Tähän hommaan pätee yleiset markkinoinnin säännöt. Lauseen on jäätävä pyörimään päähän, silloin se toimii.
Oma (vielä tarkempaa muotoaan hakeva) ideologiani markkinoinnin säännöistä yhdistettynä Raamatun levittämiseen on seuraava:
Tekstin pitää olla sen verran suurta, että se näkyy hyvin. Tekstin tulee olla myös selkeällä fontilla.
Habakuk:
2:2 Ja Herra vastasi minulle ja sanoi: "Kirjoita näky ja piirrä selvästi tauluihin, niin että sen voi juostessa lukea."
Ihmettelen niitä monia busseissa olevia mainoksia, joissa tekstistä ei saa mitään selvää koska teksti on hyvin pientä taikka tekstin ja taustan välinen kontrasti on sellainen, että teksti katoaa taustaan. Ainakaan minua ei kiinnosta mennä lähelle katsomaan, että mitä julisteissa lukee.
Istun busseissa yleensä takaosissa, joten edempänä mainokset näkyvät toki paremmin.
Evankeliumi on uskomukseni mukaan kuitenkin sellainen sanoma, että se koskettaa vain niitä harvoja ihmisiä, joiden mielen Jumala avaa evankeliumille, joten minusta tuntuu siltä, että monet mainonnan säännöt eivät tuon sanoman eteenpäinviemiseksi yhtään auta.
Ennemminkin haittaavat, mikäli mainonnan säännöt esim. edellyttävät eräselvää ja huonosti näkyvää tekstiä taikka jos mainonnan säännöt muokkaavat tekstin sellaiseen muotoon, jossa ihmisten pitää yrittää oivaltaa jotain, joka on jo muutenkin tiedossa.
Esim. jos allekirjoitus olisi J.K. sen sijaan, että se olisi "Jeesus Kristus", on se minusta haitallista ihmisten oivallusenergian hukkaamista, koska itse Raamatun teksteissäkin on jo sen verran oivaltamista, että kukaan ei kuitenkaan onnistu niistä kaikkea sisältöä oivaltamaan.
Lähtökohtani on siis se, että Jumala on tavalla taikka toisella monesti Raamatun teksteissä mukana, joten hyvin paljon asioita voi tässä jättää Hänen huolekseen.
Jumala myös peittää evankeliumin monelta sallimalla niin, että se näyttää vastenmieliseltä, kun taasen toisille Jumala esittää evankeliumin arvokkaana ja hienona asiana. Näinollen, vaikka evankeliumin teksti busseissa olisi vähän rumankin näköinen, ei se ehkä haittaisi. Saattaisi jäädä ainakin sellaiset käännynnäiset pois, joita sillä kertaa Jumala ei teksteillä ole ajatellut puhutella.
Jos taasen Jumalaa ei ole olemassa taikka jos Jumala ei ole Raamatun esittämä Jumala, tällöin olen paljolti sitä mieltä, että kaikki mainonnan säännöt on otettava Raamatun tekstien esittelyssä huomioon.
Tällaisessa tilanteessa kun ei ole tuota mahdollisuutta mukana, että Jumala puhuisi ihmisille Raamatun tekstien kautta vaan Raamatun kanssa kilpailtaisiin täysin samalla viivalla, kuin esim. silmälasi- taikka makkaramainokset bussissa.