Kirjoittaja Aihe: Tänään...  (Luettu 47118 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

B.H.S

  • Vieras
Tänäänkin saan kasvaa...
« Vastaus #75 : 19.04.09 - klo:15:44 »
Aamun aikana lähti, polkuni erään seurakunnan kirkkoa kohti. Messun jälkeen olisi myös herännäis- seurat, joten jos ei muuta, niin kahvihampaan tuskaa voisin ainakin helpottaa.
Kaikki meni hyvin messun aikana, mutta kun seurakuntalaiset siirtyivät kirkkosalista, seurakuntasaliin. Alkoi minulla olla tunne ettei kaikki asiat tule miellyttämään minua, mitkä tapahtuvat seuraavien minuuttien aikana.
Valitettavasti näin myös kävi.
Kun seurakuntalaiset, sitten olivat kahvi kupposensa saanet vietyä  pöytään, julisti kirkkoherra: ” Viiden minuutin päästä aloitamme ”.  
Mihinkähän nyt on kiire?  
No kirkkoherra aloitti seurat sitten omalla, puhellaan. Mikä oli ilmeisesti valmistettu paripäivää ennakkoon koska oli myös rekvisiittaa mukana. Oli muuten pisin puhevuoro, verrattuina muihin seuran aikana puhevuoron saaneihin.
Kirkkoherra kyllä myös antoi mahdollisuuden jollekin ”rahvaan” edustajalle puhevuoron, muistuttamalla kyllä että puhevuoro ei saisi kestää ”viisi minuuttia kauempaa”. Sitä valitettavasti ei kyllä kukaan käyttänyt.
Koko seuroista jäi seuran järjestäjien osalta minulle ”pakko pullan maku”.
Näin ei ole minulle aikaisemmin käynyt, enkä nyt ihan kuulu nuorempiin herännäisiin.

Kumminkin kävellessäni kohti omaa koti pesääni, ei minulla ollut ahdistusta. Vaan, itselleni tuli ajatuksiini henkilökohtainen kasvuni polku tänään ihmisenä:

Jokainen tulee saada kasvaa vapaasti.
Ei saa hallita muita, määrätä, kuinka heidän on oltava.
Isot puut usein varjostavat ympäristöänsä, niin ettei lähellä oikein mikään kasva. Näin voi myös tapahtua myös voimakkaitten kristittyjen persoonallisuuksien läheisyydessä.

Jokainen saa kasvaa omalla laillaan, ei pidä jäljitellä toisia uskovaisia.

Kasvamisen vastakohta on pysähtyminen, jähmettyminen. Kristityllä on kiusaus sillä lailla tarrautua menneeseen, kokemuksiin ja hengellisiin opettajiin, että kasvu pysähtyy.  Katsotaan taaksepäin, pelätään uutta.
 

1 Piet. 2:2

ps. Viitteenä kirja.  Uusi päivä, Uusi armo / Martti Simojoki. Kirjapaja 1982. s.216
 :hiipii:

B.H.S

  • Vieras
Tänään...
« Vastaus #76 : 19.04.09 - klo:15:51 »
:coffee:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Tänään...
« Vastaus #77 : 19.04.09 - klo:18:11 »
Tulin juuri seuroista. Mieleen jäi puheenvuoro, jossa muisteltiin kiitollisena viereen eri tilanteissa istumaan osuneita ihmisiä. Vanhempi tapaus oli rovasti Porkola, joka mainitsi satunnaisen vierustoverinsa seurapuheessaan: 'kun ystäväni tässä vierellä juuri muisteli lapsuuttaan ja nuoruuttaan...' Se oli koskettanut ja lämmittänyt. Uudempi tapaus oli viikko sitten kirkossa vieressä istunut ja kauniisti veisannut musiikinopettaja. Osaisipa itse huomata tuollaiset asiat siunauksiksi!

B.H.S

  • Vieras
Toukokuun toinen päivä.
« Vastaus #78 : 02.05.09 - klo:17:04 »
Hyvin monet asiat pyrkivät erottamaan minut sanankuulosta ja sakramenttien osallisuudesta. Milloin sen tekee oma huonouteni, milloin toisten kristittyjen ja pappien huonous, milloin oma välipitämättömyyteni pelastukseen, milloin korkealentoinen hengellisyyteni, jonka vaikutuksesta kuvittelen pysyväni oikealla tiellä ilman sanaa ja sakramentteja.

Uskon kumminkin että Jumala kuitenkin hyvyydessään suojelee minua ja varjelee etten pääse eroon armon välineistä.
Minä en omasta halusta mene sanaa kuulemaan tai Hänen pöytäänsä, Jumala itse minut sinne vetää.
SV.276 1-3

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Re: Toukokuun toinen päivä.
« Vastaus #79 : 02.05.09 - klo:18:40 »
Lainaus käyttäjältä: "B.H.S"
Hyvin monet asiat pyrkivät erottamaan minut sanankuulosta ja sakramenttien osallisuudesta. Milloin sen tekee oma huonouteni, milloin toisten kristittyjen ja pappien huonous, milloin oma välipitämättömyyteni pelastukseen, milloin korkealentoinen hengellisyyteni, jonka vaikutuksesta kuvittelen pysyväni oikealla tiellä ilman sanaa ja sakramentteja.

No älä muuta viserrä, sama se on täälläkin. Se kun on tuo sielunvihollinen niin ahkera, niin ahkera.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10398
Tänään...
« Vastaus #80 : 04.05.09 - klo:05:51 »
Kävelykatu, puisto, kirkko olivat symmetrisesti edessäni. Kahden sadan metrin päästä näin kirkon avoimen oven. Kadun keskiviiva halkaisi puiston patsaan ja jätti oviaukossa molemmille puolille yhtä suuren tilan. Rappuja noustessa keskikaiteen jakamista puolista vain oikealla oli ihmisiä. Pyrin tasapainoon, joten nousin vasemmalta. Olin ajatellut myös asettua istumaan sisällä vasemmalle. Ensimmäinen virsi oli Toukomettinen. Oliko nuori saarnaaja lesta? Ainakin hänellä oli kova pyrkimys jämäkkyyteen. Se laimeni kuitenkin turhaan toistoon. Liikutuin vähänväliä tuntiessani poissaolevien läheisten läsnäolon. Vanha mies luki tekstit. Vanha mies keräsi kolehdin. Etelässä olisi ollut nuoria. Jumalanpalvelus oli sana-, jäi aikaa rauhoittua vielä ennen matkani päämäärää. Olinkin sitten liian ajoissa. Pysäytytin taksin lammen rannalle. Vanhuksia oli ulkoilemassa. Kosteita paikkoja käytävillä piti kiertää. Vanhuksia oli myös määränpäässäni. En minäkään ollut nuori, mutta en kuitenkaan niin vanha. Emännän käsi vapisi hänen kaataessaan kahvia. Isäntä oli tapansa mukaan laittanut todennäköisesti kaikki peliin; halusi nähdä, että hänen elämäntyönsä kestää. Fysiikan Jatkuvuuden laki sisältää evankeliumin.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

B.H.S

  • Vieras
Tänään...
« Vastaus #81 : 05.05.09 - klo:06:00 »
On aloitettava yksi vaikein asia elämässäni, pohdinta.
Onko minun syytä etsiä täällä maan päällisessä vaelluksessa uusi hengellinen koti?
Ennen kuin kodin katto romahtaa niskaan.

ps.Kun ei tunnu ”oppineitten” salakalastelu ja kaupanteko saavan minkäänlaista päätöstä.Vaan mellastetaan miten sattuu, niin että ei saada mitään muuta aikaiseksi kuin verkoihin isoja reikiä. Mistä on helppo kalojen poistua hämmennyksen keskellä.  
SV. 198. 1-6.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22061
Tänään...
« Vastaus #82 : 05.05.09 - klo:09:59 »
Jeesus on rakennusmies; eiköhän hän tee hengellisen kodin kattoremontinkin, kun sellaista tarvitaan. Pohjanmaalta lähtee kökkäporukoita apuun.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Tänään...
« Vastaus #83 : 05.05.09 - klo:11:09 »
Lainaus käyttäjältä: "B.H.S"
Onko minun syytä etsiä täällä maan päällisessä vaelluksessa uusi hengellinen koti?
SV. 198. 1-6.

Mahtaako se vaihtamalla parantua? Puutteita tulee riittämään maanpäällisessä vaelluksessa niin oman itseni kuin hengellisen kotini kohdalla. Jos minä etsisin täydellistä kotia, ei se olisi enää täydellinen sen jälkeen, kun sinne asettuisin (vanha toteamus täydellisyyden etsimisestä).
-------------------------------------------------------------------
En tiedä ymmärränkö ko. SV:n sanat oikein, kun ne minun mielestäni kohdistuvat minuun itseeni, eikä niinkään taustayhteisööni.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

B.H.S

  • Vieras
Tänään...
« Vastaus #84 : 07.05.09 - klo:06:28 »
Näin se elämä kuljettaa pientä ihmistä, koskaan ei tiedä mitä seuraava päivä tuo tullessa. Tämä "äijä" lähtee ulkomaille vierahille :cry:  ja jos luoja suo, palaan aikanaan.  
Lainaan Paavo Ruotsalaisen. Kirjeet kirjasesta lopputekstin:
 
Jääkäät nyt, rakkaat kanssaveljet, sen Herran halttuun, joka on teitä herättänyt.

Paavo Ruotsalainen / Kirjeet/Herättäjä  – Yhdistys  Ry / 1986. s.109.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33760
Tänään...
« Vastaus #85 : 07.05.09 - klo:07:22 »
Hyvää matkaa "Äijälle", kiitos musiikki-linkeistäsi. Taidat olla ammattilainen.

Jumala mielessäis ja Ukko-Paavon evväät kontissais ! Tuutha sie takasii?

                               terve! Riitta- mummi :)
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Tänään...
« Vastaus #86 : 30.05.09 - klo:17:15 »
Pysäyttävä uutinen pohojalaasille; kansanedustaja Susanna Haapoja 42v kuallut. :'(   http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905309681824_uu.shtml
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

myyrä

  • Vieras
Vs: Tänään...
« Vastaus #87 : 30.05.09 - klo:17:34 »
Pysäyttävä uutinen pohojalaasille; kansanedustaja Susanna Haapoja 42v kuallut. :'(   http://www.iltalehti.fi/uutiset/200905309681824_uu.shtml

Hiljaisuus.

Toinen siskoni on myös Haapoja. Ex mies oli Seinäjoelta.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Tänäänkin saan kasvaa...
« Vastaus #88 : 30.05.09 - klo:18:47 »
Aamun aikana lähti, polkuni erään seurakunnan kirkkoa kohti. Messun jälkeen olisi myös herännäis- seurat, joten jos ei muuta, niin kahvihampaan tuskaa voisin ainakin helpottaa.
Kaikki meni hyvin messun aikana, mutta kun seurakuntalaiset siirtyivät kirkkosalista, seurakuntasaliin. Alkoi minulla olla tunne ettei kaikki asiat tule miellyttämään minua, mitkä tapahtuvat seuraavien minuuttien aikana.
Valitettavasti näin myös kävi.
Kun seurakuntalaiset, sitten olivat kahvi kupposensa saanet vietyä  pöytään, julisti kirkkoherra: ” Viiden minuutin päästä aloitamme ”.  
Mihinkähän nyt on kiire?  
No kirkkoherra aloitti seurat sitten omalla, puhellaan. Mikä oli ilmeisesti valmistettu paripäivää ennakkoon koska oli myös rekvisiittaa mukana. Oli muuten pisin puhevuoro, verrattuina muihin seuran aikana puhevuoron saaneihin.
Kirkkoherra kyllä myös antoi mahdollisuuden jollekin ”rahvaan” edustajalle puhevuoron, muistuttamalla kyllä että puhevuoro ei saisi kestää ”viisi minuuttia kauempaa”. Sitä valitettavasti ei kyllä kukaan käyttänyt.
Koko seuroista jäi seuran järjestäjien osalta minulle ”pakko pullan maku”.
Näin ei ole minulle aikaisemmin käynyt, enkä nyt ihan kuulu nuorempiin herännäisiin.

Kumminkin kävellessäni kohti omaa koti pesääni, ei minulla ollut ahdistusta. Vaan, itselleni tuli ajatuksiini henkilökohtainen kasvuni polku tänään ihmisenä:

Jokainen tulee saada kasvaa vapaasti.
Ei saa hallita muita, määrätä, kuinka heidän on oltava.
Isot puut usein varjostavat ympäristöänsä, niin ettei lähellä oikein mikään kasva. Näin voi myös tapahtua myös voimakkaitten kristittyjen persoonallisuuksien läheisyydessä.

Jokainen saa kasvaa omalla laillaan, ei pidä jäljitellä toisia uskovaisia.

Kasvamisen vastakohta on pysähtyminen, jähmettyminen. Kristityllä on kiusaus sillä lailla tarrautua menneeseen, kokemuksiin ja hengellisiin opettajiin, että kasvu pysähtyy.  Katsotaan taaksepäin, pelätään uutta.
 

Tin saman olen huomannut, että yleensä seuroissa on se ydinporukka joka pelkää jonkun oudon hiipparin alkavan pitää puhetta ja puhujat ovat ennakolta valittuja.

Oikeesti mielenkiintoisimmat puheet olen kuullut niiltä, jotka spontaanisesti ovat alkaneet pitää puhettaan.
Olisi se kivempi niin ja jos tuntuu, että menee levottomasti voisi puheenjohtaja tai ydinporukka sitten sanoa, et ookoo riittääpi jo kiitos vain.

Sellaiset seurat olisi kivemmat ja muutenkin maanläheisemmät, joissa jokainen spontaanisti toisi kokemuksiian ja näkemyksiään.

Ymmärrän Herran pelon, mutta kirkkoherran pelkoa en siedä, enkä oikein muitakaan Herroja.

Jokainen ihminen on laulun arvoinen?

1 Piet. 2:2

ps. Viitteenä kirja.  Uusi päivä, Uusi armo / Martti Simojoki. Kirjapaja 1982. s.216
 :hiipii:


- korjasi Liisa
« Viimeksi muokattu: 09.06.09 - klo:21:16 kirjoittanut Liisa »
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Tänään...
« Vastaus #89 : 30.05.09 - klo:18:57 »
Siis niinku...pahus tän tekniikan kanssa.
Miks ei voi muokata, kuten oli aiemmin foorumissa textejä?

Siis piti lainata tossa edellisessä jotakin ja sitten laittaa vastaus, mutta näyttää menneen kaikki kirjoitus yhteen.

No mun lainaus alkoi siitä, kirjoitusvirheestä- Eli tavalliseen tapaani.
Sanasta tin, minkä ois pitäny olla ton..Ton minäkin olen huomannut....

Äh tää on muokkaus..Äsken en huomannut, et voi muokata.
Loman tarpeessako taas? :-\
« Viimeksi muokattu: 30.05.09 - klo:19:00 kirjoittanut Viisveisaaja »
Kaikki valta tekoälylle!