97 : 05.06.09 - klo:09:45 »
'Muistolause' vanhaan hyvään pyhäkoulutapaan on varmaan toimiva konsti missä tahansa vaikuttavaksi tarkoitetussa puheessa. Veikko Vennamo kertoi jossain puhetaitoa käsittelevässä TV-ohjelmassa ajattelevansa maaseutukiertueillaan myös kotia pitämään jätettyjä emäntiä, jotka isännän tullessa tupaillasta kysyvät: - No, mitä se Vennamo sanoi?

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tänään...
« Vastaus #98 : 05.06.09 - klo:09:54 »
'Muistolause' vanhaan hyvään pyhäkoulutapaan on varmaan toimiva konsti missä tahansa vaikuttavaksi tarkoitetussa puheessa. Veikko Vennamo kertoi jossain puhetaitoa käsittelevässä TV-ohjelmassa ajattelevansa maaseutukiertueillaan myös kotia pitämään jätettyjä emäntiä, jotka isännän tullessa tupaillasta kysyvät: - No, mitä se Vennamo sanoi?

Vennamo sanoi:

Ajatelkaa pienen torpan Maijaa. Hän herää neljän aikaan aamullaa väsyneenä, viluisena ja äijä sen kun rötköttää vuoteessa. Maija ryntää paljasjalon puolimetrisessä lumessa kylmään navettaan lypsäämään vanhaa lehmän kantturaa. Kyllä maaseudun emäntien osa on liian kova. Mutta ajatelkaa tätä. Maija herää aamulla paratiisissa. On lämmintä. Maija menee hiekkarannalle. Hiekka on lämmintä, myös meren vesi on lämmintä. Ne hivelevät maijan jäykkiä polvia ja kovettuneita kämmeniä. Maija nojaa palmuusen. Naps, hän napsuttaa sormiaan. Ja musta mies tuo hänelle makeaa, maistuvaa juotavaa. Hyvät ystävät. Maaseudun emännät tarvitsevat lomitusjärjestelmän. Vanhat puolueet eivät emännistä välitä. Ne juoksevat vain rahan perässä. Mutta Maaseudun Puolue pelastaa.
Acta, non verba.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Tänään...
« Vastaus #99 : 05.06.09 - klo:10:01 »
... ja suuret suomalaiset Seiväsmatkat!

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Tänään...
« Vastaus #100 : 05.06.09 - klo:12:13 »
Tarkoitin nimenomaan sitä, että Raamatun opetusta sovelletaan ajankohtaisiin tapahtumiin ja meidän ihmisten jokapäiväiseen elämään.

Juuri näin!
----------------------------------------------------------------------------
Katson myös, ettei kunnon saarnaan sisällytetä toisten herätysliikkeiden tai vapaiden suuntien arvostelua. Tiedän, että arvostelua tapahtuu viimeksi mainittujen taholta heränneitä kohtaan. Mielestäni ei ole kuitenkaan hyväksi eikä asiallista, että "potut maksetaan pottuina".

Olen siitä "tympeä tyyppi", että puutun tällaisiin lipsahduksiin suoraan - saarnaajan asemaan tai arvovaltaan katsomatta - niitä kuullessani. Olen huomannut näitä saarnaajia myöhemmin tavatessani, että perille meni moitteet. Eipä kuitenkaan haittaa. Minun tavoitteenani ei ole ihmisten suosioon pääseminen.

En myöskään hyväksy, että kirjoituksissa (Hengellinen Kuukausilehti tai joku muu lehti) käytetään nimityksiä vitoset, hellarit, vapikset, lestikset jne. Tällaiset nimittelyt eivät edistä heränneitten asiaa, eikä meihin suhtautumista. Annan välittömästi ko. kirjoittajalle "pyyhkeet" henkilökohtaisesti, joko soittamalla tai lähettämällä sähköpostia.

Käytökseni koetaan usein puuttumista asioihin, jotka ei minulle kuulu. Näin varsinkin, kun en ole mikään näkyvällä paikalla oleva körtti.

vaivattu sielu (tässäkin asiassa).
-------------------------------------------------------------
Tulikohan liian vahvaa tekstiä?
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Vs: Tänään...
« Vastaus #101 : 05.06.09 - klo:14:09 »
Tuollaisia nimityksiä käyttävältä edellyttäisin ainakin sitä, että puhuu omasta porukastaan samantasoisella nimellä. Viki Klimenkon olen kuullut näin tekevän ja se oli lähinnä lämmintä tuttavallisuutta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Tänään...
« Vastaus #102 : 05.06.09 - klo:18:34 »
Tuollaisia nimityksiä käyttävältä edellyttäisin ainakin sitä, että puhuu omasta porukastaan samantasoisella nimellä. Viki Klimenkon olen kuullut näin tekevän ja se oli lähinnä lämmintä tuttavallisuutta.

Mitä körtit sitte olis? Olisko ne kördet tai herdet tai körtsit tai hertsit?
Acta, non verba.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Tänään...
« Vastaus #103 : 05.06.09 - klo:19:18 »
Körtit ovat körtteja ihan suosiolla. Pottujen maksaminen pottuina on tyhmää ja halveksittavaa. Palautteen anto asiattomuudesta on täysin asiallista ja kannatettavaa.
Viides herätysliike moniosaisena kuuluu lähinnä nimen evankelikaaliset alle. Muuta yhteisnimeä sille on vaikea löytää. Muista lienee syytä käyttää niiden virallisia nimiä.

Ulkomailla meidän kirkon virallinen nimi aiheuttaa ongelmia. Evankelis-luterilaisen englanninkielinen käännös tarkoittaa evankelikaalista eikä gospelia kuten suomeksi. Olen jostain ollut lukevinani, että sitä ollaan rukkaamassa virheettömäämpään suuntaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Tänään...
« Vastaus #104 : 05.06.09 - klo:21:25 »
Juuri näin!
----------------------------------------------------------------------------
Katson myös, ettei kunnon saarnaan sisällytetä toisten herätysliikkeiden tai vapaiden suuntien arvostelua. Tiedän, että arvostelua tapahtuu viimeksi mainittujen taholta heränneitä kohtaan. Mielestäni ei ole kuitenkaan hyväksi eikä asiallista, että "potut maksetaan pottuina".

Olen siitä "tympeä tyyppi", että puutun tällaisiin lipsahduksiin suoraan - saarnaajan asemaan tai arvovaltaan katsomatta - niitä kuullessani. Olen huomannut näitä saarnaajia myöhemmin tavatessani, että perille meni moitteet. Eipä kuitenkaan haittaa. Minun tavoitteenani ei ole ihmisten suosioon pääseminen.

En myöskään hyväksy, että kirjoituksissa (Hengellinen Kuukausilehti tai joku muu lehti) käytetään nimityksiä vitoset, hellarit, vapikset, lestikset jne. Tällaiset nimittelyt eivät edistä heränneitten asiaa, eikä meihin suhtautumista. Annan välittömästi ko. kirjoittajalle "pyyhkeet" henkilökohtaisesti, joko soittamalla tai lähettämällä sähköpostia.

Käytökseni koetaan usein puuttumista asioihin, jotka ei minulle kuulu. Näin varsinkin, kun en ole mikään näkyvällä paikalla oleva körtti.

vaivattu sielu (tässäkin asiassa).
-------------------------------------------------------------
Tulikohan liian vahvaa tekstiä?

Viisaasti olet tehnyt, vaikket ole siitä kiitosta saanutkaan. Jos ihminen on nöyrä alatien kulkija, niin silloin hän kunnioittaa toisten vakaumusta. Ei todellakaan tarvitse halveksia toisia, vaikka onkin eri mieltä heidän kanssaan.

Tässä on minullakin parannuksen paikka.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.