Kirjoittaja Aihe: Käytkö kirkossa osa 7  (Luettu 33994 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #45 : 08.01.12 - klo:18:30 »
Olin kirkossa, mutta päähän otti. Koko saarnan ajan ja paljon muulloinkin teologian opiskelijan kakarat kutittivat toisiaan ja kikattivat todella häiritsevästi. Teki mieli mennä ojentamaan, kun vanhemmista ei siihen ollut.

Kerran kävi niin, että saarnavan papin lapset juoksentelivat kurittomina alttarialueella ja käytävillä. Kun isä pääsi saarnatuolista, hän otti lapset kiinni ja kantoi yhtä kummassakin kainalossaan, tiukka ilme kasvoillaan kohti kirkon ovea. Kuinka ollakaan, juuri silloin sattui yleisessä esirukouksessa kajahtamaan: "Auta vanhempia kasvatustehtävässään..." Kylläpä meitä kirkon penkissä istujia hymyilytti!  :icon_biggrin:  

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #46 : 08.01.12 - klo:18:35 »
^Niin että olisiko joku seurakuntalainen voinut ne mukulat käydä alttarilta keräämässä parempaan talteen? Minusta  kun tuntuu, ettei toisten kasvatustehtäviin uskalla puuttua, voipi siinä saada nenilleen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #47 : 08.01.12 - klo:18:53 »
^Niin että olisiko joku seurakuntalainen voinut ne mukulat käydä alttarilta keräämässä parempaan talteen? Minusta  kun tuntuu, ettei toisten kasvatustehtäviin uskalla puuttua, voipi siinä saada nenilleen.

Luulenpa, että lapsista vastuussa ollut henkilö katsoi, että hänen puuttumisensa asiaan (= kilpajuoksu reippaiden pilttien kanssa alttarialueella) olisi häirinnyt saarnaa vielä enemmän. Saattoi hän olla hyvinkin oikeassa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #48 : 08.01.12 - klo:19:17 »

   Papin pojat pahimmat.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #49 : 08.01.12 - klo:19:17 »
Samma här

Yritin mutta täällä on jotakin outouttta usein ilmassa;  lähetys pätkii hyvin häiritsevästi. Yöllä ja varhain arkiaamuina saa seurattua rauhassa kaikkea mitä haluaa. Kiitos linkistä.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #50 : 08.01.12 - klo:19:20 »
Yritin mutta täällä on jotakin outouttta usein ilmassa;  lähetys pätkii hyvin häiritsevästi. Yöllä ja varhain arkiaamuina saa seurattua rauhassa kaikkea mitä haluaa. Kiitos linkistä.  

Ylen serveri sätkii eli ylikuormaa. Huomasin saman. Kapasiteetti ei ihan riitä kaikille, olisi asiaa kauppaan.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #51 : 08.01.12 - klo:19:56 »
Ylen serveri sätkii eli ylikuormaa. Huomasin saman. Kapasiteetti ei ihan riitä kaikille, olisi asiaa kauppaan.

No joh!  Tämä tieto oli mukava, sillä välillä olen pelännyt omissa yhteyksissä taas jonkin mättävän.   :icon_biggrin:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #52 : 08.01.12 - klo:21:38 »
Kävin tänään metsäkirkossa radio povella ja laput korvilla. Ja mikä oli käydessä, kun aukinko paistoi, hanki kimmelsi ja oli pikkupakkanen.
On se vain mukavaa nuo pienet keksinnöt, että pikkuruisesta radiosta voi kevyillä kuulokkeilla kuunnella naapuriseurakunnan jumalanpalvelusta, laulaa lähes karaokena virsiä pitkin metsätietä ja rukoilla isämeitää ääneen.
Muuten se pikkuruinen radio toimi hyvin, se vain ei tykännyt kylmästä. Vähänmatkaa käveltyäni radio taskussa, se alkoi pätkiä ja vaihtaa itsekseen kanavaa. Räpläsin sitä aikani ja tulin ajatelleeksi, että ehkä se ei pidä pakkasesta. Sujautin laitteen puseron sisälle, kun povitaskuja ei lenkkikamppeissani ollut. Ja kas, siinä se iholle päästyään toimi ihan moitteettomasti. Ja kyseessä on vain jonkin lehtitilauksen kylkiäisenä tulleesta ilmaisesta pikkukapineesta.

Tykkäsin Ari Luomajoen saarnasta. Sitten siellä oli tuttu tekstinlukuja. Parasta jumalanpalveluksessa saarnan lisäksi oli se, että se oli ihan tavallinen. Ei mitään hienoja konstailuja, joita joskus tehdään radioinnin takia.
Ikävää vain näissä radiojumalanpalveluksissa on se, ettei voi päästä ehtoolliselle. Täytyy yrittää ensi sunnuntaina Keravan kirkkoon, jos sieltä sais.
Pyryharakka

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #53 : 13.01.12 - klo:15:33 »
Pohdin kävisinkö tänään (olen jäämässä viikoksi lomalle ja se tuntuisi hyvältä tavalta aloittaa), mutta tarjolla on vain jotain vaihtoehtoryhmäytymisjuttuja: Tuomiokirkossa nuorten aikuisten Voimala-messu (mutta kun en minä ole enää nuori), ja Hervannan kirkossa Toinen messu yhteisöä ja hengellistä kotia etsiville. Lieneekö tuo jälkimmäinen edes kunnon messu, eli onko parempaa ateriaa kuin teejatkot? Kellään kokemusta tämmöisistä tamperelaisista happeningeista?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #54 : 13.01.12 - klo:16:41 »
--- mutta tarjolla on vain jotain vaihtoehtoryhmäytymisjuttuja ---

Kävin vuosia sitten läpi Helsingin seurakuntien yhden päivän tarjonnan ja totesin saman asian. Ei mitään meikäläiselle, koska en ole lapsi, varhaisnuori, nuori, nuori aikuinen, maahanmuuttaja enkä eläkeläinen, en vietä suruaikaa, en kärsi parisuhdeongelmista enkä kuulu erityisdiakonian kohderyhmään.

Mt

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #55 : 13.01.12 - klo:17:32 »
Jaah nuo onkin kumpikin jotain Uuden Verson järkkäämiä tapahtumia. Pitäydyn ennakkoluuloissani enkä osallistu. Jotenkin "Eropiikkiä analysoitaessa ydinkysymys ei ole, miten eroamiskehitys pysäytetään, vaan keiden haluamme kirkkoon jäävän" ei kuulosta minun jutultani.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #56 : 14.01.12 - klo:19:58 »
 :109:  Huomenna!!!   :109:

Teerenpelinpolun trio aikoo-lähteä-kirkkoon!  Kissa vietäköön kainalossa!!! 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #57 : 15.01.12 - klo:11:57 »
Hyvät menot, vaan elän viikkoa edellä almanakkaa, siis, huomasin vasta perillä, että Herättäjän kirkkopyhään on vielä viikko. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #58 : 15.01.12 - klo:13:41 »
Kävin kirkossa. Saarnassa kerrottiin, että Helsingissä jää vuosittain 500 kirkkoon kuuluvien vanhempien lasta kastamatta.  :icon_eek:
Oli poikkeuksellisesti kirkkokahvit, ja siellä kerrottiin, että seurakunnan raamattupiiri lopetetaan, koska Helsingin keskustassa Vanhassa kirkossa (45 min bussimatkan päässä) on hyvä raamattuluentosarja torstai-iltaisin.  :icon_eek:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Käytkö kirkossa osa 7
« Vastaus #59 : 15.01.12 - klo:14:07 »
Kävin kirkossa kokemassa järkyttävän aikamatkan 80-luvun alkuun, ehkä tämä olikin JP (HPE) eikä mikään messu. Kuinka sitä voikaan kiintyä tiettyyn muotoon niin vahvasti että on ihan poissa tolaltaan kun järjestystä muutetaan  :icon_eek: .

Siis meillähän on papit istuneet etupenkissä jossa on voinut ollla muutakin väkeä ja siinä tuttavallisesti seurustelleet ja hoitaneet messun saarnaa ja ehtoollista lukuunottamatta suunnilleen siitä paikaltaan seisomaan nousten ja muuun seurakuntaan päin kääntyen, ja luontevasti vuorotelleet siinä kumpi tekee mitäkin. Nyt olikin tiukasti lturgi ja saarnaaja erikseen, koko liturgia alttarin takaa, veisattiin virsi 126 kuten ennen vanhaan, ja evankeliumin ympäriltä halleluja-töttörööt poissa (no niitä en kaipaakaan). Tuolla ei ole alttarin takana sakastia, joten ihan 80-luvun tyylisiä poistumis- ja ilmestymispyrähdyksiään papit eivät voineet tehdä, mutta saarnaaja korvasi tämän puutteen poistumalla puhuttuaan takakautta ja palaamalla vasta ehtoollisaineiden kanssa kun ne tarvittiin. Puuttui vain se, että kirkolliset ilmoitukset olisi luettu saarnan jälkeen. Saarna sitten olikin aika hellari, "oletko ottanut evankeliumin vastaan sydämeesi" -kysymyksin (pelästyin jo, odotetaanko vastaukseksi viittausta kaikilta jotka ovat), onneksi sentään lyhyempi.

Ehkä tarkoitus oli luoda arvokkuuden ja pyhyyden tunnelmaa, mutta minulle kyllä tuli vain niin fiilis että papit ovat työkeikkaa heittäviä näyttelijöitä ja me muut yleisöä, sen sijaan että siinä yhdessä perheväen kesken juhlitaan. Toivon että tämä oli vain näiden kahden vanhemman pappisherran tämänkertainen kokeilu, mutta pahaa pelkään, kun näkyy nyt entisestä poiketen tapahtumakalenterissa säännöllisesti merkatun toinen pappi saarnaajaksi ja toinen liturgiksi. Jotakin se saarnassaan messu-uudistuksestakin letkautti.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.